Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Eirikur schreef:Of er belangstelling voor is kan ik niets over zeggen, woon in een heel andere omgeving, maar ik kan me niet voorstellen dat het voor jou financieel uit kan voor de prijs die je noemt. Of je moet voor € 1,- per uur in de weer willen gaan, maar anders kun je beter een krantenwijk nemen.
RianneH schreef:200 vind ik nog niet eens zo gek. Voor 180 stond ik incl uitmesten en binnen buiten zetten, zij zijn helaas gestopt omdat het niet meer uit kon. Nu verhuisd naar een andere stal 'in een achtertuin' waar het verschil alleen is dat ik nu zelf moet uitmesten.
Denk dat je het werk wel kan minderen, zeker kwa slepen van de bak. Zelfs op de grotere pensionstalling waar ik stond deden ze het niet om de dag en was de bak heel redelijk. Wil je alle 6 boxen verhuren?
En daarnaast moet je er bij nadenken of je het wel leuk vind om altijd mensen op je terrein te hebben. Als je leuke rustige mensen treft waar je geen last van hebt is dat natuurlijk geen probleem, maar zou er zeker rekening mee houden.
Castello91 schreef:Eirikur schreef:Of er belangstelling voor is kan ik niets over zeggen, woon in een heel andere omgeving, maar ik kan me niet voorstellen dat het voor jou financieel uit kan voor de prijs die je noemt. Of je moet voor € 1,- per uur in de weer willen gaan, maar anders kun je beter een krantenwijk nemen.
Wij zijn nu nog aan het tellen maar zoals de berekeningen nu zijn is dit haalbaar. Hooi halen we zelf van een grote weide en stro is 35 euro voor een grote baal a 400 kg waar je ongeveer een maand mee toe komt per paard. Voer dan nog niet meegeteld. Het is allemaal nog maar een plan en nog niks is definitief dus ook de prijs moeten we nog is aan gaan tellen maar hoe we nu uitkwamen is 200 euro p.m reëel.
Citaat:Wij hebben C/D maat ponnies en verbruiken daar per maand per dier ca ¼ grote baal stro (= € 10,-) en 1/3 ronde baal voordroog (= € 25,-) voor. Krachtvoer en supplementen is ook ca. € 1,- p.d.p.d. = € 30,- p.m. Ben je dus alleen aan vreten en aanverwanten al € 65,- achteruit en nogmaals, dat zijn dus "maar" ponnies van ca. 400 kilo. Jij hebt grotere boxen (dus meer bodembedekking nodig) en krijgt gezien de faciltiteiten die je biedt wrs. met fullsize paarden te maken, dus dan lopen de genoemde kosten al snel naar € 100,-
- Je pensionklanten gaan water en electra gebruiken,
- je weilanden, bak, en opstallen moeten worden onderhouden, om het niveau van de faciliteiten die je aanbiedt op peil te houden, en believe me: pensionklanten zijn minder zuinig op jouw spullen dan je zelf bent, dus deze kosten gaan stijgen ten opzichte van wat je gewend was,
- je betaalt onroerendzaak- en andere belastingen op basis van de WOZ-waarde van je hele spul, het stallencomplex met bak en weides maakt daar wrs. een substantieel deel van uit,
- evt. heb je nog te maken met aflossingstermijnen van een hypotheek,
- wellicht ga je de stalmest betaald (laten) afvoeren.
Ik denk dat de € 200,- zo al aardig op is, en dan ben jij nog niet eens betaald voor het werk dat je er dagelijks aan gaat hebben, dat is minimaal een half uur per paard per dag: voeren, mesten, binnen/buiten zetten (evt. met deken, peesjes, springschoenen en weet ik veel wat knotjespaardenlui er allemaal nog meer omheen gehangen willen hebben, want stel-je-voor-dat-ie-zich-als-paard-gaat-gedragen-als-je-'m-loslaat). Had je dat ook allemaal al meegenomen in je berekening?
Misty12 schreef:Helaas zitten wij iets te ver weg, maar ik zou hier zeker voor kiezen. Ik heb een klein beetje mijn buik vol van grote pensionstallen en sta momenteel op een kleine knusse stal. Zoals jij het aanbiedt, zal er vast wel interesse voor zijn. En ik zou zeker ook best kieskeurig zijn met wie ik op stal wil en wie niet. Heel vaak kom je er wel pas na een tijdje achter dat mensen toch niet passen in jouw stalling, maar vaak zijn die dan ook zo weer weg.
Stel dat iemand eigen voer wil voeren, hoe regel je dat?
Warm water is niet perse nodig, ik heb mijn paard een paar jaar lang alleen kunnen afspoelen met koud water. Het is maar wat je gewend bent.
Is er een binnenbak in de buurt? Met een goed onderhouden buitenbak is dat niet echt nodig, maar stel dat...
Mag iedereen eigen hoefsmid/dierenarts/tandarts laten komen?
Kunnen ze het hele jaar door naar buiten of in de wintermaanden niet of beperkt (ivm met kapot lopen weide)?
Moeten mensen een contract tekenen of gaat dit op basis van goed vertrouwen?
Neem je ook hengsten aan of alleen merries/ruinen?
Hoe maak je de groepen, bepaal jij dat of de eigenaar?
Nog wat kleine dingetjes zoals: mogen klanten hun hond meenemen? Of jonge kinderen zonder toezicht rond laten lopen? (stel dat je als moeder aan het rijden bent en je kind loopt rond).
Moeten mensen de mest opruimen uit de rijbak?
Hindernismateriaal opruimen na gebruik
Spuitplaats schoon achterlaten en ook zorgen dat daar spullen voor zijn om mest en water weg te werken.
shirdaki schreef:Ik weet niet hoe de prijzen in jou omgeving zijn maar als je hier in de omgeving rotterdam dit zou beginnen zou t bijna het dubbele gaan kosten.
Het klinkt igg super en volgens mij heb je alles redelijk op een rijtje hoe je het wilt.
desi92 schreef:Als ik vlakbij had gewoond had ik per nu een stal gereserveerd :p.
Ik betaal nu 210 met dezelfde dingen die jullie aanbieden.
Hoe zit het trouwens met uitrijmogelijkheden?
insun schreef:Het klinkt allemaal prima. Ik denk dat je je stallen voor deze prijs met de verzorging die je biedt snel vol zult hebben, zeker als de accommodatie er schoon, veilig en verzorgd uitziet.
Maar, net als Eirikur, heb ik mijn bedenkingen over het rendabel zijn.
Je telt 1 grote baal per maand per paard. Maar wat als je een ontzettende smeerkees op stal krijgt die 1,5 baal nodig heeft om schoon te staan? Houdt je dan vast aan die 1 baal ( waardoor dit paard altijd smerig staat met als gevolg boze klanten die weglopen en slechte reclame) of geef je dan toch meer stro (waardoor je kostenplaatje niet meer klopt)?
Dit probleem kun je opvangen door aan te geven dat het stalgeld incl. 1 baal stro is. Is er meer nodig, kan dat tegen kostprijs bij jou gekocht worden.
En wat als de stroprijzen de volgende oogst 2x zo hoog worden? Verhoog je het stalgeld dan opeens met €30,00? Dat gaat zeker weten boze gezichten opleveren.![]()
Je prijs is te scherp om dit soort dingen te kunnen opvangen.
De kracht van jouw idee ligt in een goede verzorging tegen een zeer scherpe prijs. Daar willen mensen hun paard voor verhuizen. Als je die prijs echter moet opschroeven naar bv. €230,00 om rendabel te kunnen zijn, veranderd de hele situatie; ikzelf sta nu op een accommodatie soortgelijk aan de jouwe en betaal €250,00. Als jouw accommodatie in de buurt zou liggen zou ik zeker een kijkje komen nemen en als dat bezoek positief zou uitvallen zou ik m'n paard wel willen verhuizen. €50,00 is tenslotte een boel geld. Maar als het verschil slechts €20,00 is weet ik niet of ik dit zou doen....
Nouvel schreef:Het is dat je zo ver weg zit, anders was ik gelijk gekomen!![]()
Voor 200,- vind je hier in de buurt echt geen volpension met weidegang en alle andere mogelijkheden die je noemt...
(hier ben je al bijna 200,- kaal kwijt)
Ik weet niet hoe het zit bij jullie in de buurt met pensionstalling maar hier in het westen zou je zo vol staan en een wachtlijst hebben!