Mijn droom gaat eindelijk uitkomen! Na een dik jaar zoeken, hebben mijn vriend en ik op de valreep voor de jaarwisseling nog een nieuwe woning gevonden. En het belangrijkst…. De paarden kunnen mee!!

Nu moet er aan de woning nog wel wat gebeuren. We gaan eigenlijk alles strippen en opknappen. De basis van het huis is heel goed, geïsoleerd en netjes. De binnenkant kan gewoon een goede opfrisbeurt gebruiken haha

We zijn nu dus druk aan het nadenken over de indeling van zowel het huis als het perceel! Ik wil het gehele proces graag met jullie delen en ik hoop dat als jullie tips hebben jullie mee willen denken! Vandaar dit topic, het lijkt me heel leuk om ervaringen te delen met bokkers die de paarden ook aan huis hebben en misschien ook wel in de omgeving van Epe wonen. De woning staat bijna naast de bossen en de vele kilometers ruiterpad dus ik hoop straks nog vele buitenritten te gaan maken (met mede ruiters en amazones!).
Overzicht van alle maten;

Nu wat details over het perceel; in totaal (met huis) is de oppervlakte 20.000m2. De weide die voor de paarden gebruikt gaat worden is 16.000m2. Naast de woning ligt al een bak met speciaal wit zand van ongeveer 20x40. Ik ben nu druk aan het bedenken aan hoe ik de weide ga indelen, omdat ik zelf maar 2 paarden heb. Misschien een winter- en zomerweide? Het kan bijna niet uit om een gedeelte te laten hooien, dus dat zijn we eigenlijk ook niet van plan. Voor de omheining gaan we waarschijnlijk Hippo Safety Fence gebruiken.
Wat ik wel heel belangrijk vind is dat de paarden elke dag naar buiten kunnen! Ook met slecht weer, waarbij ik dan eventueel het draad zo open kan zetten dat ze vrije uitloop hebben naar de stal. Op de bovenste foto kun je het kleine gele vierkant zien. Dit is de plek waar ik eigenlijk de uitloop van de 2 grote stallen wil hebben. Mede omdat het gedeelte naast de schuur al bestraat is! Nu weet ik alleen nog niet wat praktisch is met de indeling van draad.
Dit is de plek die ik bedoel, naast de schuur; onze grond loopt tot aan de boerderij

De stallen komen in een schuur van 9,5 m x 7,5 m. Dit zijn de afmetingen van de binnenmuur. Ik wil het liefst 2 grote, ruime stallen van 3,5 x 4 (minstens) en eventueel een wat kleinere stal die ik voorlopig als opslagruimte kan gebruiken. Maaarrr een wasplaats zou ook wel erg handig zijn! Dus de indeling ben ik totaal nog niet over uit haha. Er zit een kleine deur en ook een grote elektrische deur in de garage, dus hier moeten we wel rekening mee houden. Maar het is wel leuk om hiermee te puzzelen dus als jullie ideeën hebben?
Stal (opzetje) met wasplaats

De onderste maat (3.40) is tot aan de deur. Die gaat naar buiten open dus er hoeft eigenlijk geen rekening mee gehouden te worden.
Ik zal proberen regelmatig updates en foto’s te plaatsen als jullie dat leuk vinden tenminste. Half januari krijgen we de sleutel en kan de verbouwing beginnen. Nu hebben we vooral veel gesprekken met aannemers, keukenboeren, e.d, en zijn we offertes aan het aanvragen voor de omheining en stallen.. Druk, druk, druk maar zooo gaaf dat we dit kunnen doen