Kan je een paard leren.....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sjors

Kan je een paard leren.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 22:27

.....poepen op een bepaalde plaats? :+
En zo ja, hoe dan? :)

Dat lijkt me toch wel wat handiger uitmesten, dan nu, drollen die overal in de stal verspreid liggen.
Laatst bijgewerkt door Sjors op 28-12-12 23:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Ilona

Re: Kan je een paard leren.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 22:27

Ik heb geen idee of je dat kan aanleren, mijne deed het al haha! Heel makkelijk! :D

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 22:28

Ik heb wel eens gehoord dat mensen hun paard zindelijk hebben ja, dat ze poepen in de ene hoek en plassen in de andere. Weet alleen niet hoe :P

Esprit4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 22:28

het schijnt te kunnen door de mest van een ander paard op een plek neer te leggen maar heb geen idee of dit echt werkt

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 22:29

Ik ken trouwens wel een paard wat niet in de stal plast, maar alleen in de bak/wei. Super handig.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 22:29

@ xBerber, gefeliciteerd :)

Esprit4 schreef:
het schijnt te kunnen door de mest van een ander paard op een plek neer te leggen maar heb geen idee of dit echt werkt

Haha, die ga ik eens proberen :)

Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 22:42

Sjors schreef:
Ik ken trouwens wel een paard wat niet in de stal plast, maar alleen in de bak/wei. Super handig.

Zielig als die een paar dagen op stal staat.. :(:)

mysecrets

Re: Kun je een paard leren.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 22:44

Mijne heeft het ook geleerd en poept zelfs in een emmer als ik die neer zet haha.

Het werkt vooral als je een dominant paard hebt en dan mest neerlegt van een ander paard van stal, mijn merrie mest daar namelijk a la minute overheen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 22:47

Dan zouden ze hier naast/bij de mesthoop moeten mesten, maar helaas niks. ik zou het altijd werkende geheim graag weten.

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 22:48

Haha dit is bij mijn merrie het werkende verhaal, ik heb dit twee dagen hoeven doen en ze mest nu echt altijd op de zelfde plaats netjes achter in op stal, dit doet ze overigens ook in de paddock. In de wei mest ze wel op een plek maar dat is niet perse achterin...

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 22:49

Misschien ook wel handig om te weten: ze staan 24/7 buiten en ze hebben de beschikking over 3 stallen (met stro erin).

Laurabyoux schreef:
Mijne heeft het ook geleerd en poept zelfs in een emmer als ik die neer zet haha.

Het werkt vooral als je een dominant paard hebt en dan mest neerlegt van een ander paard van stal, mijn merrie mest daar namelijk a la minute overheen.

Oh, dat lijkt me zooooo handig he :j

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 23:10

Is ook erg handig haha. Komt een enkel keertje voor dat ze ergens anders een hoopje doet en dan ben ik echt verbaasd haha. Ik laat nu ook de achterkant van haar stal stro vrij.

damien82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 00:10

Ik heb het geprobeert toen ik mijn shetlander kocht.
Thuis zijn nieuwe stal opgestrooid en achterin een stukje zonder stro maar drollen van mijn paard
En sinds dien mest die nog steeds op die plek heel makkelijk schoon te houden en heel weinig qua stro verbruik
Succes

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 00:12

Ilona schreef:
Sjors schreef:

Zielig als die een paar dagen op stal staat.. :(:)

Het lijkt me niet dat je een paard een hele dag in de stal laat staan :P.
Dus dat zal wel nooit gebeuren!

Sabien88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 00:43

Mijne poept over algemeen netjes op een plek, stal, weide, paddock. Zelfs op buitenrit gaat hij op gras staan om te poepen! Haha wel makkelijk en netjes...toen ik m net had vroeg k me steeds af waarom hij zo oppeens gras in wilden. Vond maar gek.. Na een paar keer had ik door dat hij dan meestal gaat poepen.
Ik ben op paardrij vakantie in belgie geweest, hier lieten ze alle paarden onderweg in de bosjes staan. Hij floot een keer en ze gingen allemaal plassen! Bizar om te zien

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 00:45

Sabien88 schreef:
Mijne poept over algemeen netjes op een plek, stal, weide, paddock. Zelfs op buitenrit gaat hij op gras staan om te poepen! Haha wel makkelijk en netjes...toen ik m net had vroeg k me steeds af waarom hij zo oppeens gras in wilden. Vond maar gek.. Na een paar keer had ik door dat hij dan meestal gaat poepen.
Ik ben op paardrij vakantie in belgie geweest, hier lieten ze alle paarden onderweg in de bosjes staan. Hij floot een keer en ze gingen allemaal plassen! Bizar om te zien

ik ken ook iemand die fluit en ze gaan plassen hoe leer ej ze dat? :P

litilaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 00:46

ik heb een pony die alles achter in de stal doet vanaf dat ik haar heb :D
dus laat ik daar een strookje geen stro en dan verspil ik ook niet zoveel en mevrouw ligt toch lekker droog ik mest elke dag dus is heel handig ben zo klaar

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 00:48

Nou die van mij poept dus niet op de weg omdat als ik merk dat ze moet poepen ik haar altijd snel de berm in stuurde. Dat doet ze nu zelf!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 00:50

Als het paard plast gaan fluiten.

Herhalen herhalen herhalen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 00:51

mest achter in de box leggen ;) Mijne heeft achter een drollenrand, midden is schoon :)

lovelady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 00:51

op gewoon een beetje mest laten liggen

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 00:57

Bij mijn pony heb ik gewoon één of twee keer extra stro in een hoek gelegd, en nu poept ze altijd achterin de stal, niet zozeer in de hoek want dan wordt het een hele hoge hoop. :+ Weet niet of het bij jouw paard ook zo is?

Sabien88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 01:28

unihorses schreef:
Sabien88 schreef:

ik ken ook iemand die fluit en ze gaan plassen hoe leer ej ze dat? :P

Door idd steeds opnieuw te fluiten. Ik merk op buitenrit aan mijn paard wanneer hij moet plassen. Aan manier van lopen. Moeilijk te omschrijven. Binnen kwartier nadat ik het merk plast hij.... Nu nog op commando aanleren

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 08:56

de meeste kans op een opeenhoop poepend paard krijg je door regelmatig te mesten. Dus de stal heel schoon te houden mijn ervaring is dat de paarden dan heel snel weer een vast punt gaan gebruiken voor het mesten. Ieder jaar na het zomerseizoen een aantal dagen heel alert zijn en de meeste behouden een zeer makkelijk uit te mesten stal in de wintermaanden.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 09:00

Ja hoor dat kan. Ik werk zelf met clicker training. Mijn paard weet inmiddels dat ik graag heb dat ze bij de mestbak die in de binnenbak staat gaat mesten. Daar krijgt ze een beloning voor. Maar het is dus wel een kwestie van genoeg tijd spenderen dit aan te leren. Met mest op een bepaalde plek leggen heb ik bij merries en ruinen nog geen succes geboekt. Ik kan me voorstellen dat dit bij dominante dieren of dominante hengsten wel zou werken.