heksenvlecht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

elodi

heksenvlecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 20:04

hallo allemaal,
mijn verzorgpony heeft een heksenvlecht in zijn manen,
het haar zit helemaal in elkaar gedraait en er zit een nogal grote knoop.
Ik haal zelf altijd de vlechtjes uit de manen als hij het weiland ingaat of als ik weg ga ofzo,
dus ik heb dat zelf niet gedaan maar het kunnen de buurkinderen zijn geweest :(

Ik heb geen idee of er een elastiekje nog ergens zit.
hoe kan ik het er het beste uithalen? Als ik het zou afknippen zou het er niet zo mooi uitzien :\
iemand een idee?
alvast bedankt!

Susyb

Re: heksenvlecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 20:06

Het hoeft niet persee door iemand te komen.. sommige paarden hebben dat gewoon.. ;)
Tja ik kan je niet vertellen wat je eraan kan doen om het eruit te halen.,. maar misschien toch met vlecht op in de wei?

Aslien

Kleine plukjes eruit proberen te pluizen? ik denk dat dat het beste werkt en wat nog te erg in de knoop zit het knoopje er uit knippen. Verder zou ik het ook niet weten.
Succes!

WhySoWhite

Met antiklit :j of plukje voor plukje los trekken, onderaan beginnen anders is je paard kaal als je klaar bent.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 20:08

Heksenvlechten ontstaan spontaan door rollen/spelen/etc. zeker als er al wat slag in de manen zit, geen stoute kindertjes dus. Voorzichtig uitpluizen met veel antiklit en desnoods manen wat bijknippen.

LibertyLucky

wat vervelend
ik denk dat het enige wat je kunt doen is het helemaal inspuiten met anti klit en morgen nog eens en dan rustig uitpluizen..... misschien kun je het evt voorzichtig wassen met cremespoeling ?

yasminlove1

ik mag wel eens een paard van een kennis verzorgen en die heeft dat ook best vaak maar dan doe ik er anti klit in en dan ga ik dat er rustig met mijn handen de vlecht eruit halen zonder dat er heel veel manen uitvallen.

elodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 20:09

Susyb schreef:
Het hoeft niet persee door iemand te komen.. sommige paarden hebben dat gewoon.. ;)
Tja ik kan je niet vertellen wat je eraan kan doen om het eruit te halen.,. maar misschien toch met vlecht op in de wei?

als hij met vlecht de wei op gaat is gaat het toch juist mis?
of heb ik dat verkeerd.. want het ziet er echt als een vlecht uit! misschien heet het daarom ook wel heksenvlecht :')

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 20:09

niet te grof te werk gaan...dan breekt het zo af. Ik zou er wat anti klit in doen en dan echt plukje voor plukje gaan uitpluizen....kost wel even tijd maar dan gaat het je zeker lukken

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 20:10

Ik denk dat je er heel lang bij gaat zitten om het eruit te krijgen. Een heksenvlecht kan idd 'zomaar' ontstaan, van mensen zou het denk ik niet komen. Succes in elk geval met ontknopen.

farichta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 20:12

Cowboy Magic Detangler & Shine werkt echt super. Mijn pownie heeft ook regelmatig zo'n heksenklit even insmeren, even wachten (verder gaan met poetsen) en dan vanaf onderaan stukje bij beetje uitpluizen. Als je het regelmatig in de manen en staart smeert, zijn ze ook zo makkelijk uit te kammen/borstelen.

elodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 20:13

oke, ik ga het proberen om het plukje voor plukje te doen.
en ik hoop dat mijn verzorgpony al die tijd rustig blijft!

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 20:14

Zo'n heksenvlecht ontstaat gewoon spontaan. Heel voorzichtig plukje voor plukje terug draaien en uitpluizen. Is veel werk, maar anders krijg je de heksenvlecht er niet uit.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 20:15

als het echt niet wil kun je de klit in de lengte doorknippen (dus van boven naar onder) en vervolgens uitpluizen. Dan hou je meer manen over dan als je in de breedte een 'hap' uit knipt.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 20:16

Mijn fries heeft dat ook wel es, meestal door het rollen. Soms is het er de volgende dag van zichzelf weer uit en anders doe ik er even over hem er uit te krijgen. Maar het is zeker mogelijk, gewoon rustig kijken en niet te snel willen ;)

dito

elodi schreef:
oke, ik ga het proberen om het plukje voor plukje te doen.
en ik hoop dat mijn verzorgpony al die tijd rustig blijft!

succes! geef hem anders wat hooi zodat hij lekker kan eten en jij rustig te werk kan gaan

malih

idd even heel erg veel anti klit gebruiken op die plek. Zo kan je de knoop los krijgen, haartje voor haartje.

En daarna met vlecht op de wei. Wel los vlechten anders trekt je paard er stukken haar uit als hij zijn hoofd naar beneden doet. Mijn merrie staat altijd met vlechtjes op de wei

Kingie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 20:17

Heksenvlechten zien er meestal niet uit als een vlecht maar meer als dit. Soort van in elkaar geknoopt. Ze ontstaan vaak vanzelf, bijvoorbeeld als je paard gaat rollen.

Gewoon plukje voor plukje voorzichtig uitpluizen, en proberen zo min mogelijk haar uit te trekken. Anti klit kan ook erg behulpzaam zijn.

Om het te voorkomen zou je de manen in vlechten kunnen houden(hoewel je dan moet oppassen dat hij de vlecht niet helemaal afschuurt want dat heeft mijn paard een keer gedaan, dan mist er ineens een hap uit zijn manen) of gewoon anti klit(cowboy magic is erg fijn) er in smeren, want hoe gladder de manen zijn, hoe minder makkelijk er knopen in kunnen komen.

Ik zou in ieder geval niet zomaar gaan knippen in de manen als het je eigen paard niet is! De meeste eigenaren stellen dat niet op prijs :)

elodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 20:19

Leffroi schreef:
gewoon rustig kijken en niet te snel willen ;)

heuh :o ik denk dat dat moeilijk gaat worden..
maar ik zal mijn best doen en dat van dat hooi is een handige tip! nog niet aangedacht, zo zie je maar, altijd handig om bokt raad te plegen :j haha

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 20:22

elodi schreef:
Leffroi schreef:
gewoon rustig kijken en niet te snel willen ;)

heuh :o ik denk dat dat moeilijk gaat worden..
maar ik zal mijn best doen en dat van dat hooi is een handige tip! nog niet aangedacht, zo zie je maar, altijd handig om bokt raad te plegen :j haha

Deze knoop heb je er helaas niet met 10 sec uit, hihi. En als je te snel wilt gaan, gaat er vaak veel haar verloren. Geen mega ramp natuurlijk en gelukkig groeit het wel weer terug, maar als je per ongeluk een grote hap er uit trekt, is dat gewoon hartstikke zonde ;)

elodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 20:23

Kingie, als ik zou knippen zou ik het zoiezo eerst vragen, je moet inderdaad de eigenaar te vriend houden :) en deze heksenvlecht is ook zoiets maar dan is het echt zo'n mooie rijtjesklit :(

en ik ga denk ik maar eens die cowboy magic bestellen!

Leffroi, helmaal mee eens! :j

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 20:31

Ik krijg ze er trouwens prima uit zonder anti-klit. Misschien dat je dat eerst kan proberen? ;)

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 20:42

Ene paard heeft wel baat bij invlechten en bij het andere paard zorgt het er juist voor dat de manen afbreken dus het zou een oplossing kunnen zijn maar ook net zo goed niet.

Sommige paarden krijgen heel gauw heksenklitten,regelmatig met anti klit behandelen kan erger voorkomen.
Om de manen te borstelen gebruik ik een speciale manenborstel van Oster,daarmee trek je niet alle manen eruit,ideaal voor friezen of andere paarden met veel manen.

elodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 20:53

Leffroi schreef:
Ik krijg ze er trouwens prima uit zonder anti-klit. Misschien dat je dat eerst kan proberen? ;)

ja het duurd toch nog een tijdje voordat die cowboy magic komt

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 20:58

je kan ook even baby olie gebruiken voor nood