Ik of mijn man halen iedere dag de mest eruit. Wij gebruiken vlas. In oktober begin ik wél met het maken van een potstal voor de gehele winter. Dan worden de plasplekken er niet meer uit gehaald. Onze paarden stampen deze laag lekker aan. Dan pak ik iedere week de hark en gebruik de "verkeerde"zijde zodat je de potlaag niet los krabt en haal je het smerige eruit, want ze verlopen altijd wel wat mest door je vlas heen. Strooi over de aangestampte laag weer lekker een laag nieuw vlas ( 1 zak per paard is voldoende, voor mijn merrie zelfs 1 zak in de 14 dagen ). Als je dit netjes ieder week doet dan is de hoeveelheid die eruit moet na de winter niet eens zoveel meer door dat je het bijhoudt. Maar de ondergrond ( onder het nette vlas ) is zacht én warm. Verder, zeker bij de merries al ze hengstig zijn ruik je echt niks. Nu moet ik zeggen dat onze 3 paarden netjes zijn opstal. Misschien dat dat ook helpt. Ons veulen is nog een lekkere smeer-zak en banjerd overal door heen. Na de winter kan ik met een grote schep hele plakken pot-bodem zo van de vloer af in de kruiwagen scheppen. Zo gepiept. En aangezien ik de vijftig ondertussen ook ben gepasseerd pak ik 1 stal per dag. Is goed te doen.
Laatst bijgewerkt door CarmenBoeve op 28-12-12 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt