Hoe mesten jullie uit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cynthia82

Hoe mesten jullie uit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 15:35

Ik mest al jaren op de volgende manier uit:
Iedere dag haal ik de mest en het natte stro uit de stal. Het stro dat overblijft verdeel ik weer over de stal (voornamelijk op de plekken waar Daisy het meeste mest) en dan gooi ik er nieuwe plakken stro bij totdat ze weer een lekker bedje heeft.
Op deze manier verbruik ik ongeveer 10 (kleine) balen stro in de vier weken. Per dag gooi ik er namelijk 2 of 3 nieuwe plakken bij.

Maar er zijn ook mensen die op de potstal-manier werken. Ik weet dat dat (zeker in de winter) wat warmer is voor het paard, maar ik blijf het een niet zo'n lekker idee vinden. Ik vind het zelf namelijk heerlijk om iedere dag alle viezigheid eruit te halen, zodat ze iedere dag een hele schone stal heeft.

Ik ben benieuwd hoe jullie uitmesten en waarom? Wat zijn de voor- en nadelen van de verschillende manieren?

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 15:42

Ik doe het op de zelfde manier als jou :j Een potstal lijkt mij ook maar niks :n
De stallen worden eens in de 1 of 2 weken volledig uitgemest, ligt eraan hoe vies ze zijn.
Edit: Ze staan op stro.
Laatst bijgewerkt door Sjors op 28-12-12 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 15:46

Ik haal elke dag de mest uit de stal, dan gooi ik het stro een beetje door de stal heen, 3/4 keer per week haal ik het natte eruit, en dan gooi ik er weer een nieuwe plak stro erbij. Mijn paard is zindelijk, ze mest in de ene hoek en piest in de andere hoek, erg makkelijk schoon maken. :p

Ellen_1990

Re: Hoe mesten jullie uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 15:49

Om de dag mest ik uit...
Dan haal ik al het natte en vieze stro uit de stal, mest eruit en nieuw schoon stro erin.. Meestal 1-1,5 grote plak..

1 * per 2 week mest ik volledig uit

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 15:52

Mijn paard staat op strokorrel en ik mest elke dag uit, dus de natte plekken en mest er uit. ongeveer elke 1,5 week doe ik er 2 nieuwe zakken korrel in.

Mijn oude verzorgpaarden stonden in potstallen, elke dag opstrooien en eens in de 6 tot 8 weken alles er uit, dan krompen die paarden ineens 30 cm :')

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 15:53

Hier ook hetzelfde als bij jou. Een potstal moet ook af en toe leeggehaald worden en ik kan dat fysiek echt niet. Mijn dochter misschien wel maar ik vind dagelijks uitmesten ook frisser, zeker omdat de schuur waar de stallen in zijn niet zo groot is.

Marielle82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 15:54

Om de dag mest ik volledig uit. Daarna krijgt ze weer 1 groot plak stro in haar stal, daar blijft dan niets van over omdat ze het ook eet.
's winters maken we er ook weleens een potstal van, maar dan alleen als het erg vriest.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 15:56

Mijn paard staat op stro en ik pluis ook elke dag de hele stal uit en haal het natte weg en de drollen. Dan idd de overgebleven stro verdelen door de stal en vers stro erop. Er zijn dagen dat ik genoeg stro heb en dus alleen een plekje vers stro in de hoek leg voor te knabbelen, maar zijn ook dagen dat ik er 3 plakjes bij moet gooien. Mijn paardje haar stal staat wel altijd open en ze kan dus over het terrein lopen snachts, maar ze blijft toch wel aardig in de stal zover ik kan zien.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 16:06

Ik haal elke dag de mest en natte plekken eruit, verdeel de overgebleven schavelingen door de stal en wanneer er toch wat weinig in ligt gaat er een half pak schavelingen bij. Daarmee gebruik ik zo'n 4 a 6 pakken schavelingen per maand. Hangt natuurlijk ook wel af welke maand. Dit is gekeken op wintermaand. In de zomer staan ze altijd op de weide, dan komen ze af en toe eens binnen als het te warm is of voor hun korrel te eten.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 16:07

Ik doe ook hetzelfde als jou bij de strostallen.
De stallen waar houtkrullen in ligt haal ik dagelijks drollen er uit en de natte plekken laat ik liggen. Dat pot ik wel wat op. Elke week gaat er een nieuw pak houtkrullen in en we de hele stal halen we eens in de 2 maanden leeg. :)
Ik heb ook nog een soort van opfokstal, deze potten we wel op. Eens in de paar dagen strooien we flink stro er bij en een keer in de 3 maanden gaat de stal leeg.

In de zomer heb ik veel minder werk, dus ook veel minder verbruik van bodembedekking.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 16:09

Ik maak er een potstal van, begin met zes pakken stro (twee paarden in een loopstal) en daar gaat elke tweede dag een pak stro bij op.

Als ik elke dag schoon zou maken zou dat elke dag een pakje of vier kosten, aangezien ze anders op de stenen staan, dat gaat me toch echt te hard. :) Wel een ramp wanneer het tijd is om de hele zooi er weer uit te halen, maar dat zien we dan wel weer. Goed voor de conditie zullen we maar zeggen. :P

CarmenBoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 16:16

Ik of mijn man halen iedere dag de mest eruit. Wij gebruiken vlas. In oktober begin ik wél met het maken van een potstal voor de gehele winter. Dan worden de plasplekken er niet meer uit gehaald. Onze paarden stampen deze laag lekker aan. Dan pak ik iedere week de hark en gebruik de "verkeerde"zijde zodat je de potlaag niet los krabt en haal je het smerige eruit, want ze verlopen altijd wel wat mest door je vlas heen. Strooi over de aangestampte laag weer lekker een laag nieuw vlas ( 1 zak per paard is voldoende, voor mijn merrie zelfs 1 zak in de 14 dagen ). Als je dit netjes ieder week doet dan is de hoeveelheid die eruit moet na de winter niet eens zoveel meer door dat je het bijhoudt. Maar de ondergrond ( onder het nette vlas ) is zacht én warm. Verder, zeker bij de merries al ze hengstig zijn ruik je echt niks. Nu moet ik zeggen dat onze 3 paarden netjes zijn opstal. Misschien dat dat ook helpt. Ons veulen is nog een lekkere smeer-zak en banjerd overal door heen. Na de winter kan ik met een grote schep hele plakken pot-bodem zo van de vloer af in de kruiwagen scheppen. Zo gepiept. En aangezien ik de vijftig ondertussen ook ben gepasseerd pak ik 1 stal per dag. Is goed te doen.
Laatst bijgewerkt door CarmenBoeve op 28-12-12 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 16:17

Ik heb er twee, staan beiden op vlas. De ene loopt alles door elkaar, hier haal ik twee keer per week de natte plekken etuit en elke dag (vaak meerdere keren per dag) de drollen. De andere is erg schoon, laat de boel mooi liggen. Hij heeft nu een potstal. Hier haal ik alleen de drollen eruit en trek ik de boel weer recht voor zover nodig. Bodem is erg stabiel.
Voor elk paard gebruik ik ongeveer 1,5 pak vlas per week. In hoeveelheid per paard maakt het dus niet zoveel uit. Wel in werk. Als de stal leeg moet, ga ik kijken of ik manlief zover kan krijgen dat hij meehelpt :)

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 16:17

Hier wordt op dezelfde manier als jou uitgemest. Alleen we gooien er niet elke dag schoon stro bij. Soms hebben we aan al het stro wat er nog in ligt genoeg.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 16:19

1x in de week, met een shovel.

waarom: omdat wij 12 paarden hebben.
4 a 5 met veulens anders liggen die op een koude vloer, en glijden ze uit over de vloer.
in de winter laten we een laagje er in ivm het koud liggen op de vloer

er word 2 x daags gestrooid

Flint05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 16:22

Wij hebben ook potstallen, we halen elke dag de mest eruit en dan gaat er stro bij, we halen ongeveer 2 keer per winter de stallen helemaal leeg.
Het werk perfect de paarden staan bij ons altijd in een droge stal!

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 16:27

Pony mest ik elke dag uit. Schone stro aan de kant, natte en mest eruit. Oude stro op de grond, schone laag er overheen.

Paard wordt maar 1x per week uitgemest. Stallen Worden elke dag dik opgestrooid. Eind van de week gaan alle tussenwanden van de stallen aan de kant geschoven en wordt alles er met een shovel in 1x uitgehaald.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 16:40

Zo, dat zijn veel reacties in korte tijd! :D
Er zijn zo te zien aardig wat verschillende manieren, maar het komt neer op potstal of wat ik doe.

Ik twijfel, omdat potstal wel wat zuiniger is qua stro (hoewel mijn merrie vrij schoon is en ik dus niet veel stro verbruik) en warmer, maar ik heb ook een slechte arm (met momenteel ook nog een ontsteking) dus potstal is qua uitmesten dan weer niet zo handig voor me.
Maar als ze straks haar veulen heeft, is zo'n laag wel weer handig, omdat het veulen dan minder snel uitglijdt.
Hmmmm.... denk denk :)

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 16:41

Voor m'n eigen paard heb ik een potstal (hij staat op vlas in combinatie met zaagsel), elke dag haal ik de drollen eruit.
Zaterdag de natte plek in het midden er uithalen en derest weer op nieuw verdelen en een nieuwe baal vlas er overheen. Na 3 dagen gooi ik er wat zaagsel bij en daarna om de dag tot het weer zaterdag is :).

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 16:42

Ik mest meestal niet zelf uit :) Word voor mij gedaan, maar pony wordt 1x in de week volledig uitgemest op donderdag, en op maandag wordt hij heel dik opgestrooid. Als wij zien dat de stal smerig is mogen we de drollen uitscheppen en licht opstrooien.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 17:11

Ik heb nu vlas en bij elke voerbeurt en bij de momenten dat een paard van stal gaat, haal ik de mest eruit. Een keer per dag ook de natte plek. Als ik vind dat er te weinig in ligt gaat er een nieuw pak bij.
Een paard loopt alles door elkaar, daar haal ik alleen de mest die nog heel is eruit, verder wacht ik tot het er vies uitziet en dan schep ik de hele box leeg.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 17:14

Ik hoef ook bijna nooit zelf uit te mesten alleen in de weekenden.
Paarden staan op rapsodi
Is het echt koud potten we de stallen wel op.
Verder word elke dag het mest eruit gehaald en de natte plekken als het nodig is verschilt per paard enz.
paarden staan wel van halve tot hele dag buiten.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 17:17

Elke dag de mest eruit, 1 keer per week alles eruit en een nieuwe baal vlas erin. Ze kan 24/7 in en uit lopen dus oppotten werkt niet en het is te zwaar met uitmesten.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 17:19

De mijne staan op vlas.
Ik begin met 4 pakken vlas.
Elke dag de mest eruit en glad harken. 1x per week de natste plek eruit en een half pak vlas erbij.
Na 10/12 weken de hele boel eruit.
Kost weinig tijd, 2x per jaar de hele stal leeg (rest van het jaar staan ze 24/7 buiten), en een kleine mesthoop die snel verteerd.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 17:20

Ik maak er wel een potstal van. Ik haal de mest er natte plekken er regelmatig uit en strooi wat bij (dit doe ik zelfs niet eens dagelijks). Een keer in de zoveel tijd haal ik hem geheel leeg en gaat er nieuw stro in. Nu moet ik wel zeggen dat ik 2 shetlanders heb die samen in een stal van 9 x 3 staan. En dit is een inloopstal. Ze kunnen 24/7 buiten en staan alleen bij erg slecht weer of om te drinken binnen.