Wel of geen regendeken nu?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

prinero

Wel of geen regendeken nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 20:25

Ik twijfel om mijn e-pony eventueel een regendeken op te gaan doen i.v.m. de hevige regenval. Hij staat sinds dit jaar 24/7 buiten, nu in de winter in een grote zandpaddock. Er is geen schuilstal, maar de paddock is in het bos en is omringd met bomen. Er staat nauwelijks wind en ligt dus wel op een beschutte plek. Hij heeft een behoorlijk dikke wintervacht aangemaakt, maar is in de afgelopen periode wel een paar keer ziek geweest (koliek en maagzweren), dus ik weet niet of zijn weerstand al helemaal weer op het oude niveau is. Ze krijgen genoeg hooi en hij krijgt ter aanvulling ook nog een halve kilo biks per dag verdeeld over 2 keer.

Nu twijfel ik of ik i.v.m. de hevige regenval de komende dagen een ongevoerde regendeken op moet doen. De temperaturen zijn nu mild, maar het regent soms bijna de hele dag en nacht en de komende dagen wordt dit niet beter. Omdat hij niet kan opdrogen ben ik bang dat zijn huid nu ook nat wordt ipv alleen de bovenlaag van zijn vacht.

Vandaag zijn temperatuur opgemeten en deze was 37.3, normaal heeft hij zo rond de 37.6.

Ik weet een deken de isolerende werking kan minderen ivm platdrukken vd vacht, maar non-stop regen is denk ik ook niet ideaal voof het opzetten van de vacht?
What to do?

44Myrthe44

Re: Wel of geen regendeken nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 20:26

Ik zou hem gewoon een ongevoerd regendekentje opleggen hoor!

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 20:31

Een plaats zoeken waar wel een schuilplaats is. Zonde om er een deken op te gooien, terwijl hij en dikke wintervacht heeft...

prinero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 20:35

Ik ben net een aantal maanden terug verhuisd naar deze plek en niet van plan om ergens anders naar toe te gaan. Bovendien is dat geen oplossing voor de komende paar dagen. Normaal gesproken zou ik niet denken aan een deken maar deze regen is wel heel erg extreem.

Hij heeft wel een stal maar ik wil hem niet opsluiten als het niet nodig is.

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 20:40

een ongevoerde regendeken is nu wel iets te koud verwacht ik, de vacht wordt dan platgelegd en kan dan niet zn gewone werking doen en ik denk dat hij het dan te koud kan krijgen. een voering moet er nu wel in zitten dan. ik heb een nieuw paard op stal wat tot 2 week terug gewoon dag en nacht buiten stond, ze heeft regenschurft van het vele water en heeft het met een dikke winterdeken op helemaal niet warm :) dus ik zou indd een deken op doen, en een 200 of 300 grams dan :) succes groetjes deess

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 20:43

Hier staat er 1 onder een regendeken ivm nattigheid (vacht niet goed waterdicht), teveel afvallen en het ook niet gaan liggen als paddock niet 100% droog is. Met deken ligt hij gewoon en blijft hij netjes op gewicht. Kijk dus naar je paard, als die duidelijk gewoon wil liggen, goed op temperatuur blijft en verder happy is zo is een deken niet nodig. Kies je er wel voor kan het zijn dat je de deken beter op kan laten tot het voorjaar.

Vulling bovenop een geheel ontwikkelde wintervacht is vragen om zwetend paard, zeker met deze temperaturen en een beschutte plek. Heb je niet anders dan is 100gr/fleecevoering zat.

prinero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 20:46

Wordt het niet veel te warm met een 300gr deken? Hij heeft echt een enorme vacht en het is rond de 10 graden deze week?
Toen hij nog met deken op stal stond kreeg hij alleen een 300gr bij echt koud weer.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 20:48

Ik zou hem wel een dekentje opdoen. Niet zwaarder dan 100 grams

prinero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 20:49

tamary schreef:
Hier staat er 1 onder een regendeken ivm nattigheid (vacht niet goed waterdicht), teveel afvallen en het ook niet gaan liggen als paddock niet 100% droog is. Met deken ligt hij gewoon en blijft hij netjes op gewicht. Kijk dus naar je paard, als die duidelijk gewoon wil liggen, goed op temperatuur blijft en verder happy is zo is een deken niet nodig. Kies je er wel voor kan het zijn dat je de deken beter op kan laten tot het voorjaar.

Vulling bovenop een geheel ontwikkelde wintervacht is vragen om zwetend paard, zeker met deze temperaturen en een beschutte plek. Heb je niet anders dan is 100gr/fleecevoering zat.

Ik heb wel een regendeken met katoenen voering, ik vind een echte dikke deken ook te warm met deze temperaturen. Ik wil ook echt de deken alleen voor de nattigheid, mijn paard rolt wel maar ligt volgens mij niet nu het nat is (ik zie in ieder geval geen ligplekken in de paddock).

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 20:52

deess schreef:
een ongevoerde regendeken is nu wel iets te koud verwacht ik, de vacht wordt dan platgelegd en kan dan niet zn gewone werking doen en ik denk dat hij het dan te koud kan krijgen. een voering moet er nu wel in zitten dan. ik heb een nieuw paard op stal wat tot 2 week terug gewoon dag en nacht buiten stond, ze heeft regenschurft van het vele water en heeft het met een dikke winterdeken op helemaal niet warm :) dus ik zou indd een deken op doen, en een 200 of 300 grams dan :) succes groetjes deess

300 grams op een paard met een dikke wintervacht in een buiten tempratuur van 11 graden?
Die gaat geheid staan zweten eronder waardoor hij juist ziek word.

Zo te lezen staat het paard al redelijk beschut in het bos. Koliek en maagzweren hebben verder niks met weerstand te maken maar eerder hoe het dier gehouden word (of werd).

Gezien de buiten temp zou ik niks opleggen. Mijn paarden staan ook nog steeds zonder(die maak je ook niet blij door ze binnen te zetten) en ook nog eens op een open weide, goed voeren is het belangrijkst (wat ts al doet) en niet poetsen.

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 21:03

ja indd 300 gram :) ik begon met mijn nwe paard met een dunne namelijk,maar ze had het helemaal niet lekker daar mee..natuurlijk laat ik mijn paard niet zwetend op stal staan , je moet goed naar je paard kijken en ook onder de deken voelen of hij verhit aan voelt of juist kouwig..het verschilt per paard en per situatie. mijn nwe merrie heeft gewoon wintervacht en staat alleen smiddags buiten,en stond toen het zo koud was een week geleden ofzo met 2 dekens op en had het gewoon lekker :)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 21:15

Ik zou hem geen deken opdoen. Zolang hij niet vol in de wind staat en een normale wintervacht heeft hoeft de regen geen probleem te zijn. Op het moment dat de wind, in combinatie met regen, in zijn vacht slaat (en dus op de huid) heb je een probleem. Maar in de bossen kan hij vrijwel altijd beschut staan. Ik zou er eerder voor kiezen om hem onbeperkt ruwvoer aan te bieden. Dat is de beste manier om hem warm te houden.

prinero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 21:18

Ik denk dat als ik Ero nu onder een 300gr zet dat ik hem er natter onder vandaan haal dan dat hij nu wordt :+ Hij heeft echt een teddyberen vacht, maar ziet er nu vooral uit als een verzopen teddybeer.

Cowgirl, ik poets hem inderdaad niet nu om zijn natuurlijk vetlaagje te behouden.

Aukelizzy, hij krijgt samen met een dpony ongeveer 1 baal hooi per dag verdeeld over 3 porties plus een halve kg biks verdeeld over 2 keer.

Ik denk dat ik morgenochtend even aankijk hoe hij is en of zijn ondervacht nog goed droog is.

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 21:26

ruwvoer is indd erg belangrijk voor je paard om zich warm te houden,en hij heeft schuilgelegenheid dat scheelt.wat je altijd merkt aan de reacties op bokt is dat er duidelijke voor en tegenstanders van dekens zijn,en dat moet je voor jezelf (maar in t belang van jouw eigen paard) bepalen.zoals je wel merkt ben ik wel fan van dekens, ik houd van gladde paarden in de winter zonder scheren :) is prettiger voor mijn paard en mij en ziet er op wedstrijden ook top uit en dat vind ik ook belangrijk. mijn paard staat snachts ook altijd binnen,ik vind het prettig dat hij gewoon lekker droog en warm in het stro kan slapen. een paard in weer en wind in blub en overgeleverd aan de weer goden is niet mijn manier. en je paard helpen met een behaaglijke deken tijdens enorme natte of koude periodes vind ik alleen maar diervriendelijk :D je ziet vaak paarden buiten staan die gewoon staan te verrekken, bah..zo natuurlijk hoeft het van mij dus niet :(:) maar er zijn genoeg paardenmensen die wat wel prima vinden en die zullen je dus vast geen deken aanraden. laat alles op je inwerken en doe dan wat jou t beste lijkt ;) groetjes deess

prinero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 21:32

Er zijn nog een paar drogere plekken, maar ik ben bang dat als het vanaf morgen weer nonstop gaat regenen die plekken er ook aan moeten geloven...

Deess, natuurlijk zijn er altijd voor en tegenstanders van dekens, maar mijn paard is gewoon een boshobbelpaard en hij hoeft geen glad velletje in de winter :) mij gaat het in deze meer om hoe andere mensen het doen met zo extreem veel regen, met paarden die 24/7 buitrn staan zonder deken.

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 21:34

daarom zei ik ook hoe ik er tegenaan keek :) , om even uit te leggen dat voor mij een sportpaard met glad velletje het doel is, als jij dat niet wilt dan moet je het dus net wat anders aanpakken als mij :)

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 21:35

Ik heb een Fjord kruising en mijn paard staat ook 24/7 buiten en hem heb ik een 0 grams regendeken opgedaan, dit met fleece voering. hij heeft geen mogelijk tot schuilen, alleen een paar dikke bomen die dicht op elkaar staan.
Hij krijgt 5 x per dag hooi en doet het erg goed zo! goed op gewicht, gezond en vrolijk :)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 21:40

Mijn sportpaarden staan ook in de (hals)dekens :D maar mijn gepensioneerde sportpony staat zonder deken buiten. Hij heeft een lekker dik vachtje en daar komt de regen niet doorheen. Klap de natte vacht eens open dan kun je zien of je paardje nat tot op de huid is. Bij mijn pony lijkt de vacht heel nat maar op de huid zijn de haren nog gewoon droog en vettig...

prinero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 21:41

Buffelo, heb jij de deken nu opgedaan omdat het zo regende of heb je die in deze periode van het jaar altijd op?

Aukelizzy, ik denk dat ik dat morgenochtend idd even ga checken!

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 21:46

hij is nog maar 2,5 en dit is het eerste seizoen dat hij zonder schuilstal staat, ik ben namelijk verhuisd paar maanden terug. hiervoor stond hij 2 winters 24/7 buiten met, en redde hij het prima zonder deken, nu hij geen schuilstal heeft en alleen de bomen vind ik het prettiger dat hij een beetje droog staat :) ik heb de deken pas rond begin december opgedaan en hij lijkt erg tevreden met zijn dekentje op.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 21:47

Ik heb mijn paarden ongeveer hetzelfde staan als jij :) Ook 24/7 buiten, geen schuilstal, maar wel een wei die omringd is door bomen, een dijkje, en een wand gemaakt van grote pakken kuilgras.
Ze staan dus volledig beschut en uit de wind, maar worden wel nat.

Ik heb 2 van de 3 met deken staan, en eentje staat bloot. Ze krijgen met z'n drieen twee balen hooi per dag, eigenlijk onbeperkt dus.
Mijn Fries wordt echt stijf van lang in de regen staan. De Andalusier heeft vanwege diverse medische redenen een deken, maar het is voor haar wel weer goed om niet opgesloten te staan, en continu in de frisse lucht te zijn.
Mijn pony doet het tot nu toe goed dekenloos, ik hoop haar zonder deken te kunnen houden. Want het is wel een gedoe hoor, dekens :( Als je er eenmaal aan begint kom je er eigenlijk niet meer af tot het weer voorjaar wordt. Soms regenen ze toch een beetje in bij de nek en moet je wisselen. Of het wordt ineens warmer of kouder, en dan moet je ook weer wisselen met diktes. Ik heb 9 dekens voor mijn twee paarden die met deken staan.

Mijn paarden hebben dus meer jassen dan ik :)

Een schuilstal zou het wel makkelijker maken. Ik heb wel stallen achter de hand. Als het non stop regent zet ik ze soms een uurtje of twee binnen zodat ze even kunnen opdrogen. Ik kan ze wel veel meer op stal zetten, maar daar worden ze echt niet blij van.

prinero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 22:02

Ik heb ook een stal voor hem, maar hij is het er absoluut niet mee eens als hij er in moet staan. Ik merk ook aan hem dat ie wel echt happy is 24/7 buiten. Normaal gesproken staan ie in een paddock met er in ook bomen, maar nu is de paddock even opgesplitst in 2 vanwege een blessure bij een ander paard.

Op de weides staan wel schuilstallen, maar die worden nu binnen 2 uur kapot gelopen en dan is het echt blubber.

Ik wil ook absoluut niet beginnen met weer hele periodes dekens, maar echt puur voor nu met de komende dagen zoveel regen, daarna zsm weer zonder. Al hoop ik dat de regen gewoon heeeeel snel ophoudt en ik er niet meer over na hoef te denken en hem gewoon in zn blootje kan laten lopen.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 23:34

Ik zou gewoon een ongevoerde, of fleecegevoerde regendeken op doen.
Kan weinig kwaad, en als het weer wat droger wordt kun je deze weer afhalen.

Zou geen dik gevoerde deken doen, dan krijgt je paard het te warm, en die kun je niet meer zomaar afhalen.

En binnen zetten is niet nodig hoor.
Wij hebben hier ook nog heel wat pony's 24/7 buiten lopen sommige met en sommige zonder deken.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 23:39

Hier staan ze ook met slecht weer onder een ongevoerde regendeken, of het nu 1 of 12 graden is. Ze hebben een flinke wintervacht, maar hoeven van mij niet zeiknat te regenen, dus dan gaat hij er gewoon op, of dat nu voor 2 uurtjes of een hele dag is.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 13:20

Maar hoe doe je dat dan precies? Ik bedoel, nu is het ook al ongeveer 24 uur droog dus dan zou de deken niet op hoeven. Straks gaat het weer langdurig regenen, zou je hem dan weer op gaan doen? Soms regent het een hele dag, soms een paar uur. En hoe doe je het dan met sneeuw? Met of zonder deken?

En als je op je werk zit en niet weg kan?
Ik zou mijn paarden ook graag alleen met slechte weersomstandigheden een deken opdoen, maar ik ben bang dat ik dan de hele dag op buienradar zit te kijken, en veel heen en weer moet naar de wei om dat te realiseren.
En de ene keer wel een deken met regen, en de andere keer niet lijkt me ook niet goed voor je paard. Ben gewoon benieuwd hoe jullie dat dan doen.