Mag niet aan haar oren zitten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zertab

Mag niet aan haar oren zitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 18:12

Hee,
Ik heb een verzorgpaard van 2,5 jaar, en ik ben een beetje bezig met haar borstelen, peesbeschermers aan doen etc. Alleen je mag niet aan haar oren zitten. Ik borstelde haar hoofd, en wilde voorzichtig achter haar oor borstelen, maar ze gooide haar hoofd omhoog en schudde ermee. Dus borstel weg, en met mijn hand voorzichtig haar oor friemelen. Eerst vond ze dat ook doodeng, maar iets later kon ik er aan zitten met mijn hand. Niet met de borstel.

Heeft er iemand tips? Of moet ik het gewoon eerst met mijn hand opbouwen? Naar mijn weten is ze nooit mishandelt, en ik ken haar al vanaf haar geboorte.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 18:17

Gewoon oefenen. Heel veel paarden vinden de oren een vervelende plek. Bij die van mij mag ik er met de hand en met de borstel wel aankomen maar als ik wil knippen of scheren dan gaat ze ook zo schudden en vervelend doen.

antje_vip

Re: Mag niet aan haar oren zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 18:19

Hang gewoon wat in de stal waardoor er vaker dingen langs haar oren glijden. Zo went ze er vanzelf aan.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 18:19

antje_vip schreef:
Hang gewoon wat in de stal waardoor er vaker dingen langs haar oren glijden. Zo went ze er vanzelf aan.

Zoals?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 18:20

antje_vip schreef:

Nou dat gaat hem niet worden hoor. Gewoon elke dag met borstelen even aan de oren zitten.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 18:22

Suzanne F. schreef:
antje_vip schreef:

Nou dat gaat hem niet worden hoor. Gewoon elke dag met borstelen even aan de oren zitten.

Nee dat dacht ik ookal. Waarschijnlijk bijt ze dat ding dan kapot :')

DutchRiders

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 18:23

In de oren van een paard zitten de meeste zenuwen, dit is ook het gevoeligste deel van je paard.
Veel paarden vinden het daarom ook vervelend als je aan hun oren zit..

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 18:29

Nouja, mijn pony's hebben naast de deur ook een 'kijkgat' waar een zijl bovenlangs hangt tegen de tocht. Als m'n pony naar buiten kijkt, komen haar oren langs het zijl wat ze eerst dus maar raar vond, maar inmiddels is ze er helemaal aan gewend en kan het haar niks meer schelen als er iets langs haar oren komt.

Nena_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 18:32

Gewoon door blijven oefenen :j eerst met je hand en langzaam met de borstel.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 18:33

Nou dan zal ik maar door blijven oefenen, bedankt allemaal :)

daniquexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 20:15

wat wij van het weekend hebben gedaan met een 2 jarige kwpn'er, er hong boven de uitgang een zeil/kleed waar het paard wel met zijn oren het kleed aan moest raken, hierdoor ging het veel beter en raakte ze gewend aan de spontane aanrakingen aan het lichaam en dat er objecten lang haar oren komen :)

Shimene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 17:29

Op de stal waar ik sta heeft een paard daar ook last van. Bij haar zijn we het rustig gaan opbouwen en als ze goed reageerde, beloonde wij haar. Je moet ook niet boos op haar worden en rustig tegen haar blijven praten. Het paard bij mij op stal vindt het nog steeds niet prettig, maar gooit haar hoofd niet meer in de lucht. Het duurt trouwens wel even voordat het paard het tolereert.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

xSallieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 11:11

is het al iets minder? :)

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 11:15

hoi!

Ik heb sinds Juni een nieuw paard, toen net 3
je kon niet aan zn oren zitten, zelfs hoofdstel in of uit doen was een groot probleem.
Ik heb daaaaagen achter elkaar na het rijden (of op zn vrije dag bij het peotsen)
hem een appeltje gegeven en terwijl hij in de appel beet probeerde ik langzaam aan zn oren te zitten.
het is nu nog niet perfect maar ik kan zn hoofdstel makkelijker in en uit doen en heb zelfs
de uitstekende pulkken weg kunnen knippen.
succes!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 17:00

mijn paard houdt ook niet van dat gekriebel aan/bij haar oren, maar als ik haar oren ga knippen (de haren natuurlijk, haha) dat grijp ik gewoon een oor en dat laat ze gewoon toe. Zolang ik maar niet kriebel en kietel (met een borstel)....

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 17:27

Ze doet het nu steeds beter :)

fanessaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 17:31

dat probleem ik dus ook ik moet hoognodig zijn oren knippen maar helaas laat hij dat niet toe ik mag niet aan zijn oren komen maar als ik eerst bij zijn voorpluk en dan naar zijn oren ga dan is er niks aan de hand maar als ik het vast houd dan gaat hij schudden en ze hoofd omhoog doen.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 17:32

gewoon grijpen en vasthouden!

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 17:37

max66 schreef:

En dan loopt ze al helemaal een trauma op :')

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 17:43

TS rustig opbouwen, eerst met je nagels kriebelen vlak bij de oren, belonen als ze stil blijft staan en dat belonen doe je dmv je hand weg te halen, zolang ze blijft bewegen hou jij je hand daar.

max66 schreef:

Als dat jou manier is dan heb ik hier nog wel een uitdaging voor je staan ruim 600 kg, ik gok dat als je stevig vast hou je best mee kan liften aan het halster :')

fanessaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 17:49

max66 schreef:

dit is 1 van de grootste redenen waarom een paard het NIET leuk vind om bij zijn oren in de buurt te komen.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 17:54

haha, nou bij mijn paard werkt het. Ze kan er juist niet tegen als ik te zachtjes aan haar oren kom, dan kriebelt het!

fanessaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 17:57

ja niet te zachtjes natuurlijk wel een beetje met zelfvertrouwen maar de manier hoe je het zegt klinkt erg hardhandig

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 17:58

Mijn paard vond het ook altijd vervelend als ik aan zijn oren kwam. Dat is nu over, maar als ik zijn oren wil knippen komt het altijd weer boven. Dan denk ie waarschijnlijk dat ik zijn oren af ga knippen. :')

fanessaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 18:07

Katyatje schreef:
Mijn paard vond het ook altijd vervelend als ik aan zijn oren kwam. Dat is nu over, maar als ik zijn oren wil knippen komt het altijd weer boven. Dan denk ie waarschijnlijk dat ik zijn oren af ga knippen. :')

hahaha, moest hier wel om lachen hoor :P dat ze denken dat we hun oren gaan afknippen :D