Trappen in stal - help!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Trappen in stal - help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 20:19

Wiet is aardig op haar plekje inmiddels (half jaar geleden verhuisd) maar ze blijft issues houden met andere paarden. Dit is lastig met half open stallen (wel met tralies) en twee buurpaarden. Het ging een tijd goed, ze mepte wel eens, gilde wel eens, en de raampjes achterin hadden het al moeten bekopen (door de kracht van de trap tegen de muur, niet tegen het raam zelf). Maar nu is ze dus de laatste week heftiger bezig en heeft ze op 2 plekken door de wand heen geslagen. Nu is het enkel nog een hoefafdruk die erin staat, er licht doorheen is, maar de ruimte erachter is hol en ik kan nu echt niet slapen met de rampsenario's die in mijn hoofd komen van benen die er doorheen gaan, terug trekken en dat ik mijn paard kan weg brengen %) %) Ik heb vanmiddag, bij het ontdekken van een nieuw gat, gelijk zeil gespannen tussen de tralies naar de buren toe zodat ze iig wat meer rust heeft hopelijk...

Maar nu die achterwand. Ik wil daar het liefst vandaag nog een oplossing voor hebben. Nu hebben we al tapijt geoppert, maar zit ook te kijken naar echt paardenmateriaal. Veel stallen hebben rubber wanden, of iig rubber matten, maar mijn vraag is dan ook: WAAR moet ik die zoeken?? Het is eigenlijk een soort van adverteervraag eigenlijk als ik het zo bedenkt.... HEeft iemand ideeen, weet iemand waar ik zoiets kan vinden???

Heeeel misschien ga ik haar naar een hoekstal verhuizen (komt eind deze maand leeg) maar die is a) kleiner, b) zit een lekplekje in, b) raampjes naar buiten toe, dus als die sneuvelen is dat niet zo handig (nu heeft ze raampjes die naar een donkere ruimte zitten en dus niet zo erg), en c) naast een ander voernijd paard ;) en d) ze heeft al zoveel moeite gehad met de verhuizing, weer van stal wisselen zal haar geen goed doen... dus dat doe ik liever niet.

Wie oh wie heeft tips en adviezen? En het liefst een vrij spoedige oplossing, want zo kan het niet langer, ik moet er niet aan denken wat er kan gebeuren. Het liefst laat ik haar nu buiten staan met dit probleem, maar goed, het is zo nat en guur daar wordt ze super shaggo van en vind ze echt vreselijk....

Help!

Caira

Re: Trappen in stal - help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 20:27

Kan ze niet naast 1 van de paarden staan waar ze overdag mee buiten staat? Dus waar ze mee bevriend is? Rubberen matten vind je vooral op mp, gewoon even intikken.

Valerie_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 20:34

http://www.horsefriend.nl
op deze site staan er prijzen op voor rubberen wanden. Even opzoeken in de zoekfunctie: 'rubber voor de wand'

Bij ons op stal stond er vroeger een paard dat tegen een betonnen muur schopte, daar hebben ze een dikke rubberen plaat tegen een houten balk vastgemaakt. En die balk hebben ze in de muur bevestigd. Door het rubber op die balk te bevestigen ontstond er een opening van 5 à 10cm tussen muur en rubber, wat de slagen van het paard toch wat opving. Maar ik denk dat je die rubber ook gewoon tegen de wand kan bevestigen. Zouden ze dit ook niet hebben in de tuin- en doe het zelf zaken? Alleen jammer van deze periode, want veel winkels zullen toe zijn.
Misschien kan je tijdelijk een houten plaat over het gat bevestigen?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 20:39

@ Caira; mijn merrie is niet sociaal, nooit geweest, en zal ze helaas ook niet meer worden ben ik bang. Deze stal is al een hele verandering, omdat ze veel stalgenoten & twee buren heeft, gaat iets beter, maar dit gedrag blijft. Dat zie ik ook niet weggaan. Ze staat overdag met mijn shetlander - die moet ook vaak genoeg nog rennen voor haar leven :o . Dus dat gaat helaas niet echt op (shetlander staat dag en nacht buiten).

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 20:43

Rubber stalmatten voor koeien zijn dik genoeg om dat soort klappen op te vangen :j
Je kunt ze gewoon aan de houten tussenwanden vastschroeven ( desnoods met behulp van een extra lat ) !

Berkterheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 20:47

Matten geschikt voor wand montage zijn onder andere Quattrosoft EVA matten van 24 mm dikte.
Deze matten hebben een afmeting van 1.80 x 1.15 meter en zijn door hun geringe gewicht eenvoudig aan de wand te schroeven.

Kijk ook eens op www.berkterheide.com

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 20:49

Ik lees mee. Paard heeft zonet een ernstige blessure door tegen betonnen muur te slaan. Ik sta op een pensionstal. Dus mijn vraag is kunnen deze matten gemakkelijk eraan en ervanaf gehaald worden?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 20:52

Mijn paard deed precies hetzelfde als jouw paard.
Zij heeft nu ook rubber matten in de stal.
Dit kun je zo opzoeken op google, ook op marktplaats vind je soms goedkopere partijen.
Mijn paard heeft gelukkig een hoekstal en de tussenwand met haar buurvrouw is helemaal dichtgemaakt.
Daarna was het trappen gelukkig over.
Wel heeft ze een buitenstal met een halve deur, dus ze kan alles nog zien.
Maar bij haar was het voornamelijk voernijd, het trappen.
Maar doordat de tussenwand met de buurvrouw dicht is, heeft ze nu genoeg rust gekregen en geen last van voernijd.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 23-12-12 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 20:53

Harde maar goede oplossing is de kick chain (stuk ketting aan een band om een achterbeen) doen ze zichzelf 1 keer goed zeer als ze uitslaan en dan laten ze het.. Niet voor watjes maar wat mij betreft veel beter dan een paard met kapotte pezen/botte .

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 20:54

@ Troi; en daarmee kunnen ze nog wel rondjes lopen, en liggen?? Lijkt mij niet dat laatste. Nee, daar begin ik niet aan... Dan doe ik liever alles dichtmaken, rubberen matten en anders buiten laten ondanks dat ze dat laatste niet echt fijn vind.

Vraag mij ook af of dat zou werken. Mevrouw heeft al tig keer vroeger haar benen kapot getrapt aan omheiningen (hout & draad met flink stroom), maar dat vergeet ze in zo'n neidige bui, en het enige wat ik had was kapotte benen verzorgen.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 20:55

Kapotte pees in mijn geval. Heeft goed zeer gedaan. Maar ze blijft het doen. Dus erg effectief zal een ketting ook niet zijn...

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 21:00

Mijn vorige deed dat ook hebben matten opgehangen aan een balk van 5 cm dik
Alleen aan bovenkant en dan zijn ze dus 5cm van de wand werkt goed
Demt geluid en kreupelheit had eerst aan de muur vast gemaakt
Maar paard bleeft slaan en werd steeds kreupel en met die balk niet

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 21:14

Polleman, dan heb je dus een balk tegen de muur gemaakt bovenaan, daar de matten aan, zodat ze los hangen verder? Dat is misschien wel wat ja.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 21:15

Daar heb ik ook aan gedacht toen, wat Polleman heeft gedaan.
Nadeel is dat de stal een stuk kleiner wordt, als je aan meerdere wanden matten moet ophangen.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 21:16

Dus de mat helemaal los. Niet vanonder nog een balk en de mat daartussen los hangen?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 21:19

Mika; dat is wel een nadeel, in mijn geval heb ik het (nog?) enkel aan de achterwand nodig. Dat zijn redelijk dunne houten platen blijkbaar, de zijwanden zijn (lijken?) steviger.

Ga zo gelijk even terug naar stal om de boel op te meten, kan ik wat gerichter zoeken.

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 23:55

Tancreda4 schreef:
Polleman, dan heb je dus een balk tegen de muur gemaakt bovenaan, daar de matten aan, zodat ze los hangen verder? Dat is misschien wel wat ja.

Ja zo bedoel ik dat
En kwa klein worden valt wel mee
Elke kant 5 cm dus word 10 cm kleine in breete en 10 cm lengte

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-12 22:42

Bedankt voor de antwoorden.

Mag ik vragen hoe jullie zulk zwaar materiaal precies aan de wand hebben bevestigd? We kunnen niet aan de achterzijde komen van de achterwand, en ik neem aan dat zulke matten flink zwaar zijn. Wat voor bevestiging hebben jullie gebruikt? HOe maak je zo'n balk aan de wand, mat er tegen en daarna weer een balk? Ik ben niet zo'n held ermee (laat het ook uitvoeren door een handig iemand) maar vind tips wel handig.

Mogelijk heb ik matten gevonden in de buurt die 1x1.50 zijn, en van die koeienmatten om op te staan. Dit zijn echter ook vrij zware matten, zou dat wat zijn?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 22:56

Wij hebben hier en daar ook koeienmatten aan de muur zitten, werkt prima !

Heb je een houten wand of een stenen ?

In hout kun je met een aantal stevige houtdraadbouten wel uit de voeten, maar in steen of beton zul je toch gaten moeten boren en met pluggen en schroeven ( of keilbouten ) aan de slag moeten, maar dat weet die handige iemand ook vast wel ;)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-12 22:58

De achterwand is van plexbeton volgens mij, niet zo gek dik, maar aan de achterkant kunnen we niet komen...

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 22:59

Wat zit daar dan achter ?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-12 23:02

Eerst een holle ruimte, dan volgen smij nog een stuk plexbeton en dan zit je in een andere ruimte (garage), was volgens mij ooit eerst 1 gebouw). Maar die garage wordt door anderen gebruikt en zit op slot (is vrijwel nooit iemand, geen idee wie het beheerd) en net ter hoogte van mijn stal hebben ze er een zee-container tegen de wand (mijn stal dus) aan staan.

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 23:05

Ik had ook koeien matten...
Eerst balk vast maken met schroeven aan de wand.
Mat met twee man optillen en dan de mat bevestigen met bouten
En dan is het klaar geen balk er over..
En bij elke bout die je in het mat en balk schroeft moet je plaatje tussen doen
Anders boor je door de mat heen en valt het nog

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 23:08

Da's niet handig als je er niet bij kunt :n

Normaliter is betonplex wel stevig, maar om er zomaar iets aan vast te schroeven zou ik niet doen ... kan wel , maar dan weer met een slotbout met moer, maar die kun je dan ook niet bevestigen als je er niet tussen kan komen.

Maar zitten er geen balken waar die betonplex platen tegenaan zitten ? Of zijn die ook niet zien ?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 23:09

Beetje ijzerhandel kan je de juiste schroeven en pluggen wel adviseren. Wel de mat los van de wand hangen, dus inderdaad aan een 5cm dikke balk.