Hoevaak poetsen als je paard 24/7 op wei staat?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Doef

Hoevaak poetsen als je paard 24/7 op wei staat?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 17:44

Heej,
Ik las ergens op internet staan: '' Als je paard bij slecht weer buiten in de wei staat, kun je hem beter niet te vaak borstelen. Zo blijft de vetlaag op zijn huid intact. '' Nu wil ik een paard kopen die 24/7 op weide staat, dus mijn vraag is, Wat bedoelen ze daar precies mee en hoevaak moet ik dan poetsen? Gr Cait

barbar

Re: Hoevaak poetsen als je paard 24/7 op wei staat?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 17:49

alleen als je gaat rijden, en dan ook alleen de zadel en singelplek goed en verder een beetje globaal.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 17:50

barbar schreef:
alleen als je gaat rijden, en dan ook alleen de zadel en singelplek goed en verder een beetje globaal.

:j

Sandra1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 17:53

hier haal ik gewoon mijn vingers door de vacht, dat alles een beetje los is en als ik ga werken met hem idd alleen de plek waar mn barebackpad komt

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 17:55

En als je nooit rijdt? wattan? :')

Heike1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 17:57

Ik heb mijn pony nu al 2 weken niet geborsteld :D Ik rijd ook niet met hem momenteel. Soms krab ik hem wel hier en daar, maar voor de rest niks. Hij heeft zijn dikke vacht echt nodig, want hij staat ook 24/7 buiten.

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 18:12

barbar schreef:

Dus de plek waar het zadel en de single licht,
Moet ik op die plek een hele poetsbeurt geven (rosborstel, harde borste, zachte etc)
Of alleen een harde of zachte borstel overheen halen? :)

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 18:20

ligt er aan hoe vies het daar is, als je alleen met een harde borstel af kan is dat ook goed.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 18:23

Ik poets mijn paard ook heel weinig in de winter, soms even voor de massage, maar verder alleen met een zachte borstel het ergste vuil weg. Zand en vet in de vacht is m.i. nodig in de winter.
In de zomer poets ik er lustig op los. En de staart was ik wel eens met warm water als er veel modder in zit.

MJR_Tjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 18:23

Bij onze paardjes doe ik meestal alleen even snel een zachte borstel over de plek vh zadel/singel zodat er geen klontjes o.i.d. vast zitten.
Verder laat ik ze lekker voor zoals ze zijn :)

GenerationR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 18:25

Ik poets mijn pony bijna niet in de winter alleen als ik ga wandelen even de modder eraf maar geen goede rosbeurt. Wel kijk ik haar hoeven iedere dag na maar voor de rest doe ik niet veel poetsen. Ik kriebel haar wel maar ze vind het niet erg om vies te zijn :)

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 18:36

Idd alleen de plek waar het zadel en de singel komen goed borstelen zodat het zand niet voor schuurplekken kan zorgen. Verder als ze teveel zand van het rollen/liggen in de vacht hebben zodat de waterdichtheid in het gedrang lijkt komen maar dat kan je ook checken door onder de viezigheid te voelen (op de huid dus) of het nog droog blijft. Gewoon met een gekarteld zweetmes of iets dergelijks het oppervlakkige vuil verwijderen kan volgens mij wel iedere dag.

Maar als je er net zo 1 hebt als ik dan leer je het vanzelf af om regelmatig echt te poetsen, als je die weer terug zet na een echte poetsbui (en dan bedoel ik dat alle borstels zijn gebruikt voor hetgeen ze bedoeld zijn, intense reiniging dus) dan ziet ze er binnen een dag weer zo uit;

Afbeelding

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 18:38

niet voor niets dus, paarden maken zichzelf expres vies vanwege de bescherming die het hen en hun vacht bied in de winter.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 18:40

ShamalArabs schreef:
En als je nooit rijdt? wattan? :')

Dan borstelen wanneer ze verharen. Maar alleen met een harde ros.

Als je wel rijdt: op de plekken van je zadel en singel even met een harde borstel het zand eraf. Modder niet eraf borstelen, dan borstel je het alleen maar verder de vacht in.

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 19:02

MJR_Tjelle schreef:
Bij onze paardjes doe ik meestal alleen even snel een zachte borstel over de plek vh zadel/singel zodat er geen klontjes o.i.d. vast zitten.
Verder laat ik ze lekker voor zoals ze zijn :)

Worden ze dan niet ziek ofzo? :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 19:06

Ziek???

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 19:11

Ik poets ook altijd goed de plek waar het zadel en de singel komen. Verder enkel het ergste vuil eraf.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 19:15

beetje hetzelfde zoals iedereen zegt, enkel poetsen bij het rijden en daarbij oppervlakkig op de andere delen behalve waar het zadel en de singel ligt :) ik laat hem lekker vuil zijn :)
Laatst bijgewerkt door SmartBH op 22-12-12 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

noelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 19:16

Enkel poetsen om te rijden. Want ze gaan toch meteen rollen als je hen helemaal zuiver borstelt.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 19:17

Mijn altijd-buiten-pony's worden alleen voor het rijden gepoetst onder het tuig en de andere grote bagger plekken even snel. Jonge pony's die dus niet gereden worden worden in de winter dus ook niet gepoetst.

Van het voorjaar als ze gaan verharen poets ik weer wat vaker. De rijpony's als ze gereden worden, de jonkies meestal ong 1x in de week.

LindeWodan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 19:21

De minipaarden die ik verzorg worden in de winter amper gepoetst.
Alleen, als we wat aan het knuffelen zijn, maar zo grondig dan ook weer niet.
In de zomer daarentegen worden ze tiptop gehouden voor de shows.

Aslien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 19:22

Ligt er ook een beetje aan of hij/ zij een deken op heeft. Zoja, kun je waar het deken ligt gewoon lekker poetsen wanneer en zo vaak je wilt. Maar zonder deken zou ik het beperken tot voor het rijden, als je niet rijdt 1x per week. Als er niet 1x per week geborsteld wordt is dit geen ramp alleen het is wel gewoon lekker voor hun jeuk, en om alles een beetje fris te houden :).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 19:22

Met verharen poets ik 'm wel elke dag, maar dan voornamelijk de plekken waar hij zelf niet bij kan met rollen of door met een ander paard te kroelen. Dus z'n buik, en tussen z'n benen.

De rest kan hij prima zelf. Doe 't wel es omdat hij het fijn vindt maar dat doe ik alleen als ik tijd over heb en in een paardjepoetsstemming ben.
Laatst bijgewerkt door Koper op 22-12-12 19:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 19:23

Mijn paard is nog niet onder het zadel. Ik poets heel af en toe wanneer de modder helemaal is opgedroogd en het ook begint te irriteren. Dan ga ik er heel oppervlakkig even met een stalen roskam over.
Een vers modderbad nemen daarna is ook veel leuker dan met die vastgekoekte vuiligheid te blijven rondlopen. :)

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 19:39

Mijn pony staat 24/7 buiten, net zo vies als hierboven. Hij is met pensioen en ik poets hem eigenlijk niet. In het voorjaar een goeie wasbeurt en dan kan ie de zomer in. De winterdag heeft ie zn vacht nodig en met dit weer is er geen eer te behalen!