Manen tinker waaien tegen het stroomdraad aan......

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jellebie

Manen tinker waaien tegen het stroomdraad aan......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 13:25

.... tijdens het drinken

Hoi bokkers,

Ik heb mijn twee paarden in een paddock achter mijn huis staan. De paddock heeft een houte omheining met drie stroomdraden tussen de planken door gespannen omdat mijn tinker zonder dat stroomdraad dwars door het hek heen loopt. We hebben in de paddock een electrische drinkbak, die aan het hek van de paddock is bevestigd. mijn vader heeft een vierkant blok hout tegen het paddock hek aangetimmerd en daar de drinkbak opgeplaatst en de stroomdraden heeft hij achter dat blok langs geleid zodat ze niet met hun neus het stroomdraad konden raken tijdens het drinken.

Ik merkte dat mijn tinker niet uit de waterbak dronk als ik er niet bij was. Zodra ik de paddock in kwam begon hij meteen te drinken, maar als ik er niet was dronk hij niet. Ik snapte daar helemaal niks van. Nu zijn we er achter gekomen dat tijdens het drinken zijn lange manen langs het blok tegen het stroomdraad aan waaien. Hij weet dat als ik in de paddock ben het stroom er af is dus daarom drinkt hij dan wel. Maar als ik wegga gaat het stroom er weer op en kan hij dus niet drinken omdat hij dan schokken krijgt. Ik heb nu een ton midden in de paddock staan helemaal gevuld met water maar die word telkens om gegooid. Het is niet mogelijk om de drinkbak op een andere plek te bevestigen omdat het stroomdraad dus overal langs het hek loopt, dat kan gewoon niet anders omdat mijn tinker het anders gewoon sloopt.

Ik heb zijn manen altijd in meerdere vlechten zitten maar misschien is er een manier waarop ik zijn manen kan doen zodat het niet tegen en het stroomdraad aan waait of misschien zijn er bokkers die hier een andere oplossing voor weten?

fjordnina

Re: Manen tinker waaien tegen het stroomdraad aan......

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 14:00

Misschien kun je de vlechten samen in 1 grote vlecht of staart doen? Zijn ze zwaarder en waaien ze dus minder makkelijk op.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 14:06

Dat ik al die lossevlechten bij elkaar bind bedoel je? Dat is inderdaad een oplossing. Ik weet alleen niet of dat verder kwaat kan voor zijn manen. Ik wou in eerste instantie een hengstenvlecht maken maar volgens mij is dat niet goed voor zijn manen als ik hem daar 24/7 mee laat staan en 1 keer of 1 keer in de twee weken er uit haal.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 14:09

Kun je geen houten plaat achter de waterbak monteren?

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 14:09

Misschien kun je een halve meter van de weirand een paal in de grond graven en het waterbakje daar aan bevestigen. Dan verleng je de slang met een halve meter. Vind je het eng en ben je bang dat ze ergens achter komen, dan doe je het 1,5 meter in de wei een paal graven en graaf je het extra stuk slang onder de grond.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 14:10

Wat fijn dat je er achter gekomen bent joh! Het is echt hartstikke vervelend voor je paard.

Je kunt ter hoogte van de waterbak het schrikdraad isoleren (buis eromheen), of het schrikdraad daar net iets anders leiden zodat het ver genoeg van de waterbak afloopt (meer buiten het hekwerk). Of de waterbak net iets verder naar binnen plaatsen, dus iets verder van de omheining (en het schrikdraad) af.

Edit: zie nu dat iemand een houten plaat noemt. Dat lijkt me een doeltreffende en de meest eenvoudige oplossing.
Laatst bijgewerkt door GDG op 22-12-12 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 14:10

Barvrouwke schreef:
Kun je geen houten plaat achter de waterbak monteren?

Die heb ik er nu dus achter, maar zijn manen waaien er langs. Ik zou die plaat dan nog groter moeten maken maar dan ben ik bang dat hij op die plek door het hek een beukt. Dat is namelijk iets wat hij erg graag doet.

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 14:11

Een vlecht maken kan prima hoor, het wordt zelfs aangeraden aan mensen die lange manen willen kweken :))

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 14:11

Misschien kun je een grote ton onder het waterbakje zetten en die via het waterbakje vol laten lopen, dan staat het wel iets verder van het hek vandaan maar zal hij het niet zo snel omgooien?

Prisjee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 14:12

Je zou een hengsten vlecht kunnen maken... Dat waait niet ergens heen!

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 14:13

kabwan schreef:
Misschien kun je een halve meter van de weirand een paal in de grond graven en het waterbakje daar aan bevestigen. Dan verleng je de slang met een halve meter. Vind je het eng en ben je bang dat ze ergens achter komen, dan doe je het 1,5 meter in de wei een paal graven en graaf je het extra stuk slang onder de grond.

Heb ik ook over na gedacht maar het is zo'n sloper, hij schuurt overal met zijn dikke billen tegen aan. Geen voerbak/zoutblok/paal zonder stroomdraad etc is veilig omdat hij het gewoon sloopt

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 14:14

NiFallor schreef:
Wat fijn dat je er achter gekomen bent joh! Het is echt hartstikke vervelend voor je paard.

Je kunt ter hoogte van de waterbak het schrikdraad isoleren (buis eromheen), of het schrikdraad daar net iets anders leiden zodat het ver genoeg van de waterbak afloopt (meer buiten het hekwerk). Of de waterbak net iets verder naar binnen plaatsen, dus iets verder van de omheining (en het schrikdraad) af.

Edit: zie nu dat iemand een houten plaat noemt. Dat lijkt me een doeltreffende en de meest eenvoudige oplossing.

Het schrikdraad isoleren vind ik een hele goede!! Dat ga ik even verder uitzouken.

Ik denk dat als ik de waterbak iets van de omheining afplaats hij er alsnog tegen aankomt. Hij heeft manen tot zijn knieen....

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 14:16

KirstenVosje schreef:
Een vlecht maken kan prima hoor, het wordt zelfs aangeraden aan mensen die lange manen willen kweken :))

Ik heb het nu in 6 vlechten zitten, maar dan waait het er dus alsnog tegen aan, een optie is inderdaad een hengstenvlecht zoals hier onder staat
Prisjee91 schreef:

maar ik heb gehoord dat het juist niet goed is voor de manen om je paard altijd met een hengstenvlecht te laten staat omdat met het hoofd naar beneden doen de manen dan breken. Ik haal de vlechten er 1 keer in de twee weken uit
Laatst bijgewerkt door Jellebie op 22-12-12 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 14:16

Graaf een grote kuil in je paddock, groot en breed genoeg dat hij zich vult met grondwater. Kunnen ze niet alleen uit drinken maar ook leuk in spelen én wanneer het in de zomer droog is staan ze tenminste ook af en toe in de modder met hun hoeven.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 14:17

Koper schreef:
Graaf een grote kuil in je paddock, groot en breed genoeg dat hij zich vult met grondwater. Kunnen ze niet alleen uit drinken maar ook leuk in spelen én wanneer het in de zomer droog is staan ze tenminste ook af en toe in de modder met hun hoeven.

krijgen ze dan niet heel veel zand binnen? of bedoel je echt een soort van poel?

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 14:19

Een losse hengsenvlecht in doen. Dan trekt het ook niet als hij met zijn hoofd naar beneden staat.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 14:19

Tellie schreef:
Een losse hengsenvlecht in doen. Dan trekt het ook niet als hij met zijn hoofd naar beneden staat.

Ja dat is dus niet schadelijk voor zijn manen en kan ik er gewoon een tijdje in laten zitten? Dat is namelijk de makelijkste oplossing denk ik :D

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 14:21

Volgens mij kan dat prima. Zie het er genoeg doe namelijk. :j

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 14:33

Jellebie schreef:
NiFallor schreef:

Het schrikdraad isoleren vind ik een hele goede!! Dat ga ik even verder uitzouken.

Ik denk dat als ik de waterbak iets van de omheining afplaats hij er alsnog tegen aankomt. Hij heeft manen tot zijn knieen....

Oorspronkelijk wordt het spul wat ik bedoel gebruikt om het draad om een paal vast te kunnen maken, zoals hier:
Afbeelding
Je hebt ze in verschillende lengtes, ik heb ze van 60cm:
http://www.weidezaun.info/weidezaun-isolatoren-elektrozaun-isolator/10x-Schlauchisolatoren-60cm-lang--Eckloesung-f-Seile-bis-8mm-.html
Maar je kunt natuurlijk elk willekeurig isolerend materiaal ervoor gebruiken.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 14:33

zet een cementkuip in de weide en gooi daar paar emmertjes water in dan kan hij tenminste drinken

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 14:39

Mijn tinker heeft ook altijd een hengstenvlecht in :) deze haal ik er 1 x in de weken uit :) niks aan het handje hoor kan makkelijk. Bij de mijne dan hihi maar ik heb de vlecht niet helemaal doorlopen... zie foto in mijn profiel :)

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 14:50

Dat plaatselijk isoleren van het schrikdraad is denk ik idd wel een goed idee. Zou er alleen niet die dingen voor kopen waar NiFallor mee aan komt. Stuk tuinslang er omheen werkt ook uitstekend en is vast aanzienlijk goedkoper.

Prisjee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 14:54

Jellebie schreef:
KirstenVosje schreef:

Ik heb het nu in 6 vlechten zitten, maar dan waait het er dus alsnog tegen aan, een optie is inderdaad een hengstenvlecht zoals hier onder staat
Prisjee91 schreef:

maar ik heb gehoord dat het juist niet goed is voor de manen om je paard altijd met een hengstenvlecht te laten staat omdat met het hoofd naar beneden doen de manen dan breken. Ik haal de vlechten er 1 keer in de twee weken uit

Inderdaad niet te strak vlechten dan gaat het makkelijk!
Of vlechten als ze hun hoofd omlaag hebben, dan zit ie meteen goed :j

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 14:56

Ik zou ook eens kijken of er nergens stroom lekt in de buurt van de drinkbak, dat hij het tikken eng vindt ..
Hier hangen de pony's ook weleens met de manen of staart tegen de draad en ik heb het idee dat ze dat niet eens merken ... sommige dikbehaarde monsters duwen zelfs met hun manen de draad omhoog, maar oh wee als ze dan met hun nek met de draad in aanraking komen :oo

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 16:12

keona schreef:
zet een cementkuip in de weide en gooi daar paar emmertjes water in dan kan hij tenminste drinken

er staat toch in mijn op dat die ook in de paddock staat ;)