Leuk om al die verschillende reacties te lezen, hoe sommigen het meteen zouden doen en op wat voor manier en anderen er juist totaal niet aan moeten denken.
Tari_42 schreef:Als ik de middelen er voor had, zou ik het gelijk doen. Maar kleinschalig dan.
En wat betreft je koers waar je het over hebt: ik zou het dan doen zoals ik mijn eigen paard verzorgd/gestald zou willen hebben. Je kan niet voor iedereen het "perfecte" aanbieden maar je moet er wel achter staan wat je dan zou aanbieden. En klanten mislopen? Dat klinkt dan al heel erg commercieel...
Ik kan me helemaal vinden in jouw post, dat zou ook mijn ideaalbeeld zijn (maar is dat realistisch?). Ik ben het alleen niet eens met het commerciële gedeelte. Ik zie dat puur als zakelijkheid. Feit is gewoon dat er geld moet binnenkomen als je iets dergelijks begint. De paarden kun je niet zonder eten laten staan, er moet bodembedekking worden aangeschaft en er moet worden geïnvesteerd in faciliteiten, alle overige kosten buiten beschouwing gelaten. Als je klanten misloopt, omdat je de compleet de plank misgeslagen hebt m.b.t. wat je aanbiedt, kun je de boel wel opdoeken. En dan kan ook niet de bedoeling zijn, toch?
Mijn paarden staan nu aan huis en voorheen op pension, dus ik kan over beide wel oordelen. Wat mij tegenstaat in het gehele plaatje van een eigen pensionstal, is dat er ineens hele andere belangen gaan spelen (voornamelijk tijd en geld, iets wat nu geen issue is).
Nu kan ik mijn paarden verzorgen en onderhouden zoals ik dat wil en eerlijk gezegd, is dat met 2 paarden en 3 pony's best heel tijdrovend. Met alle plezier zou ik (kleinschalig, dat wel) een pensionstal willen runnen waar ik zou aanbieden wat ik goed acht en waar ik achter sta. Maar, ik denk persoonlijk dat dat haast niet haalbaar zal zijn, omdat de manier waarop ik het het liefste zou doen teveel tijd kost op een dag en dus automatisch ook teveel geld. (niet meer de mogelijkheid om parttime te werken en dus nog op een andere manier de kar te kunnen trekken).
Toch blijft het me wel trekken, al kun je maar voor 20 paarden het verschil maken, maar groter dan dat zou ik echt niet willen. Al wordt het waarschijnlijk pas rendabel als je wél veel groter gaat.
Het liefst zou ik een stal opzetten zoals ik mijn paarden op dit moment ook huisvest: in de winter vanaf 7.30 op de paddock, paddock is goed gedraineerd en ruim, met water en ruwvoer. Verhard stuk erin waarop gevoerd wordt. Als het weer zacht is, blijven ze 's nachts gewoon buiten (maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen dat zou willen, dus 's nachts op stal zou ook een optie zijn). Bij erg onrustig / nat / koud weer gaan die van mij 's nachts wel op stal en dan gaan ze meestal pas rond 21.00/22.00 uur naar binnen.
In de zomer 24/7 weidegang, of evt. overdag op de wei en 's nachts op de paddock of in stal. Net wat iemand wil of wat goed is voor het paard, daar moet je ook op letten natuurlijk.
Qua faciliteiten ben ik eigenlijk niet meer gewend dan een goed gedraineerde buitenbak en een longeerring/paddock. Ergens zou ik nog overwegen om een overdekte bak te maken, maar anderzijds, een goed gedraineerde buitenbak die goed onderhouden wordt, moet ook gewoon 90% van het jaar te rijden zijn.
Een soort paddock paradise lijkt me ook wel een heel mooi concept, maar wel lastiger bij te houden om het netjes en schoon te houden. Ik heb alleen helemaal niets met die machines die paarden automatisch voeren enzo. Ik weet niet goed waarom, maar vind dat gewoon niets.
Een rusthuis zit hier al op minder dan 3 km afstand. Zou ook niets voor mij zijn, waarschijnlijk moet je veel te vaak afscheid nemen van een paard en dat lijkt me heel moeilijk, ook al is het niet je eigen paard.