Stel dat..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jibbel

Stel dat..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 10:52

je een boerderij hebt in Zuid - Holland, regio Rotterdam - Den-Haag - Zoetermeer, met 18 hectare grasland, ruime schuren en zelf wat paarden hebt.

Zou je dan een eigen pensionstal beginnen of niet?
En als je het zou doen, hoe zou je het dan opzetten (in de breedste zin)?

Ik mijmer er weleens over wat ik zou doen. Enerzijds lijkt het me prachtig om eindelijk te doen wat ik écht wil en iets op te zetten wat zich onderscheid van andere stallen hier in de regio. Anderzijds, er moet wel geld binnen komen en quitte spelen lijkt me al zwaar genoeg.

Daarbij, er komt een hoop volk op je erf. Zit je daarop te wachten? Word je geen visite op je eigen terrein?
Hoe 'uitgebreid' moet je stalling / weidegang aanbieden? Iedereen zoekt wat anders, ga je dan voor 3 verschillende types stallen/paddockgang/weidegang aanbieden. Of vaar je 1 koers, met als gevolg dat je daardoor ook klanten misloopt?

Ik was weleens benieuwd naar wat jullie zouden doen. En we wellicht ideeën kunnen delen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 10:57

Aan mij heb je totaal niks, want ik zou het absoluut niet doen :n

Zou ik liever een opfok/pensioen-bedrijf doen, dus wel de paarden en maar heel af en toe de mensen ..
Geen gezeur over rijbakken, stalling van trailers, toilet/kantine e.d., ruzies onderling :(

Gewoon lekker alleen paarden <3
Zou gek worden van al die mensen ...

Jibbel

Re: Stel dat..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 11:08

Opfok heb ik inderdaad ook al over zitten nadenken.
Nadeel daarvan vind ik wel dat je toch vaak ziektes binnen je bedrijf hebt en in hoeverre wil je dat voor je eigen (volwassen) paarden.

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 11:09

Hier ook zou er niet aan beginnen.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 11:11

rusthuis?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 11:11

Denk dat je in een stabiele opfokkudde minder kans hebt op vreemde aandoeningen dan met een aantal pensiongasten die onafhankelijk van elkaar op concours e.d. gaan en op locaties komen waar hun paard mogelijk iets oppikt ...

Zou sowieso toch mijn eigen dieren apart houden, voor de ruimte hoef je het niet te laten ;)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 12:07

Het lijkt mij juist wel leuk. Ik zou dan een kleinschalige stal ontwerpen waar ik zelf altijd had willen staan zeg maar. Fijn dat je eindelijk iets aan kan bieden met genoeg voorzieningen voor de ruiter en volop ruimte voor de paarden. Of het financieel haalbaar is en je er van kunt leven, tja daar heb ik geen idee van. Maar ik zou dat wel uitzoeken want als het mogelijk is zou ik het doen!

Tari_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 12:12

Als ik de middelen er voor had, zou ik het gelijk doen. Maar kleinschalig dan.
En wat betreft je koers waar je het over hebt: ik zou het dan doen zoals ik mijn eigen paard verzorgd/gestald zou willen hebben. Je kan niet voor iedereen het "perfecte" aanbieden maar je moet er wel achter staan wat je dan zou aanbieden. En klanten mislopen? Dat klinkt dan al heel erg commercieel...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 12:54

Als ik het zou doen komt er een mooie loopstal met een stuk of 5 'jonkies' erin, die 's zomers lekker op het land kunnen, en 's winters een soort uitloop aan hun stal hebben waar ze lekker kunnen rennen. Een opfok dus, tot 3 jaar.

Daarnaast zou ik denk ik 10 stallen maken voor pensiongebruik. Stallen van 4x4 of 4,5x4,5, met veel licht en een boel frisse lucht. Om en om komt er wel en geen hoge wand tussen de paarden in, zodat je als het ware groepjes van 2 krijgt die met elkaar kunnen kroelen over de stalschotten heen. Ik wil daar een vloer in die makkelijk schoon te houden is, zowel in de stallen zelf als in de gangen, want ik ben van plan om het behoorlijk schoon te houden. In iedere stal komt een slowfeeder, een liksteen houder, een laag geplaatste voerbak (dus niet op tafelhoogte maar een grote bak in een houder op de grond en een waterbak die aangesloten is op een rondpomp systeem met boiler, zodat het nooit bevriest. Een goede wasplaats erbij, met warm en koud water. Een verwarmde zadelkamer met vaste kasten, maar dan wel met tegels op de grond, witte muren en een beetje uitstaling. In een aparte ruimte komt hooi, stro en voer te liggen.

Een goede overkapte bak erbij, dus wel grote stukken open aan de zijkanten, maar wel altijd droog. Ook een longeer cirkel en een paddock erbij. De paarden komen het hele jaar door buiten, 's zomers 24/7 op het land (met hoger gelegen delen, vijvertje, stukje zand etc. erin), en 's winters overdag minimaal 8 uur op de paddock paradise. Daar kunnen ze uiteraard beschut staan onder de bomen.

Verder komt er een kleine kantine bij met een koffiezet apparaat en een waterkoker, en een koelkast waar mijn klanten zelf dingen neer mogen leggen. Daar komt een klein terrasje bij met uitzicht op het weiland.

Mensen krijgen keuze uit half of volpension, met als voorwaarde bij het halfpension dat er iedere dag uitgemest wordt.
Ik zou een contract maken waarin verwezen wordt naar de stalregels, die ik ook uitprint en ophang in de stallen. Geen rare dingen, maar wel duidelijk (opruimen achter je kont, mest uit de bak halen, geen paarden alleen buiten laten staan, harken als je gesprongen hebt).
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 20-12-12 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 13:16

Met 18 hectare zou ik het zeker doen, mits het financieel haalbaar is natuurlijk.

En wat voor stalling, liefst zoals ik mijn paard er zelf ook bij wil hebben staan. Zowiezo 24 uur per dag weidegang, gehele jaar door. Het allermooiste zou zijn om een paddock paradijs te realiseren, natuurlijke drinkplek en slowfeeders oa erin.
Een verharde plek is ideaal en wanneer mogelijk een inloopstal. Dan kunnen de paarden zelf kiezen of ze binnen staan of buiten blijven. Merk dat veel mensen toch graag een buitenbak met goede verlichting erbij willen hebben. Mocht je die mogelijkheid hebben dan is dat absoluut een pre voor een pensionstal.
Wil je stallen aanbieden dan zou je kunnen kijken naar de mogelijkheid om bij elke stal een uitloopje te maken.
Verder uiteraard een goed verlichte, droge, schone ruimte die goed afsluitbaar is voor alle tuigage etc. Voer en hooi / kuil moet apart worden opgeslagen en uiteraard wel droog.

Hoe groot je alles maakt ligt helemaal aan jezelf, hoeveel mensen wil je maximaal op je erf hebben?

Maar met 18 hectare moeten er zeker mogelijkheden zijn;-)

Sandros

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 13:22

O dat zou ik zo heerlijk vinden. Het is dat het bij ons te klein is voor meer dan 5 paarden ( het aantal wat we nu al hebben ) en mijn vriend niet graag vreemde over de dam heeft. Anders zou ik zo een pensionstalling willen beginnen. Heb nu 1 vrouw erbij staan op stalling voor de gezelligheid/buitenritten.
Zou een paddockparadise maken ( hebben we al voor een deel ) meer schuilstallen. Binnenbak en longeerring aanleggen. Heerlijke buitenritten met zijn alle plannen. O en natuurlijk wel zelf enigzins selecteren wie er
er kan komen te staan :j .

Of wat ik ook nog steeds een mooi idee vind is een oudjes stalling maar dit was vooral mijn droom toen ik niet meer mocht rijden.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 13:38

weet waar je aan begint ik hoor steeds vaker dat paarden op een stalling gezet worden en betaling achterwege blijft.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 14:16

friesiszwart schreef:
weet waar je aan begint ik hoor steeds vaker dat paarden op een stalling gezet worden en betaling achterwege blijft.

Contract doet een boel. Ook niet zomaar iedereen binnenlaten helpt, maar kritisch zijn op wie je op je erf laat.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 14:21

Als ik een boerderij zou hebben met grote schuren en goede zandgrond en 18! ha, dan kwam er een binnenbak (of overkapte buitenbak met windbreekgaas), een mooi springterrein met o.a. natuurlijke hindernissen trailhindernissen etc. en goed gedraineerde buitenbak met goede dressuurbodem.

Een beweegstal (hele grote inloopstal met groot buitenterrein, deels verharde uitloop en deels zandpaddocks en paden, liefst natuurlijk aangelegd met heuveltje, bosjes, solitaire bomen, watertje, rolplaats met los zand etc. zodat het niet 1 kale vlakte is, maar met verschillende "ruimtes" zodat paarden lekker afwisselend rond kunnen wandelen en zich ook wat terug kunnen trekken uit de groep en subgroepjes kunnen vormen.

En voor de paarden die niet (dag en nacht) in een groep kunnen of willen nog een stuk of wat paddockboxen met eigen uitloop. Omdat maat dan niet uitmaakt zouden de stallen 5 bij 5 worden en de uitloop 5 bij 20, waarvan de eerste 5 meter verhard en deels overkapt.

Een aantal ha grasland voor weidegrond en hooiland (met 6 tot 8 ha kom je een heel eind met 15 tot 20 paarden), met daar tussendoor zandpaden (zowel breed als wat smaller) en bossages en boomwallen zodat je over eigen terrein een leuk ontspannen en veilig natuurlijk buitenritje of trainingsritje kunt maken, liefst met verschillende uitgangen naar een openbare weg of natuurgebied/ruiterpad/ zandpaden zodat je goede aansluitingen hebt voor langere ritten.

Verder natuurlijk poetsplekken binnen en buiten, met warm en koud water, ruime zadelkamer met nette kasten, mooi terras met uitzicht op de paarden en de rijbanen, goed verharde parkeerplaats met aparte hoek voor trailers en een verwarmde kantine met uitzicht op rijbaan en de paarden buiten.

Ben ik nog wat vergeten?

Oh ja, ruime overdekte mestopslag en machines om het werk makkelijk te kunnen doen en alles netjes te onderhouden. En ruim voldoende opslagruimte voor hooi, stro, strooisel etc.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 17:50

Leuk om al die verschillende reacties te lezen, hoe sommigen het meteen zouden doen en op wat voor manier en anderen er juist totaal niet aan moeten denken.

Tari_42 schreef:
Als ik de middelen er voor had, zou ik het gelijk doen. Maar kleinschalig dan.
En wat betreft je koers waar je het over hebt: ik zou het dan doen zoals ik mijn eigen paard verzorgd/gestald zou willen hebben. Je kan niet voor iedereen het "perfecte" aanbieden maar je moet er wel achter staan wat je dan zou aanbieden. En klanten mislopen? Dat klinkt dan al heel erg commercieel...

Ik kan me helemaal vinden in jouw post, dat zou ook mijn ideaalbeeld zijn (maar is dat realistisch?). Ik ben het alleen niet eens met het commerciële gedeelte. Ik zie dat puur als zakelijkheid. Feit is gewoon dat er geld moet binnenkomen als je iets dergelijks begint. De paarden kun je niet zonder eten laten staan, er moet bodembedekking worden aangeschaft en er moet worden geïnvesteerd in faciliteiten, alle overige kosten buiten beschouwing gelaten. Als je klanten misloopt, omdat je de compleet de plank misgeslagen hebt m.b.t. wat je aanbiedt, kun je de boel wel opdoeken. En dan kan ook niet de bedoeling zijn, toch?

Mijn paarden staan nu aan huis en voorheen op pension, dus ik kan over beide wel oordelen. Wat mij tegenstaat in het gehele plaatje van een eigen pensionstal, is dat er ineens hele andere belangen gaan spelen (voornamelijk tijd en geld, iets wat nu geen issue is).
Nu kan ik mijn paarden verzorgen en onderhouden zoals ik dat wil en eerlijk gezegd, is dat met 2 paarden en 3 pony's best heel tijdrovend. Met alle plezier zou ik (kleinschalig, dat wel) een pensionstal willen runnen waar ik zou aanbieden wat ik goed acht en waar ik achter sta. Maar, ik denk persoonlijk dat dat haast niet haalbaar zal zijn, omdat de manier waarop ik het het liefste zou doen teveel tijd kost op een dag en dus automatisch ook teveel geld. (niet meer de mogelijkheid om parttime te werken en dus nog op een andere manier de kar te kunnen trekken).

Toch blijft het me wel trekken, al kun je maar voor 20 paarden het verschil maken, maar groter dan dat zou ik echt niet willen. Al wordt het waarschijnlijk pas rendabel als je wél veel groter gaat.
Het liefst zou ik een stal opzetten zoals ik mijn paarden op dit moment ook huisvest: in de winter vanaf 7.30 op de paddock, paddock is goed gedraineerd en ruim, met water en ruwvoer. Verhard stuk erin waarop gevoerd wordt. Als het weer zacht is, blijven ze 's nachts gewoon buiten (maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen dat zou willen, dus 's nachts op stal zou ook een optie zijn). Bij erg onrustig / nat / koud weer gaan die van mij 's nachts wel op stal en dan gaan ze meestal pas rond 21.00/22.00 uur naar binnen.
In de zomer 24/7 weidegang, of evt. overdag op de wei en 's nachts op de paddock of in stal. Net wat iemand wil of wat goed is voor het paard, daar moet je ook op letten natuurlijk.
Qua faciliteiten ben ik eigenlijk niet meer gewend dan een goed gedraineerde buitenbak en een longeerring/paddock. Ergens zou ik nog overwegen om een overdekte bak te maken, maar anderzijds, een goed gedraineerde buitenbak die goed onderhouden wordt, moet ook gewoon 90% van het jaar te rijden zijn.

Een soort paddock paradise lijkt me ook wel een heel mooi concept, maar wel lastiger bij te houden om het netjes en schoon te houden. Ik heb alleen helemaal niets met die machines die paarden automatisch voeren enzo. Ik weet niet goed waarom, maar vind dat gewoon niets.

Een rusthuis zit hier al op minder dan 3 km afstand. Zou ook niets voor mij zijn, waarschijnlijk moet je veel te vaak afscheid nemen van een paard en dat lijkt me heel moeilijk, ook al is het niet je eigen paard.

horsefriend7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 18:05

Als je nog geen pensionstal hebt gehad lijkt het heel leuk. Ik heb nu 5 jaar een pensionstal. Kleinschalig. Maar o, wat wil ik er graag vanaf. Mijn vriend ziet het nog niet zitten om te stoppen. Je hebt er veel voor over om er een leuke goeie stal van te maken. Maar wat zitten er een ondankbare en onwetende mensen tussen. Als je er wel aan wil beginnen moet je geen gevoelig mens zijn. En dat ben ik wel. En dat breekt je op den duur op. Dus ik zeg nee.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 18:06

Horsefriend7: wil je er wat over vertellen? Ik vind het namelijk heel lastig om me voor te stellen wat er allemaal gebeurd op een stal.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 18:31

Ja, daar ben ik ook wel benieuwd naar. Ik zie wel heel erg de minpunten en ik ben wat dat betreft ook een beetje een doemdenker, daarbij ook best gevoelig en ik weet dat ik niet altijd kan waarderen hoe anderen met hun dieren omgaan. Zo op het eerste gezicht dus niet de meest geschikte persoon om een stal te runnen dus. :p

Maar ik weet ook hoe het kan zijn als je een leuke club mensen hebt lopen die allemaal hun neus dezelfde kant op hebben staan.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 18:33

Nee, zou ik nooit aan beginnen. Ik zou een paddock paradise aan laten leggen (een echte, niet eentje met slowfeeders en dergelijke flauwekul) en die 18 hectare verder vooral gebruiken om te hooien.

En verder een bak erbij en een ovaalbaan.

horsefriend7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 18:59

Vjestagirl, ik heb je een pbtje gestuurd.

Jibbel, je gaat heel wat mee maken met een pensionstal. ook heeeele leuke dingen hoor. Maar ook minder leuke dingen. En of je daar als gevoelig mens goed aan doet. Als je er wel aan begint, stel dan hele goeie regels op. En wees heel consequent.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 20:07

Nee. Ik zou nooit vreemd volk (pensionklanten+meut die ze meenemen) op erf willen hebben hele dag.
Hooguit zou ik (als je het perse proff wil doen) opfok doen, maar dan wel voor 1 persoon/hengstenhouden oid. Niet 10 verschillende mensen die elke zondag hun paardje komen aaien in de wei waar nog een hoop andere paarden staan en een hoop onrust brengen.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 20:39

als het financieel niet hoeft zou ik er niet aan beginnen. ik heb ook wat paarden in pension ( inmiddels kleinschalig ) was een stuk groter hiervoor.

altijd mensen in je tuin,
altijd geleuter en gedoe ( wat je ook doet, er is altijd wel wat )
er wordt verwacht dat je dag en nacht beschikbaar bent,
mensen die slecht of niet betalen,
nog erger, mensen die vier paarden neerzetten, en na een paar maanden zie je ze nooit meer , en nee betaald wordt er dan ook niet ((
onderling gestook en gedoe,

klinkt heel negatief zo he ??? ik heb nog een paar leuke meiden hier staan, ( en dat is echt gezellig ) maar ik haal het nooit weer aan :+

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 20:45

Ik denk dat 'mensen in je tuin' ook afhankelijk is van de inrichting van je bedrijf. Onze pensionstalhouder heeft echt een privé stuk grond rond zijn huis, en daar komen wij ook niet.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 20:49

dat heb ik ook hoor :D , drie inritten zelfs, en nee je zou er geen last van moeten hebben, maar geloof me, :+ ik heb een stel ruziebakken gehad hier ( een stel ) die hoor ik drie hectare verder nog _/-\o_ 1 ervan is gelukkig vertrokken, en dat scheelt hoor.

( onze hele erf noem ik een tuin :+ )
zaligmakend is het niet

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 20:51

Ik zou de 18 hect. in de randstad goed verkopen en elders mijn prive paradijsje opzetten met mijn eigen
paarden en eigen fokkerij.