Hoi allemaal, zins een tijdje is het in onze schuilstal vrij nat. Wij hebben wit zand in onze stal liggen, maar door dat de mesthoop naast onze schuilstal zit, komt er veel vocht van de mesthoop onze stal in lopen, met als vervolg, 1 grote natte bende.. Nu is het de bedoeling dat wij onze stal van het voorjaar gaan verplaatsen, dus zoeken wij nu naar een tijdelijke oplossing zodat het iig íets droger is in de stal Nu zat ik er aan te denken om misschien strokorrels in de stal te gooien, weet iemand of dit kan op zand? Of kan ik er beter iets anders op gooien?
Ik ben zelf wel aan het kijken naar rubber stalmatten, dus die hoop is sowieso nog een keer op de kop te kunnen tikken
Alles wat vocht opneemt heb je nu niets aan, want het veranderd het probleem niet. Wat je zou kunnen doen is pallets in de stal leggen (liefst kunststof want die rotten niet) en daar boven op rubber matten. Dan kan het vocht niet optrekken en blijft de vloer voor de paarden altijd droog.
Een andere optie is een geultje graven voor het vocht van de mesthoop en dat regelmatig leegscheppen zodat het vocht ook niet bij/in je schuilstal kan komen.
joyce B
als pallets geen optie is, zou ophogen van het zand in de stal nog een optie kunnen zijn en daar dan matten of tegels op leggen. Matten die niet vochtdoorlatend zijn helpen tegen het omhoog trekken van het vocht. Doorlatende matten laten juist vocht door naar beneden, maar net waar je het meeste last van hebt
Dat van die pallets is idd wel een goed idee Ophogen met zand hebben we al een paar keer gedaan maar dat werkt dus niet helaas.. het komt er na een tijdje gewoon weer doorheen. Een geultje graven hebben we ook al gedaan maar het komt dus onder de grond door..
Dan zul je idd met pallets aan de gang moeten. Als je houten pallets neemt dan wel stevige met dicht bovendek. Die heb je trouwens van kunststof ook. Ik heb ze ook in mijn schuiltent liggen en dat werkt perfect (al 4 jaar )
Bodembedekking erin leggen heeft geen zin, daar los je het probleem niet mee op. Het probleem is dat je mesthoop in je stal lekt. Je zou je stal een paar meter op kunnen schuiven als hij niet verankerd in de grond staat. Maar als dat wel zo is, zou ik idd de optie kiezen om kunststof pallets met rubber matten te plaatsen.
Lastig he..maar is het veranderen van de mestplaat geen optie? Het vocht mag er nl niet uitlopen, dat is de hele bedoeling van de mestplaat en de regels. Als je daar nog eerst eens naar kijkt, een betonnen plaat en muurtje maakt (en wellicht moet aanvragen), denk ik dat dat stukken goedkoper is dan houtkorrels etc in de stal te gebruiken. Die blijven zich volzuigen en jaagt je enorm op kosten
Mesthoop verplaatsen is nu geen optie, die is helemaal vol en die word over een paar maandjes pas over het land uitgereden van het voorjaar gaan wij onze stal op een andere plek neerzetten, niet meer naast de mesthoop. We gaan nu die pallets halen en die in de stal leggen laagje zand erover en dan wat stro erin ik zal voor en na foto's plaatsen
ik zou beginnen met rubber loopmatten zodat ze in elk geval de voeten droog kunnen zetten en tegels rechtop voor de helft in de grond graven naast de wand die naast de mesthoop ligt, dit scheelt enorm in hoeveel water er je stal binnenkomt
Ariebren
Geplaatst: 20-12-12 18:38
Ik adviseer dringend om geen houten pallets te gebruiken.
Het gewicht wat de pallet kan hebben is berekend op de totale oppervlakte van de pallet. Een pallet is niet bestand tegen punt belasting zoals een paarden been.
Pallet hout is van zeer slechte kwaliteit.
Het hout is hard, niet taai en kan bij breken zeer scherpe punten krijgen.
Je wilt je niet indenken wat een verwondingen een paard been kan oplopen wanneer hij door de pallet trapt.
zou ook m'n paarden iet op pallets zetten. enige soort pallets die je hooguit kan gebruiken zijn die lange die compleet dicht getimmerd zijn, die gebruiken ze ook voor horse agillity en zijn wel sterk genoeg om een paard te houden.
Houten pallets + vocht + mest + urine wordt houtpap waar je paard doorheen zakt. Het enige wat niet wegrot zijn de spijkers waarmee de pallets in elkaar zijn getimmerd.
Bij mij heb ik de stal opgehoogd met wit zand en daarover heen oude rubberen koeienmatten, en voorderest pot ik de stal op met stro. Zo blijft die van mij goed droog.
Pallets en rubberen matten werken het fijnst. Ook voor het schoonhouden. En zorgen dat het water weg kan. Heb 1x gehad dat het hard regende en alles zo de achterste stallen in vloeide (Betonnen bodem, liep kennelijk schuin af...) Alleen de voorste stal (nog zo'n ouderwets stenen stalletje, met drempel) bleef droog. De nieuwe stallen die erin stonden (gewoon de wandjes er in gezet) stonden dus met een flinke rekenbui altijd blank en die moest je dan echt met een trekker leeghalen want het water kon nergens meer uit. (Uiteindelijk maar een afvoer gemaakt in het beton)
Dus let ook even op wat voor ondergrond er in de stal zit en of het water echt wel goed weg kan!
Natuurlijk rotten houten pallets weg, maar dat duurt best wel een dik jaar. Als je dus dit probleem snel aanpakt (de schuilstal verplaatsen) kun je best houten pallets gebruiken. Echter is de investering voor kunststof pallets nooit weg, want ook in je verplaatste schuilstal kun je hiermee mooi de bodem iets verhogen zodat ze altijd droge voeten hebben.
Ja daarom doe ik ook maar meteen kunststof pallets, dan kan ik ze ook meteen voor de nieuwe stal gebruiken Ik ben nu bezig met iemand die rubbere matten te koop heeft, dus hopelijk kunnen we die ophalen en dan hebben we waarschijnlijk wel een mooie bodem
Ik heb een soortgelijk probleem maar met een andere oorzaak. Bij mij loopt doordat de stallen lager liggen dan de wei, het water de stallen in: blubber! Komend jaar gaan wij misschien grond ruilen met onze buurman (zijn grond ligt achter ons huis, onze grond achter het zijne), dus de investering zou tijdelijk zijn. Mij lijkt deze oplossing van kuntstof pallets met rubber ideaal. Je sleept je niet suf aan stoeptegels (ik moet een flink stuk door de blubber van de straat tot de stal) en je pakt het zo weer op.
@DubbelDun Hoe bedoel je precies "naden overlappen"? En wat voor rubber matten moet je hiervoor gebruiken? Wordt dat niet glad?
DubbelFun
Geplaatst: 26-12-12 22:54
@PoucyWouce : je moet zorgen dat als je de rubber matten op de pallets legt dat de naden van de matten niet gelijk lopen aan de naden tussen de pallets.
Overigens heb ik matten met een V-profiel in mijn schuiltent liggen. Gewone 'koeien'matten dus
Welke maat pallets heb ik nodig? Ik heb er gevonden van 80 x 60 cm. Is dat te klein als ze op de blubber komen te liggen? Ik zie die pallet al helemaal omhoog vliegen als ze op het puntje gaan staan!
Hoe kom ik aan die koeienmatten? Er is overal wel rubber te koop, maar zo mooi en duur hoeft dat allemaal niet te zijn.
(Als dit te een-op-een wordt, dan hoor ik het wel en PB ik)