Welke stal kiezen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kiezen voor stal 1 of stal 2?

Stal 1
17 (22%)
Stal 2
57 (75%)
Geen van beide
2 (2%)

Totaal aantal stemmen: 76

MissDream

Welke stal kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 17:54

Ik wil voor de wintermaanden mijn paard op een stalling hebben en heb nu keuze uit 2 stallen, maar weet echt niet welke ik moet kiezen.
Ik ben bij beide stallen 2x wezen kijken, de eerste keer had ik bij stal 2 het beste gevoel, en na de 2e x kijken juist weer bij stal 1

Stal 1:
Binnen en buitenbak
Ruime stallen, keuze voor box
Elke dag naar buiten maar ongeveer maar 4 uur
Kleinere stalling
2x per dag hooi
Hele dag toezicht op de paarden

Stal 2:
Binnenbak, ook wel buiten maar is voor de winter paddocks
Elke dag buiten de hele dag, ook als het heel slecht weer is
4x per dag hooi gevoerd
Ruime stallen
Gemiddelde grote stalling

Stal 2 is 3 minuten langer rijden en €10 duurder maar dat maakt voor mij niks uit, nu is het zo dat stal 1 een man is die met de vut is en zijn boerderij nu wil uitbreiden tot uiteindelijk een wat grotere pensionstal, stal 2 heb ik over de eigenaar rare dingen gehoord, hij schijnt super voor de paarden te zijn maar als hij je als persoon niet mag je ook het leven behoorlijk zuur kan maken.
Nu is het zo dat ik dit maar via derden gehoord heb dus wat er van waar is weet ik niet, maar heb het wel van meerdere mensen gehoord.

Wat denken jullie?

monica08

Re: Welke stal kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 17:57

Stal 2 trekt mij meer :j Puur omdat het paard lekker buiten komt, er vaker gevoerd wordt en dat er ruime stallen aanwezig zijn.

Jessx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 17:58

Stal 2 natuurlijk, vaker gevoerd en meer buiten dus fijner voor je paard.

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 17:59

stal 2
ik ga mee met bovenstaande reacties
en daarbij komt nog het feit dat de staleigenaar verstand heeft van paarden.
die van stal 1 heeft dat waarschijnlijk niet

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 18:00

Stal 2. Zou er even achter proberen te komen wat die staleigenaar dan doet. En misschien er ook een keer gaan sfeerproeven. Dat zegt vaak ook al veel.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 18:01

Jessx schreef:
Stal 2 natuurlijk, vaker gevoerd en meer buiten dus fijner voor je paard.

Eens :j

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 18:01

Stal 2.
Gaat de eigenaar je in de toekomst tegen staan, waar ik niet op hoop, kan je altijd nog de overstap naar stal 1 maken.

xroosx1e

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 18:06

stal 2, lekker ruim en veel buiten.

MissDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 18:10

Moet ik zeggen beide stallen zijn even ruim! Maar stal 1 is wat meer privé stalling en stal 2 wat algemener...
Maar mijn paard is nu gewend 2x per dag hooi te krijgen dus heb zelf geen problemen daar mee.

En stal 1 heeft wel echt verstand van paarden, hij heeft ongeveer heel zijn leven al paarden gehouden dus daar twijfel ik niet over, en ik heb daar de hele dag toezicht wat ik bij stal 2 minder heb.

Maar ondanks de rare verhalen van stal 2 zouden jullie toch daar voor kiezen begrijp ik hier uit?
Laatst bijgewerkt door MissDream op 17-12-12 18:17, in het totaal 2 keer bewerkt

MarMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 18:12

Stal 2, toen ik las paard komt heeel vaak buiten was voor mij de keuze al gemaakt. Paarden horen lekker buiten te kunnen rennen.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 18:36

Het gaat je alleen om de wintermaanden begrijp ik.
Mijn paarden staan zoveel mogelijk buiten, maar met dit weer van de laatste tijd doe ik ze er geen plezier mee om ze lang buiten te zetten. Normaal staan ze (buiten het weideseizoen) van s'ochtends 10 tot s'avonds 17 / 18 uur buiten. Als ik ze de laatste tijd langer dan 4 uur buiten had staan, was het lang. Na een half uur geven ze aan weer naar binnen te willen ! Hier geef ik niet aan toe, maar ze hebben echt niet meer dan 4 uur buiten gestaan de laatste tijd. (In het weideseizoen staan ze 24/7 buiten).
als je dus twijfelt alleen vanwege de tijdsduur dat ze buiten staan.. Bedenk dan even wat je paard prettig vind ;)

*edit* Daarnaast vind ikzelf kleinschalig erg prettig

MissDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 19:33

Dank je donja, ik weet dat mijn paard er ook geen plezier aan heeft om met echt rotweer buiten te staan, bij die stal weet ik als het echt rotweer is ze wel even losgegooid worden in de binnenbak.
Vind het een hele moeilijke keuze, in princiepe zou ik voor stal 2 gaan maar dat ik rare verhalen hoor over de eigenaar houd mij een beetje tegen, plus dat er niet altijd toezicht is bij stal 2

Tamara1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 19:42

Wat voor mij ook wel voor belang zou zijn is of de paarden schuilgelegenheid hebben bij stal 2.
Ik ben er zelf voor paarden zoveel mogelijk buiten te hebben, maar wel met voldoende schuilgelegenheid.
De hele dag in de regen en wind staan lijkt mij niet zo prettig.
Is er schuilgelegenheid dan zou ik zeker voor stal 2 gaan.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 19:43

Stal 1 ik hou niet van grote stallen, nou ja ik? mijn paard eigenlijk, heb op 2 grote stallen gestaan en had een mega chago paard, daarvoor stond ik prive met 1 soortgenoot en nu sta ik weer prive met 1 soortgenoot en mijn paard is veel vrolijker, tevens wil ik mijn paard geen hele dagen buiten hebben met slecht weer even los voor een paar uurtjes vind ik meer dan zat. Bij mij geven ze vaak ook al aan als het slecht weer is dat ze na een uurtje soms 2 weer heel graag naar binnen willen.

MissDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 19:48

Tamara, ze hebben bij stal 2 geen schuilmogelijkheden en staan alleen in een paddock, kunnen wel neuzen met elkaar maar meer ook niet.
Bij stal 1 staan ze in groepsverband op de wei of anders met een klein groepje of alleen in de binnenbak.

Corina, dank je voor je mening, mijn paard heeft op een grote pensionstal gestaan, maar ook alleen, maar hoeft van mij zelf niet te groot zijn, krijg je vaak alleen maar gezeur van.
Voor het paard merk ik weinig verschil, hij kan heel goed alleen zijn ook.

Tamara1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 20:06

Hmmm, dat wordt dan een lastige.
Dan zou ik toch misschien meer voor stal 1 kiezen (ookal misschien niet ideaal).
Liever een paar uur samen lekker op de ruimte dan de hele dag alleen op een kleine(re) paddock denk ik.
Blijft lastig, want het is toch wel een belangrijke beslissing. Steeds verhuizen levert veel stress op

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 09:42

zeker stal 2
en wat die eigenaar betreft, lekker boeien je wil er toch alleen blijven in de wintermaanden, zou knap zijn als het in die tijd al verziekt is haha

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 17:34

MissDream schreef:
Tamara, ze hebben bij stal 2 geen schuilmogelijkheden en staan alleen in een paddock, kunnen wel neuzen met elkaar maar meer ook niet.
Bij stal 1 staan ze in groepsverband op de wei of anders met een klein groepje of alleen in de binnenbak.

Corina, dank je voor je mening, mijn paard heeft op een grote pensionstal gestaan, maar ook alleen, maar hoeft van mij zelf niet te groot zijn, krijg je vaak alleen maar gezeur van.
Voor het paard merk ik weinig verschil, hij kan heel goed alleen zijn ook.

Ik zou voor stal 1 gaan!! Mijn paard hoeft geen hele dagen buiten in rotweer en zeker niet in een saaie paddock. Lekker vier uurtjes op de wei, dit vindt ze veel leuker en het aantal uren is genoeg voor de winter. Ik vind het verder fijn dat er toezicht is en als je meer mensen hebt gehoord over die rare eigenaar bij stal 2 dan is er misschien wel wat van waar...

MissDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 19:15

Heel wisselende reacties haha, aan de ene kant denk ik zelf ook van stal 2 het is maar voor de wintermaanden en je weet niet wat waar is over die verhalen.
Maar bij stal 1 staan ze misschien minder lang buiten maar wel lekker in groepsverband en niet in kleine paddocks, wat bij stal 2 wel zo is.
Ook vond ik de man van stal 1 heel vriendelijk en eerlijk overkomen wat ik bij stal 2 wat minder had.
Ik vroeg bij de man van stal 1 naar de buitenrij mogelijkheden en ik mocht meteen bij hem in de auto stappen, ging hij dan over de natte zandpaden de hele omgeving af, vond ik eigenlijk wel super qute.

xHanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 19:23

Stal 1 lijkt me fijner, paarden kunnen even contact maken met elkaar en dat ze dan wat minder lang buiten staan, dat is dan maar zo. En ook wat betreft de eigenaar zou ik voor 1 gaan... Twee keer per dag hooi is niet ideaal maar als de porties groot genoeg zijn is het ook niet heel erg ;)

jetmalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 19:24

ik heb voor stal 2 gekozen. maar stal 1 is ook voldoende! ik heb voor stal 2 gekozen omdat ze daar de hele dag op wei kunnen en dat vinden de meeste paarden zeer prettig!

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 19:30

Hoe is het kwaliteit van het ruwvoer? Bodem van rijbak, paddocks? Zou voor mij veel uitmaken. Verder klinkt het beide goed, al vind ik 2x per dag ruwvoer wel weinig

moon80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 20:50

Stal 2

Tamara1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 21:24

jetmalik schreef:
ik heb voor stal 2 gekozen. maar stal 1 is ook voldoende! ik heb voor stal 2 gekozen omdat ze daar de hele dag op wei kunnen en dat vinden de meeste paarden zeer prettig!

Ze staan niet op de weide he, maar individueel op kleine(?) paddocks

paardje123, daar had ik nog niet eens aan gedacht :') . Heel belangrijk ook! Niet alleen de kwaniteit en het aantal voerbeurten maar ook de kwaliteit van het ruwvoer en eventueel of er hooi of kuil gevoerd word.

Thincla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 21:27

Stal 1 meer toezicht en kon je paard toch ook 4 uur naar buiten ? Etc.