Is er vraag naar ‘natuurlijke’ stalling?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

poiuytreem

Is er vraag naar ‘natuurlijke’ stalling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 12:10

Een kennis van mij is bezig met het opzetten van een pensionstal (kleinschalig, max. 30 paarden) waar het welzijn van het paard echt voorop staat.
De locatie wordt misschien Uddel, alleen zet zij haar vraagtekens erbij of daar wel vraag naar is.
Volgende faciliteiten zullen aanwezig zijn:
- Een goede/sport buitenbak met verlichting (afmeting 30x50)
- Overdekte longeercirkel (20x20)
- Springmateriaal
- Binnen poetsplaatsen/afspuitplaats met warm/koud water
- Grote zadelkast
- Verwarmde kantine met toilet.
- 1km van de ruiterpaden (veluwe)
Bij alle stallingsmogelijkheden zal de prijs inclusief het uitmesten zijn.

De volgende verschillende stallingsmogelijkheden worden aangeboden:
1. Kudde met weiland: Paard komt in een kudde (max. 8 paarden)
- Schuilstal (totale grote min. 10m2 per paard)
- 3x per dag hooi uit slowfeeders
- Droge paddock
- Zandpad naar het water (water staat zo ver mogelijk van het hooi om lopen zoveel mogrelijk te bevorderen)
- In de winter mogen ze op het winter weiland
- In de zomer wordt gewerkt met grasbestroking
Prijs: 280 p/m Opfok: 180 p/m

2. Kudde zonder weiland (voor hoefbevangengevoelige paarden).
Zelfde als hierboven alleen dan zonder weiland, wel is er een weiland beschikbaar waar het paard op mag mits de eigenaar dat wil.
Omdat er (in principe) geen weidegang wordt aangeboden zal er doormiddel van extra paden het paard gestimuleerd worden om zoveel mogelijk te lopen.
Prijs: 280 p/m Opfok : 180 p/m

3. Individuele stal met privé uitloop (hengsten toegestaan).
- Stal van 3,5x4
- Privé zanduitloop/paddock van min. 5x20
- Aansluitend weiland of mogelijkheid om overdag met andere paarden in het land te zetten
- 3x per dag hooi uit slowfeeder
- 3x per dag krachtvoer (indien gewenst)
(Er zal ook een mogelijkheid bestaan om 2 paarden samen te doen indien gewenst. Stal zal dan min. 3,5x6 zijn)
Prijs: 350 p/m Hengst: 380 p/m

De volgende vragen hebben wij voor jullie:
1. Is er überhaupt vraag naar dit soort stalling?
2. Ook in Uddel?
3. Wat zou jij graag nog meer of anders willen?
4. Wat vind je van de prijs?

Alvast bedankt voor het meedenken! :)

LibertyLucky

Re: Is er vraag naar ‘natuurlijke’ stalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 12:15

1 ik vind het een goed idee., ik zou zeker zo een stalling willen
2 sorry dat weet ik niet
3 evt toch een privebox waar je s`àvonds je paard in kan zetten .
4 de prijzen van de eerste 2 vind ik redelijk,maar de 3e vind ik toch wel erg duur

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 12:19

Op zich wel, ik zou zelf gaan voor optie 1 voor mijn paard
2. Ook in Uddel?
Weet ik niet, daar woon ik niet ;)
Aangezien ik western ruiter ben: western ruiters moeten wel welkom zijn!
Te hoog, maar goed, ik ben de prijzen in Twente gewend. Zelf betaal ik nu ongeveer 250 euro per maand voor een accomodatie met paard hele dag op de wei in de zomer en paddock in de winter. 's Nachts op stal, inclusief muesli, hooi en uitmesten.
We beschikken over binnenbak en verlichte buitenbak en zitten midden in een mooi uitrijgebied...

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 12:28

Ik zou hier meteen willen staan als het ook betaalbaar is natuurlijk.maar ik vind het een super idee,alleen niet bij mij in de buurt

Zie de prijzen net,en die vind ik enorm.maar weet niet of dat normaal is aan die kant van het land
Laatst bijgewerkt door keona op 16-12-12 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Pien63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 12:31

Uddel is nogal uitgestrekt. Aan welke kant van Uddel ? In Apeldoorn is zoiets nog niet te vinden, kan me voorstellen als het richting Apeldoorn is er behoefte kan zijn. Klinkt op papier goed. Prijzen acceptabel lijkt me.

Phine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 12:33

Klinkt goed, alleen rij ook western dus een westernbodem is dan wel prettig. Of in ieder geval geen stroefe vlokken, agterberg of zoiets. Vind ook de verhouding van de box met uitloop duur. Mis eigenlijk alleen een binnenbak ;)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 12:33

30 Paarden vind ik zelf niet echt kleinschalig. Dat noem ik al een grote stal.

poiuytreem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 12:38

Bedankt voor je de reacties :) ,
Het idee van een stal waar de buiten-paarden af en toe gebruik kunnen maken (opdrogen na het rijden of voeren oid) is een goed idee!
Onder het dorp Uddel zou het komen, vlakbij de a1, dus aan de kant van apeldoorn.
Laatst bijgewerkt door poiuytreem op 16-12-12 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 12:39

Bij 1 en 2 zit geen krachtvoer?
Waarom is bij optie 3 een hengst duurder dan een merrie of ruin? Hier zijn juist de hengsten het voordeligste in onderhoud, dat zijn de dieren die het minste voer gebruiken vanwege meer aanleg voor dik te worden.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 13:06

2. Ook in Uddel?

1. Volgens mij wel, is in ieder geval een soort stal waar ik zou willen staan met mijn paard.
Vind 30 paarden niet echt kleinschalig maar ook niet heel groot.
2. Uddel ken ik niet maar zit vrij dicht bij een grote stad dus lijkt me wel.
3. Zou het niet weten, ziet er op papier erg goed uit.
4. prijs oké, mits er ook echt hooi wordt gevoerd en geen voordroog.

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 13:13

Ik heb een hengst en zou interesse hebben om hem op deze manier te stallen, maar 380,- vind ik echt te veel. Waarom is het verschil zo groot?

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 13:20

1. Geweldig idee! Zou er meteen heen willen, kan je zoiets niet hier regelen :') ?
2. Geen idee :=
3. Paar punten;
- mocht er een paard bijvorbeeld ziek worden, boxrust nodig hebben oid, is het misschientoch wel handig om 3 a 4 boxen te hebben. Anders krijg je een probleem :=
- houd er rekening mee dat niet elk paard in een kudde past. Wij hebben hier ook een uitloopstal, maar 1 paard werd door bijna alle paarden in elkaar getrapt, die kon dus niet in de kudde ;) Houd hier rekening mee (zie extra boxen)
- Ik weet dat pensionstallen hier in de buurt zo'n 20 paarden op 1 bak aanhouden. dit worden er dus 30 paarden op 1, lijkt mij persoonlijk erg veel!
- Ik vind het altijd erf fijn als er de mogelijkheid wordt aangeboden om ook zelf een zadelkast mee te nemen ;)
- sommige mensen hebben les. Probeer hier een bord op te hangen voor degene die les hebben, zo kunnen er nooit 2 lessen tegelijk worden geplanned, en kunnen anderen (die misschien liever niet willen rijden dan) er rekening mee houden!
4. Prijs is imo oke, maar ik ken jouw regio niet!

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 13:23

Ik heb zelf een hengst, en zou zo'n stalling helemaal super vinden.
Tsja 380,- is veel geld, maar ik woon in de randstad, en daar is zowat alles voor die prijs (ik betaal nu 400,- pm exclusief krachtvoer) Ik schrik er dus niet heel erg van.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 13:24

Waarom zo'n prijsverschil bij 1 & 2 tussen opfok en 'gewoon'? En tot wat voor leeftijd is opfok?
De mogelijkheden zouden voor mij voldoende zijn, ik hoef niet perse een binnenbak, als het nodig is kan je altijd ergens binnen rijden.
Zijn de schuilstallen wel opgedeeld en niet uit 1 geheel?
Krijgen de paarden in optie 1 & 2 wel krachtvoer? en zo ja, hoe wordt dit gegeven?
Ik vind de prijs aan de hoge kant. De prijs van optie 3 vind ik helemaal te hoog, en waar wordt het verschil tussen hengst en ruin/merrie door verklaard? Ik heb nooit meer hoeven betalen omdat ik een hengst had :n

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 13:26

Woow, die prijzen! Ik betaal 230,- voor binnenbak, buitenbak, longeercirkel, stapmolen, grote + lichte stal, iedere dag buiten, uitmesten, voeren (krachtvoer en kuil)...
Vind het wel een erg mooi concept, maar die prijzen ben ik echt niet gewend!

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 13:33

Flink aan de prijs... als ik geld te veel zou hebben (en er dichtbij zou wonen :+ ) zou ik het wel doen. Maar vooral de prijs van de schuilstallen zou ik flink omlaag willen... 280 euro voor weiland + hooi + schuilstal is nogal wat :j

poiuytreem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 14:46

Bij 1 en 2 wordt er geen krachtvoer gegeven door de stal. Ik weet niet of tegen betaling dit wellicht wel mogelijk is, zou daar vraag naar zijn?
Wel is er krachtvoer op stal aanwezig en kan er gewoon gepakt worden.

De reden dat hengsten meer moeten betalen ik zoals ik begrepen het volgende:
het is niet voor niets dat op veel stallen hengsten niet welkom zijn en vaak mogen ze dan ook niet naar buiten of erg kort als de rest al binnen staat. Over huisvesting van een hengst moet goed nagedacht worden en er moet ook behoorlijk wat meer geïnvesteerd worden (denk alleen al aan hekwerk). Ook dient met het gehele concept rekening gehouden te worden met de hengsten. Indien er hengsten in een uitloop staan kan je er niet zomaar een merrie naast zetten als de uitloop daarnaast vrij is.
Ik kan mij voorstellen dat voor veel mensen 380 euro voor een stalling duur is, maar helaas zult je denk ik ook nergens anders vinden waar je hengst zo veel luxe heeft en altijd buiten kan staan mits hij dat wil.
Mocht het toch te duur zijn voor mensen weet ik dat ze overweegt om geen hengsten te houden, het is namelijk toch wat gecompliceerde dan gewoon merries en ruinen.

@Celiien, bedankt voor je input! Er zullen minstens 2 kuddes zijn (waarschijnlijk 3), mocht een paard niet in een passen kan hij bij een ander proberen, mocht dat ook niet gaan dan kan hij nog in een uitloopstal.
Qua bak ben ik met je eens, alleen is deze wel groter dan de 20x40 en zullen de paarden die daadwerkelijk rijden waarschijnlijk maar rond de 25 zijn (er is ook nog opfok meegerekend in de 30 paarden).

@ Donja: per groep wordt na gestreefd om minsten 2 schuilstallen te plaatsen of in ieder geval meerdere ingangen.
Prijs verschil tussen opfok komt doordat er minder gebruik wordt gemaakt van de faciliteiten (bijvoorbeeld bak/longeerbak), opfok is ong. totdat je echt serieus wat met je paard gaat doen. Dat kan 2,5 zijn, maar ook 3,5. Maar Donja ik vind het een goed punt, ga het doorgeven om beter erover na te denken. Heb jij nog tips?
Opfok in een gemengde kudde is trouwens ook erg schaars in NL, daarom wilde zij het toch aanbieden, helaas zal het dan niet zo goedkoop zijn als de meeste opfok, er zal veel worden geïnvesteerd in zo’n stal en ze nemen toch de plaats in van klanten met rijpaarden die meer betalen.

Volgens mij is de prijs van optie 3 ontstaan doordat er eigenaren zijn die hun paard niet in een groep willen (ivm bijvoorbeeld sport en duur paard) en daarom wil zij de mogelijkheid bieden tot individuele stalling maar wel met veel ruimte. De stallen zijn dan ook groter dan de gewone 3x3 en de uitloop is natuurlijk ook behoorlijk riant. Vandaar de prijs. Ik zelf zou liever mijn paard in een kudde willen hebben, dus voor mij een voordeligere keus ;)
Maar ik ben benieuwd of er toch mensen op bokt zijn die graag voor de individuele stalling gaan?

@Ziviaantje: Is toch wel iets meer luxe dan wat jij nu even snel als basis opnoemt (enkel, schuilstal, hoor, weiland), niet? ;)

Mesten en hooi geven (uit slowfeeders) wordt voor je gedaan. Paard heeft altijd een grote droge paddock, schuilstal van minsten 10m2 per paard (groter dan de normale 3x3 stal). Je hebt qua huisvesting dus helemaal geen zorg meer.
Ook heb je een goede (grote) buitenbak met verlichting, binnen longeerbak, grote zadel kast, mogelijkheid om binnen te poetsen/afspuiten en je paard even op stal zetten.
Ook zit je zo op de veluwe.

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 15:05

Het klopt, op veel plaatsen zijn hengsten niet welkom, maar op diverse stallen hier in de regio ook weer wel (Veluwe). Mijn paard staat nu al een aantal jaren op een kleine privé-stal, komt iedere dag buiten en staat dan naast de anderen (1 ruin en 3 merries) in zijn eigen weitje. Tussen de weides is een dubbele draad gespannen, dus geen ingewikkelde hekwerken oid. Op stal staat ie naast een merrie, gewoon met tralies, dus geen dichte wanden oid. Dat kan niet iedere hengst, dat realiseer ik me; kon hij vroeger ook niet.
Hiervoor stond hij op ook op grotere stallen (ook op de Veluwe), waar ook meerdere hengsten woonden. Iedere dag naar buiten in een eigen paddock of weide. Bij de ene afgezet met draad, bij de andere met hekwerken, ook omdat men dat mooier vond. Op stal naast een ruin of hengst. Kosten: nooit meer dan 250,- euro per maand, incl. uitmesten, hooi en krachtvoer. Wellicht dat de prijzen ondertussen wat gestegen zijn, maar 380 euro zal het niet zijn geworden. Je biedt meer dan deze stallen omdat ze zelf kunnen kiezen binnen/buiten, dus wat meer betalen mag dan ook, maar dan vind ik het verschil echt te groot. Maar goed, misschien denken andere hengstenhouders daar anders over.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 15:24

Ik zat eerst te bedenken dat ik niet eens weet waar Uddel ligt... Dus over de prijzen geen zinnig woord kan zeggen.. (Ik schrik nog steeds van de prijzen hier ;))

Al met al klinkt het wel heel er goed! Maar let wel op, met een grote schuilstal, zijn altijd paarden die niet binnen worden gelaten en dat het met kuddes altijd maar "moet lukken" en dat dus een risico is. Ook als een paard ziek is etc. moet je ruimte hebben.

poiuytreem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 15:51

@ Equi_libre; bedankt voor je reactie, leuk dat er iemand reageert die een hengst heeft. Zoals je begrijpt kan een hengst niet in een kudde, dus dan zou optie 3, de stal met uitloop overblijven. Stel dat de prijs hetzelfde zou zijn al voor merries en ruinen, dus 350 euro, zou je dat er dan wel voor over hebben?
Zou je misschien een aantal stallen kunnen noemen waar hengsten wel worden toegelaten? Ik heb er namelijk nog weinig gevonden en vind het wel interessant om te kijken wat het aanbod is (mag natuurlijk ook via pb).

Je noemt dat het een voordeel is dat de paarden zelf kunnen kiezen om binnen of buiten te staan, maar daarnaast hebben ze ook een veel grotere stal, dan de standaard afmeting. Ook is de grootte van de paddock veel rianter dan andere stallen die uberhaupt een uitloop hebben. Ik ken zelf namelijk geen stallen met een grotere afmeting dan 3.5x10 als paddock en uberhaupt een aansluitend prive weiland.
Ik denk dus dat zij haar prijs gebaseerd heeft op een luxere grote stal met uitloop voor paarden.
Vinden mensen dit niet meer geld waard, zouden ze liever een kleinere stal met een kleinere uitloop willen tegen een minder hoge prijs?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 16:40

Voor opfok zijn er veel betaslbaardere alternatieven met .s zomers weidrgang en s. Winters uitloop in een paddock in groepjes.

Ook voor de stalling vind ik de prijzen erg hoog omdat er geen binnenbak is. Het valt mij hier in het noorden op dat mensen vooral extra betalen voor luxe en dat ze verwachten dat hoe meer de paarden dag en nacht buiten kunnen staan, en hoe natuurlijker ze gehouden worden, hoe goedkoper de prijs zal zijn. Op de veluwe is meer zandgrond, ik verwacht betere bodem voor jaarrond overdag buiten en weidegang. Dan denk ik niet dat mensen meer over hebben voor een zogenaamde natuurlijke stal omdat het verschil in welzijn voor het paard relatief klein is ten opzichte van jullie hogere prijs.. Orientateren op de prijzen en wat men in die omgeving krijgt voor die prijs is een belangrijk deel van je marktonderzoek, en of die stallen leegstand hebben of wachtlijsten. Ligging ten opzichte van grote woonplaatsen en concurrentie in de nabije omgeving brpalen het aantal potentiele klanten. Men wil l ij efst niet te ver van huis het paard hebben staan. Liefst nog op fietsafstand. Op die manier heb je ook ern groter aantal potentiele klanten.

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 16:47

Voor dat geld zet ik mijn paard wel bij de boer op het land.. Vind het hele dure prijzen, zeker voor een weiland met een buitenbak. Betaal nu voor ongeveer 125 voor hetzelfde.. :)

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 16:53

Hier nog iemand met een hengst. Staat in een gewone box, net als de andere paarden. Buurman is een ruin. Er tegenover 2 merries. Gangpad is 2 meter breed.
Gaat zomer en winter, iedere dag, de hele dag de wei op. Z'n weitje grenst aan de ruinenweide. En dat alles voor € 200,- per maand.
Het mag duidelijk zijn dat ik de prijs buitensporig hoog vind.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 16:55

Ik denk niet dat hier in onze omgeving veel vraag naar is. Hier heb je stallen voor max 275,- en dat is inclusief voeren, uitmesten, weidegang, gebruik maken van binnen- en buitenbak, longeercirkel, springmateriaal, spuitplaatsen met warm/koud water en een eigen zadelkast. Ook zit er al een opfok in Uddel, weliswaar alleen voor hengsten. En niet te vergeten... mensen hebben hier zelf vaak een stukje grond met plek voor 1 of meerdere paarden.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 17:03

prijzen zijn veeeel te hoog. en al helemaal aan deze kant van het land (ik woon in apeldoorn) ik kan hier voor 250/300 euro een paard stallen en dan heb ik er ook nog een binnenbak bij met verder alle luxe faciliteiten en stal en weidegang.
Nu heb ik niet een vetpot om een paard op zon stal te zetten dus sta bij kennissen voor nog minder. hele dag wei en nu met dit weer paddock (onbeperkt kuil in ruif), incl. krachtvoer hooi en kuil. verder in de zomer 24/7 weiland en een bak met verlichting.