Dilemma... Verhuizen of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikkebenhier

Dilemma... Verhuizen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-12 22:51

Ik zit een beetje met een dilemma...

Ik heb een heel oude ruin (28j)die al enkele jaren 24/7 op de weide staat met een jongere merrie.
Ze hebben een schuilstal waar ze altijd in kunnen.

Mijn paard is blind en heeft ruis op zn hart. Hij heeft ook arthrose en Cushing...

Door problemen met de eigenaar van het andere paard, en omdat ik merk dat mijn paard het moeilijker krijgt nu het kouder wordt,
begin ik steeds meer te twijfelen of ik hem niet beter kan laten overwinteren op een pensionstal (enkel voor 3 maanden).
Het andere paard zou in dit geval weggaan, waardoor ik na de winter een ander weidemaatje voor hem zou moeten zoeken.

Ik weet niet of hem verhuizen een goed idee zou zijn, gezien zijn toestand. Maar langs de andere kant kan het misschien beter zijn voor hem... (hij staat nu bijna altijd als ik kom in zijn stal)...

Nu kan ik maar 1 keer per dag naar hem gaan, om snel eten te geven... Indien ik hem op een pensionstal zou zetten, zou hij enkele keren per dag gevoederd worden en kan ik meer bij hem zijn. Maar hij zou minder buiten komen, terwijl hij nu zelf kan kiezen of hij binnen staat of buiten loopt...

Wat zouden jullie doen?

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 23:05

Het in de stal staan als jij komt hoeft niet te betekenen dat hij de hele dag in stal staat.
Mijn paard stond ook altijd in haar schuilstal als ik aankwam maar hoorde van mensen die passeerden andere verhalen.
Imo is een paard altijd gelukkiger met een weide en schuilstal ongeacht de leeftijd.
Ik zou hem dus laten staan in jouw geval.
Jammer dat er problemen zijn met de eigenaar van het andere paard.
Ik zou zeggen volg je gevoel jij kent je paard het beste en weet wat je moet doen.
Succes met je beslissing.

minajtje

Re: Dilemma... Verhuizen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 23:06

kun je geen dekens op doen als het kouder wordt? de meeste paarden vinden het fijner in de wei dan op stal ;)

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-12 23:08

blensink schreef:
Het in de stal staan als jij komt hoeft niet te betekenen dat hij de hele dag in stal staat.
Mijn paard stond ook altijd in haar schuilstal als ik aankwam maar hoorde van mensen die passeerden andere verhalen.
Imo is een paard altijd gelukkiger met een weide en schuilstal ongeacht de leeftijd.
Ik zou hem dus laten staan in jouw geval.
Jammer dat er problemen zijn met de eigenaar van het andere paard.
Ik zou zeggen volg je gevoel jij kent je paard het beste en weet wat je moet doen.
Succes met je beslissing.

Even vergeten te vertellen... Als hij veel stilstaat, krijgt hij stalbenen. (dit is ook een reden waarom ik verkies om hem op de weide te laten ipv op te stallen)
De laatste weken merk ik dat hij heel veel binnen staan, door de hoeveelheid mest in zijn stal en door zijn enorme stalbenen...(je kan er dus vanuit gaan dat hij niet heel veel buiten komt)

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 23:09

als hij het zo gewend is, word het niet fijner in een box met dichte deur een een hoop drukte voor hem. mensen/paarden/ect wat door de stallen lopen.

terwijl hij blind is, moet hij dus een nieuwe omgeving leren kennen.
mag je ook hopen dat mensen hem goed begeleiden.

geniet hij nog wel van het leven?
Laatst bijgewerkt door Christiene op 14-12-12 23:10, in het totaal 1 keer bewerkt

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-12 23:10

minajtje schreef:
kun je geen dekens op doen als het kouder wordt? de meeste paarden vinden het fijner in de wei dan op stal ;)

Hij heeft vanaf het minder dan 10 graden wordt (hij is redelijk mager) al een deken op. Dit is vanaf eind oktober denk ik. Het is een dikke, waterdichte deken. Als het s nachts nog kouder wordt, den ik eraan om een deken extra op te leggen.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-12 23:11

Christiene schreef:
als hij het zo gewend is, word het niet fijner in een box met dichte deur een een hoop drukte voor hem. mensen/paarden/ect wat door de stallen lopen.

Jaa, dit dacht ik ook... Ik wil hem liever niet uit zijn gewoonte halen (ook omdat hij blind is en ruis op zn hart heeft).
Voor hij op de wei kwam, heeft hij altijd op een pensionstal gestaan en 3 jaar geleden heeft hij ook tijdens de wintermaanden op pensionstal gestaan.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 10:01

Oude bomen moet je niet meer verplanten zeggen ze wel eens. Als jouw paard deze wei en dit paard kent en zich er altijd goed voelde en de weg kent, dan is de overgang mogelijk nog een stap terug.
Jouw paard heeft al zo'n leeftijd, en een hartprobleem dat je zult moeten overwegen of deze problemen komen door minder geschikte verzorging en huisvesting, of dat zijn gezondheid dit wegkruipen in een hoekje en zo kin mogelijk bewegen veroorzaakt. Ik zou overleggen met een dierenarts die het paard goed kent, ter plekke, zodat hij het paard ook kan onderzoeken... Mijn dierenarts zegt wanneer ze niet meer opstaan of niet meer willen eten, dan is het echt over, maar daar gaat meestal wel al een proces aan vooraf en de vraag is of je het zo ver wilt laten komen.

Sterkte

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 10:13

Niet doen, extra deken(s) erop doen en bijvoeren met dikmakers die hij rustig kan opeten zonder gestoord te worden door het andere paard.
Een oud en blind paard moet je niet meer in een andere omgeving gaan zetten. Dat kan hem juist zijn dood betekenen.

Ik heb ooit eens een oudere Gelder x Engels Volbloed verzorgt, kasteel van een paard die al jaren op dat plekje stond waar ie stond. Zijn eigenaresse heeft 'm als jonger paard ooit eens dichter naar huis gehaald (van Twente naar Utrecht e.o.). Paard kwijnde toen al helemaal weg waarop ze besloten heeft 'm weer terug te brengen naar zijn oude stal toen hij 16/17 jaar oud was en dat hij met pensioen mocht.
Deze kreeg naarmate de jaren vorderden ook enorme hoeveelheden te eten om maar niet af te vallen: onbeperkt hooi/voordroog, tot 6 kg brok per dag + 2-4 kg muesli per dag welke in zijn laatste jaren geweekt werd in slobber of pulp. Paard heeft er tot zijn dood met 28,5 jaar er prima uit gezien. Ja hij was oud, ja hij had een doorgezakte rug waardoor je zijn ruggegraat zag maar verder zat ie voldoende in zijn spekkies. Ze hebben 'm uiteindelijk moeten laten inslapen omdat zijn benen het opgaven (had ook al jaren problemen met zijn benen m.n. in de winter)

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 10:15

Ik denk dat het beter is als je hem laat staan
hoe eng zou jij het wel niet vinden blind in een nieuwe omgeving?
zolang je paar het niet koud heeft en niet ziek word heeft verplaatsen geen zin

de problemen met de eigenaar van het andere paardje moet jezelf oplossen, komt niet door jouw paard neem ik aan dus dat is altijd weer te lijmen. steek daar je energie in.

weet niet wat hij te eten krijgt, maar verwen hem in de winter extra met warme slobber ofzo
we moeten allemaal doorkomen in de winter,maar ach ook daar komt weer een eind aan ;)

heel veel succes

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 10:24

Niet verplaatsen, help hem de winter door met goede dikke dekens, extra ruwvoer etc.

Strohalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 10:25

Krijgt hij zoveel eten dat hij de hele dag door kan eten? Want paarden houden zich warm door te eten. Als hij alles in één keer op eet,
zou ik wel proberen iemand te vinden die hem wat vaker eten kan komen brengen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 10:45

Met een goede warme deken en onbeperkt ruwvoer in een bak of net zodat er altijd nog wat over is als het weer bijgevuld wordt, moet het wel te doen zijn toch?

Oude dier nu nog verplanten onder de genoemde omstandigheden zou mijn keuze ook niet zijn.

Goed bekijken of het dier nog wel plezier in het leven heeft, of dat het beter is om nu of na nog 1 fijne zomer afscheid te nemen als het dier de winter niet goed trekt...dat wel :(:)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 10:57

Ik zou hem ook laten staan, op die leeftijd en met zijn problemen zal een verhuizing hem eerder kwaad doen dan goed ...
Wat al geopperd is: meer bijvoeren, zorgen dat hij altijd beschikking heeft over goed hooi en eventuele tekorten aanvullen met een goede seniorenslobber ( Priores van Subli )

Kun je je schuilstal niet opsplitsen, dat je bijvoorbeeld een nachtbox voor hem maakt zodat hij een aantal uren ongestoord lekker kan staan/liggen in 't stro ?
Maar dan zo dat het andere paard ook wel kan schuilen en naast hem kan staan ?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 11:02

Een blind paard zeker niet verhuizen.
Misschien voelt hij zich niet meer zo zeker op zijn benen dat hij nog weinig buiten komt, dan is verhuizen juist geen goed idee.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 11:10

Ik zou hem zeker niet naar een pension verhuizen, dit paard moet alles van zijn gehoor en tast hebben. Een nieuwe omgeving kan waarschijnlijk jaren duren voordag hij knap de weg kent. Je kan beter de omstandigheden verbeteren waar hij nu staat

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 11:55

joyce B schreef:
Oude bomen moet je niet meer verplanten zeggen ze wel eens. Als jouw paard deze wei en dit paard kent en zich er altijd goed voelde en de weg kent, dan is de overgang mogelijk nog een stap terug.
Jouw paard heeft al zo'n leeftijd, en een hartprobleem dat je zult moeten overwegen of deze problemen komen door minder geschikte verzorging en huisvesting, of dat zijn gezondheid dit wegkruipen in een hoekje en zo kin mogelijk bewegen veroorzaakt. Ik zou overleggen met een dierenarts die het paard goed kent, ter plekke, zodat hij het paard ook kan onderzoeken... Mijn dierenarts zegt wanneer ze niet meer opstaan of niet meer willen eten, dan is het echt over, maar daar gaat meestal wel al een proces aan vooraf en de vraag is of je het zo ver wilt laten komen.

Sterkte

Zijn gezondheid gaat op en af... Hij staat constant onder controle van mijn DA. Deze zomer was hij zo erg mank dat ik dacht dat het beter was om hem te laten inslapen (oorzaak nog altijd niet bekend). enkele dagen voor de definitieve beslissing mankte hij opeens niet meer, en dit is tot op de dag van vandaag gebleven.

Hij eet nog super goed en is nog 'happy'. Ook met opstaan heeft hij raar maar waar helemaal geen problemen. (wat mij nog altijd verwondert)

Mijn DA zegt ook altijd: je merkt vanzelf wanneer het 'tijd' is... En dit heb ik ook altijd geloofd. Maar ik denk dat zijn tijd nog niet gekomen is. (daarom de grote twijfel in de zomer om hem in te laten slapen, maar iets voelde gewoon dat dat niet juist was)

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 11:56

Jenny_S schreef:
Ik denk dat het beter is als je hem laat staan
hoe eng zou jij het wel niet vinden blind in een nieuwe omgeving?
zolang je paar het niet koud heeft en niet ziek word heeft verplaatsen geen zin

de problemen met de eigenaar van het andere paardje moet jezelf oplossen, komt niet door jouw paard neem ik aan dus dat is altijd weer te lijmen. steek daar je energie in.

weet niet wat hij te eten krijgt, maar verwen hem in de winter extra met warme slobber ofzo
we moeten allemaal doorkomen in de winter,maar ach ook daar komt weer een eind aan ;)

heel veel succes

hij krijgt onbeperkt ruwvoer, en elke avond een mengeling van bietenpulp en warme slobber

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 11:58

Shirley schreef:
Ik zou hem ook laten staan, op die leeftijd en met zijn problemen zal een verhuizing hem eerder kwaad doen dan goed ...
Wat al geopperd is: meer bijvoeren, zorgen dat hij altijd beschikking heeft over goed hooi en eventuele tekorten aanvullen met een goede seniorenslobber ( Priores van Subli )

Kun je je schuilstal niet opsplitsen, dat je bijvoorbeeld een nachtbox voor hem maakt zodat hij een aantal uren ongestoord lekker kan staan/liggen in 't stro ?
Maar dan zo dat het andere paard ook wel kan schuilen en naast hem kan staan ?

Ze hebben elk een schuilstal (waarvan bij 1 stal de deur dicht kan indien nodig), maar ze staan altijd met z'n 2 in 1 stal (voor de warmte en het gezelschap waarschijnlijk).
Hem s nachts opsluiten is geen optie, wegens paniek-aanval van het andere paard als ze niet bij elkaar kunnen, en omdat ik maar 1 keer per dag kan langsgaan.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 12:02

Ik zou deze niet meer verkassen maar een goede warm deken opleggen.
Ik zou wel een keer per dag slobber gaan voeren. En wellicht een wandelingetje een keer per dag tegen de stalbenen.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 12:03

paardjes123 schreef:
Ik zou hem zeker niet naar een pension verhuizen, dit paard moet alles van zijn gehoor en tast hebben. Een nieuwe omgeving kan waarschijnlijk jaren duren voordag hij knap de weg kent. Je kan beter de omstandigheden verbeteren waar hij nu staat

Ondanks dat hij blind is, doet hij het heel goed in een nieuwe omgeving.
Vorige winter waren hun stallen door de storm ingestort en was het te gevaarlijk voor hen om buiten te blijven, waardoor we wel genoodzaakt waren om hen enkele dagen op een pensionstal te zetten.
Dit was zonder enig probleem. Paard stond heel happy de hele dag met de deur open en vond het gezellig binnen tussen de andere paardjes :p

Misschien even aan toevoegen: de reden waarom ik zo twijfel, is omdat de weide momenteel 1 grote modderpoel is geworden. Door zijn cushing heeft hij heel vaak last van mok, en de nattigheid is niet goed voor zijn arthrose. Op pensionstal kan hij lekker warm en droog staan en kan hij enkele uren per dag in de droge binnenbak lopen.

(als ik hem zou verhuizen, zou ik hem naar dezelfde stal verhuizen, dus de binnenbak en stallen enzo kent hij van de vorige keer)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 12:05

Is er geen leuke loopstal ergens?
Paard moet inderdaad niet in de blubber staan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 12:11

Een oud paard een flink deel van de nacht op stal zetten zou echt 1 van mijn laatste keuzes zijn, gezien ze zeker op latere leeftijd snel last krijgen van stijfheid en stalbenen als ze te weinig bewegen.

De jouwe heeft al last van stalbenen en dan ben je al helemaal gewaarschuwd.... modder is ook niks, maar dat is nog te verhelpen door het storten van zand en / of wat bestrating neerleggen.

Al heeft het dier maar een droog uitloopje aan de stal voor de staluren zodat hij nog wat heen en weer loopt tussen waterbak en hooi, bewegen moet zo'n ouwe sok :(:)

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 12:12

NatasjavE schreef:
Is er geen leuke loopstal ergens?
Paard moet inderdaad niet in de blubber staan.

Nee dat is het probleem... Deze weide is niet zo groot, maar heel fijn voor hem. Behalve in de winter wordt het een hele blubber. Andere mogelijkheden in de buurt zijn er helaas niet. (ik wil hem ook niet vervoeren aangezien hij moeilijk laadt)

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 12:17

Niet doen, een blind paard kan je beter niet verplaatsen.
Doe hem eerder een flink pak dekens op, ik denk dat dat hem goed zal doen.