wat hebben jullie in jullie schuil/inloopstal liggen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nagano

wat hebben jullie in jullie schuil/inloopstal liggen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 15:29

hier ben ik wel bennieuwt naar
mijn haflinger en shet staan 24/7 per jaar op de wei met een grote inloopstal
maar nu heb ik al stro geprobeert om er in te leggen(dit eet de haflinger helemaal leeg )
ook heb ik vlas geprobeerd maar door dat het best vochtig is is het heel snel nat en vies
zo dat ik het elke week heelmaal leeg moet halen
dus nu weet ik even niet wat ik er nu nog in kan leggen voor hun

ok zou ik graag willen weten of ze nu nog zonder dken kunnen staan
ik wilde namelijk vandaag deze bij de haf af doen maar meneer wilden hem gelijk weer om pakten hem gewoon zelf van doe om aub hahahhahaa

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 15:31

Ik heb er rubber tegels in liggen. Haflingers kunnen prima zonder dekens staan maar dan moet je deze al vanaf het begin van het seizoen niet op doen.

Kingie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 15:34

Ik vind zand heel handig qua uitmesten, maar als ze er veel in plassen wordt het wel heel snel vies. Je zou houtmot/vlas er in kunnen leggen, maar dan moet je wel elke dag de mest en de ergste natte plekken er uit halen, en dan af en toe nieuw vlas/mot erbij als het nat wordt. Dan krijg je langzamerhand een soort potstal.
Ik denk niet dat het nu een goede tijd is om de deken af te doen, omdat het nu al best koud is en hij gewend is aan zijn deken. Dan kan je hem beter volgend jaar na de zomer helemaal aflaten dan kan hij zich voorbereiden op de kou!

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 15:35

Ik heb zand in mijn schuilstal, veel zand, maar ook grote stal. Hahah dat van die deken

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 15:41

tossielove schreef:
Ik heb zand in mijn schuilstal, veel zand, maar ook grote stal. Hahah dat van die deken

ja echt hij pak te hem gewoon van me af van he die wil ik om hoor
keek ook echt appelig er bij
maar een vraagje wat voor zand bedoel je
en kan dit dan ook bij de mest hoop er bij?

Polly
Moderator Algemeen

Re: wat hebben jullie in jullie schuil/inloopstal liggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 15:59

ik heb zo lang mogelijk niks in mijn schuilstal, ik heb 2 balen vlas en 2 balen hooi wat niet goed genoeg is om te eten, als het echt echt echt echt koud word gooi ik er een baal in, daar eten ze toch wel van maar dan kunnen ze warm en droog liggen.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:05

ik heb een boel wit zand in de schuilstal, ideaal want de plas zakt gewoon weg en drollen schep je er zo uit. Kreeg de tip om de drollen er meteen uit te scheppen naar buieten en na paar keer poepte ze nooit meer in de stal. Alleen als ze er in de zomer de bijna hele dag ging schuilen tegen de vliegen/zon.
Zoals afgelopen vrijdag dan sneeuwde het keihard en was ze helemaal doorweekt en zou het snachts gaan vriezne, dan zet ik haar op stal bij de buren. Maar komt bijna nooit voor.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:59

Mijn schuilstal heeft een bakstenen vloer dus er moet wel wat op als mijn paard daar ook wil kunnen liggen. Begonnen met stro. Is een fijne warme laag, maar abeidsintensief in onderhoud en véél werk met weer alles leeghalen.
Eigenlijk sindsdien op vlas en dat beviel op zich goed. Maar als hij de boel de stal uitliep lag hij soms nog half op de stenen vloer.
Nu heb ik er rubber staltegels in en daarover een laagje vlas. Dat bevalt eigenlijk goed. Vloer blijft droog en hij kan altijd liggen omdat het rubber zachter ligt dan de stenen. Met vlas erover is het nog zachter/warmer.

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 17:36

Nagano schreef:
tossielove schreef:

ja echt hij pak te hem gewoon van me af van he die wil ik om hoor
keek ook echt appelig er bij
maar een vraagje wat voor zand bedoel je
en kan dit dan ook bij de mest hoop er bij?

Hahah, je hebt echt een cool beest 8-)
Ehm, welk soort zand zou ik niet weten, gewoon grijs zand. Maar ik haal het er ook nooit uit, omdat het gewoon de grond inzakt, er liggen geen tegels onder. Het ligt er al een poos en het is nog steeds schoon. Wel haal ik altijd de drollen eruit. Wat we wel doen is eens in de paar jaar een nieuwe kar zand er boven op gooien.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 17:38

Stenen, buiten kunnen ze liggen e.d. Helaas hebben ze sinds kort de ontdekking gedaan dat pissen op steen erg lekker spettert ofzo? Getver wat hebben wij toch een stel varkens. (varkens zijn nog wel schoner..)

Edit] Het is een schuiltalletje hoor, dus ze staan nooit 24/7 op steen.

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 18:15

ZusJacobs schreef:
Stenen, buiten kunnen ze liggen e.d. Helaas hebben ze sinds kort de ontdekking gedaan dat pissen op steen erg lekker spettert ofzo? Getver wat hebben wij toch een stel varkens. (varkens zijn nog wel schoner..)

Edit] Het is een schuiltalletje hoor, dus ze staan nooit 24/7 op steen.

mijn schuilstal is met beton ondervloer

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 18:23

Ik heb 5 jaar lang zand gehad maar nu de ene helft betegeld en de andere kant wordt in het voorjaar gedaan. Veel makkelijker schoon te houden. liggen kunnen ze buiten ook

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 18:27

kan het ook nu zonder iest er in?
of is dat te koud

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 18:35

Hoe kan je stal te nat zijn voor vlas, als je een betonnen vloer hebt? Of bedoel je vlak voor de stal, en daardoor wordt de bodembedekking ook nat ofzo? Dan zou ik een drempel leggen.

Ik heb vlas in de stal, met drempel. Zo voorkom ik dat er veel vlas wordt uitgelopen, maar ook dat er rotzooi binnenkomt. Als het flink gaat vriezen gaat er een laag stro overheen, maar dat wordt wel flink gegeten (ik heb dan ook voederstro erin liggen, zal misschien minder zijn als je ander stro gebruikt).

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 18:38

GamblersCup schreef:
Hoe kan je stal te nat zijn voor vlas, als je een betonnen vloer hebt? Of bedoel je vlak voor de stal, en daardoor wordt de bodembedekking ook nat ofzo? Dan zou ik een drempel leggen.

Ik heb vlas in de stal, met drempel. Zo voorkom ik dat er veel vlas wordt uitgelopen, maar ook dat er rotzooi binnenkomt. Als het flink gaat vriezen gaat er een laag stro overheen, maar dat wordt wel flink gegeten (ik heb dan ook voederstro erin liggen, zal misschien minder zijn als je ander stro gebruikt).

nee het is in de hele stal en dan liggen er 2 pakken in

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 18:43

Maar hoe kan je stal dan zo nat zijn?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 18:44

Ik heb stro in de stal die gedeeltelijk zand is en gedeeltelijk tegels .
Wel hebben ze bij mij bijna continu beschikking over hooi van onbemest land . En 2 X daags geef ik ze seal hooi .
1x pd portie krachtvoer .
Vindt mn stal eigenlijk te klein voor mn kudde bestaande uit 2 grote paarden van ca 169 een C pony en 2 mini, s heb een grote en een kleine schuilstal . S nachts gebruiken ze hem goed . Is te zien aan de mest die ze erin leggen .
Haal bijna dagelijks de drollen eruit en zo 2 X Pw wat de natte plekken en strooi dan ook op plakje of 3/4 over de grote en kleine stal . Van het voorjaar maak ik hem helemaal leeg

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 18:51

GamblersCup schreef:
Maar hoe kan je stal dan zo nat zijn?

schuilstal is sneller vochtig dan bv een binnenstal.

Ik heb 1 onderdeur uit mijn stal gesloopt en de bovendeur dicht, pony's kunnen daar onderdoor en dan blijft het iets droger maar zeker in dit jaargetijde is het hier ook vaak vochtig.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 19:00

Ok... ik heb een houten blokhut staan, zonder bodem, zo op bosgrond gezet. Hier rubberen matten in als bodem en daaroverheen vlas. Niks "natter" dan normaal...

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 19:02

Ik heb een inloopstal met tegels en stro en in de winter niets, maar dat wordt inderdaad snel nat. Nu nog zonder deken lijkt me te laat als hij tot nu toe met deken op heeft gestaan. Het begint nu toch met vriezen. Wat voor deken heeft hij nu op?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 19:03

denk dat het idd ook te maken heeft met het materiaal, ik heb een container en als het buiten vochtig is en ze staan binnen word het binnen ook vochtig helaas..

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 19:13

Als het echt zo vochtig is, dan zijn absorberende materialen als vlas inderdaad geen optie. Toch een oplossing zoeken met stro? Geen voederstro als bodembedekking, maar ander stro. En eventueel besprenkelen met iets dat dier het niet wil eten.

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 19:18

brechtje122 schreef:
Ik heb een inloopstal met tegels en stro en in de winter niets, maar dat wordt inderdaad snel nat. Nu nog zonder deken lijkt me te laat als hij tot nu toe met deken op heeft gestaan. Het begint nu toch met vriezen. Wat voor deken heeft hij nu op?

hij heeft nu een 200 grams op
en hoe doe je dat dan in de winter als er niets in licht is dat echt niet te koud

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 19:24

Een paard voelt zich het comfortabelst met temperaturen tussen de -5 en +15 heb ik me ooit laten vertellen .
Daarbij is een paard zijn gevoelstemperatuur anders als dat van ons .
Ik heb stro in mn stallen omdat IK het gevoel heb dat dat en warmer en bovendien zachter ligt .
Hoe mijn paarden het vinden . Ach ze vinden dat wel best .
Maar jij zei dat je paardje al het stro op eet . Wat is daar het probleem dan van ?

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 19:27

Zinzi_jewel schreef:
Een paard voelt zich het comfortabelst met temperaturen tussen de -5 en +15 heb ik me ooit laten vertellen .
Daarbij is een paard zijn gevoelstemperatuur anders als dat van ons .
Ik heb stro in mn stallen omdat IK het gevoel heb dat dat en warmer en bovendien zachter ligt .
Hoe mijn paarden het vinden . Ach ze vinden dat wel best .
Maar jij zei dat je paardje al het stro op eet . Wat is daar het probleem dan van ?

hij eet te veel stro en dat is niet oke