prive paddock of zo laten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shamila

prive paddock of zo laten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 11:25

Hoi,

Ik sta op een hele fijne stal waar ik nu de mogelijkheid heb om mijn paardje te verhuizen naar een box met een prive paddockje. De extra kosten zijn 80 euro in de maand. Mijn paard staat nu in een box van 3 x 3.5 m. Hij heeft de gehele dag hooi tot zijn beschikking door middel van een slowfeeder. In de winter kan ik kiezen of sochtends een half uur op de paddock of op de molen. Ik laat hem dan op de molen zetten omdat hij zo meer beweging krijgt. smiddags of savonds rijden ik of mijn bijrijder hem 3 x in de week een uur in de bak. in het weekend altijd 2 a 3 uur in het bos en op zijn vrije dag gaan we altijd een half uur met hem wandelen langs de weg. Hij staat in een stal waar hij zowel binnen als buiten een luikje heeft en lekker rond kan kijken. In de zomer ( van april tm oktober ) mag hij ipv op de molen 2 uur per dag op de wei staan met zijn vriendje. Nu wil ik graag het beste voor mijn paard dus ik vraag mij af of ik de stal met uitloop zal kiezen. De uitloop is niet zo groot. nl 5 x 3.5m en mijn paard heeft een hekel aan regen, als hij in de zomer op de wei staat en er valt een bui dan gaat hij gelijk zielig bij t hek staan wachten tot iemand hem op komt halen. Zal ik hem gelukkiger maken met een prive paddockje?

suuzepuus

Re: prive paddock of zo laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 11:28

Je paard staat dus 23 uur per dag in een stal van 3 x 3,5????? sjee.... arm ding.... Ik zou hier niet over twijfelen maar meteen en doen en vervolgens verder zoeken naar een plekje waar hij met vriendjes buiten staat ipv in zn uppie...

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 11:30

Is dit een serieuze vraag?

Natuurlijk maak je hem daar gelukkiger mee!
Al zou ik overwegen helemaal naar een andere stalling te gaan, jeetje wat komt jouw paard weinig buiten..

marisseudine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 11:31

jeetje.. dat je er over nadenkt.. natuurlijk doen! als ik het goed begrijp heeft jouw paard de tijd dat ie buiten komt ook geen zeggenschap over zn bewegingen. ik zou ipv stapmolen dus ook in de paddock zetten. en zeker voor die uitloop gaan!!!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 11:34

Dat je paard zeker in de zomer ook zo weinig buiten komt vind ik echt schokkend! Arm ding!

Direct gaan voor de stal met paddock. En eigenlijk: gaan kijken voor een stalling waar hij 's zomers en 's winters minimaal 8 uur per dag vrij buiten kan lopen!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 11:34

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 11:36

Ik zou er geen seconde over hoeven nadenken, doen!
Ookal heeft hij een hekel aan regen, hij kan toch kiezen wanneer hij buiten wil staan en wanneer binnen.
Het zal je wss verbazen hoeveel hij de paddock zal gaan gebruiken.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 11:38

Je zal hem nog vééééééél gelukkiger maken als hij gewoon normaal naar buiten kan met vriendjes...

Shamila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 11:40

Oke dan ga ik het wel doen en hopen dat mijn vriendin ook wilt, dan staan ze lekker samen

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 11:41

Is er geen stalling in de buurt waar hij gewoon naar buiten kan met soortgenoten? En waarom in de zomer ook zo kort naar buiten?

Shamila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 11:44

Oh er ging net iets mis. Mijn vriendin denkt er ook over na. Onze paarden zijn de beste vrienden en als zij de box naast mij neemt, kunnen we de paddock samenvoegen en kunnen ze lekker samen staan. Ze zullen elkaar de tent niet uitslaan want ze hebben zelfs wel eens een grote stal gestaan samen.
@Maritje er is niet heel veel land vandaar dat ze er maar 2 uur per dag op kunnen.
Laatst bijgewerkt door Shamila op 11-12-12 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 11:44

Zoals ik het lees is dit op dezelfde stalling? Of vergis ik mij.
Hoe dan ook zou ik toch nog verder kijken. Paard dat hele jaar door zo weinig buiten komt vindt ik best sneu. Ik zou eens verder gaan snuffelen voor andere stallen in je omgeving of is het bij alle stallen zo?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 11:45

Shamila schreef:
Oh er ging net iets mis. Mijn vriendin denkt er ook over na. Onze paarden zijn de beste vrienden en als zij de box naast mij neemt, kunnen we de paddock samenvoegen en kunnen ze lekker samen staan. Ze zullen elkaar de tent niet uitslaan want ze hebben zelfs wel eens een grote stal gestaan samen.
@Maritje er is niet heel veel land vandaar dat ze er maar 2 uur per dag op kunnen.

Is er niet in de omgeving een plek waar ze wel het hele jaar door veel naar buiten kunnen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 11:46

Als ze regen voorspellen gewoon een ongevoerd regendek op en hoppa, op de paddock ermee.

Jeetje, je paard komt op sommige dagen amper een half uurtje buiten... De mijne kunnen nu ook niet in de paddock omdat die veel te slecht ligt maar dan gaan ze dagelijks nog (per 2!) een uurtje of 2-3 in de buitenbak waar ze gek kunnen doen en intussen doe ik lekker rustig mijn 3 stallen en andere werkjes. Is ook niet wat ik voor ogen had maar dit is ook de enige pensionstal in de regio waar ze echt dagelijks naar buiten konden. Voor de drainage ging lekker toch. Al is de paddock klein, als de stal 3x3,5 is heeft hij toch een goede 8x3,5m. De paddock die ik ter beschikking krijg is 10x5m en daar gaan ze met 2 op. Zijn ze al lang blij mee, alles is beter dan de hele dag op stal. Dat gaat ook vervelen, zelfs met onbeperkt ruwvoer.

Voor ik commentaar krijg, tussen maart/april en oktober/november staan mijn paarden op mijn eigen stukje land 24/7 in het gras :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 11:47

Ik zou nog verder zoeken, naar een stal waar paardlief minstens vier uur per dag in de winter in een kudde buiten komt en in de zomer een uur of acht...

Kingie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 11:47

Jeetje wat komt hij weinig buiten.. Ik zou sowieso voor de uitloop gaan, maar eigenlijk naar een andere stal waar hij wel het hele jaar door overdag naar buiten kan. Bovendien is het ook wel lekker voor een paard als hij met gezelschap staat.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 11:52

Ik zou sowieso voor dat uitloopje kiezen én hem iedere dag even losgooien in paddock/bak/weide.
Hij kan nu nooit even lekker de benen strekken, even gek doen!

Zanora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 11:53

Ik zou het niet doen.
Mijn paard staat heel fijn is zn stal, en HAAT kou en regen.
Komt half uurtje buiten, molen en rijden

Zanora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 11:53

Dus al die opmerkingen van oh wat komt hij weinig buiten,, sommige paarden weten niet beter

Shamila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 11:54

Er is wel een andere stal in de omgeving, maar daar staan de paarden 24/7 buiten zonder schuilhok en ze staan vaak in de blubber als het hard geregend heeft. Ik denk niet dat ik mijn paard daar gelukkig mee maak. Plus dat de rijbak daar ook heel slecht is en ik dus bijna de hele winter doordeweeks niet kan rijden omdat het dan vroeg donker is. Er is geen eens een schuur om de paarden op te zadelen, alleen een poetsplek met een dakje er boven die aan 3 zijkanten helemaal open is.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 11:54

Als je de kans krijgt om je paard meer vrijheid te geven dan zou ik het absoluut doen :j Wat ik nu zo lees krijgt hij weinig tijd om lekker even de benen te strekken en sociaal te zijn met andere paarden.
Stapmolen geeft natuurlijk wel meer beweging maar in een paddock kan hij even lekker zichzelf zijn.

Ik weet dat het soms moeilijk is om je paard dat te geven wat je graag zou willen,ruimte is soms erg beperkt en de financiële middelen ook.Dus als je de kans krijgt om je paardje meer ruimte te geven en je kunt het je dan ook veroorloven...zeker doen.
Misschien ook wel een optie om eens samen met je vriendin te kijken naar een andere stal met wat meer uitloop mogelijkheden,vooral in de zomer ;)

Dat hoeft natuurlijk niet een locatie te zijn met enkel blubber en schuilstal....kijk wat voor jullie het beste is :)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 11:56

Zanora1 schreef:
Dus al die opmerkingen van oh wat komt hij weinig buiten,, sommige paarden weten niet beter

Dus dat is een excuus om niet het beste voor het paard te doen?
Dat veel paarden niet beter weten, is echt zo een slechte zaak! Te triest voor woorden dat mensen daar nog mee akkoord gaan!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 11:59

Zanora1 schreef:

Dan kun je het toch nog niet goed praten?
Jij wil een paard houden voor jouw hobby mag je toch ook wel wat terug doen voor een paard en heb ook paard laten zijn?

_Zeppelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 11:59

Shamila schreef:
Hoi,

In de zomer ( van april tm oktober ) mag hij ipv op de molen 2 uur per dag op de wei staan met zijn vriendje.

Als mijn paard in de zomer maar 2 uur buiten kwam ging ik toch een andere stal zoeken..

Ontopic: Ik zou voor de paddock erbij kiezen, 23 uur per dag in een stal staan?? |(

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 12:00

Zanora1 schreef:

Als jij je hele leven alleen maar snoep zou eten zou je ook niet weten dat groenten gezond zijn, en waarschijnlijk zou je ze niet lusten. Wil niet zeggen dat al dat snoep goed voor je is.

Paarden zijn bewegingsdieren, die vele kilometers per dag afleggen. Ik zie het aan mijn eigen paard: als ze 's winters in de paddock staat met 3 anderen dan loopt ze veel. Dan weer naar de voerbak, naar de waterbak, poosje suffen onder de bomen, rondje rennen. 's Zomers hebben ze 24/7 beschikking over land, en dan loopt ze nog veel meer, die staan echt niet 24/7 alleen maar te vreten.

Ik vind 'ze weten niet beter' het aller lafste excuus om er wat aan te doen. Dat is namelijk helemaal van jezelf afhankelijk, jij kan ervoor zorgen dat ze beter weten. Zeg dan gewoon dat je het niet belangrijk genoeg vindt.