Hoe inregenen stal voorkomen/verminderen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

flappie2

Hoe inregenen stal voorkomen/verminderen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 00:14

Op de pensionstal waar ik sta heb ik van de staleigenaar de mogelijkheid gekregen om een paddock met schuilstal aan te leggen, dit omdat mijn paard i.v.m luchtwegproblemen 24/7 naar buiten moest. De aanleg van de paddock, zand, palen, draad enz waren voor mijn eigen rekening. Van de staleigenaar het ik een containerstal gehad met daar in twee boxen.

Ik gebruik de containerstal als schuil/ inloop stal, dus de deuren staan altijd open. Het betreft een container van 2,5m breed en 6m lang met daarin dus 2 boxen van 3x2,5m. Nou is de container alleen niet handig neergezet, de staldeiren staan richting het het zuiden zuid/west. Dus je raad het al, het kan soms flink inregenen.

De beste optie is om de container zo neer te zetten dat de staldeuren richting het oosten staan. Maar de container verplaatsen in geen optie helaas.

Iemand tips of ideen hoe ik het inregenen kan verminderen/beperken???

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 00:16

Een luifel boven de deuren maken misschien ?

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Shirley op 10-12-12 00:18, in het totaal 1 keer bewerkt

flappie2

Re: Hoe inregenen stal voorkomen/verminderen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 00:18

Ja daar heb ik ook aan zitten te denken. Maar zou het dan niet als nog onder de luifel door regenen.

Hoe groot zou een luifel boven de staldeuren moeten zijn om eenbeetje effect te hebben?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 00:19

Zet er NET een voorbeeldje bij :)

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 00:20

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 00:21

En van die doorzichtig plastic flappen als je snapt wat ik bedoel. Ik heb wel eens gezien dat paarde daar gewoon doorheen lopen, maar je houd de regen buiten!

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 00:23

Hoe groot zal die luifel zijn, 1,5meter??? Ziet er wel netjes uit op die foto.

Je bedoeld van die tocht flappen zoals bij een zwembad? Maar zouden die niet naar binnen waaien als de wind er opstaat?

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 00:28

Kijk Eirikur is me voor!

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 00:33

Ik zit met het zelfde probleem alleen staat mijn paard gewoon binnen in een containerstal, maar ook zonder luifel.
De stal bij mijn vorige huis had een luifel van 1 mtr. en dat was ruim voldoende.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 00:45

Ulfeino schreef:
Ik zit met het zelfde probleem alleen staat mijn paard gewoon binnen in een containerstal, maar ook zonder luifel.
De stal bij mijn vorige huis had een luifel van 1 mtr. en dat was ruim voldoende.

Dus een luifel van 1 meter was bij jou voldoende, ook met een open staldeur?

Wat zou een betaalbare manier zijn om een luifel te maken die ook bestand is tegen harde wind?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 16:49

Of een luifel van een meter voldoende is heeft te maken met de hoogte/breedte van de luifel, de windrichting en de windsnelheid.
Mijn luifel voor mijn stallen is dik een meter, maar met de afgelopen sneeuwval is het flink ingesneeuwd. De weerman noemde het ook 'horizontaal vallende sneeuw "
Ik heb nu over de lengte van de stallen een stuk winddoek/schaduwdoek gehangen (50/50) en hopelijk komt er nu niets meer doorheen :)
50/50 slaat op de doorzichtbaarheid. Je kunt er dus nog wel gewoon doorheen kijken.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 17:01

flappies zijn ideaal. wel de zwaarste of een na zwaarste variant nemen. 1/3 laten overlappen. Maar met windkracht 7 gaan ze als nog naar binnen waaien. Maar de rest van de tijd houd het regen en wind goed tegen.

Afbeelding

hier een foto, we waren nog bezig met de paddock veranderen.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 18:20

Ik vind die flappies wel een mooi systeem en het zal zeker de regen tegen houden. Toch zie ik er ook een aantal nadelen aan. Als het stegvig waait dan waaien ze naar binnen toe en is er voor de paarden minder ruimte om in de stal te staan (stal is maar 2,5m diep) en ik denk ook niet dat mijn paard dan nog in de stal gaat staan als die dingen wapperen. Ook sluit je hiermee de stal helemaal af waardoor de stallen minder luchtig worden en stof meer kans heeft om in de stal te blijven hangen, en dat is voor mijn paard niet goed.

Met een luifel boven de staldeur zal sneeuw idd wel naar binnen waaien, sneeuw is natuurlijk erg ligt. Ik denk dat je met een luifel het ook nooit voormekaar krijgt dat het helemaal niet meer inregent, tenzei je natuurlijk een complete carpoort voor de stal zet (zo wel mooi zijn) maar dat mag niet van de stal eigenaar. Ik mag enkel een luifel maken boven de staldeuren en niet een complete overkapping, dan krijgt hij problemen met de gemeente.
Het zou mooi zijn als ik met een luifel het voorelkaar krijg dat het indiedergeval een heel stuk minder inregent, want ik heb nu soms een plas water in de hoek van de stal staan omdat er zoveel ingeregent is.

zou deze luifel ietw zijn voor boven de staldeuren?
https://www.koopgoedkoop.nl/deurluifel-150-x-100-cm

De staldeur zelf is dacht ik 125 breed en 200cm hoog.

Ik zit nou ook te denken zou het met de flappies nu hebben om bijvoorbeeld langs bijde randen van de staldeur 1 flap van b.v 30cm breed te hangen zodat het midden van de deur nog open is voor de fentilatie.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 20:01

@flappie: die luifel lost niks op, daar kan aan alle kanten regen langs behalve aan de bovenkant. En regen valt zelden recht omlaag :D
Wil het enig nut hebben dan moet het minsten 2 meter breed zijn en min. een meter diep.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 20:05

Hier luifeltje, hee simpel ding van golfplaatjes en balkjes.
Moet wel zeggen, dat ze hier qua wind richting denk ik beter staan en de openstaande deur houdt ook heel veel wind tegen.
Paarden overigens meestal buiten te vinden, weer of geen weer.
Als ze liggend willen slapen staan ze wel binnen.

https://lh4.googleusercontent.com/-U25_ ... C06267.JPG

In jouw geval allicht combi van flappies of zo?

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 21:45

Desnoods kun je een balk op de grond schroeven zodat zde flappen niet zo ver naar binnen kunnen waaien en de paarden lopen wel over dit drempeltje heen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 21:50

Dan mag je die drempel wel behoorlijk hoog maken, want op 20 cm blijven die dingen met flinke wind echt niet hangen :)

BBolluijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 22:45

Ik denk dat Dubbeldun een punt heeft.

Wij adviseren daarom de flappen niet tegen een drempel aan te laten hangen. Het effect is namelijk dat (ook bij goed weer) een deel van de flappen voor en een ander deel van de flappen achter de drempel hangt. Hierdoor gaat het weer tochten tussen de flappen door en verlies je het gewenste effect.

Tevens geeft een drempel een extra weerstand waardoor de paarden minder gemakkelijk door de "deur" lopen.
Als je kiest voor goede stroken liefst 3 mm dik 30cm breed en deze met een overlap van 30% ophangt blijft het hele spul goed hangen. Ook als je een drempel maakt zullen de flappen bij zeer slecht weer niet strak naar beneden blijven hangen, het is nou eenmaal flexibel.

Jakizi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 22:55

Denk dat je, je luifel het best van hout kan maken en dan aflopen zodat als er sneeuw op komt het er makkelijk af kan schuiven.

Wat je ook gebruikt sowieso Aflopend anders krijg je er plassen in en kan het scheuren

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 00:15

Hoe zijn de ervaringen met die flappen? Mijn stal is maar 2,5m diep en als je dan stroken heb van 2m en de wind staat er flink op en ze waaien 1 tot 1,5 m naar binnen dan heeft me paard nog maar 1 meter om te staan zonder dat die flappen tegen hem aan wapperen. Of waaien ze niet zo ver op als de wind er vol op staat.

En hoe zijn de ervaringen met paarden die wat angstig aangelegd zijn. Hoe laat je ze er aan wennen zodat ze zonder angst door die flappen heen lopen? Ze zijn toch best wel prijzig, voor 2 staldeuren kom ik op bijna 200 euro, dus het zou wel erg zonde wezen als paard lief dan niet meer zijn stal in durft, het is namelijk echt geen held.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 09:48

Flappies zijn mijn slechtste aankoop ooit, wat een kütdingen zijn dat zeg :(

Heb advies gevraagd voor deze situatie en daar de "juiste maat" voor aangeleverd gekregen, we hebben ze heel ver overlappend opgehangen.....maar die kalote-dingen waaien echt enorm hoog op. Gisteren nacht hebben ze zelfs 1 van de buitenlampen van de muur af geslagen....lampje naast de deuropening is dat, op zo'n 2,5 meter hoogte.... _-:(

Dit voorste lampje dus, en het stalraampje eronder is ook helemaal aangevreten doordat die kalotedingen er steeds tegenaan slaan.... -O-

Afbeelding

Bovendien durft die van mij er dus niet in te gaan staan als die flappen wapperen, beestje heeft nog gelijk ook.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 09:51

Ik heb ze ook ooit eens gehad, voor bij m'n ezeltjes, maar vond het geen succes :o

Ze gingen er wel door, maar tegen de wind in kostte het best wel moeite en het gezellige "in de deuropening staan" wat ze zo graag doen, kon ook niet meer .. dus ze waren hier maar van korte duur :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 10:34

De Fjord heeft daar geen last van hoor, die staat gewoon met flappies over rug en hals nog steeds in de deuropening :P

Ik vind het verder ook wel jammer dat ze zoals nu helemaal zeiknat zijn, toch nog even gaan rollen en dan stijf onder het zand zitten....en zo dus naar binnen komen door de flappies heen...waarna die helemaal onder de gorigheid zitten, erg fris als je er daarna zelf doorheen moet...want dan schrapen ze ook langs jou heen natuurlijk -O-

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 10:38

Een fjord :roll:
Mijn fjord eet zelfs de rietstengels uit de bak van de kraan bij het slotenschonen , moet die man rap wegdraaien _O-

Maar een normaal paard ( of ezel ) zou kunnen schrikken ..

En wat een geweld als zelfs je lampjes van de muur worden gemept :oo

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 13:19

Ja echt niet normaal, wat een kÜtdingen die flappies :n Zitten echt te wachten op extra werk van zoiets weer repareren :=

Rena van mij gaat liever niet naar binnen (egent liever de hersens in) dan dat ze door de flappies heen moet, als ze wat wapperen wil ze er al helemaal niet bij in de buurt komen...en ze wapperen nogal snel, stomme dingen.

Op de foto zie je ook dat we ze open hebben gehangen, gewoon weggevouwen als een gordijn zeg maar, maar ik dacht van de week om het nog 1 keer te proberen, om de koude wind een beetje buiten te houden...maar het is gewoon 10x niks met die zooi :n

De Fjord vind ze op zich wel geinig, half in de deur gaan staan, dingen op je rug laten liggen en dan een beetje er langs wiebelen, kriebelt lekker :P