Paard in uitloop is niet verstandig nu denk ik?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xxLady

Paard in uitloop is niet verstandig nu denk ik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 22:27

Heee!
Wij hebben een container als box voor mn pony en daarvoor nog een stukje stenen (en een stukje land maar dat is nu sws afgesloten vanwege de regen) als uitloop, waar ze normaal kan komen. Het is nu verstandiger om mn pony op te sluiten in dr box denk ik? Vanwege sneeuw enzo, ben bang dat het glad gaat worden daar!

mairead

Re: Paard in uitloop is niet verstandig nu denk ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 22:29

Kan je niet gaan strooien?
Al heb ik gehoord dat dat zout ook niet goed is voor de hoefjes...

annetjee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 22:30

en gewoon proberen schoon te houden? of rubberen stalmatten misschien?

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 22:32

het is bij ons ook glad maar schoon proberen te houden en dan valt het reuze mee, of staan ze op ijzers? ik zou het prettig vinden als ze gewoon zelf hun ding kunnen doen, ze zijn echt wel zekerder van zichtzelf dan wij vaak denken

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 22:32

Ik zou het stukje stenen even wat bedekken met zand, dan kan het niet zo glad worden ;) Opsluiten in stal zou ik zelf nooit voor kiezen. Strooien zou ik ook niet doen.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 22:33

Opsluiten lijkt me geen goed idee, je paard is niet van suiker en heeft snel genoeg door dat het glad is. Wat ik wel eens gedaan heb is strokorrels strooien op het spiegelgladde stuk.

xxLady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 22:33

Jaa kan proberen! Naja ik laat het nu in ieder geval zo voor vannacht, zie morgen wel weer! Ze kan snachts best wel in dr box staan, maar ik vond die uitloop wel lekker handig, het scheelt me echt veeeel werk qua uitmesten, omdat ze alles gewoon buiten poepte enzo! Overdag staat ze in een weiland van de buren, maar ik vraag me af voor hoelang nog deze winter want dat begint al een aardige blubberzooi te worden daar! :(

xxLady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 22:34

Bedankt voor alle tips btw ! (:

SCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 22:34

als je er zelf bent zou ik even en bezem of sneeuwschuif pakken. dan weet je zeker dat er in iedergeval geen halve meter aan ijs kan komen.
wel zou ik geen rubber kiezen want dat is net een ijsbaan met sneeuw en vriezen.

je zou kunnen kijken voor groffere houtsnippers of zand op de stenen. dat vriest niet snel vast en is makkenlijk schoon te houden.

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 22:35

ze staan bij mij gewoon in de uitloop!!!!! als ze vanuit de stal de sneeuw ingaan zijn de hoeven vaak warm en vormen ze klompen wanneer ze in de inloop staan is mijn ervaring dat er geen klompen onder de voeten komen en dat het dus beter te doen is! natuurlijk wel voldoende ruw voer bij geven

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 22:35

Zout strooien kan prima, daar hebben de hoeven heus direct niet van te lijden. Wat dacht je van paarden aan het strand in het zoute water? En anders haar gewoon de keuze geven, ze passen zelf wel op, is hier
de ervaring.

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 22:36

zou sneeuw en ijs ook gewoon laten liggen wat er licht vaak word het alleen maar gladder als je het aan gaat vegen of schuiven! lekker op laten plassen of na het schuiven vegen idd zout strooien en na de winter en tussen door gewoon voetjes schoon maken

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 22:38

Heb je stro? Ik liet de uitloop altijd vies, uitgelopen stro, mest zand noem maar op. Hoe meer oneffenheden op de betonplaat hoe minder kans op uitglijden. Juist dat stuk niet strooien. Als de dooi komt kan je alles makkelijk opscheppen.

annetjee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 22:38

ik bedoelde die grove rubbermatten met die gaten. Niet die gladde. Maar als je het goed schoonhoudt is het vast en zeker te doen :) En de sneeuw is niet eens zo erg, ijs wel.

Grove houtsnippers klinkt ook wel goed!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 22:40

heeft ze ijzers?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 22:41

ik schuif wel degelijk sneeuw in mijn uitloop maar laat hem altijd open. Als er veel sneeuw valt zet ik ook het hek naar het eerste weiland open dan hebben ze nog meer ruimte.

xxLady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 22:41

Oke! Dankjewel voor alle tips! Ik zal morgen even kijken wat ik er aan ga doen! Ook even met mn vader overleggen wat hij er van denkt enzo! (:
En ja, ik heb wel stro etc! (:

xxLady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 22:42

En nee, geen ijzers meer! Dat scheelt ook al erg denk ik? Tenminste ik denk dat je met ijzers veel sneller glijdt?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 22:43

mijn ervaring is dat je het wel meteen moet schuiven en vegen dan vriest het droog op, als het eerst aan laat lopen word het een grote glijbaan.
Die van mij vinden het heerlijk in de sneeuw...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 09:21

Als je je paard er vanaf het begin fewoon in laat lopen dan went hij eraan en zal voorzichtiger worden, het wordt pas een probleem als je een oaard een tijdje opsluit, energie laat opbouwen, en dan naar buiten doet. Zo liet ik mijnpaard altijd naar buiten, ook op het ijs als dat in de paddock lag, is nooit een probleem geweest.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 09:26

sneeuw gewoon laten liggen en er een dun laagje hooi op gooien dat werkt echt het beste stro niet want dat is glad
is na de vorst ook zo weer opgeruimd je harkt het gewoon even bij elkaar dan de bezem erover en klaar
word echt geen smeerboel ik zweer erbij

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 09:38

als ze geen ijzers hebben, sneeuw laten liggen, sneeuw is in principe niet glad (ijs wel => sneeuw wegschuiven = ijs)
als het sneeuwt (en blijft liggen = dat het vriest) dan zal je land ook niet vertrapt worden, dus beste optie = pony op het land gooien :)

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 09:54

Ik zou op stenen inderdaad mest en stro e.d. gewoon laten liggen als het overal glad wordt.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 10:14

zonder ijzers hebben ze aardig goed grip :j

je kan eventueel even de sneeuw weg schuiven en wat grof zand strooien tegen de gladheid, maar ijzerloos redden ze zichzelf vrij goed in de sneeuw :j

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 10:32