Handige manieren om hooi te voeren in de paddock

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

RianneH

Handige manieren om hooi te voeren in de paddock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 15:38

Sinds dit weekend sta ik op een nieuwe stal waar de paarden lekker de hele dag buiten staan. Nu krijgen ze nog hooi gewoon op de grond, maar dat waait weg dus ik zoek naar slimme oplossingen op iets in elkaar te knutselen dat er niet zo veel verspilt wordt.

Ik ben bekend met een kliko met gat in het midden, maar vind dat nog niet perfect. We hebben gekeken naar ijzeren bakken (waar anders het water in opgevangen wordt), maar die passen niet echt in mijn auto.
Waar anders dan op bokt vind je goede oplossingen en creaties voor dit probleem?

Nelflobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 16:07

Slowfeeders!! Te vinden bij mij thuis, :+ maar ook op Paddockparadijs.nl
Houten aardappel-/fruitkisten met daarin op maat gezaagd/geknipt gegalvaniseerd betongaas,
bevestigd aan de bodem met musketonhaken en touw (of dik rond elastisch materiaal).
Hooi erin, en je hebt een slowfeeder.
Voordeel: geen zand eten, het waait niet weg en de paarden eten rustiger dus is het heel goed voor
de speekselvorming/spijsvertering.

Wij hebben er twee, plus nog een andere creatie!
Als je meer wil weten, mail maar :)

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 16:20

Ik heb z'n ding in de wei gezet.

Afbeelding

werkt super.
Laatst bijgewerkt door HTM op 04-12-12 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 16:21

Waar haal je die aardappel/fruitkisten? Op MP staat vrijwel niets of dingen die echt te duur zijn.
Zand eten kan hier gelukkig niet want ze staan op vilt, maar het is zonde om alles weg te zien waaien.

Edit:
@HTM, daar hebben wij ook naar zitten kijken. Alleen het vervoeren van die dingen lijkt nogal een opgave, want dan moeten we speciaal een aanhanger huren want ze hebben zulke onmogelijke afmetingen. Hoe heb jij dat gedaan en nooit een paard erin vast gezeten?

Peerke_

Re: Handige manieren om hooi te voeren in de paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 16:44

Ik zou kijken voor zoiets :
Afbeelding
Je hebt verschillende varianten, ook geperforeerd zodat het water eruit kwam..
Je moet ze net tegen komen, deze stonden op MP voor 150 euro.. maar ik ben ze ook wel eens voor 30 tegen gekomen ergens langs de weg :)

Zoiets als HTM geeft zou ik zelf niet durven.. ik ben veel te bang dat er een het voor elkaar krijgt daarin vast te komen zitten..

Nelflobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 17:15

Aardappel-/fruitkisten kun je halen bij fruit- en aardappeltelers,
maar je kunt de kisten ook zelf in elkaar timmeren (als je een beetje handig
bent).

Ik had het geluk dat iemand ze aanbood op Bokt, 2 stuks voor 50 euro,
blij,blij...!

En mijn vriend heeft zelf ook nog een slowfeeder gemaakt van een oude houten "hondenmand",
zo'n hele grote, en daar heeft hij zelfs een afdak boven gemaakt :D
Deze slowfeeder gebruiken we met een aanhangwagennet erin, bevestigd met van die ronde dichte haken.
Gaatjes in de bodem voor de vochtafvoer en voilá, een super buffet voor de paarden :)
Maar ja, mijn vriend is dan ook wel héél erg crea-bea ;)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 17:18

Nou, ik en vriendlief zijn dat totaal niet, maar stalgenoot is dat al iets meer.. Hoewel die ijzeren bakken gemakkelijker zijn kwa knutselwerk.
Pff.. aardappelkisten zitten hier vast wel in de buurt, fruit heb je in friesland iets minder. Alleen, hoe groot zijn die bakken? Als het alsnog niet in de auto past..

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 17:21

Wij gebruiken dezelfde bakken als peerke aangeeft. Even op marktplaats rondkijken en je kan ze voor €30,- krijgen tweedehands.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 17:22

Hooinetten via hooinet.nl, gebruik het al jaren. Werkt ideaal. Mooi fijnmazig, dus ze doen lekker lang met hun hooi. En materiaal is zeer sterk, want na jaren rukken en trekken om het hooi eruit te krijgen is het nog steeds heel.

Bij mij zouden kistjes en dergelijke niet werken. Daar gaan ze in/op staan en dat wil je niet hebben. :D Of ze gooien het door de hele wei heen. Een baksteen is niet afdoende. De waterbakken die ik gebruik bij vorst reizen ook heel wat af. Denk ook dat die kisten van plastic bij vorst snel breken.

Zoiets als HTM zou ik nooit gebruiken. Veel te grote gaten. Buiten dat ze het hooi dan veel te snel op hebben, loop je ook het risico dat er benen in vast komen te zitten.

Edit: de hooinetten zijn bij aanschaf misschien wat duurder, maar ze gaan veel langer mee dan de goedkopere oplossingen.
Laatst bijgewerkt door tine10 op 04-12-12 17:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 17:27

heb je een stevig toegangshek? daar kun je een dubbelgevouwen aanhangernet (welkoop ong 27 euro?)aan hangen met clips van de action(2 euro) en daar dan het hooi in doen. is simpel en niet duur.
ik heb verschillende vormen slowfeeders. die dus aan het hek maar ook een plastic bak (zoals die grijze hierboven op de foto) voor 15 euro via MP. heb er een slowfeeder net (grootste net) van EJ in, 11 euro per stuk, vast gezet in de hoeken.
in de ruif heb ik nog 2 van die netten aan ringen gehangen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 17:35

Ik heb een 100 ltr vat,( voorbeeld zie in profiel voor foto waar het schimmeltje eruit eet)
Met trailer of aanhanger vervoerd. ken je niemand met aanhanger die voor je wilt rijden?Erna bovenkant eraf flexen en scherpe kantjes afflexen en voila
ik heb er 3 en alle 3 gratis gekregen

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 17:37

Ik gebruik oa een badkuip. Ideaal.
Alleen met stoffig hooi blijft er een laagje zand achtig spul onderin liggen maar dat kan je er zo uithalen.

Evt zou je op alle 4 de hoeken een paaltje in de grond slaan en daar de badkuip in ''hangen'''

WilmaWJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 17:38

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 17:41

ik heb van mijn akkerbouwer-boyfriend een aardappelkist overgenomen die niet meer goed genoeg was voor het bedrijf :+ misschien eens bij een akkerbouwbedrijf het erf oplopen en eens polsen of ze iets weten?

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 17:44

wisje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 18:23

Ik gebruik op het moment een cementkuip. Tegel onderin tegen het wegwaaien.
Gaat ook goed...

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 18:32

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 18:37

wisje72 schreef:
Ik gebruik op het moment een cementkuip. Tegel onderin tegen het wegwaaien.
Gaat ook goed...

Nou, dit gaat bij veel paarden dus niet goed, die gooien de boel alsnog om. Bovendien als je aan de bovenkant geen gaas of iets hebt, dan is het hooi zo opgegeten.

wisje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 19:10

Ja, daar zeg je wat, ik heb 2 shets...

Maar ik voer ze niet met slowfeeders, heb ik geprobeerd, maar gezien hun verleden, werden ze daar erg zenuwachtig van...
(ze stonden bij een schaap in de wei, die al hun hooi opvrat en hun wegjoeg. Daar hield vooral de oudste voedselnijd aan over... Nu voer ik ze 5 keer per dag en gaat het goed...)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 19:57

Inplaats van een cementkuip: boomkuipen. Ze zijn ook van rubber, net 'iets' groter en zwaarder.
Je kunt ze bij een kweker vaak al halen voor 2 tientjes.

Je kan het hooi er los in doen als je een diepe neemt. Minder diep of langzaam voeren doen we hier door er 4 gaten in te boren en er een aanhanger net in vast te maken.
Maar collega heeft van betongaas een rek gemaakt en die er ingelegd. Verzwaard met 2 houten blokken die er onder hangen. Drukt het hooi ook plat.

Een klant (die onbeperkt voert) heeft van betongaas zelf een ronde stortkoker gemaakt. Die vast gebonden aan het hek, aan de bovenkant stort ze er hooi in. Vervolgens houten deksel er op die ze vastklikt met 2 haken. Paarden kunnen er aan 3 kanten om heen staan en moeten echt werken om het hooi er uit te trekken.

Nelflobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 11:32

Quote: "Bij mij zouden kistjes en dergelijke niet werken. Daar gaan ze in/op staan en dat wil je niet hebben. :D Of ze gooien het door de hele wei heen".

Nou, dit zijn geen kleine kistjes hoor, haha, het zijn enorme dingen , afgewerkt met metaal, haast niet van de plek te krijgen.
Zelfs mijn brede onbenullige Haflinger krijgt ze niet van de plek :D en dat wil wat zeggen.
En de rekken die er in zitten drukken het hooi op de bodem zodat het ahw "gefixeerd is, dus dat kan ook geen kant op, blijft
echt in de bakken liggen. Zelfs met storm.

Ik denk dat ze helaas niet in een auto passen; er kan 1 kist nét achter in een bestelwagen.....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 14:46

Nelflobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 16:12

Ja, alleen eten ze dan met een gedraaide hals, en persoonlijk houd ik meer
van een natuurlijke graashouding.
Maar het zijn wel onverwoestbare netten :) !

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 16:16

Snel doorgelezen en niet helemaal wat je zoekt maar een oude trekkerband op de grond en daar het hooi in proppen wil ook nog wel eens werken tegen het weg waaien. Natuurlijk niet ideaal maar past misschien wel in de auto....

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 16:20

Eerst voerde we in grote bakken met tralies, voldeed ook wel alleen het is vrij snel op.
Nu stappen we over op grote slowfeed netten (hangende).