in dubio. verhuizen of niet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jettaaa

in dubio. verhuizen of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 14:32

Aangezien ik er zelf niet meer uitkom start ik hier een topic.

De situatie is als volgt: Ik sta nu op een geweldige stalling. Mijn paard wordt gevoerd, buitengezet en binnengezet. Alle faciliteiten zijn aanwezig en de verzorging is top. Er is echter een groot nadeel, en dat is dat de stalling 22 km enkele reis is (25 minuten reistijd). Hoewel mijn paard goed verzorgd wordt ga ik toch 6 keer per week. Mijn paard is met pensioen. Ik maak ongeveer eens per week een buitenrit en voor de rest poets en tuttel ik met hem. Ik maak dus geen gebruik van de aanwezige bakken en het solarium. In de winterperiode staan de paarden overdag op paddocks waar een baal voordroog staat. Ze kunnen dus onbeperkt eten. Mijn paard is echter al ouder en maakt proppen (wat puur met leeftijd en zijn gebit te maken heeft). Het is dus de vraag hoe veel hij daadwerkelijk binnenkrijgt. Als hij in de avond op stal komt krijgt hij nog een portie hooi, welke hij wel goed kan eten. Op dit moment is hij goed op gewicht, maar aan het einde van de winter valt hij toch af (wat absoluut niet door de hoeveelheid voer kan komen!). Kortom: het is een geweldige stal.

Nu heb ik echter een stuk weide met stallen en opslag aangeboden gekregen. Dit ligt een km of 2 van mijn huis af en is dus prima te doen met de fiets. Er is voldoende toezicht. De eigenaar van de grond geeft water, voert de paarden in de ochtend en zet de paarden op wei. Taken die ik samen met een andere huurder zou moeten doen zijn hooi, vlas en krachtvoer halen, mesten en het weide onderhoud. Daarnaast moeten we in de avond zelf voeren. Het plekje zou perfect voor mij zijn. We zijn in het bezit van materiaal om voer te halen en ik heb genoeg tijd voor de verzorging van de paarden. Ook met vakanties e.d. valt iets te regelen.

Maar ik twijfel zo. Ik heb de benodigde financiële middelen, tijd en kennis, maar wat als mijn paard er niet kan aarden? Hij staat dan nog maar met één ander paard samen. Hij kan eigenlijk met alle paarden overweg.. maar wat als hij net niet met deze overweg kan? En wat als ik bijvoorbeeld mijn been breek en niet kan gaan? Er valt vast wel iets te regelen.. maar toch. Pff het is zo moeilijk. Ik heb een geweldige stal.. alleen 22 km (te) ver weg.

Iemand tips of ideeën?

knollentuin

Re: in dubio. verhuizen of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:35

ik zou het lekker doen, meer tijd met je paard door kunnen brengen en haast geen reistijd is aan 2 kanten winst. iets te regelen valt er altijg igv ziekte en daar moet je eigenlijk niet vanuit gaan want dan kun je niets veranderen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:36

Verhuizen. Denk eens aan de tijd en kosten die je uitspaart door dichterbij te gaan staan. Dat zou voor mij al een hele grote factor zijn. De winter komt eraan, je kunt er elke dag heel snel zijn als er iets is, en het klinkt fijn!

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:57

Verhuizen... ten eerste maak je geen gebruik van de faciliteiten die je nu hebt. Dus je betaalt voor dingen die je toch niet gebruikt.
Daarnaast kun je in de reistijd die je nu hebt, alle dingen doen die je extra moet doen op de stal die dichtbij je huis is.

Idd helemaal met het winterweer is het toch een hele opgave dat reizen. Paarden wennen over het algemeen heel snel op een nieuw stekkie.

jettaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 15:05

Wat dat betreft ben ik wel een doemdenker ja. wat als, wat als, wat als..
Het punt is dat ik weet wat ik nu heb. Mijn paard kan het niet beter hebben en als ik het zelf zou doen wil ik dat hij het minimaal even goed heeft. In theorie betekent dat dagelijks uitloop, 2 keer per dag krachtvoer, onbeperkt ruwvoer en iedere dag mest verwijderen. In theorie heel simpel, maar ik heb heel veel stallen gezien en maar heel weinig waar dit ook daadwerkelijk gebeurde. Dus ofwel er zijn niet veel stallen die aan mijn eisen voldoen, ofwel het is in de praktijk niet zo simpel te realiseren. Ik ben bang dat ondanks voldoende tijd, financiële middelen en wil het mij niet lukt om het mijn paard aangenaam genoeg te maken, al is daar geen reden voor.

Ik betaal nu inderdaad voor faciliteiten die ik niet gebruik, maar dit vind ik geen probleem als mijn paard het goed heeft. Neemt natuurlijk niet weg dat een goedkopere goede oplossing heel fijn zou zijn.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 15:07

Weet je, als je alles zelf doet, heb je het ook zelf in de hand. Dan kun je alles dus perfect aanpassen aan je eigen wensen. Als ik jouw aanbod had gehad, had ik geen moment getwijfeld!

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 15:09

Ik zou ook verhuizen.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 15:13

ik denk ook verhuizen , heb wel mijn twijfels bij een kleine kudde, dat maakt kwetsbaar, de mijne kan niet alleen blijven staan bijvoorbeeld. Ik heb ergens gestaan met 4 paarden dat was ideaal, het is een mooie kans voor jou en snap ook wel je bedenkingen. Ik vind zelf ook de winterperiode een heel slecht tijd om te verhuizen, maar ja dat is persoonlijk.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 15:13

Een van mijn paardjes is 28 en die had ik ook ergens anders staan omdat ie daar voldoende gras ook in de winter had. Alleen de communicatie werkte voor geen meter en mijn paard werd echt te mager. Ze voerden het voer niet bij ( grasbrok en subli priors krachtvoer en lucerne) want hij at toch hooi. Hij eet weliswaar hooi maar dat komt er ook onverteerd weer uit omdat hij het niet klein kan malen. Zo twee maal mee gerotzooid en nu staat hij weer thuis bij de andere paardjes en komt 3 tot 4 keer per dag apart te staan met voer.

Je moet echt zelf kunnen beslissen wat je paard nodig heeft en kunnen bijvoeren
Laatst bijgewerkt door Dinopino op 04-12-12 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

DoTiramisu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 15:14

Ik zou als ik jou was ook gewoon verhuizen.
Het komt heus wel goed.
Bovendien word je paard buiten gezet, gevoerd enz. Dat is dan geen verschil met de stal waar je nu staat.
En anders een afspraak maken met de eigenaar van de stal waar je nu staat dat als het niet bevalt( op het stuk dichterbij jouw huis ) je toch nog terug kan gaan.
En inderdaad, je bespaart echt veel kosten op benzine?? En je kan langer bij je paardje zijn.
Of anders koop je er nog een gezelschaps dier bij.. Als de andere huurder er geen probleem mee heeft.
Ik zou het even rustig overdenken!

Ravel13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 15:17

Ik zou ook verhuizen. Lekker op de wei is fijn voor je paard en voor jou is het veel minder reizen. Je paard is vast wel snel gewend en heeft dan ook een maatje.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 15:19

Ik denk dat je wel rekening moet houden met de extra tijd die je kwijt zult zijn aan de faciliteiten die je nu zelf moet doen. Zelf vlas, hooi en krachtvoer halen, zelf binnen zetten, zelf uitmesten enz enz. De reistijd die je nu hebt, gaat daar in het extra werk zitten. Als je daar geen problemen mee hebt en in geval van ziek zijn een oplossing hebt, dan is dichterbij huis altijd fijn.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 15:21

ik zou ook zeggen lekker verhuizen.
voor alle problemen zijn ook oplossingen :)

jettaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 15:23

Op het moment neig ik meer naar ja, maar durf de knoop nog niet door te hakken. Mijn vader vindt dat ik het moet doen. Wat betreft de kleine kudde: er liggen nog 2 weides naast het stuk waar paarden lopen (wel van een andere eigenaar), dus als een van onze 2 op buitenrit zou gaan, zijn er nog altijd paarden in de buurt. De winterpiode is inderdaad een slechte tijd om te verhuizen, maar ik heb gelukkig een rustig paard welke op nieuwe locaties altijd aankomt alsof hij er al altijd staat.

Ik had eerlijk gezegd meer reacties verwacht in de trant van "het is heel veel werk om alles zelf te doen" enz. Denken jullie dat ik mest ruimen, hooi en krachtvoer geven in 3 kwartier red? *ben even een inschatting aan het maken*

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 15:25

Krachtvoer geven is al niet zo veel werk, hooi kan je ook klaar leggen voor de volgende dag. Als je de mest bij houdt valt het heel erg mee op een dag. Verder hoef je geen box uit te mesten? Ik ben net verhuisd naar iets soortgelijks, maar dan zonder zelf te moeten zorgen voor bodembedekking en hooi, en met twee paarden valt het werk reuze mee.

DoTiramisu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 15:27

Ik haal elke dag even de mest en natte plekken uit de stal van mijn paard.
Ben ik ongeveer 10 minuten mee kwijt.
Dus hooi en krachtvoer geven moet lukken in 3 kwartier!

jettaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 15:38

De paarden krijgen ieder een eigen inloopstal met vlas en paddock eraan vast. Ik zal dus iedere dag de mest moeten verwijderen uit de paddock en stal en wekelijks vlas moeten bijstrooien. In de zomer is er geen bodembedekking in de stal omdat ze dan droog kunnen liggen in de paddock en op wei.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 15:40

En je kan alles- hooi voer,vlas ook laten brengen, scheelt je ook tijd

jettaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 15:47

Ik heb altijd het idee gehad dat dit een stuk duurder is? Of valt dat wel mee?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 16:38

als je je eigen tijd -energie van het sjouwen brandstofkosten plus beperkte mogelijkheid van laden.. daar bedoel ik mee : heb je een bus en een aanhanger of heb je alleen een personenauto? moet je meerdere keren rijden om alles te halen of kan het in een keer mee?
plus is het afnemen van bv een hele pallet vlas juist goedkoper dan elke keer een paar baaltjes

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 17:20

Als je genoeg opslag hebt kun je het ook laten brengen inderdaad als je het met een fouragehandel regelt kunnen zij zelfs dan alles voor je regelen.

Als je een trailer hebt kun je daar elke maand een kar vol van halen, dan heb je voor een maand wel genoeg.

Zit alleen te denken, is daar ook een paddock o.i.d. aanwezig zodat ze daar in kunnen staan als het land te nat word?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 17:49

Qua tijd, ik ben met mest opruimen, vegen en voeren +- 2 keer per dag tussen de 20/ 30 minuten bezig.
Aangezien jullie met 2en staan kun je fijn een schema maken,bv om de dag voeren en opruimen voor elkaar

ik zou wel van te voren kijken wie die 2e persoon is, en of er een klik is.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 17:50

Als je alles netjes elke dag bij houdt (uitmesten en de weide schoon houden) is het geen half uur werk hoor. En voeren is al helemaal met een minuut gedaan. Dus als jij normaal 25 minuten x 2 kwijt bent aan reistijd, heb jij al lang en breed al je werk gedaan.

Onthoud wel dat het zwaar werk is in die zin dat je het niet gewend bent om het te doen. Dat zal je in het begin tegenvallen. Maar ik zou het er zeer zeker voor over hebben. Naast de vele reistijd scheelt het je oook nogal in je benzine kosten.

Wij laten vlas ook altijd brengen. En gezien wij per pallet laten bezorgen is het volgens mij niet eens duurder. Als je genoeg ruimte hebt gewoon in grotere hoeveelheden laten bezorgen en gewoon ff rondshoppen in de buurt naar de mogelijkheden.

Je paard komt er wel of niet alleen te staan? Een weide maatje is in mijn ogen een must, al is het maar een shetlander. Als die er maar is, maakt het echt niet uit of er meer paarden in de omgeving staan of niet.

Daarnaast kun jij alleen, ondanks alle zogenaamde goede adviezen die wij geven, beslissen wat het beste is voor jou en je paard.

Succes!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 17:57

Hou der rekening mee dat ze misschien met schema werken en dan moet je 2 stallen doen. Als hooi uit netten gevoerd wordt redt je het ook niet in 1 minuut. Maar meer dan 30 minuten werk is het nooit

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 17:59

Ik moet alles zelf doen. Wij hebben 3 paarden en dus 3 stallen. Die heb ik gemest met 10/15 min. Als ik ze grondig doe hooguit 20minuten. De weide doe ik 2x per week wat me een kwartier kost.

Hooi in netten, tja... laat het eens 5 of 10min zijn. Maar dan nog red je dat alles makkelijk binnen 50 minuten wat ze normaal kwijt is met reizen. Je moet het werk alleen wel zelf willen doen.