slim budgetteren voor paardeigenaren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

slim budgetteren voor paardeigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 19:45

Ik vraag me af hoe ik slimmer met mijn uitgaven voor mijn paard om kan gaan. Wie heeft er bespaartips om de kosten wat te drukken zonder dat het koste gaat van het welzijn van mijn paard?

jiehaaa

Re: slim budgetteren voor paardeigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 19:46

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 19:57

je inhouden als je naar een paardenshop gaat! :D (beter gewoon niet meer gaan)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 20:05

dat hangt vooral af van het paard volgens mij.
Als je paard goede hoeven heeft, geen hoefijzers onder slaan, als hij hele goede hoeven heeft kun je de hoefsmidbezoeken bv om de 10 weken doen ipv 8 (is een bezoek op vier uitgespaard!)
De stalling dien je zowiezo te betalen, als ze aan huis staan kun je vroeg in het seizoen hooi en stro inslaan om zo goedkoper door de winter te raken. Eenmalige investering in rubbermatten = geen stro meer nodig.

SuuzMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 20:13

Alleen dekjes en halsters en al die andere mooie spullen uit de ruiterwinkel kopen als je het echt nodig hebt :)

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 20:19

Kijk in andere winkels voor spullen bijvoorbeeld een gootsteen borsteltje al hoevenborsteltje of een sponsje die je bij de dirk van de broek koopt. en een ski jas is net zo goed als een een dure paardenjas.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 21:18

Minder/geen brok geven. (Wel genoeg ruwvoer natuurlijk)
Bij alles wat je nodig hebt eerst op marktplaats of Het Goed kijken.
Je hebt trouwens ook lang niet alles nodig wat "men" je vertelt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 13:35

Heb je een DA vlakbij? Informeer dan of het goedkoper is om met pony langs te komen voor jaarlijkse vaccinaties (heb dat 1 jaar kunnen doen en betaalde toen enkel de spuit à 18 euro). Moet je je paard niet in het zweet hoeven werken om er te komen en met trailer zou ik niet doen ivm kosten benzine, etc.

Verder koop alleen wat je nodig hebt, koop kwaliteit en zorg er goed voor. Leer kleine reparaties zelf te doen en vraag ook je hoefsmid om je te leren tussendoor bij te vijlen. Hij kan dan wat minder vaak komen en dingen bijhouden/jouw werk controleren/bijsturen. Dit natuurlijk enkel als je paard gewone voeten heeft en geen ijzers hoeft.

Krachtvoer is meestal niet nodig, maar genoeg mineralen wel en die zitten niet genoeg in gras/hooi.
Koop je ruwvoer in 1x groot in tegen het einde van de hooitijd als de prijzen laag zijn. Al kan je soms na een zachte winter ook goedkoop hooi krijgen.

Overleg met je DA over een goed ontwormschema, lees je ook in over hoe en wat en koop de kuren vervolgens via het buitenland (goed letten op samenstelling/gehaltes werkzame stof/etc.)

Lastigste uitdaging : koop een gezond paard (die dat ook blijft) Op spullen bezuinigen is vrij simpel, maar op gezondheid niet.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 13:56

Ik heb afgelopen jaar veel moeten inleveren om m'n paard te kunnen houden, dat hield vooral in:

- verhuizen naar simpele/goedkope stalling zonder veel luxe
- stoppen met lessen
- stoppen met wedstrijden
- veel minder paarden spullen kopen (ik was setjes gek bijvoorbeeld)
- minder luxe voer (gewoon voordroog ipv hooi, pavo muesli ipv Marstall)
- minder krachtvoer gaan voeren (vaak kan dat best)

Nu gaat er tussen de 200 en 250 euro per maand naar 't paard ipv tussen de 350 en 450.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 15:55

voorheen 400 euro per paard?
(hier heb ik ze beide voor 350 per maand voor alle vaste kosten, nieuwe halsters ed niet meegerekend)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 20:17

Marktplaats

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 20:35

Duhelo schreef:
(hier heb ik ze beide voor 350 per maand voor alle vaste kosten, nieuwe halsters ed niet meegerekend)

Als je op mij doelt, klopt dat :j
Dure stalling (bijna dubbele van wat ik nu betaal) veel lessen a 20 euro per keer
en 2 a 3 keer per maand een wedstrijd van 18 euro per weekeind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 20:38

Goed bijhouden wat je uitgeeft wil ook veel helpen.
Ik bewaar zelf alle bonnetje en houd in een excel bestand precies bij wat ik uitgeef aan paardendingen, werkelijk alles staat er in. Op die manier heb je een goed overzicht, je ziet waar je geld naartoe gaat, en zie je ook makkelijker wat er goedkoper kan.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 21:10

xApple schreef:
Duhelo schreef:

Als je op mij doelt, klopt dat :j
Dure stalling (bijna dubbele van wat ik nu betaal) veel lessen a 20 euro per keer
en 2 a 3 keer per maand een wedstrijd van 18 euro per weekeind.

jep, was op jouw :P
ohja, dan tikt het inderdaad wel aardig aan ja :D
ik ben gezegend met een goedkope stalling, en neem eens per week les aan 15 euro, dus ideaal (anders had ik er nooit twee kunnen houden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 22:42

Super bedankt voor jullie tips!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 22:59

Goed bedenken, wat wil ik doen met mijn paard, en wat heb ik daar voor nodig? En dan dus geen troep kopen die je niet nodig heb. Oké als ik geld heb mag ik dat graag doen, maar ik kan ook gerust een maand lang niets behalve de stalling uitgeven.

Een paar dingen bezuinig ik niet op, medische, voldoende eten en goed passend tuig. Een DA rekening door zere rug, koliek of een klein wondje dat door onvoldoende zorg is gaan ontstekking is immers uiteindelijk veel duurder.

Dingen waar ik niet aan doe zijn hoefijzers, dekens, kilo's krachtvoer, etc. Dat is volgens mij voor zoveel paarden eigenlijk helemaal niet zo hard nodig.
En voor entingen mag paardlief idd zelf lekker naar de DA lopen.
Wel heb ik altijd wondspray klaarstaan, ik probeer dagelijks op kleine wondjes te controleren zodat dat niet onopgemerkt erger kan worden.

Ik heb dus maandelijks mijn stalling, verder af en toe een pavo summerfit koek. Smid komt alleen als het nodig is. Da's niet echt vaak eigenlijk. Als ik "halen" (hoe noem je dat?) aan haar hoeven zie veil ik het zelf even glad, dit schijnt verder doorscheuren te voorkomen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 23:23

Cowgirl schreef:
Marktplaats

ja, paard verkopen is kosten besparend :P

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 17:27

Lynn_Nikita schreef:
Cowgirl schreef:
Marktplaats

Okay...jij krijgt een taart :D :P

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 20:12

Lynn_Nikita schreef:
Cowgirl schreef:
Marktplaats

Precies!
Paarden kosten gewoon klauwen met geld en als je moet "besparen" moet je je eerst eens afvragen waar je in vredesnaam al dat geld aan uitgeeft!!
Bezuinigingen leveren alleen nieuwe bezuinigingen en meestal is de gezondheid van het paard dat er uiteindelijk de dupe van wordt!

Het gros van het paardenspul gaat bij normale omgang 10 - 20 jaar mee. Ik heb nog spullen in gebruik uit de begintijd van mijn eerste paard. Dat paard heb ik 17 jaar gehad en is intussen 10 jaar dood!
Je hebt dus stallingskosten, les en een potje voor onvoorziene kosten en als je dan in de basis goed spul hebt, hoef je echt niet elk jaar een bult nieuwe zooi te kopen. Voor kleding geldt hetzelfde, koop tijdloos spul van goede kwaliteit en dat gaat meerdere jaren mee, mits netjes onderhouden. Veelal voldoet kleding die niet meer geschikt is voor "netjes" ook nog prima voor bij de paarden.
Kwestie van de juiste prioriteiten stellen.........

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 21:40

Als je wedstrijden rijdt en vaak les neemt, is dat een enorme post waar je op kunt besparen als die wedstrijden minder belangrijk voor je zijn...

Ijzerloos als dat kan. Voorrijdkosten delen bij entingen, hoefsmid, tandarts door met meerdere mensen tegelijk ergens af te spreken, maar vooral niet naar een paarden winkel gaan als je iets niet echt nodig hebt...

Spaar je dure rijlaarzen of schoenen door met stalwerk klompen of rubber laarzen aan te trekken. Net als bij van en naar de wei brengen als die nat is. Oude kleren worden paardenkleren. Stalling zoeken die past bij je budget en je wensen zodat je niet extra betaald voor dingen die voor jou geen meerwaarde hebben. Zelf hooi van het land kopen en halen in plaats van uit opslag scheelt vaak wel een euro per klein pakje... Ontworm op maat in plaatse van standaard volgens oude manier en ruim je mest op uit het land om infecties te voorkomen. Leer te zien wanneer je paard bekapt moet worden of toe is aan nieuwe ijzers en maak daarop de nieuwe afspraak. Een hoefsmid kan je daar bij helpen, vraag en overleg veel als die met je paard bezig is.

Dat met die dekjes en setjes is heel waar... Dekjes gaan jaren mee en tien setjes is echt niet nodig... Peesbeschermers hoef je ook niet in alle kleuren te hebben, wit of zwart kan altijd wel en twee paar is genoeg met 1 paard. Bandages is zonde van je geld... Vaak niet eens zinvol en slecht voor de warmte afvoer van de pezen.

En verkoop wat je niet nodig hebt of gebruikt...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 09:39

Oh en nog iets wat hier niet veel mee te maken lijkt te hebben, maar het eigenlijk wel doet: leer je eigen auto onderhouden!
Volgens mij denkt half Bokt dat ik bulk van de centen met Range Rovers voor de deur, maar dat kan ik doen omdat ik 99% van het onderhoud zelf kan uitvoeren. De Ranges zien alleen een garage van binnen voor de verplichte APK en af en toe een paar nieuwe banden.
Ik doe bijvoorbeld ook niet aan winterbanden. Er liggen sets goede banden onder en die voldoen jaarrond, zowel op de harde weg als daarbuiten.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 09:41

ikke: kwa auto's heb je een heel goed punt. echter om je eigen auto's goed te onderhouden, moet je ook uitgerust zijn met een hoop materiaal, en dat heeft de gemiddelde mens niet ...
en ohja, er iets van kennen is in dat geval ook handig :+
(gelukkig heb ik een garagist die heel goedkoop werkt :D)

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 09:41

Je kan op veel dingen besparen maar stoppen met lessen vind ik een foute besparing.
Verkeerd rij gedrag is gauwer aangeleerd dan afgeleerd en wie weet wat je foute rijhouding/rij manieren van invloed zijn op een paardenlichaam.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 09:47

Tweede hands ruitershop

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 09:55

Dav schreef:
Je kan op veel dingen besparen maar stoppen met lessen vind ik een foute besparing.
Verkeerd rij gedrag is gauwer aangeleerd dan afgeleerd en wie weet wat je foute rijhouding/rij manieren van invloed zijn op een paardenlichaam.

Mee eens.
Ik zal het nog wat sterker stellen: je rijdt dan gewoon je paard naar de kl*te, hetgeen je weer een klein vermogen aan fysio en/of osteo kost om het weer recht te zetten. Probleem is wel een beetje om goede instructie te vinden, die richt op heel houden en verbeteren, in plaats van rijden naar "het plaatje" waarvan ze de achtergrond en oorsprong niet begrijpen.

Duhelo schreef:
ikke: kwa auto's heb je een heel goed punt. echter om je eigen auto's goed te onderhouden, moet je ook uitgerust zijn met een hoop materiaal, en dat heeft de gemiddelde mens niet ...
en ohja, er iets van kennen is in dat geval ook handig :+
(gelukkig heb ik een garagist die heel goedkoop werkt :D)

Voor normaal onderhoud heb je voldoende aan 500 - 750 euro aan gereedschap en dan mag je al best wat eisen stellen aan kwaliteit en speciaal gereedschap. Voor dat geld heb je gewoon Gedore of Tengtool-spul; geen gamma-kwaliteit!
Als je wat gaat zoeken, bijvoorbeeld via clubs, kun je vrij gemakkelijk die kennis vergaren. Bovendien ben je zelf op de hoogte van de status van je auto en zul je niet voor elke rammel naar de garage hoeven te rennen, omdat je in kunt schatten wat er aan de hand is en of dat aanleiding is voor actie.
Laatst de middendemper stuk gehad. Tja, dan heb je wat sportieve bijgeluiden, maar de auto rijdt er niet minder om, dus ik heb gewoon een pot besteld en die er bij gelegenheid even onder gehangen.