stal ontwerpen voor paard met maagzweer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Exponent

stal ontwerpen voor paard met maagzweer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 19:06

Hallo allemaal !

Nu moet ik voor school een stal ontwerpen voor een paard met een maagzweer..
Hebben jullie een idee welke speciale elementen hier dan moeten voorzien worden?
Iemand hier ervaring met het stallen of gewoon al enkel ervaring met een paard met een maagzweer?

Ik mag mij volledig laten gaan in het ontwerpen, dus laat jullie maar gaan qua ideeën !

Alvast bedankt :)

Muppett

Re: stal ontwerpen voor paard met maagzweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 19:08

Mijn paard heeft een maagzweer gehad. Die bleef gewoon buiten staan op het land met schuilstal. Ze mocht alleen hooi eten, luzerne en slobber. Dus als je zo'n stal wilt ontwerpen moet je zorgen dat het paard de hele dag door ruwvoer kan eten (hooinet/ruif/slowfeeder)

Exponent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 19:11

Een buitenstal wordt het sowiso, elk paard, ziek of gezond, moet buiten kunnen!
Dus jullie mochten totaal geen krachtvoer geven?
En moesten jullie nog speciale voorzorgen nemen?
Was elke vorm van training uitgsloten?

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 19:15

Inderdaad zorgen voor onbeperkt ruwvoer of veel in kleine portie. Wat mij bij staat (maar heb zo geen officiele) bronnen is dat een maagzweer ontstaat als een dierbijv. maar 2 grote portie's hooi krijgt op een dag. Want in het speeksel van een paard, wat hij aanmaakt met eten zitten stoffen die de maag beschermt/neutraliseert tegen het zure maagsap. Dus vaker eten op een dag zorgt vaker op een dag voor speeksel in de maag en dus bescherming. En misschien nog even kijken of je de omgeving zo stress vrij mogelijk kan houden en de verveling kan beperken?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 19:17

Ik zou idd voor buiten gaan, verschillende plekjes kleine beetjes hooi waar moeite voor gedaan moet worden zodat het paard de hele dag bezig is naar zoeken voeding, knaagmogelijkheden aan takken. Vergeet een paard met een maagzweer geen medicatie te geven, anders een suplement (groene leem super fijn bijvoorbeeld of maagsuplement) in overleg met de dierenarts. Als er brok gevoerd wordt kleine beetjes niet op een lege maag plek met schoon stro om te liggen/knabbelen en indien mogelijk sociaal contact.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 19:18

er is meer nodig voor maagzweren, ik voer ook maar 2 keer daags, en degene die maagzweren hadden, hadden dit van de stress bij vorige eigenaar of reis met trailer naar ons, die kwamen er dus al mee. Beide zijn van hun zweren afgekomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 19:19

Misschien eens een andere inval: luchtzuigen en een maagzweer kan samen voor komen. Je kunt gaan aan zoeken wat het verband hier tussen is en de stal aanpassen om luchtzuigen onmogelijk te maken.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 19:21

zou het paard nie gaan luchtzuigen door de maagzweren? Die bij mij zoog al bijna haar hele leven en bij mij op het laatst alleen nog na het eten van brok, alsof ze nog even lekker ee sigaretje opstak. Ik ben erg bezig geweest met haar maag en spijsvertering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 19:22

lailapri schreef:
zou het paard nie gaan luchtzuigen door de maagzweren? Die bij mij zoog al bijna haar hele leven en bij mij op het laatst alleen nog na het eten van brok, alsof ze nog even lekker ee sigaretje opstak. Ik ben erg bezig geweest met haar maag en spijsvertering.

Ik weet dat er en verband tussen zit. Welk verband weet ik even niet meer. Maar dat lijkt me ook een taak voor de TS om het uit te zoeken als ze er iets mee wil. Het is haar huiswerk immers. :D

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 19:23

Nu draai je het wel een beetje om...een paard gaat luchtzuigen omdat hij pijn heeft. Maar een stal waar hij niet kan luchtzuigen is dan wel raadzaam...alleen bijna onmogelijk. Een buitenstal en doorlopend ruwvoer ( liefst luzerne) is aan te raden.

Exponent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 19:24

dus best werken met slowfeeders , eventueel zelfs meerdere..
was aan het denken om verschillende weides met strookbegrazing, en eventueel een stuk paddock met wat bezigheden (laten we even aannemen dat het een actief en nieuwsgierig paard is :) )

@lailapri, heb je nog een idee hoe je het hooi moeilijker bereikbaar kan maken ?

@Judith, erg interessante inval! Helemaal niet in me opgekomen.. maar, hoe kan je een stal zo aanpassen dat ze niet meer kunnen luchtzuigen?
Ik dacht dat dit ontstond door verveling ? Maar eenmaal ze beginnen luchtzuigen doen ze dit toch op alles ? ( heb hier totaal geen ervaring mee)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 19:26

Een maagzweer genees je met een goede Anti Biotica.
Duurt ongeveer 6 tot 8 dagen.

Ik zie daarbij geen eisen aan een bijzonder stal ontwerp.

Maar deze huiswerk vraag zal wel gebaseerd zijn op een luchtzuiger.
De hype bij luchtzuigers is dat ze een maagzweer hebben.

Mijn stal ontwerp is een schrikdraadje langs de randen, enz waar het paard op kan luchtzuigen.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 19:30

Luchtzuigen is stereotyp gedrag. Dit gedrag voert het dier uit als het zich niet goed voelt/zijn welzijn niet goed genoeg is (dus niet perce omdat het dier pijn heeft kan ook zijn dat het dier last heeft van stress!). Het dier is niet in 'harmonie' en zal iets doen om de norm hiervan omhoog te krijgen. Bij het luchtzuigen maken de hersenen stofjes aan waardoor het dier zich beter voelt. En dus een beter welzijn heeft. Deze stofjes werken verslavend.
Stress heeft veel invloed op het welzijn van een dier. Maar stress is ook medeveroorzaker van maagzweren. Er zit misschien nog wel meer verband tussen deze twee maar dat kan ts misschien wel uitzoeken
Laatst bijgewerkt door Radiostilte op 27-11-12 19:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 19:30

Door te zorgen dat er op wat voor een manier dan ook geen grip te vinden is op dingen waar ze op zouden kunnen lucht zuigen. Bijv. naar buiten draaibare voerbak welke je naar buiten kan draaien als je hem niet nodig hebt. Luchtzuigen wordt volgens mij niet hoofdzakelijk veroorzaakt door verveling? Als ze eenmaal goed verslaaft zijn grijpen ze inderdaad wel alle kansen aan.

@ Mirim, ik draai niks om geef alleen aan dat er een verband is tussen beide. Toch niet wat eerst en wat laatst is? :+ Het is aan de TS om te kijken of ze het verband verwaarloosbaar vind of wel relevant. :)

[Edit] Ideaal gezien zou je dus de oorzaak van de stress (wat maagzweer/luchtzuigen veroorzaakt) weg moeten nemen en het paard in een optimale omgeving houden en anderzijds voorkomen moeten dat bijv. het luchtzuigen ook echt uit gevoerd kan worden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 19:34

Judith_ schreef:
lailapri schreef:

Ik weet dat er en verband tussen zit. Welk verband weet ik even niet meer. Maar dat lijkt me ook een taak voor de TS om het uit te zoeken als ze er iets mee wil. Het is haar huiswerk immers. :D

Dat is intussen met een zekere waarschijnlijkheid bekend: luchtzuigen is een reactie op maagzweren en andere stressfactoren! Daar hoef je niet zoveel huiswerk voor te plegen........

Het onmogelijk maken van luchtzuigen, zonder aandacht voor de grondoorzaak ervan, is dus feitelijk een vorm van dierenmishandeling!

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 19:35

Het moeilijke is dat als een paard al drie jaar in een box staat waar hij aldoor heeft kunnen luchtzuigen dat het dier daar op een gegeven moment verslaafd aan raakt. Dus ook al heeft het dier geen last meer van stress/verveling/pijn dan zullen er altijd paarden blijven die dit blijven doen. En ze kunnen het bijvoorbeeld ook doen op weidepalen of houtenafrasting dus dan moet je daar ook aan denken als je het zo wil maken dat het niet meer mogelijk is

Exponent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 19:36

Genezen kan je inderdaad met antibiotica, maar aangezien voorkomen steeds beter is dan genezen..

Prof heeft hier zelfs niets over luchtzuigers vermeld, is anders wel een goede link waar ik veel extra's mee kan doen!

Ze zullen inderdaad verslaafd graken aan de endorfine's.. en als door het blijven luchtzuigen het ontstaan van maagzweren voor
komt is dit een aandachtspunt.

Even voor diegene die ervaring hebben met luctzuigers, doen deze dat enkel in stal of ook als ze buiten staan in paddock of volle weide ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 19:40

TS, dat is enorm paard afhankelijk denk ik. Ligt er heel erg aan hoe ver het paard verslaafd is geraakt en op welke momenten het stress ervaart. Wellicht kunnen ander bokkers met meer ervaring er een beter antwoord op geven. :)

Gaat de stal voor een specifiek paard? Of voor de doelgroep maagzweren? In het eerste geval zou je verslagtechnisch er voor kunnen kiezen om als afbakening een aantal aannames te doen. (Wel door literatuur onderbouwt) Dat voor komt dat je 1001 verschillende mogelijke situaties gaat bedenken, zo kun je dieper op de stof in gaan. Maar misschien is dat alweer een paar stappen vooruit. :+

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 19:42

Met een beetje kennis van de maag zal je zulke opmerkingen niet plaatsen.
De maagwand wordt beschermd door een slijmlaag met neutrale PH.
Zou die slijmlaag beschadigd worden dan wordt de maagwand aangetast.
Dat doet zeer. Heel erg zeer. En kan zelfs de maagwand kapot maken.
Een dertig jaar geleden kwamen ze er achter dat die slijmlaag, dus maagwand beschadiging door een bacterie veroorzaakt wordt.
Beetje AB en de plek is weer genezen.

Mar waar wij mensen ook last van kunnen hebben is het oprispen van maagzuur.
De pijn zit dan in de aansluiting van de slokdarm op de maag.
Dat wordt bestreden met een rennie.

En de werking en functie van de paarden maag is het zelfde als de mensen maag.
Laatst bijgewerkt door Ariebren op 27-11-12 19:43, in het totaal 1 keer bewerkt

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 19:43

Daantj__ schreef:
Het moeilijke is dat als een paard al drie jaar in een box staat waar hij aldoor heeft kunnen luchtzuigen dat het dier daar op een gegeven moment verslaafd aan raakt. Dus ook al heeft het dier geen last meer van stress/verveling/pijn dan zullen er altijd paarden blijven die dit blijven doen. En ze kunnen het bijvoorbeeld ook doen op weidepalen of houtenafrasting dus dan moet je daar ook aan denken als je het zo wil maken dat het niet meer mogelijk is

Ik heb paarden gekend op stallen die konden luchtzuigen aan een platte vlakke muur.. zelfs paarden die konden luchtzuigen door zichzelf hoog in een krulletje op te krullen en dan te zuigen (zonder iets dus)

Dus luchtzuigen onmogelijk maken kun je niet. Dat terzijde.. het ging hier over een maagzweer.. en lang niet alle zuigers hebben maagzweren.

Heb (gelukkig) geen ervaring met maagzweren, wel in de omgeving gezien.. maar die kregen een speciaal dieet, medicatie, een bewegingsschema etc. (hoe dat er precies uit zag weet ik niet, maar dat was vooral aangepast omdat hele dag weidegang geen mogelijkheid was) Die kreeg Iets van 4 of 5x 2kg ruwvoer per dag.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 19:49

Een hitactiefstal is ook nog iets waar je goed naar kan kijken en van daaruit een vertaling maken. Een paard moet contact kunnen hebben met andere paarden, voldoende ruwvoer tot zich kunnen nemen etc etc het gaat bij deze opdracht denk ik om het verbeteren van het welzijn van het paard

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 20:00

Exponent schreef:
Genezen kan je inderdaad met antibiotica, maar aangezien voorkomen steeds beter is dan genezen..

Prof heeft hier zelfs niets over luchtzuigers vermeld, is anders wel een goede link waar ik veel extra's mee kan doen!

Ze zullen inderdaad verslaafd graken aan de endorfine's.. en als door het blijven luchtzuigen het ontstaan van maagzweren voor
komt is dit een aandachtspunt.

Even voor diegene die ervaring hebben met luctzuigers, doen deze dat enkel in stal of ook als ze buiten staan in paddock of volle weide ?

Alle variaties bestaan en er zijn paarden die meerdere variaties beheersen!

Maar het valt mij wel op aan ons eigen paard dat die het nu nauwelijks nog doet en als ie het doet, is daar een stressvolle situatie aan vooraf gegaan (wat soms helaas niet te voorkomen is). Daar is inderdaad in het begin aandacht aan besteed en het resultaat is dat ie het nu nauwelijks nog doet.

Voorkomen doe je in principe door een paard een (paard)sociale omgeving te bieden, tesamen met andere paarden in een royale ruimte. Wil je het echt goed doen, selecteer je de paardengroep op onderlinge vriendschappelijke relaties!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 20:03

Je kan voor paar tientjes roosters laten lassen voor op een hooi kist. Je kan fijnmazige netten/zakken ophangen. Je hooi mengen met stro scheelt ook soms in hoe snel ze eten.

Een masker om kan ook, maar dan moet dier en geen stress door krijgen.

Er zijn natuurlijk meer mogelijkheden om je hooi te verspreiden. Een paddock paradijs idee past hiet goed bij, paard heeft dan een soort parcours om door heen te lopen.

Exponent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 20:25

aan iedereen alvast bedank voor jullie reactie!

* stal moet voor doelgroep, maakt het dus jammer genoeg minder specifiek, had veel liever een case study gedaan

* Roosters is een goed idee, maar bestaat er dan ook een systeem om er dan voor te zorgen dat ze de roosters er niet uit krijgen?

* Ben verschillende ontwerpen aan het bekijken van hitactief & paddock paradijs, en lijkt me inderdaad een oplossing om het paard heel de dag door te laten knabbelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 20:28

Roosters worden nog wel eens met een ketting aan de bodem vast gemaakt. Haakje er aan waardoor je hem los kan maken en bij kan vullen. Vervolgens haak je de ketting weer vast aan het rooster en kan het rooster niet uit de kist worden getild. :)