Stukje in de Truckstar om aandacht te vragen voor paarden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dees90

Stukje in de Truckstar om aandacht te vragen voor paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 16:15

Een maand geleden heb ik een email gestuurd naar Truckstar en heb paar dagen geleden een reactie gekregen.
En ze willen wel een artikel maken voor in hun blad..
Hier onder een gedeelte van het mailtje.

We hebben je mailtje gelezen en willen in Truckstar best wat aandacht besteden aan dit onderwerp. Het zal dan geen uitgebreid artikel worden, maar eerder een kort stukje op de transportnieuwspagina. Hebben jullie een leuke foto van een ruiter met paard op de openbare weg, liefst bij een truck? En hebben jullie tips voor chauffeurs hoe zich te gedragen als er paarden op de weg zijn?

Dus wie wil meewerken aan een lijstje met tips?

Groetjes,
Desiree

PocoGaucha

Re: Stukje in de Truckstar om aandacht te vragen voor paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 16:17

niet toeteren?

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 16:17

Goed initiatief zeg! Super! Helaas geen foto's. Wel een hoop slechte, maar ook goede ervaringen.

Tip:
- Luister naar de gebaren die een ruiter maakt. Als een ruiter aangeeft: stoppen, dan ook echt stoppen.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 16:19

Niet expres over de ribbels langs een grote weg rijden (wie kan het beter omschrijven)
En niet extra gas geven/overschakelen (of hoe ik het ook moet omschrijven :+ )

LovingTweety

Met genoeg afstand passeren (dus geen 10 cm tussen ruiter en truck).

_00_0

goed idee!

heb helaas geen foto.
1 tip is iig dat ze geen lucht moeten loslaten in de buurt van een paard. het bekende PSSSSSSSSSH geluid is nogal eng.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 16:22

Ik heb gehoord dat ze daar niks aan kunnen doen, lucht laat vanzelf los..

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 16:26

Een verzoek van de ruiters en menners in het land:
SVP
-Ruim passeren
-Rustig langsrijden
-Remmen niet in de buurt van het paard ontluchten
(De 3 R-regel dus eigenlijk :)))
-Evt even wachten tot ruiter met een angstig paard een veilige plek hebben gevonden zodat veilig gepasseerd kan worden.
De dank van ruiter en paard zullen groot zijn :)

En op de snelweg achter een trailer:
SVP afstand houden, veel paarden worden heel onrustig als een vrachtwagen vlak achter de trailer gaat hangen. Dit door het zware motorgeluid en het zien van zo'n groot gevaarte vlak achter zich.

Nu nog een foto van een paard met ruiter naast een vrachtwagen...
Laatst bijgewerkt door Djilna op 27-11-12 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Chantal511

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 16:26

Als er nog geen foto is, kan ik die eventueel laten maken. Mijn vader is vrachtwagenchauffeur, dus kan zo een foto laten maken! :)

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 16:31

Wat een goed initiatief TS. en als chantal511 een mooie foto maakt dan kan die zo in het boekje.
Echt super dat je dit hebt gedaan, vele zullen je dankbaar zijn.

Dees90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 16:38

Chantal, ik hou jou in mn achterhoofd, maar waarschijnlijk iemand die ik ken werkt eraan mee, en mijn vriend is zelf ook chauffeur!

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 16:40

Super Dees! Hoop dat je een mooi stukje kunt maken ervan.

Tuittuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 16:44

ik heb alleen deze foto, dan staat ie er een stukje op en netjes aan de kant :D

Afbeelding

Tips:
* naar de aanwijzingen van de ruiter kijken
* niet te hard langs rijden en voldoende ruimte tussen de vrachtwagen en het paard laten
* als je een paard moet inhalen en je ziet dat die begint te stuiteren STOPPEN !!! en niet gewoon doorrijden !
wachten tot de ruiter een veilig plekje heeft gevonden door bijv. bij mensen op de oprit te gaan staan.
* als je net met het passeren van een paard over een drempel heen moet, rustig er overheen rijden en niet vol gas !

GOED IDEE DIT :)*

wat ik laatst echt mee maakte _-:( _-:(

Liep met mijn paard langs de weg en er stonden containers om geleegd te worden, komt er zo'n vrachtwagen om die dingen te legen en rijd mij achterop en moest net iets voor mij stoppen.
Hij lette niet op en had schijt aan mij -:(- en ging zo boven op de rem en deed die armen eruit om die bak op te tillen terwijl ik er net naast reed -:(-
Mijn paard begon te dribbel, maar het ging goed toen ik er helemaal voor bij was, uiteraard stond er 4 m verder weer een container en doet die banketstaaf _-:( precies hetzelfde -:(-
Toen heb ik mijn paard op de weg gezet voor zijn auto en even de waarheid naar zijn hoofd geroepen en toen wuifde die dit weg en gaf gas en stuurde de vrachtwagen zo om me heen, terwijl die daar over de andere weghelft voor moest gaan rijden -:(-

Heb de gemeente gebeld en die heeft die vent op zijn flikker gegeven -:(-

Idioten op deze wereld zeg -:(-
Laatst bijgewerkt door Tuittuit op 27-11-12 16:50, in het totaal 1 keer bewerkt

madam_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 16:49

de hierbovenstaande foto is niet echt van toepassing hoor
moet wel met vracht wagen te maken hebben dan .
en met de overschakelen kunnen ze niks aan doen want sommige vrachtauto's
moet je dubbel klutsen zoals je dat noemt haha althans wij. om te kunnen schakelen.
kan ook wel foto inleveren.

xanax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 16:50

Djilna schreef:
SVP
-Ruim passeren
-Rustig langsrijden

Remmen ontluchten gaat automatisch.

Dit krijg je als een vrachtwagen remt. (dus ofwel rijdt de vrachtwagen rustig langs en neem je het eventuele ontluchten erbij, ofwel wordt er niet ingehouden aan u de keus.)

die 3 R-regel lijkt mij dus zelf verzonnen :)

Regelgeving ivm paarden lijkt me duidelijk genoeg, tis gewoon een kwestie dat men zich hieraan houdt.

Dees90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 16:53

-Een eerste: een paard is van nature een vluchtdier, houd er dus rekening mee dat het wanneer het schrikt kan wegspringen (opzij) danwel plotseling stilstaan.
-Ruim passeren
-Rustig langsrijden
-Evt even wachten tot ruiter met een angstig paard een veilige plek hebben gevonden zodat veilig gepasseerd kan worden.
-Niet toeteren
-Geen gas bij geven
-Kijk en luister naar de gebaren van de ruiter
-Kijk ook naar de reacties van het paard, als het paard onrustig gaat doen, stuiteren, dribbelen, angstig kijken etc, STOP aub!
-Passeer met ruime afstand
-Denk eraan dat bij drempels e.d, of slechte wegen je lading kan stuiteren oid en daardoor herrie kan maken.

SVP afstand houden, veel paarden worden heel onrustig als een vrachtwagen vlak achter de trailer gaat hangen. Dit door het zware motorgeluid en het zien van zo'n groot gevaarte vlak achter zich.

Lijstje tot nu toe..

@Bravo, bedankt hoor! Maar waarschijnlijk komt de foto wel goed. :)

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 16:56

Denk wel dat het handig is om het bij enkele korte (logische)adviezen te houden. Met name adviezen zie voor chauffeurs makkelijk aangenomen zullen worden. Kan me voorstellen dat als je zo'n lijst gaat opdreunen die je nu hebt, dat vele chauffeurs het voornamelijk 'gezeik' gaan vinden.

Al dan niet terecht.

Sjors

Goed idee! Toevallig heeft mijn broertje een abbo op Truckstar, komt goed uit :)
Tips, hmmm
Geduld hebben. Dus niet als het iets langer duurt dan gedacht, zo maar voorbij scheuren.
En de rest van de tips hier zijn ook wel goed :)

Djilna

xanax schreef:
Djilna schreef:
SVP
-Ruim passeren
-Rustig langsrijden

Remmen ontluchten gaat automatisch.

Dit krijg je als een vrachtwagen remt. (dus ofwel rijdt de vrachtwagen rustig langs en neem je het eventuele ontluchten erbij, ofwel wordt er niet ingehouden aan u de keus.)

die 3 R-regel lijkt mij dus zelf verzonnen :)

Regelgeving ivm paarden lijkt me duidelijk genoeg, tis gewoon een kwestie dat men zich hieraan houdt.

Ja die 3R verzin ik ook net ter plekke :+.
En ze hebben dus wel degelijk invloed op het ontluchten. Eerder gas los/afremmen zodat remmen ontluchten of niet nodig is of al is gebeurd voor men bij het paard is..

Als men zich dan ook aan die regelgeving zou houden zouden er geen problemen zijn. Dus heel nuttig om er nog even de aandacht op te vestigen. Zelfde geldt trouwens ook voor gewone automobilisten!

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 16:57

https://m.facebook.com/?refsrc=http%3A% ... 0043585666 hier heb ik er nog een paar van.. en kan er meer maken.. heb beschiking over vrachtwagen en paard..
Miss iemand die foto's wil/kan maken? Omgeving alphen a/d rijn.. miss leuk om er ook een paard met koets bij te zetten..

Dees90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 16:59

@Peppertree, als ik eenmaal een lijstje heb, wil ik ff kijken wat de beste zijn. En dan laat ik wat chauffeurs die ik ken het beoordelen en gaat het naar truckstar. :)

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 17:01

Dees90 schreef:
-Een eerste: een paard is van nature een vluchtdier, houd er dus rekening mee dat het wanneer het schrikt kan wegspringen (opzij) danwel plotseling stilstaan.
-Rustig langsrijden
-Niet toeteren
-Passeer met ruime afstand
-Denk eraan dat bij drempels e.d, of slechte wegen je lading kan stuiteren oid en daardoor herrie kan maken.

Lijstje tot nu toe..

@Bravo, bedankt hoor! Maar waarschijnlijk komt de foto wel goed. :)

Heb een aantal dingen weggehaald, staan een paar dubbele in. Ik zou ook een kort lijstje hanteren, is makkelijker te onthouden.
Dus ruim passeren is voldoende afstand houden, rustig passeren is geen gas bijgeven

Idd even iemand zonder paarden kennis ernaar laten kijken

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 17:06

Ik lees reacties van mensen die zeggen: Stoppen als het paard gaat stuiteren of langzaam langsrijden als het paard bang is, en dat klinkt voor ''paardenmensen'' heel logisch.

Maar kunnen mensen die niets van paarden afweten ook zien wanneer een paard ''bang'' is?
Misschien denken ze wel dat je hem expres laat dribbelen en omdraaien e.d. :')
Uit mijn ervaring met buitenrijden en fietsers en auto's, hebben mensen gèèn idee wanneer een paard bang is.. :=

Dus ik vind regels als: let op de ruiter wat duidelijker misschien voor niet-paardenmensen.

xanax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 17:09

Djilna schreef:
Ja die 3R verzin ik ook net ter plekke :+.
En ze hebben dus wel degelijk invloed op het ontluchten. Eerder gas los/afremmen zodat remmen ontluchten of niet nodig is of al is gebeurd voor men bij het paard is..

Als men zich dan ook aan die regelgeving zou houden zouden er geen problemen zijn. Dus heel nuttig om er nog even de aandacht op te vestigen. Zelfde geldt trouwens ook voor gewone automobilisten!
Ja, ze hebben er enige invloed op, en dat is: niet remmen, nooit! altijd aan constante snelheid doorrijden!.

en nu even serieus:
Als ik nu enige minuten met mijn vrachtwagen een 3-tal keer moet remmen, dan gaat er 3 keer lucht uit de ketels, in de remleidingen.
Telkens ik de remmen loslaat ontsnapt de lucht uit de leidingen.

Er moet natuurlijk wel druk in de ketels blijven, dus de compressor slaat aan.
De ketels worden terug gevuld met druk en als er genoeg druk inzit, ontsnapt het druk teveel via het overdruk ventiel.
Dit gebeurd enige tijd na een aantal keer te moeten remmen (bv stoppen voor een stoplicht).

Dat je vindt dat andere mensen op de openbare weg rekening dienen te houden met ruiters: volledig akkoord!
Maar als je vindt dat een vrachtwagenchauffeur rekening dient te houden met het ontsnappen van luchtdruk, nee dan schiet je te ver door in je redenering.

Zie wetgeving belgie: http://www.polfed-fedpol.be/verkeer/ver ... den_nl.php
Hier staat aangegeven waarin bestuurders op moeten letten, en dat is nuttige info

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 17:18

Xanax Niet remmen zeg je.. Ook niet gas loslaten? Want zonder langzamer te gaan een paard passeren neem je wel een risico mee. Zeker op landweggetjes waar de meeste chauffeurs toch best doorrijden..
Mijn paard is er niet bang voor gelukkig, ook niet het ontluchten dus heb er zelf weinig tot geen last van. Maar als ik zie hoe hard en dichtbij ze soms langsrijden ben ik bang voor iemand met een minder verkeersmak paard :\