Poortgrepen, lintverbinders, koordverbinders, welke.......

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rina

Poortgrepen, lintverbinders, koordverbinders, welke.......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 23:07

Ik ben me aan het orienteren op vernieuwen van onze omheining. En krijg eigenlijk een beetje de hik van de poortgrepen, koordverbinders en lintverbinders die binnen no time roestvorming hebben en daardoor niet meer of te weinig geleiden. En laat ik nou Harry Houdini op stal hebben, die me elke keer weet te vertellen dat er geen stroom op het draad staat :roll: ^) Ze gaat dan heel rustig en ongegeneerd met dr smoelwerk over het draad staan gras eten van de andere kant.

Ik heb vorig jaar nog een gedeelte vervangen, daarbij alles weer nieuw erin en aan. En aangezien Harry dus van de week al 3x over de omheining hing, is het dus duidelijk dat de stroom weer niet doorgegeven wordt. Bij nader onderzoek bleek idd dat het verval van de stroom meer dan een beetje is, en 1 euvel lijkt dus ook de roestige band en koortklemmen te zijn.

Koort knopen wordt overal afgeraden, maar ik heb ook nog nergens klemmen gevonden die niet binnen een jaar kats verroest zijn. Iemand die dingen al eens tegengekomen in kunststof?? Of met iets van een afdekking tegen water zodat ze niet zo snel roesten.
Oftewel wat gebruiken jullie??? merken?? en hoe bevalt het??

Peerke_

Re: Poortgrepen, lintverbinders, koordverbinders, welke.......

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 23:10

Je moet de duurdere RVS materialen gebruiken..
Normaal zouden die niet gaan roesten..

Lint knopen ziet er niet uit.. maar werkt wel het beste :P

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 23:11

Kunststof geleidt niet, dus daar kun je je draden niet mee doorverbinden ... wij hebben roestvrijstalen :j

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 23:13

Knopen is juist niet goed, Peerke, daardoor breken de staaldraadjes vaak af en dan heb je nog niks -O-

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 23:21

Sowieso geleid lint veel minder stroom, nu zien ze lint natuurlijk wel veel beter, maar voor de stroom kan je beter gladdraad doen, en desnoods daar vlak boven/onder iets van lint(kan ook oud zijn) voor het zicht waar je geen stroom op zet.

BBolluijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 23:35

Knopen en roestige verbinders veroorzaken beide flink stroomverlies in de afrastering. In het pakket van Gallagher zitten goede verbinders in RVS en Kunststof (geleiden goed door het metalen binnenwerk). kijk eens op http://www.cavalo.nl/weide/isolatoren/verbinders.html. Het beste is dus gewoon zo weinig mogelijk verbinders te gebruiken en de draden bij iedere poort onderling te verbinden.

Kijk ook eens naar de weerstand van het lint (staat op het etiket in Ohm/meter).Een goedkoop lint heeft al snel een weerstand van 0,35 Ohm/meter terwijl een topkwaliteit een weerstand van 0,06 Ohm/meter (Gallagher Turbostar) heeft. Dit houdt in dat als je start met bijv 8000 Volt, je na 100 meter bij een goedkoop lint nog maar 6000 Volt over hebt, terwijl het dure lint nog bijna 8000Volt heeft. Als je dus een lange omheining hebt van bijv. 1000 meter is de spanning van het goedkope lint nog maar 2500V het dure lint heeft dan nog steeds 7000Volt. Vertel jij maar waar het paard achter blijft.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 00:47

siskeh schreef:
Sowieso geleid lint veel minder stroom, nu zien ze lint natuurlijk wel veel beter, maar voor de stroom kan je beter gladdraad doen, en desnoods daar vlak boven/onder iets van lint(kan ook oud zijn) voor het zicht waar je geen stroom op zet.

Moet lint gebruiken, heb er een (meer dan) half blind paard tussen lopen. Die ziet draad alleen helemaal niet en knalt daar dus doorheen ;) En om die reden heb ik dus al alles zo gemaakt als jij zegt. De middelste is lint, en daar heb ik geen stroom meer op staan. Maar met miss Harry Houdini geeft dat al bijna een probleem. Lees mijn omheining bestaat nu al uit tenminste 3 draden (2 koord en 1 keer lint) en op veel stukken nog een 4e draad of een schapennet. Miss Houdini's hobby, als er stroom opstaat, is onder de draden door eten. En wel dusdanig dat ze problemen met dr spieren krijgt vanwege het ongelijke belasten. Vind mijn fysio niet erg hoor, maar ik wel, want die goede dame kost ook een hoop geld en helemaal als ik dr elke maand moet laten komen.

Gewoon glad draad durf ik dus vanwege de blinde Daisy niet aan. Maar ook niet vanwege de rest. Ze zijn hier nogal Leo en als er 1 doorheen vliegt heb je met glad draad veel meer schade dan met lint of koord. Ik heb om die reden ook meerdere breekpunten in het draad zitten.

BBolluijt schreef:
Het beste is dus gewoon zo weinig mogelijk verbinders te gebruiken en de draden bij iedere poort onderling te verbinden.

Verbinders ben ik nodig omdat het om paddocs gaat. Deze zijn allemaal met elkaar verbonden en ik ontkom dus niet aan verbinders. Die komen overigens altijd bij poortgrepen. Ik ben de verbinders dus ook altijd nodig om het draad aan de poortgrepen te maken.
Gallager heeft dus geen verbinders voor koord die van kunststof zijn. Alleen maar voor lint, en daarvoor heb ik al super verbinders. Geheel van kunststof, sluiten super en blijven ook echt goed. Deze, en daar kan geen verbinder van Gallager tegenop ;) Je kan daarmee nl ook altijd je lint weer opspannen en ze zijn een super breekpunt. Te veel druk erop en ze schieten los, als er dus een paard doorheen vliegt.
Afbeelding

Het gaat dus ook niet om het doorverbinden van draad, maar als eindverbinding op poortgrepen ed.

RVS zegt men idd van dat ze niet roesten, maar ik ben nog niet overtuigt. Heb een aantal RVS eindogen (waar je dus je poortgreep inhangt) en die roesten dus wel ;( Daarom ook de vraag/zoekactie naar wat anders.

Merel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 10:04

Ik heb de koordverbinders van agradi (5 stuks voor € 11,50) en die bevallen tot nu toe goed. Ik heb ze nu 1,5 jaar op de weide zitten. Een aantal van de 'oude' weide heb ik nu eraf gehaald en op de nieuwe weide gezet en na een jaar waren ze prima los te krijgen. Het 6mm koord past er maar net in, maar als het zit zit het prima. Het is even afwachten hoe deze zich na langere tijd gaan houden..

Ook heb ik de poortgreepankers van agradi (zo'n een die je in de paal schroeft en die dan 2 ogen heeft als het ware), maar daar heb ik hetzelfde probleem me als jij. Ze roesten daar waar het haakje van de poortgreep erin hangt. In de nieuwe weide heb ik deels gekozen voor de poorgreepankers van Vario, dat zijn van die plaatjes in een kunststof houder. Deze zijn RVS. Eens zien of die beter bevallen, dan ga ik daar volledig op over.

Mijn poortgrepen heb ik van de Welkoop, omdat ik verder bijna nergens die simpele meer zie die ik zo fijn vind. Bijna overal zitten van die enorm lompe handvaten aan met hele groten haken om de poortgreep vast te maken. Ik heb die setjes van ik geloof 5 stuks gekocht, maar dat was goedkoop is duurkoop, ze roesten inderdaad. Ook die moeten op den duur dus een keer vervangen worden, dus tips zijn welkom :)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 10:30

Je paard eet onder de draad door? of er overheen?
Overigens had ik mijn omheining gewoon zo hoog dat hij er niet overheen kon,(120 voor pony van 140), hoogstens onderdoor of tussendoor(wat hij dan ook wel deedt)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 12:34

@Sikeh Elke vorm die maar mogelijk is. Stroom erop is onderdoor, geen stroom is er overheen, en weinig stroom is er tussendoor. Ze heeft niet voor niks de bijnaam Harry Houdini ;)

Merel dat probleem met de handvaten heb ik ook. Vind de meeste zo lomp en die haakogen die eraan zitten vind ik ook helemaal niet handig.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 18:14

Heb je je omheinig onkruid,gras en takken vrij?
Onkruid, gras, takken, enzovoorts kunnen het stroom weg-geleiden.

Shirley schreef:
Knopen is juist niet goed, Peerke, daardoor breken de staaldraadjes vaak af en dan heb je nog niks -O-

Dat klopt niet, als je ze goed aan elkaar knoopt dan komen de straaldraadjes weer tegen elkaar aan en dan geleid het weer. Hier nog nooit problemen mee gehad.
En nu maar hopen dat er geen spellingsfouten in zitten ;)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 18:18

Heb je dan al eens ijzerdraad door de manen geprobeerd?
Kijk, áls er wel stroom op staat, een aardige klap, maar ze voelt dat nog niet, dan maar de stroom wat verder helpen

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 18:57

Sjors schreef:
Heb je je omheinig onkruid,gras en takken vrij?
Onkruid, gras, takken, enzovoorts kunnen het stroom weg-geleiden.

Shirley schreef:

Dat klopt niet, als je ze goed aan elkaar knoopt dan komen de straaldraadjes weer tegen elkaar aan en dan geleid het weer. Hier nog nooit problemen mee gehad.
En nu maar hopen dat er geen spellingsfouten in zitten ;)

Eentje maar, geleidt is met DT ;)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 21:56

Dames hoe lief ook bedoeld, ik zoek geen oplossingen voor miss Harry Houdini en de omheining. Ik vraag wat jullie gebruiken en hoe het bevalt.
Ga er maar vanuit dan mijn omheining helemaal in orde is, vrij van onkruid enz enz enz. Het gaat erom dat ik het wil vervangen en op zoek ben naar ervaringen van wat jullie fijn vinden werken.

En nee ik ga haar gaan ijzerdraad in de manen vlechten. Heeft en geen zin, en is ook helemaal niet nodig. ALS er maar stroom op de omheining staat. En daar zit em nou net het punt. Hoe hou je nu het beste die stroom erop, met oog op het roesten van allerlei metalen onderdelen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 22:02

Ik heb zelf koord en op een stuk lint voor de zichtbaarheid...is het geen optie om een of 2 draden tussen/boven het lint te bevestigen?
Je zichtbaarheid blijft optimaal en je stroomdoorvoer ook :)

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 22:10

rina schreef:
Dames hoe lief ook bedoeld, ik zoek geen oplossingen voor miss Harry Houdini en de omheining. Ik vraag wat jullie gebruiken en hoe het bevalt.
Ga er maar vanuit dan mijn omheining helemaal in orde is, vrij van onkruid enz enz enz. Het gaat erom dat ik het wil vervangen en op zoek ben naar ervaringen van wat jullie fijn vinden werken.

En nee ik ga haar gaan ijzerdraad in de manen vlechten. Heeft en geen zin, en is ook helemaal niet nodig. ALS er maar stroom op de omheining staat. En daar zit em nou net het punt. Hoe hou je nu het beste die stroom erop, met oog op het roesten van allerlei metalen onderdelen.

Dankje, ik ben een jongen. :Y)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 22:12

Sjors schreef:

En dat moeten we maar op je woord geloven >;) :D

rina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 22:33

Tinky12 schreef:
Sjors schreef:

_O- _O- :')
En Y;( Sjors, ben geen jongens op het forum gewent :+

BBolluijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 23:16

Merel schreef:
Mijn poortgrepen heb ik van de Welkoop, omdat ik verder bijna nergens die simpele meer zie die ik zo fijn vind. Bijna overal zitten van die enorm lompe handvaten aan met hele groten haken om de poortgreep vast te maken. Ik heb die setjes van ik geloof 5 stuks gekocht, maar dat was goedkoop is duurkoop, ze roesten inderdaad. Ook die moeten op den duur dus een keer vervangen worden, dus tips zijn welkom :)

bedoel je deze poortgrepen, degelijk en goedkoop http://www.cavalo.nl/weide/isolatoren/d ... eep-n.html

BBolluijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 23:20

Merel schreef:
Ook heb ik de poortgreepankers van agradi (zo'n een die je in de paal schroeft en die dan 2 ogen heeft als het ware), maar daar heb ik hetzelfde probleem me als jij. Ze roesten daar waar het haakje van de poortgreep erin hangt. In de nieuwe weide heb ik deels gekozen voor de poorgreepankers van Vario, dat zijn van die plaatjes in een kunststof houder. Deze zijn RVS. Eens zien of die beter bevallen, dan ga ik daar volledig op over.
:)

Is een bekend verschijnsel, als RVS met een "lagere" legering in contact is (in dit geval gewoon verzinkt staal) gaat het roestvrijstaal juist roesten. Raar maar waar. Als je kiest voor RVS kan je dus het best alle onderdelen in RVS nemen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 23:35

Nooit glad draad rond een weiland . Heb van de week nog een ezel zien verongelukken . Door glad draad . Dat breekt niet .
Ik heb diverse lint verbinders . Oa die kunststof van Galagher maar die hoef ik nooit meer lomp groot en niet fijn met wat spannen .
Heb dr ook van Agradi mega simpel . Hoe ze zich houden weet ik nog niet .
Heb bijna overal lint . Maar ga koord gebruiken . Lint wappert me teveel en schiet dan uit de ISO, s
Zeker aan de buitenzijde waar de wind vrij spel heeft .

Merel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 09:14

BBolluijt schreef:
Merel schreef:
:)

Is een bekend verschijnsel, als RVS met een "lagere" legering in contact is (in dit geval gewoon verzinkt staal) gaat het roestvrijstaal juist roesten. Raar maar waar. Als je kiest voor RVS kan je dus het best alle onderdelen in RVS nemen.

Oh dat wist ik niet :) Alleen het probleem is dus dat ze bij de poortgrepen nooit het materiaal vermelden...
De poortgreep die jij linkte bedoel ik inderdaad! Simpel, maar heel fijn in gebruik. Ik heb nu bij de welkoop die setjes van 5 gekocht (ben er heel wat nodig), maar de laatste keer gaf een medewerker aan dat diezelfde die ze los verkopen beter van kwaliteit zouden zijn. Die setjes van 5 blijken idd te roesten dus wellicht zijn de lossen inderdaad beter. Maar ik houd me aanbevolen voor RVS poortgrepen als iemand die weet, kunnen we de boel daar tzt mee vervangen.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 22:00

Tinky12 schreef:
Sjors schreef:

Heb net nog even gechekt, jongen :j

rina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 23:48

Merel schreef:
Oh dat wist ik niet Alleen het probleem is dus dat ze bij de poortgrepen nooit het materiaal vermelden...De poortgreep die jij linkte bedoel ik inderdaad!

Sorry Peerke te duur Y;(
http://www.ebay.de/itm/Torgriff-Bayern- ... 1c11d05acf

En nog goedkoper
http://www.ebay.de/itm/1x-WEIDEZAUN-TOR ... 45fa105177

Helaas wel grover dan die Merel en ik fijn vinden. Maar Merel die kom je dus in rvs niet tegen. RVS is op z'n Duits Edelstahl ;)

Ik ben nu zelf van alles bij mekaar aan het zoeken in RVS (Edelstahl) in de hoop dat dat wat langer meegaat.

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 01:26

Tegen ebay kan ik niet op :P
Maar als je er echt heel veel nodig hebt, kan ik altijd wel een prijsje maken...

In Engelse termen hebben ze het meestal over SS (Stainless Steel)
Je moet goed opletten dat het volledig RVS is en niet dat alleen de buitenste laag behandeld is.
Op het moment dat het ijzer langs elkaar schuurt slijt dit laagje weg, en gaat het alsnog roesten.