Paard heeft zelfmoordneigingen.. +)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JunkDeLuxe

Paard heeft zelfmoordneigingen.. +)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 13:18

Ze is gewoon heel bruut, en een beetje een kluns.
We staan nu zowat een maand op de nieuwe stalling, en ik heb al wat afgevloekt hoor..

Eerst en vooral: ze staat er super. Stalletje met uitloop, ieder paard heeft een eigen wei (al gaat zij regelmatig met het buurpaardje op 1 wei, ze zijn zo lief samen), en ik zie gewoon aan haar dat ze hier veel gelukkiger is dan op de vorige stal (je weet wel, zo'n stal waar ze alleen buiten kan als ik er ben). Dus daar ben ik héél blij om, ze amuseert er zich echt rot!

Alleen moet ik de isobetadine en zalf met liters aanslepen, ik hou het niet bij 8)7
Eerst had ze een snee op haar bil. Niet heel diep, ook niet heel groot, maar een ontzettend dikke korst, niet normaal! Ondertussen helemaal netjes genezen hoor, daar niet van.
Een dag later had ze kale plekken (ik gok er op dat de grote naast haar haar geplukt heeft bij de kennismaking :+), op zich natuurlijk geen drama maar je blijft toch maar bezig!
Dagelijks wel een klein wondje hier en daar, en begin deze week had ze toch een stuk vlees uit haar voorbeen. Gelukkig niet suuuper groot, maar toch weeral de moeite.
Een dag later dacht ik dat ik ging overgeven toen ik haar manen uitborstelde. Er ontbrak een hele pluk, en toen ze zich bukte zag ik dat ze zo'n 7cm tot op de huid heeft afgeschuurd _-:( |o Gelukkig is ze dan niet zo sadistisch dat ze door haar huid gaat schuren, dus daar ben ik dan wel blij om, maar ik vind het echt geen zicht.. Ze is echt heel veel manen kwijt, en ik weet perfect waar dat aan ligt.. Ze steekt haar hals zo ver mogelijk onder de balk naar rechts en voor haar door, om gras te kunnen snoepen. De balken zijn niet afgeschuurd (logisch ook), en daar blijven haren in hangen.
Gisteren was het al wat donkerder toen ik op stal kwam, en ik ben meteen beginnen uitmesten. Daardoor zag ik pas een half uur later haar nieuwste actie: zo'n 15cm haar weg op haar borst! De eigenaar van de stal had vooraan een ruif opgehangen, waardoor ze haar hoofd daar niet meer onder krijgt. Volgens mij heeft ze haar neus ZO diep in die ruif willen steken, dat ze op die manier haar borst heeft kaal gekregen. Het bloedde niet ofzo, maar het velletje is volgens mij wel geschaafd, er toch een beetje door zegt maar.

Gelukkig kan ik heel makkelijk ontsmetten en zalf smeren, maar ik durf ondertussen geen foto's meer trekken, uit vrees dat mensen denken dat ik haar verwaarloos, terwijl ik echt elke dag op stal sta. Ze doet dit gewoon zelf, en ik weet niet goed wat doen.

Ik ga haar géén deken opleggen (toch zeker niet om dit, als ze het koud krijgt wel natuurlijk), volgens mij trekt ze dat zo aan gort. En uiteindelijk zijn de wondjes vooral lelijk, niet levensbedreigend o.i.d., en ze doet het helemaal zelf, dus zo veel pijn geloof ik doet het allemaal niet.
Ik weet ook niet wat gedaan met haar manen. Zal ik ze maar kort zetten? Ik vind dat zelf niet zo heel mooi, ik heb anderhalf jaar gespaard op haar manen, maar ik zie zelf ook wel dat ze al een heel deel kwijt is, dat lijkt ook nergens naar.. Beter kort en 'gelijk' dan lang en plukken die ontbreken?

Ben ik te streng, ben ik te flauw? Doe ik te veel of te weinig? Ze is bruut, maar zal zichzelf toch nooit echt iets serieus aandoen?
In mijn ogen.. De wondjes zijn niet mooi, maar zolang het bij zulke verwondingen blijft (die volgens mij niet echt pijnlijk zijn voor haar), laat ik het maar zo en hopelijk wordt ze wel eens slimmer? Ze is tenslotte niet van suiker hoor :+

Afbeelding
Om je een idee te geven.. Op foto zie je het niet, maar haar ene beentje trilde ontzettend hard, ze stond echt niet gemakkelijk maar waar een wil is, is een weg :D Van achter het computerscherm bekeken, staat er rechts van haar Jembe, onze grote vriend. Daar gaat ze eigenlijk geen gras proberen pakken, maar links van haar is een lege stal. Daar liggen soms een paar sprieten van haar portie, en volgens mij heeft ze daar zo haar manen gesaboteerd. De balk voor haar kan ze ondertussen dus niet meer onder, dankzij de hooiruif.

Afbeelding
Langs opzij bekeken.

Dus om een lang verhaal kort te maken: wat moet ik doen?
Ergens heb ik zoiets van: laat maar gewoon doen, ze zal zich toch niet echt ernstig bezeren? Er zijn ook klunzen van mensen (ik denk hierbij aan mezelf), die ook altijd wel ergens een wondje hebben, niks om je druk over te maken.
Zet ik de manen korter? Dat is eigenlijk het dringenste, zij trekt het haar geen moer aan als ze ze uit trekt, en ik vind dagelijks wel een aantal haren aan de balken van de uitloop :+

Killed

Re: Paard heeft zelfmoordneigingen.. +)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 13:21

dan moet je zorgen dat de stal wat veiliger word, stukkie buiten onderaan afspannen of extra balkje voorzien zodat ze der niet meer tussen kan :)

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 13:24

Hihi, ik herken dit erg goed. Maar ik kan het enige advies geven dat je zorgt voor veiligheid op en rond je paard zijn/haar stal. Verder kun je er volgens mij weinig aan veranderen, let op scherpe punten en dat soort dingen. Ik heb inmiddels geaccepteerd dat onze pony vaak van die dingen uithaalt dat ik er weer eens diep bij kan zuchten en ook moet lachen. Je kunt helaas niet alles voorkomen, alleen zorgen voor een zo'n veilig mogelijke stal en omheining.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 13:25

Zoiets ervoor hangen?

Afbeelding

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 13:25

Het ziet er inderdaad erg onveilig uit, wat als ze eens uitglijdt en klem komt te zitten onder dat ijzeren hekje ?
Vind dit geen paardveilig paddockje, sorry :n

FD_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 13:26

Doet ze dat niet omdat ze zich misschien verveelt? , misschien kan je wat speeltjes in haar stal leggen zo dat ze zich daar mee bezig kan houden?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 13:31

Tja sommige paarden kunnen zichzelf altijd bezeren. Ze zeggen weleens een ezel stoot zich geen 2x aan de zelfde steen. Nou dat geldt niet voor mijn paard hoor. Laats had ze een best een diepe snee op der heup, zijn we gewend, haal ik haar vorige week de wei uit en nog geen 3 cm onder de snee van de vorige keer(zit nog geen haar op) precies zo'n zelfde snee. Mijne is gewoon lomp of een kluns ik weet het niet maar het is maar zelden dat ze helemaal gaaf is. Altijd wel en wondje, plekje of wat dan ook.
Ik denk dat je dat bij sommige paarden toch houdt hoe veilig je het ook kan maken.

Salou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 13:33

Inderdaad de hierboven genoemde antwoorden, de afrastering verbeteren. Misschien heeft ze last van kriebel? Dan is het misschien fijn voor haar om haar regelmatig met een rosborstel te borstelen. Of doet ze het puur en alleen om bij het gras te komen? Dan zou ik er voor zorgen dat er altijd voldoende ruwvoer aanwezig is (als je hier wat over te zeggen hebt) Dan hebben ze ten eerste altijd wat te doen en zijn ze minder opzoek naar eten. Want plukken naar gras, en de andere dingen die ze doet kunnen ook uit verveling zijn.
Verder kun je er denk ik niet heel veel aan doen.., succes!

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 13:36

Ze heeft een bal gehad, en heb een tijdje het hooi in een hooinet gehangen om haar bezig te houden, maar als ze eten ziet is ze niet te houden, ze moet en zal elke spriet veroberberen :+

Als het puur uit verveling zou zijn, zou ze haar staart afschuren. Daar is ze sinds de verhuis niet meer aan toe geweest, dus volgens mij doet ze het onbewust, wanneer ze dus op eten uit is.

Ik heb er al over gedacht om tussen de balk opzij van haar en de grond 'iets' te doen, ik weet alleen niet of dat echt gaat helpen. Op deze manier kan ze allesinds niet vast komen te zitten, als ik er een balk tussen timmer misschien wel.. Ik heb ook al aan draad gedacht, maar dat lijkt mij ook dé oplossing niet.

Wat in mijn ogen nog wel wat lijkt, is de balk opzij van haar inpakken met.. een stuk stof ofzo? Voor mijn part haar oude deken, dan zijn de scherpe randjes en hoekjes weg en kan ze hopelijk haar manen in ere houden :+

Shirley: hmm, dat zie ik haar nu nog niet meteen doen. Het kan natuurlijk wel, zeg nooit nooit, maar hoe voorkom ik dit dan?

Wat zal ik blij zijn als het stopt met regenen.. Als ze weer gewoon lekker de hele dag de wei op kunnen.. :D

Aslien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 13:41

Misschien helt een draadje spannen onder het hek? Als je zorgt dat er altijd ruwvoer aanwezig is dat ze dan niet meer zo op oorlogspad is.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 13:42

Tessa_ugo schreef:
Inderdaad de hierboven genoemde antwoorden, de afrastering verbeteren. Misschien heeft ze last van kriebel? Dan is het misschien fijn voor haar om haar regelmatig met een rosborstel te borstelen. Of doet ze het puur en alleen om bij het gras te komen? Dan zou ik er voor zorgen dat er altijd voldoende ruwvoer aanwezig is (als je hier wat over te zeggen hebt) Dan hebben ze ten eerste altijd wat te doen en zijn ze minder opzoek naar eten. Want plukken naar gras, en de andere dingen die ze doet kunnen ook uit verveling zijn.
Verder kun je er denk ik niet heel veel aan doen.., succes!

Mmm nee denk niet dat het daaraan ligt.. Dan zou ze echt gericht gaan schuren, de wonden die ze nu heeft zijn echt gevolg van 'hoe geraak ik aan die spriet', niet van 'jeukjeuk effe krabben' :D Volgens mij gaat het haar puur en alleen om het gras, waar ze meer dan genoeg van krijgt :+ Aan ruwvoer echt geen tekort, maar op het padje voor haar staat gras, en dat nodigt nogal uit :+

Ze kan de hele dag door kroelen met het buurpaard (waar ze echt dikke vriendjes mee is), en ze is een veel saaiere stal gewoon. En als ik naar haar kijk, wordt ik helemaal blij, ze is zo vrolijk sinds we daar staan! Dus ik denk echt niet dat het verveling is..

Ik wil de omheining gerust verbeteren, maar het moet voor HAAR een verbetering zijn, ik denk niet dat de normen van een 'normaal' paard gelden voor haar :+ Als ik met een touwtje ga afkomen, steekt ze daar volgens mij haar hoofd gewoon door. Zelfde voor een balk, en dat lijkt me dan net nog gevaarlijker dan het nu al is voor haar. Volgens mij moet het of helemaal dicht, dat gat, of zoals nu helemaal open..

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 13:43

Dus dan kan je misschien het voorbeeld uit mijn post gebruiken? :?

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 13:44

Ilsaaaa schreef:
Misschien helt een draadje spannen onder het hek? Als je zorgt dat er altijd ruwvoer aanwezig is dat ze dan niet meer zo op oorlogspad is.

Kijk dat vind ik een strak plan! Ik heb nog draad liggen van met haar peesontsteking; wit lint met electriciteit (hoewel deze wel zonder elec. zou zijn als ik het onder hekje hang). Addertje is natuurlijk wel, als ik haar dagelijks uit haar uitloop vis, moet de draad onder het hek doenbaar zijn, om er dagelijks voorbij te geraken :+

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 13:45

Somebitch schreef:

Ik was er naar aan het kijken, maar kun je me misschien een beetje uitleg geven? Kan het aan de grond worden vast gemaakt bv?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 13:47

JunkDeLuxe schreef:
Somebitch schreef:

Ik was er naar aan het kijken, maar kun je me misschien een beetje uitleg geven? Kan het aan de grond worden vast gemaakt bv?

Misschien met een haring kan je hem wel in de grond zetten, en aan die andere ringetjes kan je dan een touwtje doen die je dus aan de paal zegmaar vastmaakt. :j

Zegmaar zo'n idee: Afbeelding

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 13:49

volgens mij is dit een kwestie van onkruid wieden?! Ze wil bij die plukjes gras als die er niet zijn gaat ze er ook niet onderdoor!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 13:50

Je zegt dat je haar een hooinet hebt gegeven en dat ze niet te houden is wanneer ze eten ziet, maar krijgt ze dan wel genoeg ruwvoer? Misschien toch meer hooi geven?

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 14:02

Cayenne schreef:
Je zegt dat je haar een hooinet hebt gegeven en dat ze niet te houden is wanneer ze eten ziet, maar krijgt ze dan wel genoeg ruwvoer? Misschien toch meer hooi geven?

Ze krijgt echt ontzettend veel hoor.. Ze zou eigenlijk best een beetje mogen afvallen zelfs..
Ze ziet gras, en dat wil ze. Ook als ze daardoor haar borst open schuurt, of haar manen uit trekt.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 14:03

Alice13 schreef:
volgens mij is dit een kwestie van onkruid wieden?! Ze wil bij die plukjes gras als die er niet zijn gaat ze er ook niet onderdoor!

Ze krijgen gras te eten, dus er ligt altijd wel ergens een paar sprieten.. De stallen liggen in de tuin, zeg maar, dus simpel onkruid wieden gaat het niet zijn, ik kan moeilijk die man z'n tuin leegmaaien :=

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 14:04

Somebitch schreef:
Misschien met een haring kan je hem wel in de grond zetten, en aan die andere ringetjes kan je dan een touwtje doen die je dus aan de paal zegmaar vastmaakt. :j

Zegmaar zo'n idee: [ Afbeelding ]

Mij lijkt het wel wat, ik sla aan het googelen!

Aslien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 14:05

Je moet iets zien te vinden wat ze belangerijker vind dan gras, een leuk speeltje ofzoo, maar iets vinden wat belangerijker is dan grap wordt bij de meeste paarden best moeilijk, maar misschien weet je zelf iets wat al haar aandacht trekt?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 14:06

gewoon het gras weghalen wat daar staat, heeft ze toch ook geen reden meer om er onderdoor te willen?
Verder draad spannen (met een poortgreep bij je hekje) en zorgen voor voldoende ruwvoer.

Salou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 14:10

JunkDeLuxe schreef:
Tessa_ugo schreef:

Mmm nee denk niet dat het daaraan ligt.. Dan zou ze echt gericht gaan schuren, de wonden die ze nu heeft zijn echt gevolg van 'hoe geraak ik aan die spriet', niet van 'jeukjeuk effe krabben' :D Volgens mij gaat het haar puur en alleen om het gras, waar ze meer dan genoeg van krijgt :+ Aan ruwvoer echt geen tekort, maar op het padje voor haar staat gras, en dat nodigt nogal uit :+

Ze kan de hele dag door kroelen met het buurpaard (waar ze echt dikke vriendjes mee is), en ze is een veel saaiere stal gewoon. En als ik naar haar kijk, wordt ik helemaal blij, ze is zo vrolijk sinds we daar staan! Dus ik denk echt niet dat het verveling is..

Edit: zie net dat quote mis is gegaan, dat was jouw tekst, niet de mijne
Ik wil de omheining gerust verbeteren, maar het moet voor HAAR een verbetering zijn, ik denk niet dat de normen van een 'normaal' paard gelden voor haar :+ Als ik met een touwtje ga afkomen, steekt ze daar volgens mij haar hoofd gewoon door. Zelfde voor een balk, en dat lijkt me dan net nog gevaarlijker dan het nu al is voor haar. Volgens mij moet het of helemaal dicht, dat gat, of zoals nu helemaal open..

Hmm oke :') In dat geval kun je er denk ik weinig aan doen, zolang ze er zelf weinig last van heeft... Het aanzicht is misschien wat minder mooi, maarja als ik dit zo hoor is daar niks aan te doen :+

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 14:22

Tessa_ugo schreef:
Hmm oke :') In dat geval kun je er denk ik weinig aan doen, zolang ze er zelf weinig last van heeft... Het aanzicht is misschien wat minder mooi, maarja als ik dit zo hoor is daar niks aan te doen :+

Als ik voor de zoveelste keer het ontsmettingsmiddel boven haal, geeft ze geen krimp :+
Gisteren rilde ze even, toen ik haar borst moest ontsmetten, maar na een handvol eten bewoog ze niet meer _O-

Ik ga alle opties overlopen, het moet gewoon bij haar passen :j Als ze ook maar ergens een beetje ruimte heeft om haar hoofd door te steken (want het draait niet enkel om het eten te pakken krijgen, daar bovenop is ze gewoon lekker nieuwsgierig en wilt ze alles zien/testen/proeven), zal ze het niet laten. Dus als ik met een draad te spannen de boel nog onveiliger maak, kan ik het beter zo laten, nu kan ze niet klem komen te zitten onder de balk.

Voor het hekje moet idd een oplossing komen, zo dadelijk is ze nog een oog kwijt ofzo := Het moet alleen wel handig blijven, en doeltreffend :+ Kan ik bijvoorbeeld het hek naar onder toe groter maken? Stukje bijlassen zeg maar? Lijkt me handiger dan een draad.. Draad zou ik elke dag moeten los maken, en daar zou ze haar hoofd nog durven tussen steken denk ik :+

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 14:24

Ilsaaaa schreef:
Je moet iets zien te vinden wat ze belangerijker vind dan gras, een leuk speeltje ofzoo, maar iets vinden wat belangerijker is dan grap wordt bij de meeste paarden best moeilijk, maar misschien weet je zelf iets wat al haar aandacht trekt?

Eten :+ Ze heeft 2 likstenen, een bal is ze snel beu, verder weet ik zo snel niets.. Ik kan wel lege flessen ophangen om mee te spelen, maar die wordt ze vast ook snel beu.. Bal in hooinet doet hetzelfde: leuk voor even, that's it..