Honk vast paard moet verhuizen, help

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

suzysuz

Honk vast paard moet verhuizen, help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-12 01:11

Ik heb nog nooit een tropic geopend op bokt en ik vind het dood eng maar ik heb jullie hulp/mening nodig.
Ik hoop ook dat het hier goed staat.

Ik zal mijn probleem zo kort mogelijk proberen te omschrijven.
Ik heb mijn paard (die 5.5mnd. drachtig is) bij een manege staan. Daar heeft ze het merendeel van haar leven gestaan (ik heb haar van de stalhouder gekocht) en ze is erg honk vast, ze houd en kan ook slecht tegen veranderingen. Nu hebben wij als pension klanten vanavond te horen gekregen dat er van alles gaat veranderen. Een landbouwschool die ook de opleiding paardenhouderij en paardensport aanbied gaan grotendeels de manege overnemen. Hierdoor moet een groot deel van de pension klanten weg. De nieuwe omstandigheden zoals ze vanaf het nieuwe jaar worden zijn voor mij niet werkbaar, zo mag je als pension klant alleen nog maar vanaf 16.30 gebruik maken van de rijbaan en aangezien ik veel avond diensten werk, kan dat voor mij dus al niet en ik heb een paard dat niet 4x in de week stil kan staan. En zo zijn er nog wel meer veranderingen die voor mij niet werkbaar zijn al zou ik tot het kleine clubje behoren dat mag blijven.

Maar mijn paard heeft dus een serieus probleem met verhuizen. In het verleden heeft ze al meerdere keren op een andere stal gestaan. (Mijn paard is al eens eerder door de stalhouder verkocht geweest en dit ging niet goed, stalhouder heeft hem toen weer terug gekocht, ik heb haar zelf al eens proberen te verhuizen, ze heeft een keer 2 weken bij een vriend thuis gestaan en 2 weken bij de hengstenboer) Alle keren ging het dus niet goed, ze valt in rap tempo af en word lusteloos (depressief) Bij de laatste poging van verhuizing werd ze naar 2 maand ook agressief. Al deze veranderingen van locatie vonden plaats in een tijdbestek van 5 jaar. En als we weer terug gingen naar ons oude adres knapte ze weer snel op en was er al snel niets meer aan de hand.

Maar goed, nu moet ze dus eigenlijk definitief weg van haar vertrouwde plekje, ik en mij paard verhuizen dan mee met anderen die ook noodgedwongen weg moeten en de paarden die mee gaan kent mijn paard goed en mag ze ook graag. Zal het daarom misschien deze keer goed gaan? Hebben mensen hier ervaring met paarden die moeten verhuizen die erg gehecht zijn aan hun plekje? En daar nog naast vrees ik dus ook voor het veulen, zal die nu straks nog wel 5.5 mnd. blijven zitten als moeders zoveel stress krijgt en zich niet lekker en/of fijn voelt.

Oef, het is toch nog een lang verhaal geworden. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is en ik hoop op eventuele tips van mensen die met iets soortgelijks te maken hebben gehad.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Honk vast paard moet verhuizen, help

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 01:16

Misschien gaat er een stalgenoot van je huidige stal ook naar dezelfde stalling als jij op het oog hebt; Dan kun je mooi die paarden aan elkaar koppelen door ze nu al naast elkaar te zetten op stal en in de wei bij elkaar. Dan gaat er iig een constante factor meeverhuizen. Houdt er ook rekening mee dat laat in de dracht verhuizen geen slim idee is.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 01:19

Jeetje wat lastig zeg :\

Het enige wat ik me kan bedenken is in de laatste dagen/weken veel met haar werken op de grond om echt de best mogelijke band nog op te bouwen. Zodat ze zo veel mogelijk steun aan jou heeft en niet helemaal alleen is. Wat toevallig na de verhuizing mijn paard hielp was dat ik voorwerpen in de bak had, en als hij die aan raakt uitbundig belonen en eventueel een snoepje. Daar mocht hij dan ook rusten. Zolang hij wou, daarna weer aan het werk, of in ons geval, rondleiden. Terrein rondlopen, bij de paarden kijken, omgeving verkennen. Was toen best stressvol, en bij zo'n pion in de bak was het een ruststation, waar het veilig en rustig is en waar niks gevraagt wordt.

Daarbij zelf ook ECHT ontspannen. Als jij al denkt och arm paard dit wordt helemaal niks... Dan wordt het ook niks vrees ik..

En je paard op een rustig plekje buiten met één ander paardje lijkt mij ook fijner dan met een grote groep. Of een rustige stal natuurlijk.

Succes in ieder geval, ik zeg maar wat bij ons toen fijn hielp, misschien heb je er wat aan.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 01:22

Dat is inderdaad een vervelend probleem zeker gezien ze drachtig is.
Ik denk zeker dat het zal schelen dat er een aantal paarden meegaan die ze ook kent. Verder is denk ik vooral belangrijk om een beetje in het zelfde ritme te blijven voor het paard. De omgeving zal veranderen, maar als je verder probeert om dezelfde tijden aan te houden van voeren, buiten en weer binnen. En het zelfde voer blijft geven. De verandering gewoon zo klein mogelijk houden. Eventueel naar verloop van tijd langzaamaan veranderen als dat nodig is.
Ik weet niet of je al een stal op het oog hebt? Maar ik zou zeker proberen om iets gelijkwaardig te vinden. Dus dezelfde aantal voerbeurten bij voorkeur rond de zelfde tijd, weidegang/paddock zoveel mogelijk hetzelfde houden.

Rjansen11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 01:34

Vooral hetzelfde ritme aan houden en zelf niet te moeilijk doen. Hoe meer jij in de modus: ze moet overal aan wennen gaat doen, hoe meer zij denkt dat er wat aan de hand is. Dus vanaf dag 1 gewoon gaan rijden en vooral zelf zeer zelfverzekerd naar haar toe zijn.

De tip van Anngti is ook een goede mbt andere paarden.

suzysuz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-12 01:50

Dank jullie wel, wat Anngti schrijft kan ik zeker doen, vanaf volgende week zou mijn paard dus tijdelijk naast 1 van de paarden kunnen staan die mee verhuisd. En ik weet dat het idd niet bepaald een goed idee is om een drachtige merrie te verhuizen. Ben er ook niet blij mee.
De tip van nevergiveup ga ik uitproberen.
We hebben idd al een stal in gedachten, ik hoor er veel goede dingen over. Ik hoop ook dat ik het zo kan regelen dat mijn paard zoveel mogelijk in hetzelfde ritme blijft.
Ik ben de vorige keren naar mijn eigen idee ook vrij rustig geweest. Oke, ik vond het zelf ook wel spannend maar altijd wel met het idee van: We gaan met die banaan! Maar deze keer maak ik mij er dus wel serieus druk om, aangezien ik het veulen niet wil verliezen. De vorige keer dat ik haar heb verhuisd heb ik haar toen wel 2 dagen rust gegeven om te kunnen wennen en acclimatiseren. Dat ga ik deze keer dan niet doen zoals jullie al zeggen.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 08:11

dit is echt een vervelend probleem
ik heb zelf begin dit jaar mijn paardje verhuist met het zelfde probleem
vriendjes weg nieuwe vriendjes andere omgeving
sommige kunnen daar erg van slag door raken en hebben een lange tijd nodig om te wennen
die van mij werd ook erg mager was erg nerveus en gestrest
ik kan nu na een half jaar pas zeggen het gaat stukken beter
dat je paardje drachtig is maakt je probleem natuurlijk groter
ik ga mee in de stelling dat je je paardje zo veel mogelijk in hetzelfde ritme moet houden ook de voertijden een maatje dat mee gaat kan natuurlijk helpen
allemaal vreemde paarden is ook een groot probleem ze word natuurlijk bij haar familie weggehaald
al met all is het niet eenvoudig ik wens je dan ook heel veel sterkte met je merrie

heidi1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 08:55

paard van mijn vriendin heeft ook zoveel problemen met verhuizen
en heeft zeker 9 maanden gebuurt voor ze weer de oude was
maar gewoon door zetten en gewoon je normale dingen blijfen doen
uit eindelijk wennen ze vanzelf wel
de een heeft daar wat meer tijd voor nodig dan de ander

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 09:06

Eén van onze paarden heeft een soortgelijk verleden, maar een tijdje geleden zijn we toch verhuisd, maar wel met ijn weidemaatjes erbij. Is probleemloos verlopen. Ik denk dat het ook gewoon scheelt dat z'n vriendjes meegaan.
Bij ons waren ze wel een paar dagen wat plakkeriger met lkaar, maar na een paar dagen was er weer rust in de tent.

Je kunt ook informeren of een homeopaat hem even wat ondersteuning kan geven. Of bv bachbloesemremedie toedienen.

Blacksmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 09:16

He suus,

Vervelend he, ik ken het probleem ik heb er ook 2 van dat. En heb destijds met P hetzelgde meegemaakt toen ze drachtig was. Wij moesten toen ook op stel en sprong verhuizen. Dacht goede box te hebben, dag later kwam ik daar had de eigenaar alle boxen veranderd en rondom stonden ineens allemaal hengsten die fijn over de muren heen zaten de klooien. P heeft toen ook 2 weken vrijwel niets gegeten en heeft wel even geduurd voordat ze weer goed in haar vel zat. Maar alles is toen wel goed gegaan. Tis gewoon zwaar K.... de hele situatie. Maar scheelt als men als groep gaat verhuizen, geef haar de aandacht e.d. blijf zelf rustig en dan komt het vast wel goed.
(voor 1 paard is makkelijker wat te vinden dan meerdere :(

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 09:34

zou er geen mogelijkheid zijn dat ze op stal blijft tot het veulen geboren is, en als het veulen dan enkele weken oud is je haar verhuisd? (dan is het grootste risico van de dracht voorbij, en met wat geluk is ze dan zo bezig met het zorgen voor haar veulen dat ze de rest niet echt opmerkt :D)

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 09:37

Duhelo schreef:
zou er geen mogelijkheid zijn dat ze op stal blijft tot het veulen geboren is, en als het veulen dan enkele weken oud is je haar verhuisd? (dan is het grootste risico van de dracht voorbij, en met wat geluk is ze dan zo bezig met het zorgen voor haar veulen dat ze de rest niet echt opmerkt :D)

Hier zat ik ook aan te denken. Misschien kan het nog mooier als je stalgenoot het ook 6 maanden kan rekken tot een nieuwe stal?

Zou in ieder geval gaan voor het veulen. Straks kun je toch niet 4x per week meer rijden dus kun je het probleem nog even overhevelen.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 13:11

Ik zou me om het veulen niet te druk maken, 5,5 maand drachtig dan moeten er gekkere dingen gebeuren dan stress :j Qua routine zou ik even kijken wat verstandiger is, als je paard alleen wat heter en kijkeriger is met rijden dan zou ik haar gewoon aan het werk zetten. Daar krijgt ze vanzelf ook honger van. Is ze echt heel nerveus en durf je niet te rijden dan zou ik het ook even niet doen. Daar schieten jullie beide niks mee op, dan kun je beter longeren of wandelen of iets.
Ik denk dat de stap om haar naast een paard te zetten wat mee verhuist en waar ze op de nieuwe stalling ook naast kan staan haar wel houvast zal bieden.
Wellicht dat iets als bach bloesem nog verlichting kan brengen? Ik dacht dat je dat ook bij dragende en zogende merries mocht geven.

suzysuz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 00:15

Fijn dat jullie mee denken!
Ik ga nu eerst al mijn opties eens rustig bekijken en daar neem ik jullie tips en opmerkingen in mee.
Bedankt!

kippetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 11:21

tip om te wachten tot veulen geboren is zou ik persoonlijk niet doen. De meeste merries zijn dan extra beschermend,gestressd en alert. Gedrag dat je in deze situatie echt niet wil hebben.

Wel zo snel mogelijk verhuizen, zodat de kans op abortus dmv stress zo klein mogelijk is.

Succes!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 11:27

Wij zijn ruim 2 jaar geleden verhuisd met 3 paarden (alle paarden andere eigenaar).
De paarden stonden al samen bij de oude stal.
En toen ze verhuisd waren kwamen ze in een nieuwe kudde.
Maar je zag dat de 3 paarden de eerste weken steeds bij elkaar bleven en steun aan elkaar hadden.
Later ging dit wel over en mengden ze zich tussen de andere paarden.
Dus ik denk ook zeker, dat het zou schelen als je paard bekende paarden om zich heen zal hebben.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 17:26

Wij hadden ook een merrie die niet te verhuizen was, werd graad mager zodra ze ergens anders stond dan waar ze al jaren stond. Het verhuizen is een keer goed gegaan, dat was toen ze met al haar vriendjes naar een andere stal ging. Ze at goed, lette op de kudde. Niks aan de hand. Dus misschien is dat een optie

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 17:33

Sommige paarden reageren ook op ander voer. Misschien. Kijken wat ze daar voeren en daar eerder mee beginnen als het mogelijk is?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 17:33

Hier ervaring met het verhuizen van een honkvast paard. Was een manegepaard van 36 (!) jaar dat 30 jaar lang in dezelfde manege had gestaan. Ze hadden hem al eens met pensioen willen sturen maar eenmaal weg van de manege kwijnde hij in rap tempo weg en mocht hij terugkomen, het laatste jaar liep hij gewoon als een hondje los in de manege. Uiteindelijk werd dit een lastige situatie (ging vaak in de stallen van andere paarden staan etc) en moest hij toch weer weg. Hij is toen naar een weide verhuist samen met een ander oud manegepaard dat ook op pensioen mocht, en dit ging wonderwel helemaal goed! Het paard was wel erg beschermend tegenover dat andere paard, ze stonden in een groepje en er mocht geen ander paard bijkomen. Maar omdat hij z'n maatje mee had, miste hij z'n oude stallocatie niet.

Grote kans dus dat het bij jou deze keer ook goed zal gaan omdat haar maatjes mee verhuizen.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 17:38

moeilijk probleem maar je moet er wel iets mee inderdaad, wij zijn een paar jaar geleden ook gedwongen geweest te verhuizen samen met 4 paardjes, alle 4 op dezelfde pensionstal gaan staan, dat was prima gegaan, wel in het zomer seizoen zodat ze lekker met zijn alle meteen op de wei konden . Hoop dat het goed gaat.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 17:42

Als of het veulen al geboren is of er verhuizen maatjes mee waar ze ook mee op de wei kan denk ik dat het wel went,ook al zal het niet binnen 2 weken zijn..Het ene paard heeft hier meer moeite mee dan het andere paard,vooral als ze daar is geboren..

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 17:45

Ik heb hier ook een welsh die behoorlijk van slag kan zijn als ze verhuist.
Laatste verhuizing kon ze direct veel naar buiten (land op).
Ze is de eerste dag een uur gestresst geweest daarna was het meteen goed.
Dus paard veel buiten kan ik zeker aanraden en met een maatje inderdaad.
Die van mij is altijd samen met haar dochter verhuisd.

Melissaamlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 18:03

Naar probleem! Net als eerder gegeven tips:
Zal veel schelen als er een bekend paard bij is waar ze op kan bouwen. Zelf niet teveel anders gaan doen; qua routaine en dagelijkse bezigheden. Probeer de dingen zo normaal mogelijk voor haar te houden, maar haar wel tijd te geven om te laten wennen.
Succes!

suzysuz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-12 19:59

Ik heb de knoop doorgehakt. Per 1 december gaan we over naar de nieuwe stal. Nog een pluspunt is dat er nog een aantal stalgenoten mee gaan naar dezelfde stalling. Mijn paard blijft hetzelfde voer krijgen dat ze nu ook al krijgt.
Ik heb vandaag voor het eerst mijn paard buiten gehad samen het het paard waar ze straks op de nieuwe stalling ook mee buiten komt en waar ze buren worden.
Laat ik kort wezen: het was een groot succes. Geen gepiep, geen geschop of wat dan ook. Het andere paard leek haar direct onder haar hoede te nemen en mijn merrie leek dat wel fijn te vinden. Ze stonden vrijwel direct gebroederlijk bij elkaar. Mijn paard kende de andere al wel, maar het is toch altijd afwachten hoe ze het doen als ze bij elkaar staan.
Dit geeft mij goede hoop voor de verhuizing van volgende week, hopelijk zal ze steun zoeken bij het andere paard.
En als ik de reacties hier boven lees gaat het voor de meeste paarden de verhuizing makkelijker als er een aantal bekenden mee gaan. Hopelijk is dat voor mijn merrie uiteindelijk ook zo.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 20:01

Heel veel succes,gaat vast lukken je bereidt het in elk geval goed voor!