Stalregels, gedichtje? Verhaaltje?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Stalregels, gedichtje? Verhaaltje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:24

Omdat wij tegenwoordig best wel wat beginnende ruiters op stal hebben rondlopen leek het mij handig om de stalregels en rijbaanregels uit te printen en op stal op te hangen. Nu is een lijst met regels natuurlijk zo streng en niet leuk om te lezen, dus ben ik opzoek naar een leukere manier om ze te printen.

In de vorm van een gedichtje wellicht? Of een klein verhaaltje?

De volgende regels wil ik er sowieso in verwerkt hebben naast de standaard rijbaan-regels:

Voor dat je gaat rijden mest je eerst de stal uit van het paard dat je verzorgd/ rijd.
Ruim de poep van het paard dat je rijd/ verzorgd zelf op, ook uit de bak.
Na het uitmesten stal en erf schoonvegen.
Het rijden en verzorgen van de paarden is volledig op eigen risico.
Wees voorzichtig bij de paarden, maak geen onverwachte bewegingen, niet gillen en/ of rennen bij de paarden.
Wat lekkers geef je met platte hand.
Na het rijden maak je het bit schoon en ruim je de spullen op waar je ze vandaan hebt gehaald. Ook maak je na het rijden met een borsteltje de singel en beugelrubbers vrij van zand.
Roken in de stal/ deuropening is verboden.
Cap op tijdens het rijden is verplicht.

amarial

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:26

Vind het erg netjes maar dit stukje vind ik wel wat overdreven:

Ook maak je na het rijden met een borsteltje de singel en beugelrubbers vrij van zand.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:28

Ik volg even want een leuk gedichtje met bakregels kunnen ze bij mij op stal ook wel gebruiken :)

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:28

amarial schreef:

Ook maak je na het rijden met een borsteltje de singel en beugelrubbers vrij van zand.

Waarom vind je dat overdreven?
Als je dat allemaal er aan laat zitten dan gaat het helemaal roesten, en het is niet goed voor het zadel ;)

amarial

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:30

Sjors schreef:
amarial schreef:

Waarom vind je dat overdreven?
Als je dat allemaal er aan laat zitten dan gaat het helemaal roesten, en het is niet goed voor het zadel ;)

Ja dat klopt zeker, ik doe het zelf ook gewoon hoor. Alleen ik bedoel je kan niet alles verplichten.
Dat is het zelfde als je handenwassen als je paard geborsteld hebt, weer bij opzadelen, weer bij opstappen :=.

_EvA__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:32

Bij de manege waar ik rij hebben ze de de meeste regels gewoon opgeschreven.
Ook hebben ze een paar regels vervangen door plaatjes.

amarial

Re: Stalregels, gedichtje? Verhaaltje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:33

Tijdens het rijden is de cap verplicht, tevens geen losse sieraden dragen tijdens het rijden.

Misschien?

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:35

Hebben we het over een manege of een pensionstal waar nu toevallig wat meer beginnende ruiters zijn komen stallen?

Bij eigen paarden kan je tenslotte niet zeggen dat ze dat (beugelblokjes en singel) schoon moeten borstelen, maar op een manege kan dat wel een afspraak zijn. Net als het voordat je gaat rijden de stal uitmesten... Lijkt mij dat je dat zelf wel uitmaakt wanneer je dat doet, ervoor, erna of een ander moment op de dag.

Rijden en verzorgen is rechtsgeldig echt niet altijd op eigen risico. De staleigenaar kan voor sommige dingen echt aansprakelijk zijn, net als de eigenaar van het paard.

En er staan wat spellings en grammatica fouten in je zinnen, daar zou ik ook nog een keer goed naar kijken.

amarial

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:37

KozieZ schreef:
HBij eigen paarden kan je tenslotte niet zeggen dat ze dat (beugelblokjes en singel) schoon moeten borstelen, maar op een manege kan dat wel een afspraak zijn. Net als het voordat je gaat rijden de stal uitmesten... Lijkt mij dat je dat zelf wel uitmaakt wanneer je dat doet, ervoor, erna of een ander moment op de dag.

Ik ken een stal waar je wel de hoeven moet krabbel in de box voordat je het paard uit de box haalt, en als je de bak uit gaat ook krabben.
Dat vind ik nog wel gaan.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:38

Voor de rijbaanregels kun je deze gebruiken:

Al wie zich in de baan wil wagen
Dient dit vooraf beleefd te vragen
Wie zijgang rijdt heeft vrije baan
Wie stapt moet van de hoefslag gaan
Wie links rijdt heeft de meeste praats
Wie rechts rijdt maakt voor d'andere plaats
Rijd veel, praat weinig tot besluit
Kom tijdig, ga op tijd eruit

En dan eventueel met je eigen regels aanvullen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:39

amarial schreef:

Dit zou op een manege inderdaad overdreven zijn, maar bij ons niet. Het is een prive-stal, alle paarden (4 stuks) zijn van mij, dus dat is gewoon onderdeel van het afzadelen bij ons op stal. Ik vind het erg vervelend als ik wil rijden en de vorrige persoon heeft de rubbers en singel niet schoongemaakt..
Evenals het uitmesten na het rijden, mijn ervaring is dat de verzorgers dan al te moe zijn om nog uit te mesten dus moet ik het zelf doen.. Ze mogen gratis rijden, maar daartegenover staat wel meehelpen op de dag dat je rijd bij de verzorging van het paard dat je rijd.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-11-12 17:41, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:40

Correct schoeisel dragen te paard zou ik nog toe willen voegen :)
Gewoon nog een stuk over veiligheid in rijm zetten :) of liever, niet in rijm. Gewoon helder op papier puntsgewijs.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 19-11-12 17:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:41

Persoonlijk ben ik niet zo van het 'opleuken' van normale stalregels :o
Mijn voorkeur gaat uit naar gewoon zakelijk opsommen
Het zijn nu eenmaal regels waarvan je wilt dat mensen zich eraan houden.

Melisding

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:42

Niwla schreef:
Voor de rijbaanregels kun je deze gebruiken:

Al wie zich in de baan wil wagen
Dient dit vooraf beleefd te vragen
Wie zijgang rijdt heeft vrije baan
Wie stapt moet van de hoefslag gaan
Wie links rijdt heeft de meeste praats
Wie rechts rijdt maakt voor d'andere plaats
Rijd veel, praat weinig tot besluit
Kom tijdig, ga op tijd eruit

En dan eventueel met je eigen regels aanvullen.

Deze mogen ze bij ons ook wel eens op gaan hangen :)

amarial

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:42

Shanna schreef:
amarial schreef:

Dit zou op een manege inderdaad overdreven zijn, maar bij ons niet. Het is een prive-stal, alle paarden (4 stuks) zijn van mij, dus dat is gewoon onderdeel van het afzadelen bij ons op stal. Ik vind het erg vervelend als ik wil rijden en de vorrige persoon heeft de rubbers en singel niet schoongemaakt..
Evenals het uitmesten na het rijden, mijn ervaring is dat de verzorgers dan al te moe zijn om nog uit te mesten dus moet ik het zelf doen.. Ze mogen gratis rijden, maar daartegenover staat wel meehelpen op de dag dat je rijd bij de verzorging van het paard dat je rijd.

Ja daar heb je gelijk in, maar ik heb het dan ook over een Pensionstal/Manege +10 paarden.
In jou situatie is het wel begrijpelijk!

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:43

Rumpleteaser schreef:

lijkt mij ook het duidelijkst :)

Al vind ik dat rijbaan-regels gedichtje wel heel leuk!
Als ik ooit in een verre toekomst nog een binnenbak bezit, komt die als muursticker op de wand :+

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:44

Shanna schreef:
Omdat wij tegenwoordig best wel wat beginnende ruiters op stal hebben rondlopen leek het mij handig om de stalregels en rijbaanregels uit te printen en op stal op te hangen. Nu is een lijst met regels natuurlijk zo streng en niet leuk om te lezen, dus ben ik opzoek naar een leukere manier om ze te printen.

In de vorm van een gedichtje wellicht? Of een klein verhaaltje?

De volgende regels wil ik er sowieso in verwerkt hebben naast de standaard rijbaan-regels:

Voor dat je gaat rijden mest je eerst de stal uit van het paard dat je verzorgd/ rijd.
Ruim de poep van het paard dat je rijd/ verzorgd zelf op, ook uit de bak.
Na het uitmesten stal en erf schoonvegen.
Wees voorzichtig bij de paarden, maak geen onverwachte bewegingen, niet gillen en/ of rennen bij de paarden.
Wat lekkers geef je met platte hand.
Na het rijden maak je het bit schoon en ruim je de spullen op waar je ze vandaan hebt gehaald. Ook maak je na het rijden met een borsteltje de singel en beugelrubbers vrij van zand.
Roken in de stal/ deuropening is verboden.
Cap op tijdens het rijden is verplicht.

Jij slaapt ook graag in een schoon bed, haal de drollen uit de stal dan heeft het paardje grote pret!
Poept je paard buiten zijn stal, ruim het dan op, ook in de hal!
Maak je wat troep dan is dat niet erg maar ruim het weer op en veeg ook even het erf!
Paardjes schrikken snel dus doe rustig aan, niet gillen en rennen want dat is niet toegestaan!
Geef je paard een snoepje met platte hand, kijk dan uit voor je vingers, dat geld niet alleen voor beginners!
Lekker gereden? Het paardje vast ook, maak je wel even het bit en de andere spullen zand-vrij en schoon?
Paardrijden is leuk maar als je valt doet het pijn, een cap op je hoofd is verplicht en wel zo fijn!

Roken in de stal/deuropening is niet toegestaan, het rijden en verzorgen van de paarden is op eigen risico. (dit zou ik zo laten omdat het meer geldt voor de ouders van de kinderen, zij moeten dit eerder weten dan de kinderen denk ik)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:45

Rumpleteaser schreef:

Hier ben ik het mee eens, maar het is een prive-stal waar onder andere kinderen rijden die leren lezen. Dus om de sfeer lekker luchtig te houden en de regels ook makkelijker onthoudbaar leek het mij leuk ze wat vriendelijker neer te zetten..

amarial

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:47

Ik zou het inderdaad ook niet te lief maken, het moeten wel regels zijn.
Je kan er ook voor kiezen om byv het lijstje te doen + het gedichtje er naast.

De bak moet netjes achter gelaten worden, heeft je paard gemest, ruim dit dan op.
Naar gebruik van je spullen dienen deze'n weer netjes opgeruimd te worden.
Tijdens het rijden is de cap verplicht, tevens geen losse sieraden dragen tijdens het rijden.
Eerst de hoeven krabben voor dat je je paard uit de box haalt.
De boxen dienen elke dag uitgemest te worden, naar het uitmesten vegen.
Roken in de stal en deuropening is verboden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:48

Als je het voor jonge kinderen leesbaar wilt houden, moet je korte zinnen pakken. Kun je er beter jip en Janneke taal van maken of in stripvorm.

Ook voor kinderen geld; hoe duidelijker, hoe beter. Kinderen hoef je niet te vertellen dat ze niet in de stal mogen roken natuurlijk, maar daar kun je juist weer vragen; rennen mag niet in de stal, rustig lopen wel.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 19-11-12 17:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:49

Ik vind de regels van NWDynamite wel erg leuk opgeschreven!

Stripvorm heb ik ooit eens gezien inderdaad, maar kan ik nergens vinden..

amarial

Ja maar het is ook wat naar als je er neer zet:

Poep opruimen!
Spullen opruimen!
Iedere dag perse mesten!

_O-

KozieZ

Het gaat dus om jouw 4 paarden waarop gereden wordt, die ze verzorgen? Geen paarden van anderen? Dan wordt het inderdaad anders, dan kan je elke regel opschrijven die je wilt. Mijn bijrijdster "moet" ook de beugels van het zadel halen en de singel eraf halen en schoon maken :) Dacht dat het om een pension stal ging waar die kinderen gewoon hun eigen pony hadden staan.

Die hoevenkrab regel begrijp ik ook, scheelt een hoop troep over het erf en de stalgangen. Wij moeten het stukje voor onze stal vegen voordat we gaan.

Ik zou de regels vooral overzichtelijk houden. Dus dingen die bij de stal horen bij elkaar zetten, dingen die bij het rijden horen bij elkaar zetten etc. Dat hebben we bij ons op stal en dat is handig met terug zoeken hoe iets ook alweer zit. Hoef je niet eerst de hele rij te lezen.
Laatst bijgewerkt door KozieZ op 19-11-12 17:51, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Re: Stalregels, gedichtje? Verhaaltje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:50

Geef ook een papiertje mee aan ouders, zodat ze thuis ook even kunnen doorlezen :)
Niet in rijm, maar gewoon duidelijk wat de regels zijn.

Have

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:54

De stalregels :list:
Voor dat je gaat rijden mest je eerst de stal uit van het paard dat je verzorgt of rijdt. :Y)
Niet rennen of gillen bij de paarden, en pas op dat er niet eentje bijt.
Als je klaar bent met uitmesten, kan je ook de stal en het erf vegen. :)
Met een cap op kun je (bijna) overal tegen! 8)7
Ruim de poep van het paard dat je rijdt of verzorgt op,
Dan is alles weer top! :D
Wat lekkers geef je met de platte hand.
Na het rijden maak je met een borsteltje alles vrij van zand.
En roken in de stal/deuropening is verboden. :7
Anders kom je terecht bij het politiebureau! >;)