Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
amarial schreef:Vind het erg netjes maar dit stukje vind ik wel wat overdreven:
Ook maak je na het rijden met een borsteltje de singel en beugelrubbers vrij van zand.
Sjors schreef:amarial schreef:Vind het erg netjes maar dit stukje vind ik wel wat overdreven:
Ook maak je na het rijden met een borsteltje de singel en beugelrubbers vrij van zand.
Waarom vind je dat overdreven?
Als je dat allemaal er aan laat zitten dan gaat het helemaal roesten, en het is niet goed voor het zadel
KozieZ schreef:HBij eigen paarden kan je tenslotte niet zeggen dat ze dat (beugelblokjes en singel) schoon moeten borstelen, maar op een manege kan dat wel een afspraak zijn. Net als het voordat je gaat rijden de stal uitmesten... Lijkt mij dat je dat zelf wel uitmaakt wanneer je dat doet, ervoor, erna of een ander moment op de dag.
amarial schreef:Vind het erg netjes maar dit stukje vind ik wel wat overdreven:
Niwla schreef:Voor de rijbaanregels kun je deze gebruiken:
Al wie zich in de baan wil wagen
Dient dit vooraf beleefd te vragen
Wie zijgang rijdt heeft vrije baan
Wie stapt moet van de hoefslag gaan
Wie links rijdt heeft de meeste praats
Wie rechts rijdt maakt voor d'andere plaats
Rijd veel, praat weinig tot besluit
Kom tijdig, ga op tijd eruit
En dan eventueel met je eigen regels aanvullen.
Shanna schreef:amarial schreef:Vind het erg netjes maar dit stukje vind ik wel wat overdreven:
Dit zou op een manege inderdaad overdreven zijn, maar bij ons niet. Het is een prive-stal, alle paarden (4 stuks) zijn van mij, dus dat is gewoon onderdeel van het afzadelen bij ons op stal. Ik vind het erg vervelend als ik wil rijden en de vorrige persoon heeft de rubbers en singel niet schoongemaakt..
Evenals het uitmesten na het rijden, mijn ervaring is dat de verzorgers dan al te moe zijn om nog uit te mesten dus moet ik het zelf doen.. Ze mogen gratis rijden, maar daartegenover staat wel meehelpen op de dag dat je rijd bij de verzorging van het paard dat je rijd.
Rumpleteaser schreef:Persoonlijk ben ik niet zo van het 'opleuken' van normale stalregels![]()
Mijn voorkeur gaat uit naar gewoon zakelijk opsommen
Het zijn nu eenmaal regels waarvan je wilt dat mensen zich eraan houden.
Shanna schreef:Omdat wij tegenwoordig best wel wat beginnende ruiters op stal hebben rondlopen leek het mij handig om de stalregels en rijbaanregels uit te printen en op stal op te hangen. Nu is een lijst met regels natuurlijk zo streng en niet leuk om te lezen, dus ben ik opzoek naar een leukere manier om ze te printen.
In de vorm van een gedichtje wellicht? Of een klein verhaaltje?
De volgende regels wil ik er sowieso in verwerkt hebben naast de standaard rijbaan-regels:
Voor dat je gaat rijden mest je eerst de stal uit van het paard dat je verzorgd/ rijd.
Ruim de poep van het paard dat je rijd/ verzorgd zelf op, ook uit de bak.
Na het uitmesten stal en erf schoonvegen.
Het rijden en verzorgen van de paarden is volledig op eigen risico.
Wees voorzichtig bij de paarden, maak geen onverwachte bewegingen, niet gillen en/ of rennen bij de paarden.
Wat lekkers geef je met platte hand.
Na het rijden maak je het bit schoon en ruim je de spullen op waar je ze vandaan hebt gehaald. Ook maak je na het rijden met een borsteltje de singel en beugelrubbers vrij van zand.
Roken in de stal/ deuropening is verboden.
Cap op tijdens het rijden is verplicht.
Rumpleteaser schreef:Persoonlijk ben ik niet zo van het 'opleuken' van normale stalregels![]()
Mijn voorkeur gaat uit naar gewoon zakelijk opsommen
Het zijn nu eenmaal regels waarvan je wilt dat mensen zich eraan houden.