Paard stofzuigen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

eenitraM

Paard stofzuigen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-12 13:25

Iedere keer als ik paardlief van top tot teen poets (roskam, plastic-, harde- en zachte borstel schapenvacht en spons) blijven er smerigheidjes achter op de vacht. Met name op de kont. Hier blijven stofjes en schilfertjes mooi opliggen. Met als resultaat een doffe glans, voornamelijk als je vanaf achter de kont naar de oren kijkt, dus tegen de haren in. Spiritus en glasmiddel werkt tijdelijk want ook na gebruik komt de viezigheid weer door. Wassen begin ik nu niet aan.

Nu lag ik gisteravond weer te malen en te denken in bed en kwam ik tot een mogelijk idee om de stofzuiger er eens overheen te halen. Heeft iemand ooit zijn paard een stofgezogen? Was dit effectief tegen de schilfertjes en de stofjes en mogelijk ook de losse haren?

Brand maar los :D

Odysseus

Re: Paard stofzuigen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 13:35

Je hebt een speciale stofzuiger met een rosborstel eraan voor paarden :)

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-12 13:37

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 14:05

Het zal vast werken, maar dan moet je een stofzuiger hebben met een lange slang zodat je ook op de rug kan komen (of je moet een heel klein paardje hebben :D ) en een met een verstelbare zuigkracht zodat je het kan aanpassen op hoe je paard reageert.

marshmellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 14:08

Een vriendin van mij doet het ook wel is, en het schijnt goed te werken :')
Volgens mij gebruikt die gewoon een normale stofzuiger, niet een speciaal voor paarden.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 16:47

Ik kende een boer die een fries had voor het arresleerijden. Beest had een godenleven en moest 2/3 keer per jaar werken. Borstelen was teveel werk en het dier werd ook stofgezogen met een standaard harig auto hulpstukje. Dier vond het heerlijk en het werkte fantastisch! Kwestie van paard goed laten wennen denk ik.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 18:07

ik doe het zelfs bij me kat ( zuigkracht op zijn minst, en dan komen mooi de losse haren eraf zonder dat de kat word opgezogen :+ )
dus waarom niet voor een paard :D ideaal voor stof :j

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 18:14

Ik zou de glansmiddeltjes eens achterwege laten en je paard zijn eigen huidvet laten maken zonder dat je dat verstoord met spiritus ofzo. Wie weet dat ie dan wat meer glimt en glanst. :o

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-12 19:46

pipo schreef:
Ik zou de glansmiddeltjes eens achterwege laten en je paard zijn eigen huidvet laten maken zonder dat je dat verstoord met spiritus ofzo. Wie weet dat ie dan wat meer glimt en glanst. :o

Ik heb het helemaal niet over huidvet. Het gaat over de schilfertjes en losse haartjes die ik moeilijk uit de vacht krijg. -:)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 19:48

Een normale stofzuiger is niet aan te raden. :+ Die haren gaan via de filter naar de motor van de stofzuiger wat tot ontploffing lijdt. :') Wij deden namelijk de hond stofzuigen, zelfde gevolg.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-12 19:52

KimD schreef:
Een normale stofzuiger is niet aan te raden. :+ Die haren gaan via de filter naar de motor van de stofzuiger wat tot ontploffing lijdt. :') Wij deden namelijk de hond stofzuigen, zelfde gevolg.

Oh echt? :oo Lijkt me stug, want wij stofzuigen onze deel met een van onze afgeschreven stofzuigers (we hebben er 3, eentje voor beneden, eentje voor boven en eentje voor deel). Diegene voor deel daar worden alle hondenharen mee opgezogen en de mat.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 20:05

eenitraM schreef:
Ik heb het helemaal niet over huidvet. Het gaat over de schilfertjes en losse haartjes die ik moeilijk uit de vacht krijg. -:)

ja en hoe meer rommel je in de vacht smeert hoe meer moeite de vacht heeft om zijn herstellende vermogen te behouden. Dat betekend dat het vocht,stof vet en weet ik veel wat,kans krijgt om je paard iets aan te doen. Daarmee bedoel ik dus het waterafstotend maken van de vacht, maar ook het afstoten van het vuil. Je smeert er iets op/in wat de natuurlijke werking van de vacht tegenwerkt.
Laat het zo zijn, als je een schoon paard wil,koop dan een sleich ding of hoe ze ook mogen heten. die kan mee in bad. Een hond ruik je zo af en toe en verhaart, een kat verhaart en een paard verhaart ook en heeft andere zooi in zijn vacht, hoe hard je ook borsteld.
Laatst bijgewerkt door pipo op 18-11-12 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 20:08

schapenwol, rechtstreeks van het schaap gebruiken,

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-12 20:08

pipo schreef:
eenitraM schreef:

ja en hoe meer rommel je in de vacht smeert hoe meer moeite de vacht heeft om zijn herstellende vermogen te behouden. Dat betekend dat het vocht,stof vet en weet ik veel wat,kans krijgt om je paard iets aan te doen. Daarmee bedoel ik dus het waterafstotend maken van de vacht, maar ook het afstoten van het vuil. Je smeert er iets op/in wat de natuurlijke werking van de vacht tegenwerkt.

Ik smeer helemaal niets in de vacht. :') Ik maak het ook niet waterafstoten. Ohja, toch wel! Ik spuit cockpitspray van de Kruitvat in de staart! Dát is echt een wondermiddel wb antiklit. :=

Stop dan maar met paardrijden wat dat is ook tegennatuurlijk...

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-12 20:11

sliert schreef:
schapenwol, rechtstreeks van het schaap gebruiken,

Ja! Ik heb zo'n neppe handschoen. Maar die volstaat niet echt. Helaas zijn er nu geen geschoren schapen hier in de buurt.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 20:19

Nee dat is niet waar paarden worden al eeuwen gebruikt ;) Maar een wintervacht heeft zo zijn functie dus spiritus ofzo er voor gebruiken doe je niet bij je eigen hoofd dus waarom wel bij je paard? Nee wees reeél , maak er geen punt van. Maar ja zo denk ik ;)

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-12 20:23

pipo schreef:
Nee dat is niet waar paarden worden al eeuwen gebruikt ;) Maar een wintervacht heeft zo zijn functie dus spiritus ofzo er voor gebruiken doe je niet bij je eigen hoofd dus waarom wel bij je paard? Nee wees reeél , maak er geen punt van. Maar ja zo denk ik ;)

Wintervacht heeft zijn functie. Die functie verneem ik met de dekens. Omdat ik een wintervacht echt niet kan gebruiken rond deze tijd. Helaas ploefen de haren waardoor ik het vuil (dus de schilfers e.d.) er niet goed uit kan krijgen, met gevolg dat er een doffe laag achterblijft (Ook na het rijden trouwens als het paard bezweet is. Dan komt er zon wazig wit laagje op te liggen) Spiritus gebruik in in de zomer om de stoflaag van het zand weg te nemen (Droogt immers sneller op met water en wordt zo glad als een spiegel).

Maar goed, dat is totaal offtopic. Vandaar mijn vraag: Wie gebruikt er een stofzuiger?

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 20:23

En swifferdoekjes? Misschien iets handiger dan een stofzuiger...

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 20:25

Idd schapenwol, werkt perfect maar dan moet je het wel bij de hand hebben. Ze zeggen ook dat babydoekjes helpen maar heb daar zelf geen ervaring mee

myrnaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 20:36

Zit er niet een medische reden achter de schilfers? Mijn paard heeft eigenlijk nooit schilfers. Eén van de merries wel en die heb ik behandeld met speciaal spul en ze heeft bijna geen schilfers meer.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-12 20:40

myrnaV schreef:
Zit er niet een medische reden achter de schilfers? Mijn paard heeft eigenlijk nooit schilfers. Eén van de merries wel en die heb ik behandeld met speciaal spul en ze heeft bijna geen schilfers meer.

Eeh... Nee ;) Mijn paard mankeert medisch aan de vacht niets.

Ze mist gewoon de glanzigheid die ze zomers altijd heeft. En dat wordt medemogelijk gemaakt door de langere vacht die ik niet volledig schoon krijg.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 20:42

eenitraM schreef:
Ook na het rijden trouwens als het paard bezweet is. Dan komt er zon wazig wit laagje op te liggen

Ik denk dat dit talg is. Maar dan moet je er net afblijven want anders stimuleer je net die talgproductie. Kan natuurlijk ook komen doordat je een deken gebruikt en die steeds over de huid wrijft dan stimuleert die deken weer de talgproductie..

Mijn paard heeft wel vaker last van veel talgproductie. Ik begon vroeger dan altijd net meer te poetsen omdat ik het niet proper vond maar toen werd het nog erger. Totdat iemand me eens zei dat ik dan net moest stoppen met poetsen en dan ging het veel sneller terug weg.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 20:44

Ik gebruik gewoon zo'n grofvuilzuiger - Kärcher is het merk geloof ik. Werkt prima bij mijn altijd wel een beetje schilferende en stoffige zwarte fries, wel je paard even aan het geluid laten wennen.

We hebben er trouwens één 'over'- gloednieuw, niet gebruikt. Mocht je belangstelling hebben en in de buurt wonen (West Veluwe) mag je 'm voor een zacht prijsje overnemen :))

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-12 20:44

Mandyke schreef:
eenitraM schreef:
Ook na het rijden trouwens als het paard bezweet is. Dan komt er zon wazig wit laagje op te liggen

Ik denk dat dit talg is. Maar dan moet je er net afblijven want anders stimuleer je net die talgproductie. Kan natuurlijk ook komen doordat je een deken gebruikt en die steeds over de huid wrijft dan stimuleert die deken weer de talgproductie..

Mijn paard heeft wel vaker last van veel talgproductie. Ik begon vroeger dan altijd net meer te poetsen omdat ik het niet proper vond maar toen werd het nog erger. Totdat iemand me eens zei dat ik dan net moest stoppen met poetsen en dan ging het veel sneller terug weg.

Oke, hier heb ik wat aan :j Helaas is stoppen met poetsen geen optie want ik ben een hooggelikte dressuurruiter en ik vertik het om met een stoffig paard de ring in te komen :')

Vandaar mijn stofzuigervraag. Neemt dat de stoffigheid en kleine schilfertjes af?

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-12 20:45

Jannepauli schreef:
Ik gebruik gewoon zo'n grofvuilzuiger - Kärcher is het merk geloof ik. Werkt prima bij mijn altijd wel een beetje schilferende en stoffige zwarte fries, wel je paard even aan het geluid laten wennen.

We hebben er trouwens één 'over'- gloednieuw, niet gebruikt. Mocht je belangstelling hebben en in de buurt wonen (West Veluwe) mag je 'm voor een zacht prijsje overnemen :))

*\o/* _/-\o_ Goede ervaringen dus?! Merk en vooral zie je ook echt verschil? Vinden ze het niet eng? Ik bedoel, mijn paard gaat altijd kaal met de scheermachine dus gerammel is ze wel gewend. Hoevaak doe je dit?