Hooibaal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

roombolletje

Hooibaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 20:35

Haaay!
Ik heb een probleempje en zal het jullie proberen uit te leggen.
Mijn paarden staan 24/7/356 buiten. Nu hebben we afgelopen jaar een schuilstal laten bouwen om ze te laten schuilen. En om de hooibaal erin te zetten zodat hij gewoon open kan en niet zo snel zou beschimmelen. Afgelopen zomer was het niet echt nodig om te schuilen maar nu in de winter zou ik toch wel weer willen dat mn powns gewoon kunnen schuilen (het zijn twee pony's ). Helaas kan dat niet omdat die hooibaal erin staat. -O- Nu denk je vast 'haal die hooibaal eruit'. Maar waar moeten we die dan neerzetten?
Optie 1)
Hooibaal erin laten staan maar met een hooinet erom heen. http://www.equiculinair.nl/product_info ... aa89ab4afc
Voordeel:
Niet meer te hoeven voeren.
Paarden onbeperkt hooi.
Pony's staan droog.
Nadeel:
Net is duur.
Lijkt me dat ze snel door die mazen heen eten en dus de hooibaal snel opgaat.
Niet heel veel ruimte meer voor beide pony's om te liggen o.i.d.

Optie 2)
Hooibaal in de schuur en hooi in de schuilstal leggen in hooinetten.
Voordeel:
Veel ruimte voor de pony's.
Evt. ruimte om verschillende bezigheids therapieën voor de pony's te maken.
Nadeel:
Geen idee of er ruimte genoeg is in de schuur.
We moeten een extra kruiwagen kopen om het hooi te vervoeren zonder spoor achter te laten.
We moeten hooinetjes kopen.

Optie 3)
Hooibaal buiten met goed (waterdicht) zeil eroverheen.
Voordeel:
Niet heel duur.
Genoeg ruimte in de schuur.
Genoeg ruimte voor de pony's
Nadeel:
We moeten een zeil kopen ( miss. heeft mijn vader die ook wel op het werk)
We moeten hooinetjes kopen.
Ook een kruiwagen extra kopen.
Kan een hooibaal zonder te beschimmelen onder een zeil blijven?

Ik zou heel graag advies willen!
Dit allemaal is voor in de winter!

Alvast Bedankt!

__Do

Re: Hooibaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 21:15

Ik zou zelf denk ik voor optie 2 gaan..

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 21:17

Ik zou voor optie 2 gaan.
Een baal hooi in een schuilstal lijkt mij niet ideaal.
Als je het hooi in hooinetten doet weet je precies hoeveel ze eten.
De baal word niet smerig van in de schuilstal staan, en je ponies hebben nog zat ruimte in de stal.

Je zal dan inderdaad wel hooinetten moeten kopen. Maar dat is geen rib uit je lijf hoor. Voor 2 zal je hooguit een tientje kwijt zijn denk ik
En een kruiwagen kopen om het hooi te vervoeren... Heb je die niet al staan dan? Hoe word er nu dan uitgemest?

Maak dan ook een plekje in de schuur waar je de open baal kan zetten.
Mijn ervaring met zeil over een hooibaal heen die buiten staat is niet goed.
Op den duur gaat het zeil toch kapot door weersinvloeden. Dan het je nat hooi, en moet je weer nieuw zeil kopen. Daarbij is het ook heel onhandig als je tijdens regen en wind bij je hooi moet zijn.

roombolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 21:21

We hebben een kruiwagen voor de mest alleen die is heel vies en met restjes stront. Ik vind dat niet fris om daar hooi in te doen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 21:23

Zet de baal sowieso op een pallet, dan heb je minder snel schimmel aan de onderkant omdat het voer kan ademen, als je er wielen onder maakt kan je hem ook nog makkelijk verplaatsen.

Optie 1 of 2 is het beste, voer onder een zeiltje verstikt en gaat schimmelen.

Koop niet te grote balen voor 2 pony's éénmaal open moet het toch redelijk snel op.

Een rest die niet goed meer is om te eten kan je nog wel gebruiken als strooisel op de bodem van de stal. Als je dan nieuw vers voer ophangt zullen ze het oude niet snel eten.

davjuh1504

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 21:48

ik zou eerst voor optie 2 gaan, dan optie 1 en als het niet anders kan optie 3 ;$

luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 11:46

Netten ophangen optie 2 dus..
Paardjes eten ook wat geleidelijker wat beter is voor hun gezondheid.... je kan de hoeveelheid ook beter sturen..
kijk eens bij hooinet.nl niet de goedkoopste maar erg duurzaam, wij hebben er 4 waarvan 2 binnen hangen..
Er wordt namelijk heel hard aan getrokken en dat vereist wel een stevig net ( goedkoop is dan uit eindelijk duurkoop)
Kleine mazen in het net ( vb 3x3 cm) zorgen ook dat de paarden er langer mee bezig zijn, dus vervelen ze zich ook minder snel.
Soms raken ze in het begin wat gefrustreerd van dat langzame eten maar het wend vanzelf.
Er raakt ook minder hooi bevuild... ze staan er niet op en daardat ze er veel moeite voor moeten doen verspillen ze niets..
Het net van 1.50m vul ik met 10 kilo hooi en daar eten ze ruim 3,5 uur van met zijn drieen...
Als ze alleen ruwvoer krijgen is de richtlijn 8/10 tot 12 kilo hooi per dag ( in de winter) per paard aanvankelijk van de grote en het werk dat ze verrichten.
Wij hebben de baal in een aanhanger onder een afdak staan, staat het van de grond af, het waait niet weg dus er om heen blijft het schoner en gooi je minder hooi weg.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 13:04

wat voor hooibalen heb je ? Van die ingepakte grote van minstens 400 kilo?
Dat is niet te doen met maar 2 pony's. Het rot weg waar je bij staat.
Ik zou zodra het op is overgaan op gewone losse kleine baaltjes.
Maar daar heb je nu niks aan..

De pakken moeten óf luchtdicht afgesloten óf uit elkaar trekken en laten drogen wil je ze goed houden , dat lukt dus ook niet in jouw geval.
Mijn pakken kuil staan altijd buiten. Ik snij 1 kant open en vouw alles goed dicht en knoop het vast.
Ik voer het alleen met vorst, dan blijft het het langste goed. Kun je niet tot het gaat vriezwen ander hooi kopen ?

Dus lijkt mij optie 2.
Baal in de schuur, en uit elkaar trekken tegen verrotten....en een kruiwagen kost geen drol! hooinetjes ook niet.

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 14:55

Ik heb mijn hooibaal ook gewoon buiten, op een pallet.
ik snijd een luikje open en flap die omhoog als ik er bij moet, en ik hang hem weer naar beneden als ik klaar ben. dan leg ik schuin tegen de opening een grote houten plank.
(ik heb vierkante grote balen kuil)
Ik heb er geen zijl strak omheen, dat had ik eerder en dat ging broeien en rotten.. \Dus het moet wel luchtig blijven, maar wel droog zeg maar. Ik kan eventueel een foto maken als je wilt

MirandaMalikJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 15:04

Je kunt ook een container vullen, (zelf makkelijk te maken)dan rij je die naar de paarden, hoef je geen kruiwagen en hooinetten en kun je de baal verderop neerzetten.
Zelf heb ik de ronde balen van ongeveer 150 kilo, daar doe ik 6 dagen mee met 2 (kleine) paardjes en twee geitjes.
Dat zijn hele droge balen ook dus die 6 dagen kunnen ze makkelijk open blijven, ook onder een zeil.
Een klein stukje openmaken vind ik geen doen want dan krijg je het er niet uit.
De onderkant laat ik altijd zitten dus van onder wordt het niet nat.
Zeil koop je bij de action onder tien euro.
Een groot hooinet kun je daar ook voor die prijs kopen dus duur hoeft het niet te zijn.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 15:14

Ik heb mijn graszaadhooi normaal in een stal staan (2 stallen zijn voor de pony's. eentje voor de opslag van hooi en spullen). Maar nu hebben we graszaadhooi dat uit elkaar valt dus het is geen doen om de plakken in de stal op te slaan omdat ze uit elkaar vallen voordat we ze in de stal hebben. Nu staan de balen dus bij ons in de schuur en rijd ik om de 2 dagen een volle bigbag hooi naar de stal met een steekwagentje. Dat werkt erg fijn.

Zo deed ik het ook met onze rollen voordroog. Voorheen pakte ik die weer in, maar dat ging broeien en rotten. Daarna heb ik het helemaal uitgerolt op een stuk zeil en dat regelmatig even opnieuw uitgeschud zodat het kon drogen. Toen deed ik zo 2 weken met een baal voordroog. Dus ik zou ook voor optie 2 kiezen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 15:18

ik zeg optie 1 wel pallet onder de baal.en een net kun je ook bij halfords halen een aanhanger net.
zelf voer ik ook zo.maar heb jij gewoon hooi of voordroog (dus van dat in plastic gewikkeld).als het in plastic gewikkeld is en je hebt van die 4 kante balen dan moet het goed droog zijn anders is het al beschimmeld voor dat je pony's het op hebben.

roombolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 16:18

Wij hebben grote ronde balen. [img][img][img]http://comps.canstockphoto.com/can-stock-photo_csp6087967.jpg[/img][/img][/img]
in principe rotten die balen niet in 2 weken, we hebben er dan geen pallet onder en hij staat gewoon droog en luchtig.
In de schuur zou evt. wel kunnen maar daar moet ik nog even naar kijken!

Bedankt voor de antwoorden!

roombolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 16:19

Afbeelding

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 16:22

Deze grote balen zijn er ook in vierkant, dat is handiger omdat je daar dus niet heel het plastic om weg hoeft te halen, mischien is dat handiger voor je

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 17:46

alleen de bovenkant er uit snijden aanhanger net er over en eten laten.je geeft aan dat het niet snel gaat rotten dus dan zal het vrij droog zijn dan zou ik de gok wagen en onbeperkt geven.de vierkante balen zijn kleiner en wegen ook minder.ik zelf heb ook vierkanten en ik doe er 4/5 dagen mee met 4 paarden 3 pony's

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 19:14

Waarom wel onbeperkt als het droog is? En niet als het wat natter is?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 19:15

binnen 2 weken heb je die ook niet op met 2 pony`s
en nu het koud is gaat het niet schimmelen maar als het warmer is of nat wordt wel

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 19:17

Ik doe met mijn grote baal ook 2,5 tot 3 weken en dat gaat prima, geen schimmel of rot

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 19:21

Ik heb grote balen van om en bij de 400 kg. Ik heb 2 paarden. Het zijn rechthoekige pakken.
Ik vul mijn overdekte hooiruif en de rest van die baal snij ik vrij en leg ik "te drogen" in een vrijstaande paardenstal. Daar ligt het op paletten. Zo schimmelt het niet (nog nooit gebeurd) en droogt het zelfs nog een beetje.
Ik doe 3 tot 4 weken met een opengesneden baal. Paardjes staan ook altijd buiten en hebben een schuilstal.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 19:23

capopjekop schreef:
Waarom wel onbeperkt als het droog is? En niet als het wat natter is?

dat als het een nattere baal is deze veel te groot is voor deze pony's.als de baal natter is gaat deze sneller broeien en hebben de paardjes de baal niet optijd op

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 19:25

TanteFlavie schreef:
Ik heb grote balen van om en bij de 400 kg. Ik heb 2 paarden. Het zijn rechthoekige pakken.
Ik vul mijn overdekte hooiruif en de rest van die baal snij ik vrij en leg ik "te drogen" in een vrijstaande paardenstal. Daar ligt het op paletten. Zo schimmelt het niet (nog nooit gebeurd) en droogt het zelfs nog een beetje.
Ik doe 3 tot 4 weken met een opengesneden baal. Paardjes staan ook altijd buiten en hebben een schuilstal.

maar het gaat er om als ze de baal open maakt en bij de paarden laat staan.dit is heel anders dan wat jij doet.hoe jij het doet zal het inderdaad niet gaan schimmelen

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 19:25

wereld schreef:
Ik doe met mijn grote baal ook 2,5 tot 3 weken en dat gaat prima, geen schimmel of rot

ligt er ook aan of je een droog of nat pak hebt

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 19:38

keona schreef:
TanteFlavie schreef:

maar het gaat er om als ze de baal open maakt en bij de paarden laat staan.dit is heel anders dan wat jij doet.hoe jij het doet zal het inderdaad niet gaan schimmelen

Daar heb je gelijk in.
In het begin had men mij aangeraden om de baal aan één zijde open te snijden en terug "dicht" te plooien (flap plastiek), dan ging het "broeien", het hooi werd warm en na 2 weken had ik echt wel problemen.

Open leggen in de weide, zoals je soms wel ziet bij anderen... ben ik niet echt voor, volgens mij gaat dat bijna ALTIJD rotten...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 19:40

Als je het openlegt op de wei valt het wel mee met rotten. Ze gaan er alleen overheen lopen en dan willen ze het al snel niet meer eten. Of bedoel je open in de pak in de wei? Dan heb je wel gelijk denk ik.