paard aan huis, hoeveel ruimte, hoeveel kosten...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

__PSM__

paard aan huis, hoeveel ruimte, hoeveel kosten...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-12 14:39

Wij zijn aan het kijken naar een huis, waar we max 1 paard en 1 pony kunnen bij houden...

Nu de vraag, hoeveel land hebben jullie? En hoe houdt je je paard dan? En wat zijn hier de kosten van?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 14:45

Wij hebben de paarden aan huis, of beter: op een huurwei 5 minuten wandelafstand van thuis. We hebben ong. 2 hectare weiland voor drie paarden, met twee schuilstallen en een overdekte plek voor de zadelkasten en het voer. Hooi slaan we op op paletten met zeil erover. Geen elektriciteit (omheining via batterij), geen stromend water (pomp, en 1000 liter vat op een aanhangwagen).

De paarden kosten ons ruw geschat (met alles er in, ook huur weiland dat we zelf hebben omheind, inenting, ontworming, hoefsmid, krachtvoer etc etc, echt alles) per paard: in de zomer 80 euro, in de winter 130 euro. Een pak goedkoper dus dan pensionstal, maar véél werk. Ik ben elke dag ong een uur bezig voor voederen, hooi geven, water aanvullen, klusjes,... Dit kan allemaal sneller en efficienter, als je bv wel stromend water hebt, ook in het donker dingen kan doen en niet met een zaklamp moet rondlopen etc. Als ik later de paarden écht aan huis heb, is het eerste wat ik doe investering in een goede accomodatie :) want dat werk en de klusjes en rondploeteren in de modder in de winter gaat soms echt tegensteken :P

edit: we hebben wel geïnvesteerd in een goede omheining en dit was wel een grote kost, palen, draad, lint etc.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 14:55

Ik denk dat dat er enorm vanaf hangt hoe je het zelf wil en waar je wil gaan wonen ivm de grondsoort.
Met 1 een hectare kun je je paarden laten lopen, maar dan heb je weinig reserves meer is altijd beter dan zou je zelf ook nog eens een keer kunnen hooien oid.
Verder is dat van zoveel factoren afhankelijk.
Heb je een grondsoort die een bagger bende word en waar ze dus niet in kunnen blijven zoals hier dan zullen ze in de winter wss op stal moeten dus de kosten worden hoger dan als je ze 24/7 buiten kan laten lopen, denk aan bodembedekking en extra voeren.
Kan je ze in een paddock zetten met uitloop stal dan word het weer anders.
Heb je schone of vieze paarden.
Wat ga je met je paarden doen, wedstrijd rijden of recreatief zomaar een paar keer in de week.
Wat voor soort paarden ga je kopen.
Wbt de kosten die ik heb ik denk dat ik rond hetzelfde bedrag zit als Solleke_Noah

__PSM__

Re: paard aan huis, hoeveel ruimte, hoeveel kosten...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-12 14:59

Ik snap prima dat de vraag is en blijft, hoe wil je je paarden houden... Echter hebben wij nu 1 paard en kijken we wat onze mogelijkheden zijn en wat die gaan kosten...

Vandaar mijn vraag, hoe doen jullie het, en wat kost het...

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 15:00

Ligt eraan wat je wil: je kunt het zo duur en luxe of eenvoudig maken als mogelijk is:
*wil je stallen of voldoet een schuilhok ?
*wil je een rijbaan / paddock of alleen weiland ?
*wil je genoeg opslagruimte voor hooi/stro of steeds kleine beetjes kopen ?
*wil je een dure omheining of voldoet een sloot met een draadje ?

Ik ben van mening, áls je het doet, doe het dan goed!
*als de paarden niet samen kunnen: moet je dus 2 stallen hebben
*in de winter kun je geen weiland gebruiken dus moet je een mooie droge paddock wat investering kost in
drainage, zand etc. Het ik het nog niet over een bak.
*een veilige omheining bestaat minstens uit houten palen en 3 rijen 40mm goede kwaliteit lint op stroom.

Als je dat weet voor jezelf kun je kijken naar het soort huis wat je wilt kopen.
Het is goed aan de prijs in de randstad, buiten is vaak goedkoper.
Als jullie handig zijn kun je veel zelf, dat weet ik niet, alles laten doen is een enorme kostenpost maar wellicht kun je dat meenemen in de hypotheek...

Ik heb 2 hectare weiland en haal er zelf hooi van, de loonwerker doet alles voor me.
Verder staan ze 24/7 buiten. Bij mooi weer in de wei, in de winter in de rijbaan.
In de winter kost het me een baal hooi per dag! ( geen idee wat ze in de fourage kosten nu)
Ze eten een kwart muesli 2x daags...
Rijbaan kostte veel geld met een drainage zand en geopad bodem(8000 euro). En een beregening ( onderdelen 1000 en rest zelf gedaan). Maar, hij is ALTIJD droog.De omheining ook een kapitaal.
Ik heb 2 stallen en opslag maar dat is gelijk met het huis gebouwd, it in de hypotheek.
Natuurlijk wel de kosten van de omheiningen ( hout met 3 rijen lint.)
1 hectare wei met elke 6 meter een houten paal van €15.00 per stuk, elke rol Gallagher lint van 200 meter kost ruim €100. De bevestigingen, poortgrepen, stroomkast etc...
Het stroom gaat op het stroomnet.
1 hectare met brede sloot rondom, geen draad nodig

pffff, het is teveel om op te noemen maar denk ook om je weide onderhoud: bloten, sloten, maaien, en als je zelf hooi eraf wilt: schudden, swelen, balen persen...
Denk ook om je mestafvoer, ik laat een mestput 1x per jaar leeghalen door de loonwerker.

edit:beetje zoals de bovenbuurvrouw zie ik nu...sorry

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-12 15:06

Dat het allemaal geld kost snap ik....
Of ik dat ga doen, beslis en weet ik zelf het best...

Op dit moment is mijn vraag, hoe doen jullie het, en wat kost het....

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 15:08

Hier ook de paarden aan huis, voor 1 paard zou ik het persoonlijk niet doen...

Wij hebben 2 hectare eigen grond meteen aan de boerderij voor 1 paard en 2 pony's.
Kosten voor aanschaf en onderhoud zijn hoog, goede afrastering, rijbak, paddock, stallen, beregening, verder de machines om je eigen weide- en bakonderhoud te kunnen doen (bodemvlakker, weidesleep, bloter, mestspreider etc. en dan natuurlijk nog een flinke quad of tractor), het kost allemaal kapitalen.

Wij hebben lang gezocht naar een geschikt pand met voldoende grond.
Wij wilden ook echt voldoende grond en ruimte ook qua stallen en opslag, geen zin om alleen maar blub te hebben, veel werk en altijd overal 1 grote bende (in totaal ligt de boerderij trouwens op 4 hectare).

Maar behalve veel werk en toch wel heel veel kosten (vraag me echt af of het voor 1 paar het wel allemaal waard is), is het ook super, want kan hier doen en laten wat ik wil. We hebben meteen een bak van 30x60 gemaakt die ook geschikt is om te mennen.
Onze paarden staan zoveel mogelijk 24/7 buiten, voeren wat en waneer ik maar wil *heb alleen wat veel gras :') ).
Ik heb altijd mooi uitzicht en dochterlief groeit hier lekker tussen de dieren op.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 15:10

He Pauline :) Ik zal even nadenken hoe wij het hebben.

Je hebt toch wel een halve hectare per paard nodig om ze een beetje normale weidegang te kunnen bieden. Minder grond kan ook, maar dan wordt het grasverhaal iets lastiger. Het ligt er ook sterk aan hoe de grond is of het land goed blijft en of de paarden er comfortabel kunnen staan. Hier op de klei groeit het gras bijzonder goed, maar het achterste land wordt snel te nat, daarom hebben wij een gedraineerde paddock aan laten leggen.

Wij hebben 2 hectare met een schuilstal voor 3 paarden, een longeercirkel van 18 m (diameter) en een paddock van 20x30. En dan dus 3 stallen met luifel.

Denk dat je zelf al hebt bedacht wat voor een kosten er bij komen kijken, maar denk aan hypotheek, onderhoud van land, afrastering, stroomkosten voor schrikdraad (en verlichting), waterkosten, kan je voorzien in eigen hooi of niet, mestafvoer, etc. Naast de kosten natuurlijk extra tijd kwijt voor het onderhoud en de verzorging, ook domme dingen als voer bestellen en de omheining repareren. :P

Wij hebben afspraken gemaakt met een boer die een straat verderop woont. Hij maait, bemest, etc. voor ons. Wel houdt hij een deel van ons hooi en krijgen wij soms enkele koeien in het land. Wij krijgen door de weidegang niet meer genoeg hooi van het land om het hele jaar van te voeren, dus dat kopen we bij.

De mest verzamelen we nu nog in een aanhangwagen, die we 2x per week weer naar de boer brengen. Dit is wel arbeidsintensief, want ik heb de mest vaak wel 4x 'in handen' voor we het kwijt zijn. Voordeel is dat het ons niets kost. Zodra onze defintieve stal er staat, leggen we wel een mestbult aan. Dan krijgen we wel afvoerkosten, maar het gaat ons veel tijd en moeite schelen.

Ik weet niet wat wij extra kwijt zijn aan water en elektra voor de paarden. De rest heb ik wel eens uitgerekend, voor het geval we ooit een pensionklant zouden willen verwelkomen. Die uitkomst was niet heel leuk. :P Voor een stal zonder rijbak komen we alleen aan kosten al erg hoog uit en dan denk ik nog helemaal niet aan arbeidskosten of er ook maar iets op verdienen. Maar wij voeren dan ook wel duur en kunnen door ons kleine aantal paarden (3 tot 4) niet groot inkopen.

Land is hier vrij schaars en duur. Wij konden pad na jaren zoeken iets kopen, voor veel geld. Buiten onze woonplaats is dat al veel beter. Paar duizend euro voor een simpele stal tot een ton voor een mooie stenen stal. Heb je geluk met de bodem, dan kan je een bak maken door de grond te keren, heb je pech of wil je iets moois, dan zit je aan tienduizenden euro's. Paddock volgens mij 12 euro per m2 excl. btw en excl. omheiming/verlichting, etc. Denk er ook aan dat je land dan kapotgereden wordt door de machines. De grond moest afgevoerd worden, land opnieuw ingezaaid, er moest een pad aangelegd worden, de bodem onder de stal moest verstevigd en gevlakt worden, dan het plaatsen van de stal, etc. Wij waren voor de paddock en de longeercirkel al meer dan 20.000 euro kwijt. O.a. omdat de stroomkabel over een behoorlijke lengte moest worden gelegd (van achter de longeercirkel naar het huis, een hele afstand). Wel super gedraineerd, ook mooi diep tegen opgraven, maar verder is er echt nog niets luxe aan.... De noodstal kwam daar nog bij, die is echt duur uitgevallen voor een noodstal. :+ En dan hebben we onze omheining van het oude huis zelfs hergebruikt!

Kosten van paard houden verschilt nogal. Wij gebruiken 1 tot 2 vlasbalen per week per paard (7,50 euro per baal). Voeren zo'n 50 euro per maand per paard krachtvoer (sprotbrokken, muesli en slobber). Daarnaast 5 zakken wortelen per week voor 3 paarden. 15 kg hooi per paard per dag (vershcilt sterk per jaar hoe duur de balen zijn). Een baal stro per week (vinden ze leuk om in te wroeten). Bedekking van de schuilstal reken ik even niet mee.

Beetje schriklint kopen en je bent weer 300 euro verder. Je moet altijd iemand thuis hebben om de paarden te doen. Zit ik op een verjaardag en willen we daarna nog gaan stappen, dan ben ik altijd degene die tussendoor naar huis moet om de paarden te doen. Vakanties worden moeilijker. Nu ligt het er natuurlijk wel aan hoe je ze houdt. Wij voeren nu 5x per dag of meer, waarvan 2x een bult hooi in de slowfeeders. Je kunt de paarden veel goedkoper en minder arbeidsintensief houden, maar daar voelen wij ons niet prettig bij.

Al met al zou het voor ons goedkoper en gemakkelijker zijn om ze in pension te hebben, maar het is heerlijk om alles zelf te kunnen beslissen en vanuit je kamer de paarden te kunnen zien lopen. Ik ben niet anders gewend!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-12 15:17

Tja misschien is het de moeite niet waard voor 1 paard... Echter zit aan mijn paard een voor mij bijzonder verhaal en heb ik daarom besloten toch te gaan kijken naar een huis met stallen...

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 15:21

Dat is denk ik niet het punt. Al wil je een miljoenencomplex voor een minishet. Als je het wil, dan is het alleen nog een kwestie van tijd en geld. Of eigenlijk alleen geld, want dan zou je zelfs nog iemand in kunnen huren om je te helpen of je gaat minder werken. :D Dus als jij Boy aan huis wil, dan moet je dat vooral doen. Denk dat jij er realistisch in kan zijn, maar veel mensen vergissen zich vooral in het werk dat er bij komt kijken. Wij hebben bijv. ook geen stromend water bij de stallen of in de wei, dus het is een heel gesjouw met emmers. Wordt helemaal leuk als het gaat vriezen. :P

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 15:25

Mijn 2 paarden staan sinds vorig jaar achter mijn huis op 1 hectare weiland. Ze staan 24/7 buiten en hebben een schuilstal ter beschikking. Piste wordt op termijn nog aangelegd.

Een overzichtje:

Vaste kosten:
Aankoop grond: 10.000 euro
Omheining: 100 palen aan 4 euro/stuk, 1.000 m lint aan 30 euro/200 m.
Weide inzaaien: 400 euro voor graszaad, 150 euro voor het laten inzaaien.
Schuilstal: +/1.000 euro.

Variabele kosten:
's winters elke dag 1 bot hooi aan 2,5 euro/bot.
Water: voorlopig met de tuinslang in 2 grote kuipen. Is wel regenwater.
Krachtvoeder + luzerne + wortelen: +/- 40 euro/maand.
Bekapper: +/- 300 euro/jaar
Onderhoud van de wei: kunstmest strooien, onkruid kapot sproeien, hooi maken, ... tel hier misschien in totaal 800 euro voor.

Al met al vind ik dat ik mijn paarden vrij goedkoop kan houden. Aangezien ze 24/7 buiten staan, heb ik geen kosten aan bouw van een stal + inrichting, stro,... en hoef ik ook geen tijd te maken voor paarden in en uit de stal te zetten, stal te kuisen, ...

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 16:23

moet nu weg, maar wil dit topic blijven volgen, zit met dezelfde vragen....

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 17:47

weer terug....

Ik kan een klein stukje wei huren, pal achter mijn tuin. Hoe leuk is dat? Paard in de achtertuin? De periode van huur zal maar tijdelijk zijn, voor ongeveer 5 jaar (misschien meer). Ik wil dus niet veel investeringen doen.De wei is te klein v.w.b. het gras, het gras zal mijn paard (+ shet) zo op hebben, dus ik moet zomer en winter bijvoeren.
Een deel zou ik een paddock van willen maken (van stenen of zand, wat is beter?).
De omheining is grotendeels goed (hoog hekwerk van ongeveer 2-2.50 m hoog), hoeft geen stroom op dus. Mest wil ik op aanhanger doen en als ie vol is afvoeren (waar naar toe weet ik nog niet).

Er is ruimte in het gebouwtje om daar ruime stallen in te maken, opslag hooi/stro en voer, zadelkamer, zou allemaal makkelijk passen zonder teveel investeringen (denk ik).

De meeste kosten zullen voer, hooi en stro zijn. Wat zou alleen dit gaan kosten per maand?

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 18:31

wij hebben 1,3 hectare voor 2 pony's (D en E) en een shet

we hebben van het skelet van een oude kas die er al stond een inloopstal (6x3,5) en opslag gemaakt, de stal is in 2en te delen mocht dat ooit nodig zijn.
direct tegen de stal ligt de rijbak (20x40) de tevens dienst doet als paddock, we hebben voor de goedkoopste optie gekozen en de grond laten keren geen drainage oid aangezien ik toch voornamelijk buiten rijd, de bak houd zich overigens verbazingwekkend goed hij is altijd te berijden zelfs als het vriest.
de paarden kunnen direct vanuit de stal de bak in en dit is dus ook altijd open, naast de bak ligt de wei(verdeelt in stukken), ik hoef dus alleen maar een hek open te gooien en de paarden kunnen zelf de wei in, in de zomer is de wei 24/7 open en in de winter een aantal uur per dag(hangt af van het weer).

in de stal heb ik geen strooisel (wel rubberen matten) dus de maandelijkse kosten is alleen het voer
voor 3 paarden zijn we in de winter zo'n 100 tot 150 euro kwijt (hangt af van de hooi prijs, op dit moment is die laag en zitten we rond de 100 per maand)
er gaat dan 1 baal hooi en 1 kilo onderhoudsbrok per dag doorheen.

hoeveel de kosten in de zomer zullen zijn is nog niet duidelijk aangezien we hier nog niet zo heel lang wonen en afgelopen zomer de weides nog niet klaar waren maar ik gok dat het rond de 50,- zal liggen

voor ons is het het meer dan waard voor de kosten die we hebben kan ik niet eens 1 paard in pension houden laat staan 3 :+

espiga1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 18:44

Ik heb bij mij thuis 1 paard, 1 B-pony en 1 shet staan.
Het is helemaal geen luxe: een grote stal waar ze met zn drietjes in kunnen en die uitgeeft op een paddock.

Wij hebben maar een goeie halve hectare wei, maar mijn paarden worden snel te dik, dus dat scheelt:-)
(Nu staan ze op de weide van de buren, dus dat scheelt ook in hooi. Anders iedere dag een baal hooi aan 2 euro)

Omdat wij niet veel grond hebben, hebben we een track gemaakt rond de wei. Zo kunnen ze altijd buiten, in de paddock of op de track. in de zomer is het overige gedeelte in 3en gedeeld, waardoor het gras steeds kan bijgroeien.
Daarnaast hebben wij ook 4 schapen die het gras opeten waar de paarden niet van eten.

Ik heb geen rijbak, maar wel een stukje gras van 15m op 32m waar ik kan rijden, alleen niet wanneer het veel geregend heeft.
Daarnaast heb ik een round pen van 14m doorsnee, dit is zeker voldoende. ik kan er grondwerk in doen en eventueel ook een beetje in rijden.

Wij hebben dit jaar onze omheining vernieuwd, een omheining van puts (www.puts.nl) die voor ons Belgen vrij goedkoop was (1400 euro voor 2/3 van de wei, het gemeenschappelijke deel met de buren hebben we met treinbilzen gedaan, in totaal een kleine 2000 euro dus).

Wat ik vooral vind bij paarden aan huis is dat je je niet mag fixeren op het rijden. ik rijd bijna nooit, tenzij in de zomer wanneer het lang licht is.
Nu in de winter, is het al donker wanneer ik thuis ben van het werk. Ik geef mn paarden 's ochtens hooi en dan 's avonds ook nog eens. Daarna mest ik de stal uit.
In het weekend mest ik de paddock en de stal en werk ik een beetje met de paarden. Maar veel mest ruimen :j Daarnaast heb ik ook het werk aan bv het onderhoud van de omheining of de stal, de paddock freezen,....

Dus qua kosten:

Omheining : 2000 euro
Kalken en graszaad: 100 euro per jaar
hooi: 2 euro per bot, 150 per jaar: 300 euro
krachtvoer: krijgen ze niet, af en toe wat wortelen, zemelen of spelt: 50 euro per jaar
bekappen: doe ik zelf (materiaal 100 euro)
water: regenwater
stal: om de twee jaar schilderen: 50 euro
dierenarts: inentingen ongeveer 50 per paard
tandarts: 50 per paard, 1 keer per jaar
ontwormen: 10 per paard, 1 à 2 keer per jaar

Dus ja, je maakt het zo goedkoop of duur als je zelf wil, maar het is een heel werk. Al zie ik het meer als een hobby; levensstijl eigenlijk en ik heb een man die ook wel eens uitmest of eten geeft :j , dat scheelt ook

marrie1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 20:08

maar waar laten jullie dan het mest ik woon in de bebouwde kom en vroeg me af waar jullie het mest laten? /3

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 20:12

Wij woonden ook met paarden in de bebouwde kom (25 buren rondom :D ) en wij gooiden alles in een aanhangwagen, 3 zeilen erover (tegen stank) en dan zodra hij vol was wegbrengen naar de mestbult van een boer.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 20:30

dat was ik ook an plan zo te doen ja...

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 20:50

mest gaat over het land, waar we hiervoor woonden brachten we het een keer per week met een aanhanger naar de boer

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 21:57

2.5 hectare, 4 paarden ongeveer 1.2 hectare in gebruik voor weide, rest is hooiland. Omheining ronde doorsteek voor het gedeelte dat weide is, kosten 6000euro (zelf met hulp geplaatst)
Hooien kost ongeveer 800euro (kunstmest strooien, maaien, schudden pakken en wikkelen), daar had ik dit jaar 40 grote gewikkelde pakken voor.
Mest kan ik in principe zelf kwijt in de border van de tuin maar ik heb ook een mesthoop, die wordt gratis 2-3x per jaar door een tuinder opgehaald.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 09:43

Paarden staan bij mijn ouders aan huis. Wij hebben 1.6 ha voor 3 paarden en huren nog 2.5 ha bij. Die 2.5 ha hooien wij zomers, zodat we daarin zelfvoorzienend zijn. S winters gaat er draadomheen en lopen ze er dagelijks op. Kosten kleine 25euro per baal (grote balen dus) en er komen er jaarlijks tussen de 55 en 80 vanaf. De rest verkopen we.
Krachtvoer is heel afhankelijk van wat je voert en hoeveel je voert. Wij voeren Dodson en Horrell en dat is gewoon wat duurder dan gewoon brok van een huismerk.
Strooisel etc en bovenstaand op geteld kost denk een 100/150 euro per paard per maand? (puur verzorgingskosten)

Maar dat is het ergste niet. Je moet eerst natuurlijk alles voor elkaar hebben, of je komt een kant en klaar huis met stallen en weide. Weet niet of je daar al een idee van hebt? Anders zit je met het realiseren van stallen (kosten denk enkele duizenden euro's afhankelijk van de luxe), omheining kost zo honderden euro's (uiteraard afhankelijk van wat je er omheen doet en hoe groot je perceel is). Vergeet weide onderhoud niet (enkele honderden euro's per jaar), mestafvoer etc.

Hoeveel wil je je paarden buiten laten? Dit imo ook bepalend voor hoeveel grond je nodig hebt. Ik denk dat je met een paard en een kleine pony genoeg kan hebben aan 5.000m2. Dit is wel heel afhankelijk van hoe je perceel is ingedeeld. Hoe meer grond hoe beter, maar ja daar betaal je ook weer voor.

Ik denk dat het belangrijkste is wat je in je achterhoofd moet houden, de verantwoording. Nooit kun je meer 'ff' op vakantie, je moet rekening houden met voertijden, buiten/binnenhalen etc. Dat is iets wat veel mensen vergeten die nu hun paard op pension hebben staan. Een paard aan huis is ook niet hemels.

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 09:57

je kunt het zo duur maken als je zelf wilt natuurlijk. Als jij alles heel luxe wilt betaal je uiteraard meer als dat je tevreden bent met alleen een draadje om het land.

ik had geluk dat bij dit huis dat we gekocht hebben de bedrading er al om heen zat en er al een rijbak aanwezig was. Het huis hebben wij gekocht voor de prijs waar de meeste hier op bokt nog geen tussenwoning voor hebben en ja het is bewoonbaar :D wij hebben dik 6000m2 bij huis liggen en we kunnen er eventueel nog wat bij kopen en ik heb bij mijn ouders nog 1,5 hectare waar ik gebruik van kan maken.

stallen hebben we zelf gebouwd en dit heeft ons in totaal 1500,- gekost, ze lopen bij mij 24/7 buiten met de beschikking over de stal dus stro kosten hebben we alleen 2,50 in de week in de winter.
de tractors lenen we van mijn ouders en mijn schoonouders dus daar hebben we gelukkig ook geen kosten aan :D

Maar ik vind het heerlijk om ze aan huis te hebben en daar heb ik veel geld voor over. Ik hoef me niet te ergeren als er op een stal iets gedaan wordt wat mij niet aan staat. Heb goed oplettende buren die mij bellen mocht er iets aan de hand zijn.

a.s. april moeten wij opnieuw het land ploegen en inzaaien, wij halen het graszaad uit duitsland en dat kost ons 60,-. Het mest gaat over het eigen land zodra er geploegd wordt.

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 10:13

Wij hebben 3 paarden aan huis op 6000 vierk meter, de schuur omgebouwd tot stal (veel timmerwerk) een houten omheining laten plaatsen met 2 houten liggers en een schriklint. Een bak, 2 zandpaddocks en een verhard pad waar ze op kunnen. Alles met de stevige houten omheining. De bak en paddocks zijn gedraineerd. Zo kan ik altijd rijden en ze kunnen altijd buiten. Ik heb stromend water en licht. Het is allemaal best luxe, maar ik heb ervoor gekozen dat ik geen gerommel wil, ik houd niet van troep en het moet vooral veilig. Dit was toch wel een investering van 30.000 euro. Daarnaast zijn er de maandelijkse kosten van zo'n 400,- aan voer, stro, les, hoefsmid, inenten enz. Je hebt een potje nodig voor dierenartskosten, ik heb hier altijd een paar duizend euro in zitten. En verder heb je nog indirecte kosten, zoals onderhoud aan je stal en land. Dat is ook nog wel een paar duizend euro per jaar. Wij zijn geen rijke stinkerds, er wordt hier heel hard voor gewerkt. Het betekent ook keuzes maken.
Denk ook aan je verhuiskosten, het is een slechte tijd om dit nu te doen. Ik weet niet of je een ander huis te verkopen hebt, maar daar zul je minder voor krijgen dan je denkt. Aan de andere kant is het nu ook weer goedkoper om iets te kopen, maar zijn de banken daarentegen weer niet scheutig met hypotheken en leningen.
Mijn advies is; doe het goed, of doe het niet. Anders wordt het een teleurstelling. Dan kan je paard niet buiten, kun je de dierenartskosten niet betalen, of kun je geen onderhoud plegen aan je huis, stal of land. ALs je het kunt betalen, je hebt de tijd, en de discipline, is het het mooiste wat er is. Succes met je beslissing!

edit: ik lees dat er een aantal mensen zijn die hun mest over de weg vervoeren. Dit is illegaal, dat mag alleen als je een mestnummer hebt. Zelfs al doe je het kleinschalig. Wij hebben daarom een mestcontainer die geleegd wordt. Kost 1500,- per jaar, maar dan heb je wel een schone en legale mestafvoer.

Natuurlijk kan het allemaal goedkoper, en als je de mazzel hebt dat je zoals hierboven beschreven, gebruik kunt maken van diensten van anderen met traktoren, onderhoud enz, dan scheelt dit enorm. Maar als je dit niet hebt, zoals wij, dan zijn deze kosten allemaal voor jezelf.

Raising_Sun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 10:46

_Lorette_ schreef:
Wij woonden ook met paarden in de bebouwde kom (25 buren rondom :D ) en wij gooiden alles in een aanhangwagen, 3 zeilen erover (tegen stank) en dan zodra hij vol was wegbrengen naar de mestbult van een boer.

ik vroeg me eigenlijk af of je toestemming nodig hebt om je paard in de tuin te hebben staan. Zeker in de bebouwdekom? ik wil zelf ook graag mijn pony in de tuin zetten een grote stal neerzetten zonder weidegang dus alleen voor de wintermaanden aan huis en in de zomer op de wei in de buurt. misschien snachts nog in de stal. het is een gewone tuin wel lekker groot waar een stalletje gemakkelijk gemaakt kan worden maar je na 2 dagen toch echt een blubbertroep zou hebben van het gras. op 5 min. afstand in de paardrijvereniging waar ik gebruik kan maken van de bak dus beweging krijgt ze wel. Dus alleen een plekje in de tuin voor een stal zonder uitloop mag dat ook???

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 10:52

Ik zou dan wel kiezen voor een stal met uitloop, dat kan je ook bestraten toch? Ook in de winter is het fijn dat het paard buiten komt en de benen kan strekken.
En staat hij dan alleen?

Vraag me ook af hoe dat zit met vergunningen ed. Ik zou hier ook best een pony in de tuin kunnen zetten. Vraag me alleen af of de buren daar blij mee zouden zijn..