Negatieve energie "doorgeven" aan je paard.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kyarahh

Negatieve energie "doorgeven" aan je paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 10:51

Hoi bokkers,

Ik heb de zoekfunctie al gebruikt maar kon niet vinden waar ik precies naar op zoek was.

Mijn vraag was:
Stel, je zit bijvoorbeeld slecht in je vel/bent depressief (niks tegen die mensen hoor)/hebt net slecht nieuws gehoord/hebt net ruzie gehad of iets anders waardoor je negatieve energie uitstraalt (lijkt me?), en je gaat dan rijden. Geef je de negatieve energie dan door aan je paard? En kan dat een oorzaak zijn dat hij slechter loopt door jou? En is er iets wat je kunt doen om het even van je af te zetten? (als het van je af zetten niet gaat door "gewoon" bij je paard te zijn)

Het is misschien een beetje vaag omschreven, hoop dat jullie het snappen :)

Serendip90

Re: Negatieve energie "doorgeven" aan je paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 10:52

Als ik chago ga rijden, dan is hij ook gruwelijk vervelend. En meestal moet ik dan door hem weer lachen waarna het weer beter gaat. Paarden spiegelen dus ik geloof het wel.

Zelfde als ik (onbewust) zenuwachtig wordt van bepaalde mensen, dan gaat hij ook "onrustiger" worden. Dus neem aan dat ze het zeker voelen.

Ellen_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 10:54

Als ik niet lekker in mijn vel zit, gaat het lang niet zo goed als wanneer ik wel lekker in mijn vel zit..

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 10:58

Jahoor kan heel goed. Monty is sensitief, maar ik ook. Dat kan soms een hele vervelende combinatie zijn ;). Zeker als jij slecht in je vel zit kan je dingen minder hebben en kan je wat meer gaan snauwen naar je paard. Al zeg ik niet dat jij dat doet hoor, maar zo merkt je paard zeker wel dat je je niet zo fijn voelt.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 10:58

Lijkt mij zeker kunnen. Onbewust kan je houding dan veranderen en dat geeft gevolgen. Sterker nog, als je zelf negatief doet kan je zelfs andere mensen negatiever doen reageren. Gewoon door de manier van zitten, kijken, ademhalen, hoe je zelf reageert...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 10:59

Tja, als jij je niet prettig voelt reageer je anders dan wanneer je wel prettig in je vel zit. Als paarden iets goed kunnen is het gedrag lezen en ik denk dat de meeste paarden hierop zullen reageren. Ik weet in hoeverre energie (wat is dat? en dat is niet vervelend bedoeld maar een serieuze vraag omdat ik me niks bij dat woord kan voorstellen) daar wat mee te maken heeft.

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 10:59

Blij om te lezen dat ik niet de enige ben :)

Ik merk zelf dat ik de laatste tijd heel slecht in m'n vel zit, en daardoor begint mijn paard ontzettend te kl*ten. Ik geef hem dan niet de schuld want weet dat het aan mezelf ligt, maar stap wel altijd in tranen af de laatste tijd -O- Ben een beetje aan het zoeken of er een manier is om het tijdens het rijden even van je af te zetten, anders komt er alleen maar meer en meer frustratie..

Louise_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 10:59

Paarden zijn naar mijn ervaring best wel gevoelig voor emoties. Mijn verzorgpaard heeft het super snel door als je zenuwachtig bent. Of ze gaat je dan pesten (veel bokken) of zij weigert voor de hindernissen. Maar ook als je somber bent merk ik dat zij het merkt. Ik denk dat paarden zeker voelen. Ze kunnen het gewoon voelen door hoe jouw lichaamstaal is en wat je uitstraalt maar ook als je erop zit. Gespannen de teugels vast, zwaarder zitten, enzovoort. Dat beïnvloed natuurlijk hun gedrag ook weer :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 11:02

@TS balen dat je dan in zo'n negatieve spiraal terecht komt. Misschien zou je het kunnen verbreken door even alleen maar leuke dingen te doen, zoals borstelen en wandelen? Zodat het fijne gevoel weer terug kan komen en je weer wat positiever op je paard kan gaan zitten.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 11:03

Is absoluut zo. Je hoeft er niet eens op te gaan zitten, als je bij je paard in de buurt komt merkt 'ie het al. Hoewel paarden er wel verschillend op reageren. Aan het ene paard merk je vrij weinig terwijl er met een gevoeliger paard geen land meer te bezeilen is.

Als ik te veel nadenk of te veel spanning heb komt m'n paard al niet naar me toe. Op het moment dat ik dan niet meer denk en/of uitadem en ontspan komt hij meteen dichterbij staan. En hij heeft groot gelijk.

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 11:09

troi schreef:
@TS balen dat je dan in zo'n negatieve spiraal terecht komt. Misschien zou je het kunnen verbreken door even alleen maar leuke dingen te doen, zoals borstelen en wandelen? Zodat het fijne gevoel weer terug kan komen en je weer wat positiever op je paard kan gaan zitten.

Dat zou misschien wel een goed idee zijn inderdaad, bedankt voor de tip! :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 11:12

Hihi, borstelen hoef ik ook al niet te proberen als ik een slechte bui heb := Maar ik ken het paard van TS niet, misschien dat die 't wel goed vindt?

Wat ook vaak goed helpt, vind ik, is om wanneer je op weg bent naar je paard vast in de auto of op de fiets te bedenken dat je gezellig naar je paard gaat om wat leuks met 'm te doen. Dan heb je vast vooraf de juiste mindset. En wanneer je bij je paard bent dan alleen bezig zijn met het paard en met de omgeving (dus ondertussen in de gaten houden wat er om je heen gebeurt) en je lichaam ontspannen. Elk paard reageert daar eigenlijk goed op.

Succes TS :(:)

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 11:12

Die van mij reageert er heel extreem op. Voorbeelden:

- Een van de eerste keren dat ik er op zat tijdens het zadelmakmaken. De persoon die de longeerlijn vast had was erg gespannen (was voor haar een van de eerste keren, dus gebruikelijk). Mijn paard werd erg gespannen en onrustig. Zodra de lijn los was, was alle spanning verdwenen.
- als er iemand in de bak rijdt die zijn paard in de krul sleurt (stang&trens, mond open, valse knik, paard protesteert), reageert mijn paard direct gespannen: waarschijnlijk op de spanning/ ongemak van dat andere paard.
- toen ik mijn andere paard moest laten inslapen, had ik erg veel verdriet en dat heb ik vaak meegenomen naar stal. Dit had een directe uitwerking op mijn paard, die is een tijdlang doodongelukkig en vreselijk onzeker geweest (mede ook omdat zij haar vaste maatje, mijn andere paard, kwijt was). Daar zijn we nu nog van aan het "revalideren".

De een reageert er sterker op dan de andere, ik weet dat die van mij vreselijk sensibel is en heel sterk op haar omgeving reageert. Dat vergt dus nog de nodige training. Mijn ervaring is dat je het beste kan teruggrijpen naar de basis op dit soort momenten, dan voel je vanzelf wanneer je weer een stapje verder kan gaan.

MiniEqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 11:21

ik ben met snadrem mee eens, het verschilt ook erg per paard..maar ook per mens

als het gewn een rotdag is, is het voor sommige ook beter om niet op het paard te stappen. je kan longeren of iets en als het echt tegen zit dan nog eenvoudiger.
echter is het per persoon verschillend, als alles tegen zit stapte ik soms niet op het paard, terwijl ik soms voelde dat ik afleiding nodig had, ik ging dan gewoon lekker naar buiten, wel op een paard die dat braaf doet, want als het gemeut al begint voordat je het terrein af bent, dan beloofd het geen goede rit te worden. zelf heb ik ook vaak zat mee gemaakt dat ik op knapte als ik lekker ging dressuren in de bak, maar ik kan ook alles opzij zetten en focussen op het rijden

als het niet een eenmalige rotdag is, dan is terug naar de basis een heel goed idee om een negatieve spiraal te gaan doorbreken. Je moet het plezier weer vinden in het werken met je paard, proberen zorgen opzij te zetten en de paarden juist je vreugde terug te laten geven, dan verloopt de rest van de dag ook meteen beter.

liekemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 11:30

Ik merk het ook bij mijn twee friezen.
De een is wat gevoeliger als de ander.

Het "gevoelige" paard kan zich slecht ontspannen als ik zelf ook gestresst ben, dan ga ik ook nooit fanatiek rijden met hem, levert alleen frustratie op.
Het andere paard is van zichzelf heel koel en flegmatiek, die rijd dan voor mijn gevoel zelfs wat fijner, hij weet dat ik dan wat feller kan zijn en eerder ingrijp als ie zn best niet doet. Moet dan wel eerst een knop om zetten dat het paard niks aan mn stress kan doen zodat het niet "frustratie" rijden wordt.
Ik vind het heerlijk om lekker met het "Koele" paard te rijden als ik me gestresst voel, kom er dan met een leeggemaakt hoofd en een big smile vanaf.

Ook neem ik een goede vriendin van mij wel eens mee. Zij is depressief geweest en heeft een burn out gehad, heeft nog heel veel last van spanning. Ook zij heeft de ervaring dat ze bij de paarden haar hoofd leeg kan maken en met een smile weer naar huis gaat.

Ik denk dus dat paardrijden juist heel verlichtend kan werken, al hangt dat af van hoe je paard is en vooral ook hoe je je tegenover je paard opsteld. Les nemen terwijl je je juist min voelt en dit vantevoren goed met je instructrice bespreken kan ook heel goed helpen om juist het paardrijden weer leuk te maken als je je min voelt..

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 11:34

aan mijn paard kan je op afstand al aflezen hoe ik die dag in mn vel zit. Met echte slechte dagen dan kom ik niet eens aan dr, omdat ik weet dat ze dan echt vuil kan zijn. Maar als ik erg goede dagen heb, dan is ze echt ongelooflijk super. Ik weet dat ze extreem gevoelig is en dat kan heel erg in mn voordeel werken ( als ik iets maar genoeg geloof, dan doet ze het ook al vind ze het eng) maar ook in mn nadeel, want zodra ik twijfel dan doet ze het niet meer. Als ik stress heb dan is zij een mega stressbal.

Ik zou zeggen... gewoon weer terug naar de basis waar dingen goed gaat zonder veel moeite. Al is het leuk in de bak wat rondwandelen erop of ernaast en veel belonen, maar vooral proberen om jezelf in een goed humeur te krijgen... wat kan helpen is bijvoorbeeld met je paard in de bak rond te gaan rennen... endorfine geeft een goed gevoel en dat word opgewekt door bijvoorbeeld sporten... en je paard vind het leuk omdat je met lekkernijtjes aan het rondrennen bent.

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 12:15

Bedankt voor jullie reacties allemaal! :)

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 12:20

Als ik down of niet lekker ben heb ik juist een heel fijn paard, zij is er een die altijd dat stapje extra zet als je het zelf even niet kan doen.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 12:27

Princesj schreef:
Als ik down of niet lekker ben heb ik juist een heel fijn paard, zij is er een die altijd dat stapje extra zet als je het zelf even niet kan doen.

verslagenheid (overgave) is een andere energie dan irritatie of stress (confronterend)...
Als ik moet janken staat die van mij ook met haar hoofd in mijn gezicht om me te troosten, maar als ik ook maar iets van irritatie of stress in me heb dan moet ze niets van me weten!
Zo heeft zij ook dagen dat ze geirriteerd is en dat merk ik ook gelijk en dan weet ik dat ik niets van haar moet verwachten.

PardoesJessi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 12:30

Voor mij is het zeker dat mijn paard mijn stemmingen mee krijgt en dat dat een groot effect op hem heeft. Het is een vreselijk gevoelig dier.
Als ik heel boos of gehaast ben, dan moet ik er ook niet op gaan zitten.
Dat vertaald zich in blinde paniek....

O, en wat je er aan kan doen: de positieve kanten er van opzoeken...je heel bewust zijn van jouw stemming en wat dat met je dier doet. Het (iig voor de tijd dat je met je paard bent) heel bewust los laten.
En als dat niet lukt: iets anders gaan doen als rijden...
Laatst bijgewerkt door PardoesJessi op 08-11-12 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 12:31

Zoals iedereen hier al zegt pikt je paard wel op wat jouw stemming is.
Om jezelf te helpen kun je gaan kijken wat de oorzaak is van het slecht in je vel zitten. Dat is moeilijk maar helpt uiteindelijk beter dan het van je af proberen te zetten. Dat Lukt vaak niet.
Wees blij met het spiegelen van je paard en sta stil bij wat jou bedrukt. Als je negeert wat je paard aangeeft, wordt zijn reactie vaak extremer, zo van : baasje luister nou!
Je paard voelt zich beter bij een tevreden mens en daar doet ie wat voor.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 12:32

PardoesJessi schreef:
Voor mij is het zeker dat mijn paard mijn stemmingen mee krijgt en dat dat een groot effect op hem heeft. Het is een vreselijk gevoelig dier.
Als ik heel boos of gehaast ben, dan moet ik er ook niet op gaan zitten.
Dat vertaald zich in blinde paniek....

Bij mij in ezelgedrag of in gewoon bot wegrennen :')

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 12:33

oh zeker dat het rijden dan mis gaat hiero :')
heb een heel gevoelig paard
dus als ik niet lekker ben kan ik hem beter aan de longe aan het werk zetten
als ik erop ga gaat het geheid mis :')

sajavado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 12:34

heb ik ook vaak met me verzorg paardje, ik ben emotioneel de laatste tijd niet stabiel en merk aan haar dat zij er heel zenuwachtig en onzeker van word. het is een dravertje, en die zijn zowiezo al wat gevoeliger. maar je bent dus zeker niet de enige!

Reformer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 12:35

Ik ben zeker ervan overtuigd dat je dat doorgeeft.. Maar nieteens in iets "spiritureels", maar wel omdat je soms onbewust anders om gaat met je paard. In de omgang maar ook in het rijden. Ik weet het van mezelf.. Snel geirriteerd en geen geduld. Ik stap dus ook niet meer op mijn paard als ik me rot voel, want die pikt dat echt niet van me :') En terecht!