Bokkers die hun paarden thuis hebben staan.......

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sabrina1983

Bokkers die hun paarden thuis hebben staan.......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 15:25

Hoi Allemaal!

Eigenlijk ben ik best wel benieuwd naar hoe jullie stal-management er uit ziet.
Vooral nu het toch langzaam weer winter wordt, merk ik dat ik nog wat zoekende ben naar ( een nieuwe ) structuur.
Ik heb mijn Haflinger en Shet x Welsh nu sinds Augustus thuis staan. Overdag hebben ze weidegang `s avonds/ `s nachts paddock met inloopstal, zowel in de zomer als winter. Wei is behoorlijk schraal nu, bij erg slecht weer blijven ze op de paddock. Ik geef ze ( omdat het allebei sobere dieren zijn ) schraal hooi. Zodat ze wel maagvulling hebben, maar niet te veel dikmakers binnenkrijgen.

Hoeveel voerbeurten hebben jullie? En hoe ziet jullie dagelijkse structuur er verder uit?

Mijn dag ziet er als volgt uit;

07.30 uur: Voerbeurt ( 2 plakken overjarig/ arm hooi )
11.00 uur: Werken met de paarden ( voornamelijk grondwerk/ wandelen/op de cirkel, Haflinger is 3,5 en nog niet onder het zadel )
Paarden gaan daarna de wei op en krijgen daar hooi ( +/- 2 plakken ), paddock/stal/ wei uitmesten
16.00 uur: Paarden gaan op de paddock ( 2 plakken hooi )
19.00 uur: Paarden krijgen een handje muesli en 2 plakken hooi
22.00 uur/ 22.30 uur: Laatste ronde 4 plakken hooi.

Ik zal zeggen..... Brand los! :D

MarliesV

Re: Bokkers die hun paarden thuis hebben staan.......

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 15:29

Pff, ben jij overdag bij huis? Want dat maakt het bovenstaande wel haalbaar.

Bij mij was het schema altijd (werk 40 uur per week):
7.30 hooi geven (flinke lading zodat ze daar de dag mee door konden)
17.00 weer hooi geven, evt muesli als dat nodig was
22.00 weer hooi geven

Dat is het. Werken deed ik alleen in het weekend met de paarden omdat ik geen verlichting had buiten.
Daarnaast de weide mesten zodra daar tijd voor is, dat deed ik ook wel met een hoofdlamp op.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 15:34

Ik heb ze niet achterom staan maar 1 km verderop.
7.30 hooi voeren in netten,krachtvoer en doorgang naar bak openen, en 1 van de 3 staat apart dus daar maak ik ook het draadje van de paddock voor open
Dan mesten, vegen en hooinetten voor de avond vullen

17.00/18.00 weer hooi voeren en krachtvoer en bak dicht en paddock voor 1 paard dichtmaken
mesten en vegen en hooinetten voor de ochtend vullen

Rijden doe ik woensdagochtend als ik vrij ben en de kleine op de creche is, en in het weekend. vaker helaas niet mogelijk

Elke anderhalve week ga ik nieuw pak voordroog halen en vul ik het 1000 litervat met water, heb een benzinepomp maar die laat ik niet daar staan ivm angst voor diefstal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 15:38

Tussen 6 en 7 uur geeft mijn vriend hooi
8 uur gaan ze naar buiten, staat een voerruif met onbeperkt droge kuil
Afhankelijk van het weer gaan ze om 17.00-20.00 naar binnen, dan krijgen ze wat krachtvoer. Ik kijk om 22.00 of alles goed is en wie niks meer in de box heeft krijgt nog wat hooi voor de nacht.

Onbeperkt ruwvoer bevalt mij buiten erg goed, ze vreten zich ook niet vol staan een groot deel van de dag wat anders te doen. Op stal voer ik niet veel per keer, dat gaan ze verknoeien.

Xhiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 15:39

ik heb paard+ shetlander ook aan huis staan.
sochtends rond 8 uur voer ik (voordat ik naar school ga, soms is dat eerder, maar meestal niet later) dan krijgen ze hooi+ brok
rond 12 uur krijgen ze hooi van mn ouders
als ik uit school kom (heel verschillend qua tijd) ga ik meestal even rijden. dan krijgen ze om 6 uur weer hooi+ brok
en om 10 uur savonds weer hooi.

dit is als ze niet naar buiten kunnen ivm slecht weer. anders zet ik ze rond 8 uur buiten en voordat het donker word weer binnen

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 15:42

Toen ik ze aan huis had, hadden we ze (zomerperiode) op de wei staan. voer 2x per dag ( voor het werk, na het werk) en ze hadden nog volop gras. Hooi werd wel bijgevoerd als het wat minder was (2 grote weilanden) dus dan voor de afwisseling vooral...

In de winter was ik daar al weg :$ wel ze daarvoor nog op een weitje gehad.. dan kregen ze ook 2x per dag een berg hooi en 's ochtends wat brokjes/muesli en 's avonds ook...

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 15:42

Ik heb de paarden ook aan huis staan.
Mijn vader doet momenteel de verzorging, omdat ik dat even niet kan.

rond 7.30 krijgen ze hooi.
Als ze dat op hebben, 9 of 10 uur, gaan ze naar buiten. Daar krijgen ze momenteel ook nog hooi bij gevoerd, want het gras is bijna op. Over een paar weken mogen ze op een land van een boer, waar momenteel pinken op lopen.
Rond 5 uur gaan ze naar binnen. Dan krijgen ze brokken en rond 6/7 uur krijgen ze hooi.

saden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 15:47

Hier gaan ze smorgens direct naar buiten, tenzij ik ga rijden oid.
Daar staan ze de hele dag. S middags mest ik vaak uit. Mijn dochter ligt dan op bed.
Tussen 17.00 en 22.00 haal ik ze binnen, dit ligt aan het weer en of ik moet les geven.
Op stal krijgen ze hooi en muslie.
Hier staat nog genoeg gras en de paarden zijn dik genoeg vandaar dat ze maar 1 keer per dag voer krijgen.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 15:50

Het stalmanagement blijft toch een beetje zoeken wat fijn / makkelijk werkt merk ik.
Vorige winter stonden ze voor het eerst thuis, nog niet alles was helemaal af en ze gingen toen 's nachts op stal, omdat ze gewend waren ook overdag op stal te staan. Nu hebben we ze net weer terug van 24/7 land en doen we eea toch anders dan vorig jaar, ze blijven bijv. momenteel 's nachts ook nog buiten.

Op dit moment ziet het er ongeveer zo uit:

Door de weeks:
7.30 hooinet vullen en evt. water bijvullen, 2 hoopjes wortels neerleggen.
18.30 poepscheppen uit de paddock, water bijvullen, hooinet bijvullen, straatje/stal vegen.
Afhankelijk van weer/tijd/zin daarna met de paarden op stap op met ze te werken, wij hebben namelijk geen bak bij huis. Na terugkomst thuis krijgen ze op stal wat muesli en dan gaan ze terug naar buiten.

In het weekend:
8.30 hooinet vullen en evt. water bijvullen, 2 hoopjes wortels neerleggen
Daarna mest scheppen uit de paddock, straatje vegen etc.
Zaterdag heb ik 's middags les, op zondag is het of lekker naar het bos, buiten wandelen of ze hebben vrij.
21.00 uur water bijvullen en hooinet bijvullen.

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 15:52

Mijn haflinger en shet staan ook aan huis
Onze dagindeling is :
7.30 kuilgras en haflinger ook halve schep sportbrok
9.30 shet op de wei en haflinger rijden en daarna ook op de wei
13.00 allebei uit de wei ,haflinger halve schep meusli en shet een handje
14.00 allebei kuilgras
17.00 allebei kuilgras en haflinger halve schep sportbrok
21.00 allebei kuilgras en dan gaan ook buitenluiken dicht en licht uit
Dit is onze dag indeling in de winterperiode, zomers gaan ze overdag de wei op
Ik ben wel overdag thuis

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 16:08

Hier staan er momenteel een fjord en een shet op dieet in de bak. Zij krijgen 2x per dag 3 plakken hooi.
De rest staat nog gewoon op de wei met gras en krijgen af en toe een plak hooi bij voor de structuur.
Verder krijgen ze momenteel in de ochtend een beetje fibra met een schep weerstandspoeder. Tegelijkertijd mest ik de bak uit. Afhankelijk van hoeveel tijd ik nog heb werk ik dan wat met ze (op de grond).

Straks als het gras echt op is ga ik over op 24/7 hooi. Dit voer ik dan als het me uitkomt. Meestal wel aan het einde van de dag/voor het donker, maar als dat niet lukt wordt het ook weleens eerder op de dag.

sabrina1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 16:44

Wow, wat een reacties al! :-)

Citaat:
Pff, ben jij overdag bij huis? Want dat maakt het bovenstaande wel haalbaar.

Jep! Ik ben overdag thuis. Dat is het voordeel van onregelmatig werken. Ik werk slaapdiensten, en als ik zo`n dienst heb,

dan ben ik meestal om 11 uur `s morgens thuis. Dat is wel heel lekker eigenlijk... :j Ik hoef dan meestal ook niet meer te slapen, want ik heb op mn werk al geslapen.
Ook ben ik nog gezegend met een super lieve vriend die veel voor de paarden doet! *\o/*

Als ik overdag wel weg moet, dan laat ik ze op de paddock staan met een flinke bult hooi. Ligt er ook een beetje aan hoe lang ik weg moet.

Citaat:
Onbeperkt ruwvoer bevalt mij buiten erg goed, ze vreten zich ook niet vol staan een groot deel van de dag wat anders te doen. Op stal voer ik niet veel per keer, dat gaan ze verknoeien

Lijkt mij ook wel fijn om onbeperkt ruwvoer te geven, hoe doe jij/ jullie dat precies?

Yaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 16:57

Hangt er vanaf, in de zomer staan ze 24/7 buiten en hebben ze onbeperkt ruwvoer + glas. In ik rijd altijd savonds na het eten behalve in het weekend. Werk namelijk 40 uur.

Nu in de winter is het als volgt:

07:00
Mijn vader voert ze

08:00 Als het nog enige redelijk weer is zet ik ze met mijn moeder naar buiten. Is slecht weer blijven ze binnen.

17:00 Als ze buiten staan blijven ze daar nog even, anders gaan ze de paddock in.

18:00 Mochten ze om wat voor reden dan ook binnen staan worden ze gevoerd.

20:00 Ik ga rijden of haal ze naar binnen, strooi op en mijn vader voert ze.

23:30 Mijn vader voert ze nogmaals wat hooi voor de nacht.

Mesten doe ik elk weekend.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 16:59

Ik geef ze ook onbeperkt en hier vreten ze ook niet de hele tijd. Valt me alles mee.
Wij hebben een groot net van zo'n 1,50 x 75 cm, die stouw ik nokkie vol en daar eten ze de hele dag van. Als ik hem vol stop om half 8 's ochtends, is hij pas voor de helft of soms 3/4 leeg. Vul het ook bij als het nodig is of als ik weet dat ik voorlopig een paar uur niet aan kan vullen als het nodig is.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 18:38

Jeetje, wat doet iedereen ingewikkeld :o . Dan heb ik het mezelf toch wel simpeler gemaakt.

Zomer: 24/7 buiten met automatische drinkbak, zonder bijvoeding.
Winter: 24/7 buiten in de paddock/bestrating met automatische drinkbak en onbeperkt ruwvoer. Netten vul ik 1 x per dag (staan nooit zonder), mest ruim ik 1 x per dag. Stal wordt 1 x per week uitgemest (schone dieren). Overdag willen ze ook nog wel in de winterwei staan, net hoe het uitkomt. Dus in de ochtend loer ik om het hoekje of ze er nog goed bij staan en eventueel gooi ik ze in de wei, de poep wordt dan ook opgeruimd, anders doen mijn honden het voor me en dat hoeft dan weer niet van me. In de avond (geen vaste tijd) vul ik de netten bij. Eventueel trek ik ze weer uit de wei als ze daar op zijn gegaan.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 19:28

7.00u voeren. Als het droog lijkt te blijven gaan ze de wei op met een bak hooi en anders blijven ze in de uitloop

17.00 snel mesten, hooinetten vullen en weer in de uitloop.

Ik werk fulltime.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 21:02

8.00u voeren (hooi en krachtvoer )
9.30 de wei op
16.30/17.00 weer op stal waar hooi klaarligt
21.30 voeren en afsluiten (hooi en krachtvoer)
ergens tussen 9.30 en 16.30 worden ze 1 voor 1 een keer van de wei geplukt om wat te doen, longeren, rijden, mennen net waar ik zin en tijd voor heb die dag.
Ook ergens in de tussentijd mest ik de stallen en leg hooi klaar voor binnenkomen.

Nu staat er nog gras zat op de wei, anders krijgen ze buiten ook nog 2x hooi

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 21:21

Door de weeks, als ik werk:
7.30/8.00u eerset voerbeurt (ruwvoer en muesli/wortelen) en paarden buiten zetten
15.00u tweede voerbeurt, muesli/wortelen), paarden blijven buiten verder
15.15u uitmesten
19.00u derde voerbeurt, hooi en binnenzetten
21.00u vierde voerbeurt, slobber en hooi. Licht uit en welterusten

Tussendoor rijden. Na het rijden gaan ze een uurtje op stal.
In het weekend gaan ze vaak een uurtje later naar buiten, dan slaap ik 'uit'.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 21:36

6u: voederen / uitmesten
6u30: jonge paarden op de wei voederen en controleren
6u45: paarden buiten
7u45: vertrek naar werk
16u: paarden binnen
16u15: thuiswerk
18u: mengeling + biet
19u: rijden (afhankelijk van de dag zijn dit er 1 tot 3)
20-21-22u: hooi geven

Als ik om iets na 20u binnen ben werk ik daarna nog een uur door, anders niet.
Zelden dat ik voor 21u klaar ben op stal.
Ik sta in het onderwijs en ben dus redelijk veel thuis (maandag en woensdag namiddag), maar ik heb dan wel nog bijna altijd voorbereidingswerk.
Heb er momenteel 3 onder het zadel, dus drukke tijden.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 22:26

Doordeweeks zet ik ze om 6u op de wei. Nadat ze brok hebben gegeten. Ze staan nu door nattigheid op apart stukje wat ze kapot mogen lopen met hooi.

Dit tot een uur of 16, dan naar binnen. Daar ligt ook weer hooi.

Brok in avond voer ik niet op vast tijdstip. Hooi of stro hebben ze altijd tot hun beschikking.

Mesten doe ik dagelijks, drollen uit de stal. Eenmaal per week alles eruit en compleet schoon bed. Voer zet ik voor een week klaar in bakjes, werkt goed. Kan ik het zo pakken en geven. Hooi leg ik ook altijd al voor een paar dagen klaar. Zelfde met stro (ik voer ook stro als ruwvoer).

Tis nu echt een mindere tijd, maar paarden komen niks te kort en ik maak het mezelf "zo gemakkelijk mogelijk"...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 22:27

Hele dag buiten; 's ochtends hooinetten vullen en 's avonds weer :) geen vaste voertijden.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 22:29

5.15-5.30uur gaan ze naar de wei (ondertussen uitmesten )
6.30uur naar binnen (1 paard met uiloop) hooi-meusli- wortels
13.00uur zet debbie (hondenuitlaatservice cq paardenuitlaatservice :-) ) ze in de wei
17.00uur (mesten )weer naar binnen ; hooi + meusli
20.00uur wortels/appels
21.30uur slobber + hooi

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 23:08

Ik verzorg de paarden aan huis en 5x per week helpt de eigenaresse van de pensionpony met een verzorgbeurt. Dan heb ik vrij of doen we het samen of kan ik andere extra dingen doen die anders blijven liggen.

Ik heb een dochtertje en werk de laatste jaren niet meer buitenshuis. Veel verbouwen, dochter, huishouden en de paarden en regel-doe bijna al het onderhoud er omheen, met soms wat hulp van anderen.

Herfst/Voorjaar
voor 9 uur voeren we de paarden in de paddock, als er paarden op stal stonden (nu zelden/nooit ivm voorkeur voor inloopstal bij ons allebei), gaan die naar buiten en krijgen daar hun ontbijt.

meestal mesten we dan gelijk uit en vullen de hooinetten voor de rest van de dag, ik doe het ook wel eens later op de dag als dat ivm dochter beter uit komt.

Als de eigenaresse er is, of als mijn dochtertje bij de oppas is, kunnen we dan nog even wandelen, rijden of longeren.

Tussen 11 en 12 gaan de paarden het land in, als het land het toelaat.
Zo niet, krijgen ze tussen 12 en 13 uur hun 2e x ruwvoer.

tussen 15 en 17 uur uit het land, nu het zo nat is en steeds eerder donker wordt meestal uiterlijk rond 16:00

Als de eigenaresse van de pony er is, mest zij gelijk de wei uit en gaat dan wat met haar pony doen en voert rond 17:00
Als ik het moet doen kan ik niet altijd uitmesten omdat ik dan te lang weg ben dus haal ik ze alleen op en voer ze tussen 17 en 18 uur hun 3e keer ruwvoer.

Dan tussen 22:00 en 24:00 mest ik nog een keer uit en voer ze voor de laatste keer, als er paarden op stal moeten, zet ik ze dan op stal.

Kosta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 23:19

Hier worden ze 's morgens rond 7 uur gevoerd d.m.v. sportbrok
Rond 7.45 gaan ze de wei in met hooi erbij, maar meestal vinden ze het gras nog spannender. Ze gaan altijd de wei in, hoe het weer ook is, zelfs in de sneeuw.
Om 15.30 worden ze weer binnen gezet en gereden en krijgen ze ook wat hooi.
Om 18.00-19.00 uur worden ze afgevoerd d.m.v. sportbrok en hooi voor de nacht. Ze staan op stro, dus vervelen zich verder niet.
Dit is door de week, in het weekend krijgen ze meestal wat later eten.

In de zomer krijgen ze geen hooi, dan hebben ze een volle wei en krijgen ze dus alleen sportbrokken. Vaak gaan ze dan korter de wei in, omdat ze ook wedstrijden lopen en ze anders echt te vet worden.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 23:25

Om 8 uur s'morgens maakt mijn man de paddock schoon, geeft paard en shet wat beweging en daarna hooi. Tegen half 12 zet ik ze op de wei met hooi en tegen 4 uur gaan ze weer in de padddock. Tegen 8 uur s'avonds geef ik ze een beetje krachtvoer en hooi en wens ze welterusten.