Zelf ontworpen hooiruif?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Zelf ontworpen hooiruif?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 14:17

Wie heeft het? Een zelf ontworpen hooiruif, of misschien wel een ander ingenieus idee om een hooiruif of hooi voederstation waarin je hooi in de wei kunt voeren zonder dat het nat wordt?

Het probleem namelijk van een hooiruif die je koopt, die zijn en ontzettend duur en meestal ook niet op maat. Het zit namelijk zo dat ik drie kleine pony's hebben (onder de 1.19) en een jaarling die volop in de groei zit en momenteel meet hij 1.34, ik zou dus zelf aan 't ontwerpen en bouwen willen slaan maar wil eerst ideeen opdoen. :j

Dus foto's, tips en waarom je het juist zo zou moeten doen zou ik graag willen horen. :7

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 14:18

Grote houten kist?

KimD

Re: Zelf ontworpen hooiruif?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 14:22

Maar dan blijft het niet droog, het gaat mij vooral om het dak om het droog te kunnen voeren in de wei. Ze krijgen in de winter minimaal twee balen per dag als niet meer.

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 14:23

van die dakbedekking erop leggen?

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 14:27

een 1000 liter watervat kopen, zak eruit halen en daar passen 4 balen hooi in en dan een zijltje eroverheen spannen ( een stevige die op maat is) ... werkt perfect... zo heb ik het jaren gedaan... kunnen ze gewoon tussen de spalies dooreten.
Zet je twee palen aan beide kanten en dan staat hij super vast...
Zo een vat kost ongeveer 45 euro en een goed zijl met correcte haken misschien 15 euro... voor 60 euro en 4 palen heb je een mega goed voedersysteem.

Afbeelding

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 14:28

Mijn paard ging rollen en kwam met 1 been helemaal in die bak vast te liggen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 14:29

En hoe is je ervaring met schuin regenen ertegen? :oo
Wel superslim idee!

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 14:30

Tja, de vraag is.. hoe handig ben je? en wat mag het gaan kosten.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 14:31

Nou in principe ben ik bereid geld uit te geven als het zich loont, en ik ben handig, en mijn papa is ook behoorlijk handig. Als iets een aantal jaar meegaat dan wil ik daar best wel voor betalen ;)

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 15:31

marleen_usar schreef:
Mijn paard ging rollen en kwam met 1 been helemaal in die bak vast te liggen.

Tja, dat het je met elk systeem met gaten en ook met omheining dat dat gebeurd... ik heb in 3 jaar nog nooit 1x een probleem gehad ermee.

TS, schuin regen wordt het wel nat, maar je kan natuurlijk de kant waar de regen normaal vandaan komt afschermen met eem plaat aan de binnenkant.
Bij de mijne zat er niet eens een dak op in de winter.... maar bij mij aten ze er met zn drieen uit, dus moest er elke dag 2 a 3 balen inleggen.
Maar mochten die van jouw niet zo snel eten, dan even uitzoeken waar de wind vandaan komt en aan die kant(en) gewoon aan de binnenkant een stuk hout ofzo vastmaken zoda die kant beschermt blijft.

zal zoeken of ik een foto kan vinden.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 15:37

zulke vaten krijg je hier overal gratis, ik voer alleen met de bovenkant eraf gesneden en scherpe kanten afgebraamd, nog nooit problemen gehad dat ze het niet aten als het nat werd

maar die ruimtes ertussen zijn vrij smal , daar kunnen ze toch nooit met hun hoofd in, als de bovenkant dicht is, hoe komen ze dan aan het middelste deel hooi???

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 15:42

Lyn... daar komen ze niet aan, dat moet je steeds naar beneden duwen als je de volgende balen erin doet... Het is een ideale manier om ze een hele dag te laten toen over hun maaltijd en er wordt extreem weinig verspilt op deze manier ook.

(ga ff naar mn paarden, zal tegen t einde van de middag wat foto's posten)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 15:43

maar gaan ze niet klooien als ze hooi zien en er niet aankunnen? die van mij zouden het dakje van zeil er gewoon afslopen ben ik bang

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 15:47

Lynn_Nikita schreef:
maar gaan ze niet klooien als ze hooi zien en er niet aankunnen? die van mij zouden het dakje van zeil er gewoon afslopen ben ik bang

er passen 4 balen in, dus in theorie kunnen ze van alle 4 de balen zeker de helf opeten... dus dat houd in 2 balen per keer... en dan wanneer je weer bijvult dan doe je er weer twee balen bij... dus dan zouden ze 4 balen per dag kunnen eten.
Ik liet altijd het zijl eraf en dan konden ze ook van boven af eten, maar dan bleef er altijd nog een stuk waar ze niet aan konden... Maar tegen die tijd legde ik er weer 2 nieuwe balen in.
Ze doen op deze manier wel langer over hun hooi als wanneer je het gewoon geeft.
Kijk... ben je bang dat ze gaan klieren, dan doe je er twee houten platen in die je van onder vastmaakt aan de onderkant en dan boven samen laat komen... dus dat je twee v vormen krijgt als het waren ( dus dan zet je een ^ in het vierkanten frame)... dan heb je twee schuine ruiven naar beneden en dan zal al het hooi altijd naar beneden komen en kunnen we er altijd aan... maar dan kan je natuurlijk wel minder hooi in zo een ding doen.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 15:49

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 15:52

En een kliko dan? Was ook ooit is een topic over

cha_mira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 15:55

Ik ben daar ook heel benieuwd naar dus ik volg even!

Ik heb ooit op bokt iemand gezien die eentje in hout had gemaakt maar kan het niet terug vinden!

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 15:59

Deze vond ik vorige week omdat ik net als jij aan het zoeken was naar een goede makkelijke en goedkope oplossing voor het geven van hooi. En hooinet nu 3x gesloopt is door kleine tanden;) Ook met en zonder dak te maken en makkelijk zelf de maten naar eigen idee aan te passen en ook hoogte dak en of je wel of geen dak wil. Oversteek dak wil ik zelf dan wel iets breder zodat je pony ook droog staat:) En als je heel handig bent doe je een constructie maken net als de hooi op slag van vroeger met dat je hoogte dak in kan stellen:) of de poten hoger en lager kan stellen voor grotere en kleinere dieren. Bij het rooster ook kettingen eraan maken die korter zijn dan de bak hoogte zodat het vertragingsrooster er niet uitvalt;) je kan er ook nog wielen voor verplaatsbaarheid onder maken en handvat hout aan zijkant er voor;)

Ik wil deze voor mijn 3 mini shetlander en ponies ook maken:) gewoon omdat het niet duur is

Oorspronkelijk is dit voor schapen. En vind het bovenaf eten prettiger en natuurlijk aan doen dan zijkant en kan het ook niet zomaar in ogen komen. En eentje met overbeet kan makkelijker pakken:) En je hebt neit zoals bij ruifen veel knoei er onder liggen en op de grond;) Door het dak ook niet nat. En vooral zelf eenvoudig te maken en goedkoop:)

Werktekening:
[url]http://www.shetlandschapen.nl/teksten/tekening%20hooiruif.pdf
[/url]
Foto praktijk en nog verder aan te passen naar eigen wens uiteraard
http://www.shetlandschapen.nl/fi-1-n3-5-schrn.html

En eventueel te verzwaren door stenen onderin te doen:) En zorg voor niet teveel modder bij de bak stenen er onder en rondom waar je paard op past;)

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 17:07

Afbeelding

Zoals je ziet zijn de gaten groot genoeg om tussen door te eten. Je kan er ook gewoon dus een houten dakje op maken ofzo... Maar voor mij werkte dit ideaal.
De reden waarom er zoveel rond op de grond ligt is omdat ik soms ook ladingen los hooi in gooide en dan dan hun voerbakken er ook in zetten en ze dan al het losse hooi eruit gooide op zoek naar een verloren korrel...
Dit is overigens een foto van 3 jaar terug... mn meisjes waren toen nog babies.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 18:34

Ik denk dat ik het watervat idee eens ga proberen! In principe kan ik dan kleine baaltjes blijven voeren. :j Dus dat is ook wel ideaal, die liggen namelijk vrij kortbij in een loods.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 18:41

cha_mira schreef:
Ik ben daar ook heel benieuwd naar dus ik volg even!

Ik heb ooit op bokt iemand gezien die eentje in hout had gemaakt maar kan het niet terug vinden!

Afbeelding
zoiets als deze van ons? kan ook dubbel natuurlijk...

prototype van restmateriaal en tegenwoordig even buiten gebruik...

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 22:21

Ik zag een optie als die van LecyTinker staan en vroeg me al af hoe het irl eruit zou zien. Super! Die dingen staan hier in de buurt te koop voor nog geen 20 euro dus een hele goede optie. Interessant!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 08:38

Hebben jullie paarden nooit vastgelegen in zo,n gat?

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 08:48

marleen_usar schreef:
Hebben jullie paarden nooit vastgelegen in zo,n gat?

Die van mij nog nooit, hebben genoeg ruimte om te rollen, maar ben je daar bang voor, dan kan je altijd nog betongaas vast maken aan de kanten zodat de gaten kleiner worden en er echt geen hoef meer doorheen past.
Maar ik heb er ooit aan gedacht dat dat kon, simpelweg omdat ze er alleen bij stonden een hele dag om te eten en de weide in gingen om te crossen, rollen of poepen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 09:33

Het vastzitten lijkt me ook zo onwaarschijnlijk. :oo