voeding vrij magere luchtzuiger, oplossing?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SmartBH

voeding vrij magere luchtzuiger, oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 22:44

Hoi allemaal,

Zoals ik al eerder vermeld heb , heb ik dus een vrij erge luchtzuiger. Hij heeft onlangs gaskoliek gekregen, DA is langs geweest. Ik heb gevraagd aan hem of er eventueel aanwijzingen zijn naar maagproblemen maar hij zei van niet. Mijn paard had dus geen verstopping in de darmen dit is gecontroleerd geweest. Ik heb het centraal topic over luchtzuigen doorgenomen en heb gezien dat er toch heel wat aanwijzingen naar maagproblemen zijn. Ik ben dus van plan om maagcompositum te gebruiken maar hoeveel moet je hiervan gebruiken? Een stalgenote heeft mij ook aangeraden om slobber te geven aan hem maar hoeveel mag ik hiervan geven? Ik heb deze alvast aangeschaft het komt uit de AVEVE; Hij kan buiten op de wei voor een aantal uur per dag maar hij doet heel erg moeilijk om in deze wei te staan. Hij staat namelijk alleen en kan geen andere paarden zien...hij loopt dus heel de tijd zenuwachtig heen en weer en de weide is niet groot genoeg om er nog een paard op te zetten. De boer is dus niet al te happy hierover... ik probeer het op te lossen door hem te laten grazen aan een halstertouw..natuurlijk is dit maar een beperkt aantal uur...

Kortom wat kan ik doen om hem een beetje dikker te laten worden? De DA ziet dit niet echt als een probleem maar ik vind mijn paard nu ook niet bepaald "goed in zijn vel staan". Je kan veel te makkelijk zijn ribben zien. Momenteel krijgt hij heel veel hooi en een 2 x per dag een onderhoudsmengeling.

Kan er mij soms iemand helpen met tips over voeding?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 22:52

Je zou hem senioren priores van Subli kunnen geven, dat is een slobber op basis van buitenpulp (= ruwvoer), daar zetten ze goed van aan en bietenpulp is goed voor de darmen.
Dit kun je aanvullen met omega 369 mix en/of lucerne.
Lucerne is ook goed voor maagproblemen.

SmartBH

Re: voeding vrij magere luchtzuiger, oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 22:58

Ok, ik heb nu momenteel een zak van 11 kg staan het is Recup – mash (314) dat ik heb dit stond erbij van uitleg:

Slobber voor paarden die herstellen na inspanning of ziekte

Dit slobbervoeder is goed verteerbaar en zorgt voor een snel
herstel na een zware inspanning of na verzwakking door ziekte of operatie.
slobber
extra hoge vitaminegehaltes
zeer smakelijk
licht verteerbaar
voor snel herstel
voor alle paarden

Voederadvies:
1 kg mengen met 1 liter warm water (70°C en dan voldoende laten afkoelen). Deze gehaltes kunnen variëren naargelang het type paard en de intensiviteit van de training. Kan ook als extra gegeven worden, na een zware inspanning, om uw paard sneller te laten recupereren. Krachtvoeder wordt steeds gegeven naast kwalitatief ruwvoeder zoals hooi of stro (1 kg ruwvoeder per 100 kg lichaamsgewicht).

Ik zal kijken of er op de ingrediëntenlijst iets van bietenpulp in zit :) als deze zak op is dan kan ik eventueel kijken voor een slobber op basis van bietenpulp of is zoiets ook apart verkrijgbaar? Weet ook niet goed of ik dat allemaal door elkaar mag mengen? Wil ook wat voorzichtig zijn met het aanpassen van voedsel. De stalgenote die mij geadviseerd heeft zei dat ik de slobber 1 à 2 keer per week mag geven

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 23:01

belangrijkste voor een luchtzuiger zal zijn:
-constant voeren
-stress vermindering
dus stap een: zorg voor een slowfeeder zodat die dag en nacht kan eten als die dat wil
stap twee: verminder de stress, overduidelijk: zorg voor een vriendje op de weide !
denk dat je hiermee al een heel eind zal komen ...

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 23:04

ik heb een slowfeeder maar hij komt er niet aan denk ik dat het te veel moeite is , heb een hele grote hooinet met kleine mazen aangeschaft maar hij komt er niet aan. Ik heb dus een gewoon hooinet hangen voor hem.

Het probleem is dat ik geen vriendje voor hem op de weide kan bezorgen :( er mogen geen paarden meer op de weide bij ons , hij is dé uitzondering :( er waren nog enkele shetlandspony's op de stalling maar die zijn nu verkocht dus dat was een optie geweest...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 23:16

dat maakt het idd een heel stuk moeilijker. Ook niet een pony van iemand anders? desnoods een geitje of een schaap? (alles is beter dan niks)
enneuh, de slowfeeder, als die honger genoeg heeft zal die hem wel gebruiken hoor ;)
verstop er wat lekkers in (stukjes wortel, etc) voor extra motivatie :)

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 23:20

ja ik snap het niet waarom hij het niet wil gebruiken ! het is echt een groot formaat dus super interessant om te gebruiken, maar hij knabbelt er nauwelijks aan..maar ik zal het nog eens proberen met wortels erin verstoppen ! :) daar is hij namelijk dol op :) hij krijgt ook af en toe een blokje waar hij kan aan knabbelen een liksteen interesseert hem niet..ik heb vandaag de boer gesproken en hij vind het niet interessant om mijn paard nog in de weide te zetten... :( toch wil ik het nog proberen ik heb er deze morgen eens bij gebleven dan is hij nog vrij onrustig staat ook heen en weer te lopen aan het poortje maar hij hinnikt niet constant...een andere pony bij zetten zal dus zeker niet mogen... :( ben een beetje ten einde raad wat betreft de wei...wil hem ook niet opsluiten nu ik eindelijk het groen licht heb gekregen om hem buiten te zetten...

Franciska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 23:24

Mijn paard zuigt ook lucht en werd zo ineens magerder. Dierenarts gekomen en die heeft onderzoek gedaan, kwam niets uit. Hij krijgt nu Sanequi Muscle van de dierenarts. Op dit voer doet hij het erg goed.. Hij is fris, wordt steeds dikker en is weer happy!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 23:24

hij moet aankomen dus waarom de slowfeeder.ik zou hem gewoon een bult hooi geven zo veel dat hij de dag erna nog over heeft(dat deden wij bij de merrie die lucht deed zuigen),op stal box van 4x4 stond ze samen met een a pony.en daar stond ze ook mee op de wei van s'morgns tot sávonds zo lang mogelijk en daar kreeg ze in de winter ook een bult hooi.erna is ze 24/7 buiten gaan staan in een kudde dit ging ook prima.ik zou geen kachtvoer meer geven of alleen handje vitamine/mineralen korrel en gewoon zoveel hooi als ze wilt.

het paard dat ik hier boven omschrijf stond eerst op een pension stal waar ze veel luchtzoog,ze stond toenalleen in een box met wel rum hooi maar vooral na het krachtvoer zoog ze veel lucht,op de wei was ze ook altijd dramatische aanhet doen als ze alleen was.toen we het zo zijn gaan doen als hier boven toen zoog ze bijna geen lucht meer.ook geen voerbak in de box maar alles op de grond voeren

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 23:26

SmartBH schreef:
ja ik snap het niet waarom hij het niet wil gebruiken ! het is echt een groot formaat dus super interessant om te gebruiken, maar hij knabbelt er nauwelijks aan..maar ik zal het nog eens proberen met wortels erin verstoppen ! :) daar is hij namelijk dol op :) hij krijgt ook af en toe een blokje waar hij kan aan knabbelen een liksteen interesseert hem niet..ik heb vandaag de boer gesproken en hij vind het niet interessant om mijn paard nog in de weide te zetten... :( toch wil ik het nog proberen ik heb er deze morgen eens bij gebleven dan is hij nog vrij onrustig staat ook heen en weer te lopen aan het poortje maar hij hinnikt niet constant...een andere pony bij zetten zal dus zeker niet mogen... :( ben een beetje ten einde raad wat betreft de wei...wil hem ook niet opsluiten nu ik eindelijk het groen licht heb gekregen om hem buiten te zetten...

andere stal of een weide zoeken

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 23:29

mijn paard krijgt geen krachtvoer maar een onderhoudsmengeling, de slowfeeder is puur om hem bezig te houden hij krijgt enorm veel hooi :) hij doet het ook op de wei met een vriendje of niet...nu kan hij in een kleine wei achteraan staan maar daar staat hij dus echt niet graag...het is eigenlijk dé ideale plaats want hij kan nergens op staan luchtzuigen alles staat te laag. Als hij op stal staat doet hij het heel veel of er nu al dan niet hooi aanwezig is dit komt omdat het deels ook voor aandacht is ook al is deze negatief..

oh ja hij heeft wel enige sociaal contact op stal, het is zijn mooie ruime stallen en hij kan ook zijn 2 buren zien en de paarden aan de overkant van de boxen maar een klein ponytje in de stal bij hem zetten denk ik dat wel krap zal zijn ik vind het zo jammer dat de shetlandpony's weg zijn dit was dé oplossing geweest!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 23:38

SmartBH schreef:
mijn paard krijgt geen krachtvoer maar een onderhoudsmengeling, de slowfeeder is puur om hem bezig te houden hij krijgt enorm veel hooi :) hij doet het ook op de wei met een vriendje of niet...nu kan hij in een kleine wei achteraan staan maar daar staat hij dus echt niet graag...het is eigenlijk dé ideale plaats want hij kan nergens op staan luchtzuigen alles staat te laag. Als hij op stal staat doet hij het heel veel of er nu al dan niet hooi aanwezig is dit komt omdat het deels ook voor aandacht is ook al is deze negatief..

oh ja hij heeft wel enige sociaal contact op stal, het is zijn mooie ruime stallen en hij kan ook zijn 2 buren zien en de paarden aan de overkant van de boxen maar een klein ponytje in de stal bij hem zetten denk ik dat wel krap zal zijn ik vind het zo jammer dat de shetlandpony's weg zijn dit was dé oplossing geweest!

onderhoudsmengeling is ook krachtvoer.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 23:42

Ja? Ze vertelden mij dat dit iets anders was omdat het een onderhoudsmengeling was, dit is dus helemaal niet goed voor zijn maag als hij problemen hieraan zou hebben...het is dan waarschijnlijk niet interessant om dit dan te geven in combinatie met maagcompositum aangezien dat krachtvoer niet zo gemakkelijk is voor de maag... begrijp er even niets meer van , sorry voor de onduidelijkheden in mijn berichten..

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 23:45

Ik weet niet waar jij zit? Mijn paard was ook al een jaar of 3 een probleem om dik te krijgen. Hij doet het erg goed op paardenmeel. Dat is geen krachtvoer. Alleen verkrijgbaar in Den Dungen (brabant) En ik zou een luchtzuiger op een plek zetten waar ie niet kan lucht zuigen? Kan hij niet ergens op een groep op het land? Hoe komt het dat ie dat is gaan doen? Heeft ie een plastic voerbak? Daar ging 1 van onze paarden op lucht zuigen.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 23:53

Ik ben van België, west-vlaanderen. Er staan bij ons geen enkel paard op de weide, hij doet het al heel lang. Hij heeft een metalen voerbak die is vastgelast aan de muur, ik heb eens de voerbak volledig afgesloten met rubber en een plastic voerbak aan de deur gehangen deze was na 15 min kapot...Ik probeer nu rubber te plaatsen op de plekken waar hij luchtzuigt niet gemakkelijk want het komt altijd heel gemakkelijk los..

Dus het is dan interessant om hem van het krachtvoer te halen ?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 01:20

Het weghalen van de mogelijkheid tot luchtzuigen is geen oplossing. Je richt je op het symptoom. Hij is gaan luchtzuigen omdat iets hem dwars zit. Maar hij blijft het ook doen om de zelfde reden.
Ik ken zat luchtzuigers die je minder kunt laten luchtzuigen door bepaalde dingen te doen.

Paarden krijgen maagzweren omdat ze constant maagzuur aanmaken. Dat stopt nooit. Dat betekend dat jij hem constant moet laten kauwen. Gras, hooi, stro, takken (wilgen) zijn daar goed voor. Kuilgras (voordroog) en biks/onderhoudsvoedsel niet. Het feit dat hij geen interesse heeft in de slowfeeder zegt eigenlijk dat hij behoefte heeft om het op te eten, niet om met iets te spelen. Als hij iets anders wil dan eten, dan is luchtzuigen een veel makkelijker tijdverdrijf.

Gooi dus gewoon een bult hooi in de stal. Denk er dan aan dat een paard 2% van zijn eigen lichaamsgewicht in droge stof moet eten. Bij een paard van 500 kg is dat dus 10 kg.
In hooi zit gemiddeld genomen 80% droge stof, in kuilgras 60%.
Dat betekend dus dat als je paard 10kg droge stof moet eten uit hooi. Je hem in werkelijkheid 12,5 kilo hooi moet voeren. Dat is ongeveer een halve kleine baal hooi per dag, soms zelfs meer.

Het gedrag dat hij vertoont op de wei is alternatief gedrag voor luchtzuigen. Zou hij daar kunnen luchtzuigen zou hij dat gaan doen in plaats van heen en weer lopen en dergelijke.
Een paard is een kudde dier, voor de meeste is het dan ook noodzakelijk om andere paarden te zien/ruiken/aan te raken. Zorg dus voor een vriendje.

Voorkom verveling op stal en zorg dat hij steeds wat te doen heeft. Denk bv aan een bal of ander speelgoed. Voorkom stress, maar laat z'n leven niet saai zijn.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 10:07

Daar heb ik mij volop mee bezig gehouden om verveling te vermijden, heb wilgentakken gegeven, bal gehangen, speeltjes (rond blokje waarop hij kon knabbelen), liksteen, ....

Hij is niet geïnteresseerd in de bal,liksteen,speeltjes,.. daarom dat ik bij de boer zo aandrong om hem naar buiten te laten zodat hij kon grazen.. ik hou me er echt mee bezig om het hem zo aangenaam mogelijk te maken. Ik heb zelfs probeert om rubber te plaatsen om de plaatsen waar hij luchtzuigt dus ik ben er echt mee bezig om het hem zo aangenaam mogelijk te maken. Maar ondanks ik toch probeer om het hem zo aangenaam mogelijk te maken de frequentie van het luchtzuigen blijft gelijk. Hij eet graag wilgentakken, het rond blokje vind hij lekker maar al de rest interesseert hem niet echt. Hij krijgt echt een grote hoop hooi en omdat ik zeker wil zijn dat hij zich kan bezig houden plaats ik ook hooi in zijn hooinet. Die is meestal op niet altijd.

Ik probeer het hem niet af te leren de DA heeft mij dit ook gezegd maar ik probeer het hem zo aangenaam mogelijk te maken. Ik heb enkel de voerbak afgesloten met rubber om zijn tanden te sparen. De plastic voerbak was namelijk milder voor zijn tanden dan zijn harde metalen voerbak.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 10:16

Je doet idd aan gevolgbestrijding en niet aan de oorzaak. Die zul je dus op deze manier ook niet wegnemen.

Je paard mist duidelijk een maatje en heeft verder waarschijnlijk een gevoelige maagwand (= luchtzuigen).
Als je stalhouder aan het eerste niet wil meewerken zul je idd op zoek moeten naar een andere stalling en voor het 2e kun je een kuur Pronutrin proberen (dat legt een beschermende sterke laag in de maag) of eerst een kuurtje met een medicinale maagzuurremmer (promazon?? ).
Die pakt het probleem sneller aan en Pronutrin is vervolgens voor het 'onderhoud'.

Zoek het iig niet in suikerrijk krachtvoer (suiker en zetmeel), want dat werkt alleen maar averechts.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 10:23

Ik weet niet of het een suikerrijke krachtvoer is want de boer heeft het zelf samengesteld..dus heb eigenlijk geen idee wat er in zit. Maar dan zal ik vragen aan hem om dit niet meer te geven. Ik zal er alles aan doen om hem toch op die weide te krijgen met een maatje ! Ik sta daar eigenlijk heel graag en iedereen op de stal wil me helpen. Dus ik zal proberen om de boer toch te overtuigen om het kleinste pony'tje op stal bij hem te zetten !

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 10:35

De maagzuurremmer heet Omeprazol overigens :)

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 10:40

Ik ga na school is met de DA bellen en eens vragen stellen rond de voeding en maagzuurremmrs, misschien dat hij ook weet waar ik deze kan halen want weet niet direct een winkel die in me opkomt. Bedankt voor je advies, ik wil echt het beste voor hem want hij heeft echt een gouden karakter :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 10:47

Heeft jouw paard het luchtzuigen bij jou ontwikkeld of deed hij het al toen je hem kocht, als dat laatste het geval is dan zou ik toch een maagonderzoek op een goede kliniek laten doen. Niet dat het probleem oplost als je weet wat er aan de hand is maar als er wel maagzweren zijn dan kun je die iig bestrijden. En eventueel zoeken naar een andere stalling waar hij met vriendje dag en nacht op de wei komt. Dat luchtzuigen geeft hem een fijn gevoel dus heb niet de hoop dat hij er nog vanaf komt maar minderen zou wel haalbaar moeten zijn in de juiste omgeving.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 10:52

wat krijgt je paard momenteel en hoeveel kilo's? Eet hij goed of kliert hij met z'n voer. Zuigt hij ook vaak lucht tijdens het eten van zijn mengeling?

Luchtzuigen ontstaat vaak door stress, verveling en/of maagpijn, in een later stadium wordt het een verslaving, zelfs al neem je alle mogelijke oorzaken weg het gedrag zal niet meer volledig verdwijnen.

Zaaks is om hem niet alleen op de weide te laten rennen. 1 hij verbrandt teveel energie en 2 hij loopt uit stress en verveling.

Voeding: alles wat niet onder ruwvoer (gras, hooi, voordroog, luzerne, stro, ... kortom alles wat structuur heeft) valt onder de noemer krachtvoer (dus ook wortelen, biet, appels, graan, mengeling, brok, slobber,...)
Belangrijk is om continu ruwvoer aan te bieden, bij een paard dat dikker mag worden is een slowfeed-net niet nodig. Verder zo weinig mogelijk krachtvoer en dit verdelen over meerdere porties.
Bietenpulp is rijk aan calcium en pectines, hierdoor helpt het het maagzuur te neutraliseren en de pectines helpen de maagwand te beschermen. In grote hoeveelheden kan het ook helpen om een paard gewicht te doen winnen.
Luzerne is rijk een structuur en calcium. Vermengd door het krachtvoer verhoogt het het aantal kauwbewegingen en stimuleert zo de speekselaanmaak => 2-voudige zuurneutralisatie.
Bij een zenuwachtig paard kan het nuttig zijn wat extra vetten aan het rantsoen toe te voegen. Dit verzuurd de spijsvertering niet en het is trage energie. (tot 200-300ml/dag, opbouwen)

Om Acuut maagzuur te neutraliseren kan je maagzout/natriumbicarbonaat door het voer mengen of oplossen in wat water en in de mond spuiten (eetlepel/keer) of bv gaviscon in de mond spuiten (25ml voor een groot paard)
Indien je echt een maagzweer vermoed, ga je echt wel een zuurremmer zoals omeprazole (merknaam voor paarden is gastrogard en is vrij duur) moeten geven of een sterkere kruidenmix dan de maagcompositum (dit laatste is wel een goede ondersteunende kruidenmix)

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 11:02

Hij doet het al van bij de vorige eigenaar, daar heeft hij het ook altijd gedaan. Dus het is niet bij mij begonnen. Hij krijgt 2 keer per dag een volle schep onderhoudsmengeling die gemaakt is door de boer. Daarnaast krijgt hij ook hooi, het zijn grote balen hooi. Maar hoeveel hij hier precies van krijgt weet ik niet. Het is zo dat de boer bij zijn voerronde een hele boel hooi geeft. Ik zal eens vragen hoeveel precies is.Het is gewoon droog hooi. Hij staat ook op stro, meestal is zijn stal goed vol. Als ik kom geef ik hem nog eens hooi en meestal zie ik dan wel nog wat hooi op de grond liggen. Na dat ik ben gekomen gaat de boer nog eens rond en doet hij opnieuw hetzelfde. Het hooinet hang ik er gewoon zodat ik zeker ben dat hij nog altijd iets heeft om te knabbelen 's nachts. Deze is meestal leeg maar niet altijd. Hij eet wel goed, hij heeft een goede eetlust en zijn onderhoudsmengeling eet hij wel heel graag. Dus weet niet of dit informatie voor jullie oplevert? Maar ik wil hem gewoon op de weide krijgen met een maatje. Dat is de beste oplossing denk ik. Oh ja de meeste paarden staan allemaal goed in hun vel op stal. Sommige moeten zelfs een beetje terug komen op het eten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 11:09

Je verkijkt je snel op de hoeveelheid hooi qua gewicht. Weeg het eens, dan weet je zeker hoeveel kilo hij krijgt. Zeker als het van die grote balen komt verkijk je je snel op de omvang en lijkt het meer als het in weze is.
Is het wel droog hooi en geen voordroog (in plastik), want ook dat is soms de aanleiding voor maagzweren/pijnlijke maagwand.