Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
switt schreef:Ik had/heb een soortgelijk dilemma maar dan met een veulen, had hier ook een topic over geopend: [VSW] veulen "thuis" houden
Uiteindelijk heb ik er zelf voor gekozen om het veulen in de winter thuis te houden en in het voorjaar het land op te gooien. Geen opfok overigens, daar ben ik niet zo'n fan van: heb ze liever met een leeftijdsgenootje in een gemengde kudde.
Tellie schreef:Opfok. Zo'n jong ding moet kunnen lopen, bewegen en opgroeien met leeftijdsgenoten.
amyz schreef:Ieder paard hoort altijd hooi tot zn beschikking te hebben, binnen de grenzen van wat mogelijk is. Brok moet je gewoon even kijken.
Wat ik tegen heb op opfok is sowieso dat ze risico lopen dat ze minder te eten krijgen. Mijn uk heeft 's ochtends en 's avonds zn eigen voerbak met zn eigen brok en hoeft er niet voor te knokken. Daarbij de hele nacht lekker zn eigen hooi, kan ie doodkalm lekker knabbelen.
Maar nogmaals; das míjn idee erbij en voor een ander kan opfok prima werken.
Kan je paard overigens niet gewoon iets onder de leden hebben en daardoor opgelopen benen hebben?
Duhelo schreef:dus eigenlijk hebben ze per paard een "stal" van 2*2.5. moeten ze niet zoveel bewegen lijkt me.
op de stal staat ze overdag op het land (dan kan ze de hele dag door eten), zorgen dat ze savonds zon berg voordroog krijgt dat ze er een hele nacht mee door kan (eventueel in een hooinet of slowfeeder?)
in principe met een kilo of 10-15 voordroog zou ze moeten voldoende hebben (kijken naar je paard, wordt ze schraal? geef je meer, wordt ze te dik, geef je minder. overigens zie je gauw genoeg of ze honger hebben hoor)
stalbenen voor een jong paard vind ik nl niet erg goed, normaal zouden die na een uurtje rondstappen over moeten zijn, als ze nog stalbenen had toen je toekwam is ze zeker die dag niet buiten geweest (anders zou ze geen stalbenen hebben)
nu kan het zijn dat je paard gevoeliger is ervoor, maargoed, om een jaarling constant met twee andere op een stukje van 6*2.5 te moeten laten staan. heb je geluk dat er geen tussenzit met wat voedernijd oid, of ze niet kranky op elkaar komen (door het te dicht op elkaar te staan).
mehorsrex schreef:ik was er ongeveer om 4 uur de stallen waren al dicht. dus lijkt me niet dat ze naar buiten is geweest. kwa voernijd is het mij niet omgevallen die van mij stond rustig te eten alleen ik ben daar een beetje gaan staan klikken om haar wat te laten stappen om te kijken of ze niet kruppel liep. dit was niet het geval vond haar alleen wat stijf. schraal zag ze er niet uit,