Van geschoren stal pony naar wollige buitenpony...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Van geschoren stal pony naar wollige buitenpony...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 17:43

En dan moet ik ff omschakelen ;)
Mijn shet stond voorheen rond deze tijd strak geschoren onder een deken op stal.
Dit haar heb ik ervoor gekozen om het eens een winter te proberen haar buiten te houden.
Pony doet het prima, maar ik loop toch tegen wat puntjes aan, met name door de weeks.
Ik kom dan pas 's avonds op stal, als het al donker is (leuk als je nachtblind bent ;) )
Na diverse klappen van de stroomdraad gehad te hebben en 6 keer onderuit gegleden te zijn in de modder bij de ingang heb ik dan toch op de tast mijn pony kunnen vinden... Halster om, vastgrijpend aan de pony richting hek, weer 4 klappen stroom omdat ik de draad pak ipv het handvat, en jawel, pony is uit de wei.
Ik loop de stal in en zie dat pony een soort van wandelende natte baal modder is (ze wist vast dat ik kwam en heeft nog even lekker liggen rollen :j)
Poetsen is dus geen optie.
Dan maar naar de paddock om even twintig minuutjes te clickeren, pony weer naar de wei, zelfde protocol als eerder beschreven, hooi geven, en alweer klaar...
Als ze droog is, en ik haar in het tuig zet, lijkt ze wel een soort rollade met al dat haar ;)

Ok, bovenstaand us natuurlijk een tikkie overdreven (hoewel dat van de draad aardig klopt ;) )
Maar hoe doen jullie dat met buiten paarden?
Om nu elke keer voor een half uurtje naar stal te gaan is heel erg wennen....

Judass

Re: Van geschoren stal pony naar wollige buitenpony...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 17:47

is een zaklamp meenemen geen optie? (als je niet in de ogen van ponylief schijnt dan :P )

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 17:48

Al aan gedacht, maar dan kom ik een hand te kort ;)

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 17:48

Stef ik heb het ook. Beide pony's staan dag en nacht op het land, kon telkens maar kwartiertje rijden. Ik heb dus toch maar besloten om ze te scheren en 's nachts op stal te zetten

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 17:49

stef schreef:

Hoofdlamp?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 17:52

stef schreef:

Ehhhhhh ;)

Lamp in 1 hand, en ff prikpaaltje bij de wei zetten om de stroomdraad aan te hangen met de sluiting?

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 17:53

ik herken het. Heb altijd een oude handdoek liggen waar ik dr mee 'droog' wrijf. Verder zorg ik dat ze schoon is waar mijn zadel en singel zitten (of als het echt ernstig is rijd ik zonder zadel) als het nat is laat ik haar kont ect gewoon vies, viezigheid is toch een soort bescherming die je weg poetst en meestal gaat ze gelijk weer rollen als ik dr helemaal heb gepoetst.

En ik zet altijd eerst de stroom uit voordat ik de wei in ga :+

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 17:53

Das idd een idee :j, maar list het probleem batte modderpony niet op.

Sonja: en in andere hand pony, en tegelijk voorkomen dat vriendje shet mee komt... ;)

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 17:54

Ik heb gewoon zo`n mijnwerkerslampje op mijn hoofd 2 handen vrij en meestal genoeg zicht.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 18:06

mijnwerkerslampje is idd héél erg handig.
de mijne staan ook buiten, maar ik rij simpelweg niet als het donker is (geen binnenpiste)
heb wel de luxe dat de weide grenst aan de betonplateau en stal (waar verlichting is), en dat mijn paarden vreetzakken zijn. (dus ik die kom = wortels of brood, en de hele bende komt op de plateau, halstertje om en ik heb ze mee)
overdag haal ik ze gewoon uit de weide
erge modderige paarden (zijn gelukkig geen zon viespeuken) worden niet gereden als de modder nog nat is. als de modder droog is worden ze gewoon gepoetst.
als ik les heb of persé wil rijden zou ik wel eens durven een emmertje water warm maken (waterkoker op stal) en over hun rug gieten, droogwrijven, zadel erop, en rijden maar :)
Probeer gewoon door te rijden, ook al zweten ze, stap ze netjes op adem; daarna bakkie voer met dekentje erop, en terug de weide in, ze moeten zich maar droogrollen :)

denk er wel over om deze winter nog een strookje uit de hals te scheren, zodat ze toch hun warmte wat kwijt kunnen maar toch zonder deken kunnen staan.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 18:11

mijnwerkerslampje van de xenos Stef :D
ik ben ook nogal kippig in het donker := en dat ding werkt :j

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 18:43

Pff, ik zou me dood ergeren. Dan toch maar (gedeeltelijk) scheren en dekenop hoor, dan zijn ze in ieder geval waar het zadel e.d. ligt schoon.

Maar.. staan ze dan in het land of in de bak. Dat bakzand heb je er zo af. En ik geloof dat ik toch echt zou zorgen dat ik verlichting zou hebben, dan idd zo'n lamptje op of een lamp bij de stal.
Vind het héérlijk dat ik gewoon een stal en bak heb.. moet er niet aan denken om zonder..

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 18:47

Jup, ik ga ook maar voor een half uurtje tegenwoordig. Gister wou ik rijden, kom ik op stal aan daar staat een geheel doorweekte pony. Daar kon ik een zadel op leggen.

Vanmiddag wou ik rijden, maar en kwam een regenbui aan. Als hij schoon was geweest had ik een rondje van n half uur kunnen maken, nu was hij zo smerig, dat ik 3 kwartier heb staan borstelen.... Inmiddels regende t al..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 18:54

Elan: staat op t land.

Zadel krijgt ze overigens niet op. Wel wagentuig of longeersingel

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 19:09

ik heb mijn pony's dit jaar voor het 2e jaar buiten, daarvoor net als jij ook geschoren en onder een dekentje op stal.
Vorig jaar had ik er nog heel veel moeite mee maar ze hebben nu gewoon vakantie. Ik kom 's morgens met een lamp om te voeren (kan niet op een andere tijd ivm werk) en probeer 's avonds voor het donker te voeren en meteen de uitloop te mesten. Ze staan 's nachts (en als het nat is) in een stal met uitloop en overdag in de modder.
Ze hebben vakantie tot het sneeuwt, dan mogen ze weer een paar keer voor de slee maar verder voeren ze niks uit. Heb ook geen bak en longeren is dus ook geen optie ivm zweten, soms wil ik nog wel een rondje wandelen en verder geniet ik voor het 2 jaar sinds een hele tijd van vrije avonden :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 19:23

Pasgeleden heb ik een topic over een mijnwerkerslampje geopend, veel reacties op gekregen. Inmiddels ook 2 gekocht en toevallig had mijn vader er ook nog 1 liggen.
Prijzen zijn 3.99 bij xenos en 1.99 bij action, werkt perfect

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 19:34

Mijn paarden staan achter huis, en voor het slapen gaan geef ik ze nog hooi, en daarvoor gebruik ik ook een mijnwerkerslampje.. Ideaal!!

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 19:54

Lynn_Nikita schreef:
Pasgeleden heb ik een topic over een mijnwerkerslampje geopend, veel reacties op gekregen. Inmiddels ook 2 gekocht en toevallig had mijn vader er ook nog 1 liggen.
Prijzen zijn 3.99 bij xenos en 1.99 bij action, werkt perfect

Afbeelding

Dat zijn deze, ideaal en gebruik ik 's winters op stal en ook als extra lamp tijdens het fietsen want mijn voorlicht geeft niet veel licht en moet over een aantal fietspaden heen zonder lantaarnpalen. Ik ben ook aardig nachtblind (in ieder geval wanneer ik van licht naar donker ga, als mijn ogen een beetje gewend zijn aan het donker gaat het wel)

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 20:18

Inderdaad hoofdlampje zoals hierboven genoemt is.
En kwa training doe ik dan voornamelijk langeteugel werkt. Heb je alleen een hoofdstel voor nodig dus de rest kan lekker vies blijven en je kan toch dressuurmatig wat aan het werk.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 20:19

Met langeteugel werk heb ik er toch echt een schoftje op

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 20:24

Hier ook een vieze natte wollige pony (haflinger) die natuurlijk ook even lekker in de modder gaat liggen voor het werken.

Ik wrijf de plaatsen waar het tuig moet komen zitten zoveel mogelijk droog, ff met een langharige borstel er over (zo'n soort stoffer maar dan voor paarden) zodat het meeste zand er af is en dan toch gewoon het tuig of zadel er op.
Nadien goed napoetsen, vaak zijn ze door het werken een stuk opgedroogder en dus ook wat schoner weer weg te zetten.

Gisteren was het een groot moddermonster en vandaag was ze al weer keurig schoon. We hebben natuurlijk ook nu net een natte periode. Het is dus even doorbijten.

(hoofdlamp was ook mijn idee maar zie dat je daar al voldoende tips over hebt gekregen.)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 20:38

Marlies: zand veeg je er idd zo af, maar modder (klei grond hier) wrijf je er dan toch alleen maar in?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 20:52

Elan_GV schreef:
Pff, ik zou me dood ergeren. Dan toch maar (gedeeltelijk) scheren en dekenop hoor, dan zijn ze in ieder geval waar het zadel e.d. ligt schoon.

als je geen binnenpiste hebt is scheren de moeite niet, voor die een maal per week dat je met ons weer effectief kunt rijden je paard daarvoor 24/7 onder een deken moeten zetten.
en gedeeltelijk scheren, de mijne zweet onder het zadel dan heel erg, en doet er rustig 5 uur over om op te drogen, daar kun je geen deken opgooien.

wat is er mis met een emmer water als paard in klei gerold heeft?
waterkokertje mee op stal zodat het niet ijskoud is, en gooi die emmer er maar overheen.
Daarna lekker aan het werk zetten, en ze zijn in notime warm en droog.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 21:01

stef schreef:
Met langeteugel werk heb ik er toch echt een schoftje op

Ik bedoel echt langeteugel werk. Dus geen dubbele longe, lange lijnen oid, maar zo:
Afbeelding
En dat gebeurt meestal toch zonder schoftje.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 21:03

Met alleen een emmer water erover gooien spoel je klei niet weg lijkt me?

Viola: ik weet wat je bedoelt, en ik heb het niet over longeren met dubbele lijn, maar meer droog mennen. Dan vind ik het toch fijner als mijn leidsels door leidselogen gaan, en dan heb ik toch echt een schoftje nodig