Stal of wei?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MeggiieTommy

Stal of wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 13:07

Hoihoi,

Het is niet super dringend maar ik weet niet wat ik nou moet doen.
Ik heb sinds 22 oktober mijn eigen haflinger, ze staat nu in de wei waar eerst nog een ander paardje bij stond, maar die is al weg en komt rond april denk ik weer terug. Omdat ik dit van te voren al wist, wou ik haar voor ongeveer 4 maanden naar een manege doen ook zodat ik het rijden weer goed op kan pakken. Ze staat dan helaas de heletijd op stal. Nu komt er als het goed is een plekje vrij in een wei een stukje verder op, waar de paarden het hele jaar door staan wat natuurlijk super zou zijn maar er is geen bak.
Mijn vraag is dus: Wat zouden jullie doen?
Het gaat hier ook niet zo zeer over dat ik moet kiezen tussen de wei of een stal want de wei zou natuurlijk beter zijn. :+
Maar meer wat het handigste is? En of het niet zielig is haar nu al weer naar een andere omgeving te verplaatsen?
Wel moet ik er nog even bij vermelden dat het qua tijd niet veel uit maakt omdat als ze op de manege staat ik 2 keer per dag ga zodat ze er in de ochtend ook nog uit komt en op de wei moet ik in de ochtend voeren.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Foulplay_

Re: Stal of wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 13:10

Ik heb juist hetzelfde gehad dan jou. Ik heb toen m'n paardje naar een manege gebracht, en ik ben daar uiteindelijk gewoon blijven staan. Niet alle maneges zijn slecht hoor, de mijne mag in de zomer dag en nacht op de weide met vriendjes, en nu mag hij altijd op de weide of paddock als het weer het een beetje toelaat. Misschien kan je eens informeren op de manege waar je naartoe zou gaan?
Veel succes met de zoektocht! :D

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 13:17

het is sowieso niet fijn voor je paardje dat het nu alleen staat.
ik zou mijn paadje niet op een stal willen hebben waar ze de hele winter op stal moeten staan, maar een bak is wel fijn dus ik snap je probleem.
is er bij je in de buurt niet een stal waar ze in de winter bijv overdag in een paddock kunnen staan en waar ze ook een bak hebben?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 13:20

als het paardje gewend is om buiten te staan en nog nooit in een box gestaan heeft,is de keuze voor mij snel gemaakt en zou ik voor de weide met vriendjes gaan.

is het paard ook gewend om in een box te staan dan zou ik eerst op de manege vragen of hij naar buiten kan in de winter(weide of paddoc) samen met een maatje.gaat dit niet dan zou ik voor de weide gaan met vriendjes en gewoon een winterstop houden.kan het wel dan kan je voor de manege gaan omdat je dan kunt rijden.

maar voor mij zou het welzijn van mijn maatje voor op staan dus geen 24/7 in een box staan 4mnd lang

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 13:26

Ik zou persoonlijk voor de 24/7 wei gaan met vriendjes. Helemaal als ze alleen maar op stal kan staan.
Heb je niet de mogelijkheid op wel op de manege bijv. 1x in de week te lessen? zodat je toch in een bak kan rijden? of iemand anders in de buurt waar je mag rijden?

MeggiieTommy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 13:31

@barbar

Nee, echt niks. Vorig jaar had ik een leasepony en zocht ik ook zoiets. Ik kan gewoon niks vinden. :(

@keona
Ze kan daar helaas niet naar buiten, vandaar dat ik ook twee keer per dag zou gaan.
Ze is wel gewend om in een box te staan.
Ik zat er ook aan te denken om een maand korter daar te staan maar dat vind ik zo zielig/raar. Een winterstop lijkt me in haar geval niet zo handig aangezien ze voor dat ze bij mij kwam ookal 2 maanden ofso niet gereden is.

MeggiieTommy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 13:33

Nee, de manege is daarvoor te ver.
Er is wel een bak, maar dat is denk ik zo'n 20 minuten stappen en dan moet ze ook nog over die brug durven aangezien het echt een rare brug is.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 13:37

als die weide maar een stukje verder is als de manege, kan je niet met de manege houder overleggen of je voor een bepaald bedrag per maand in de bak kan blijven rijden? of misschien andere mensen in de buurt die een bak hebben? ik heb mijn paarden ook een tijdje op het land gehad. en een paardenhouder 50 euro per maand gegeven om met mijn 3 paarden onbeperkt gebruik van de bak te mogen maken.

Edit: ik zie net dat deze vraag al gesteld is!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 13:38

Ik zou zeker voor de wei gaan, of nog verder zoeken naar een andere stalling met rijmogelijkheden. 24/7 op stal is echt niets voor een paard, zeker niet voor een paard dat gewend is om buiten te staan. Manege is toch ook een andere omgeving? Dus wat dat betreft zal het voor je paard niet uitmaken (en gezien de overgang van buiten naar binnen, zal de manege een grotere klap zijn dan een andere wei).

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 13:42

MeggiieTommy schreef:
@barbar

Nee, echt niks. Vorig jaar had ik een leasepony en zocht ik ook zoiets. Ik kan gewoon niks vinden. :(

@keona
Ze kan daar helaas niet naar buiten, vandaar dat ik ook twee keer per dag zou gaan.
Ik zat er ook aan te denken om een maand korter daar te staan maar dat vind ik zo zielig/raar. Een winterstop lijkt me in haar geval niet zo handig aangezien ze voor dat ze bij mij kwam ookal 2 maanden ofso niet gereden is.

en waarom kun je dan geen winterstop houden,het paard maakt dat echt niet uit als hij lekker kan spelen met maatjes.
ze kan dus echt niet naar buiten op die manege dan zou dat een no go zijn,het welzijn van je paardje zou voor op moeten staan en niet het rijden.20min stappen is geen punt dan is hij goed warm gelopen en een brug kun je oefenen.

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 13:56

Winterstop maak inderdaad niets uit, en als ze ervoor ook paar maanden niet bereden is, maakt geen verschil.
Mijn paard gaat ook elk jaar op winterstop, die paar maanden vind hij niet erg hoor, als hij maar aandacht krijg.

Let wel op de voeding dat je die dan aanpas

MeggiieTommy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 14:08

Een winterstop leek me niet zo handig omdat ze bij de vorige eigenaar ongeveer 2/3 maanden niet gereden was en volgens mij de laatste 2 weken dat ze er stond een paar keer dus dan zou ze eigenlijk 7 maanden niet meer gereden zijn. Dan houd ze toch geen spieren meer over? En haar conditie is nu al verschrikkelijk.
Van een winterstop en al dat heb ik totaal geen verstand. :+

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 14:24

MeggiieTommy schreef:
Een winterstop leek me niet zo handig omdat ze bij de vorige eigenaar ongeveer 2/3 maanden niet gereden was en volgens mij de laatste 2 weken dat ze er stond een paar keer dus dan zou ze eigenlijk 7 maanden niet meer gereden zijn. Dan houd ze toch geen spieren meer over? En haar conditie is nu al verschrikkelijk.
Van een winterstop en al dat heb ik totaal geen verstand. :+

7mnd niet gereden geeft toch niet dan ga je dat dadelijk weer in maart oppakken.als ze bewegen en spelen op de wei trainen ze ook spieren het is dadelijk heus geen pudding.ik zelf zou daar wel voor kiezen

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 15:18

Ja dat lijkt mij ook, als ze niet te dik word, dus letten op haar voeding.
Ik heb elk jaar een winterstop met mijn paard, vanwege mijn beperking die ik heb.
en spieren kan je gewoon weer opbouwen in maart, en conditie idem.

MeggiieTommy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 20:40

Bedankt!
Ik zal alles nog een keer goed doornemen en er goed over nadenken.
En een bak en voer gaan zoeken.
De winterstop wordt het sowieso niet. ;)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 09:18

ik zou in jouw geval denk ik voor de manege kiezen komende periode. Alleen staan is niets en geen rijbak lijkt mij ook niet fijn.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 09:24

Je vraag is nu eigenlijk dus, kies ik voor mijn eigen plezier, of kies ik voor mijn pony's welzijn? Die keuze zou bij mij snel gemaakt zijn, het zou egoistisch zijn om je paard een hele winter op stal te zetten omdat jij zo graag een bak wil.

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 10:26

Maar op de manege zouden ze toch ook wel een paddock moeten hebben? Als je dan twee maal per dag gaat, kan ze toch lekker in de paddock? Komt ze gewoon buiten en kan jij rijden in de bak.
Hebben ze daar geen paddock.. tsja dan zou ik er voor kiezen om haar op het weiland te zetten. Twee maal per dag een wandeling maken op de manege is toch wel te weinig om haar de benen te laten strekken.

Foulplay_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 17:43

Niet alle maneges zijn slecht voor het welzijn hoor... Je kan toch ook zoeken naar een manege met weidegang? De mijne gaat nu nog steeds dagelijks van 9u tot 16u op de weide (oké, natuurlijk is 24/7 beter, zelfs in de winter, weet ik ook wel) en dan rij ik 's avonds... & In de zomer gaat hij dag & nacht op de weide, dus het moet op zich toch niet per sé een egoistische keuze zijn om op een manege te gaan staan?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 18:47

Foulplay_ schreef:
Niet alle maneges zijn slecht voor het welzijn hoor... Je kan toch ook zoeken naar een manege met weidegang? De mijne gaat nu nog steeds dagelijks van 9u tot 16u op de weide (oké, natuurlijk is 24/7 beter, zelfs in de winter, weet ik ook wel) en dan rij ik 's avonds... & In de zomer gaat hij dag & nacht op de weide, dus het moet op zich toch niet per sé een egoistische keuze zijn om op een manege te gaan staan?

nee maar niet op de manege die ts zegt want daar moet de pony gewoon heel de winter binnen blijven dit zou dan ook echt geen optie zijn voor mij want het welzijn van mijn paard gaat voor op het plezier van mij

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 18:50

@foulplay_

MeggiieTommy schreef:
@keona

Foulplay_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 20:55

Woops, sorry, foutje van de zaak :P Ik trek m'n woorden terug! Dan zou ik ook opteren voor een weide inderdaad.

MeggiieTommy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 21:31

Het gaat bij mij absoluut niet om de keuze; mijn by eigen plezier of het welzijn van mijn paard. Als ze naar de manege gaat, ga ik 2 keer per dag. In de ochtend zet ik haar dan voor ongeveer 2 uur in de paddock en in de avond ga ik dan rijden. Iemand gaat me waarschijnlijk helpen zodat ze op bepalde dagen er dan dus 3 keer uitkomt. Mijn probleem is vooral dat ik haar niet de hele winter bijna niks wil laten doen omdat ze het heel leuk vind om voor je te werken en ik het dan ook zielig vind om alleen maar met haar te wandelen.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 21:34

2 uur op een dag is echt veel te weinig, en ik denk persoonlijk dat dat 2 keer per dag niet gaat gebeuren gezien je 16 bent en dus gewoon naar school moet. Het is gewoon naar mijn mening niet eerlijk tegenover je paard, je kiest nu echt voor jezelf..

Maar je komt op mij over of je keuze al vast staat, dus waarvoor heb je dit topic geopend?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 21:43

mang schreef:
2 uur op een dag is echt veel te weinig, en ik denk persoonlijk dat dat 2 keer per dag niet gaat gebeuren gezien je 16 bent en dus gewoon naar school moet. Het is gewoon naar mijn mening niet eerlijk tegenover je paard, je kiest nu echt voor jezelf..

Maar je komt op mij over of je keuze al vast staat, dus waarvoor heb je dit topic geopend?

precies _/-\o_