stromuren als windscherm

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marymary2

stromuren als windscherm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 08:38

Ik mag bij mij op het land geen inloopstal of overkapping maken. Nu heb ik het idee om van stro muren te maken en een groot zeil erover. Heeft iemand hier ervaring mee?

Sjors

Re: stromuren als windscherm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 16:40

Ik zou het niet zo graag doen. Als je zo strobaal op je kop krijgt heb je een heeeeeeeel groot probleem.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 19:42

ik zou gebruik maken van die hele brede ingepakte stro of hooibalen maar ja wel een draad er ruim voor plaatsen zodat de paarden het plastic er niet vanaf kunnen halen. En mag dit van de gemeente? als je een vrij opgen land hebt lijkt mij dat je problemen kunt krijgen door het plaatsen van deze beschutting.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 19:46

En met een fikse storm balen die naar beneden storten waar je paarden staan? Lijkt me niet handig in de herfst.

marymary2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 00:04

ja er zitten wel wat haken en ogen aan. was niet van plan het dak ook van strobalen te maken, dat lijkt mij ook wel link. zit nu te denken aan grastapijt als muren. Is stevig materiaal en een stuk goedkoper en makkelijker te maken. Ik blijf brainstormen. Ik vind gewoon dat de paarden uit de wind moeten kunnen staan. Dus als het waait en regent, staan ze toch droog:-) Die rotgemeente ook, zou zo graag een mooie inloopstal maken.

marymary2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 00:06

GamblersCup schreef:
En met een fikse storm balen die naar beneden storten waar je paarden staan? Lijkt me niet handig in de herfst.

ik denk dat een strobaal niet snel zal omwaaien, maar dat ten zijde. Fijn dat jullie meedenken!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 00:08

Als je die grote balen in metselverband opstapelt, zullen ze niet zo maar omwaaien.
Denk trouwens dat je beter foliepakken kuilvoer daarvoor kunt gebruiken, die zijn zwaarder.

marymary2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 00:49

tienus63 schreef:
Als je die grote balen in metselverband opstapelt, zullen ze niet zo maar omwaaien.
Denk trouwens dat je beter foliepakken kuilvoer daarvoor kunt gebruiken, die zijn zwaarder.

het probleem is dat dit best kostbaar is en als de paarden de kans krijgen, zetten ze hun tanden erin. Bovendien moet het achterin het land gebeuren en de grote balen krijg ik met het land nu niet naar achteren. Denk dat het tapijt gras de beste oplossing is.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 09:13

Misschien een idee voor de toekomst, maar een halve cirkel (of bijna gesloten) vormige heuvel op je land en laat die begroeien. Als je aan de binnenzijde een muur hebt van beschoeiingsplanken of spoorbielsen kun je eventueel rechte wanden maken en neemt het minder ruimte in. Dan zou je ook nog een dak er op kunnen maken met zeil en dan grond en dat ook laten begroeien en je hebt een schuilplaats die er natuurlijk uit ziet. (wel afzetten zodat de paarden er niet overheen lopen) Als de opening niet zichtbaar is voor nieuwsgierige mensen en een heu vel grond is geen probleem, dan kun je er lang plezier van hebben.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 09:16

marymary2 schreef:
ja er zitten wel wat haken en ogen aan. was niet van plan het dak ook van strobalen te maken, dat lijkt mij ook wel link. zit nu te denken aan grastapijt als muren. Is stevig materiaal en een stuk goedkoper en makkelijker te maken. Ik blijf brainstormen. Ik vind gewoon dat de paarden uit de wind moeten kunnen staan. Dus als het waait en regent, staan ze toch droog:-) Die rotgemeente ook, zou zo graag een mooie inloopstal maken.

Schuttingen in welke vorm dan ook zijn meestal ook verboden als er geen bouwblok is (en dus geen vergunning om te bouwen).

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 09:27

Ik vind het wel een goed idee om van grote balen stro een muur te maken. Het scheelt al enorm als de paarden uit de wind kunnen gaan staan. Grote balen zullen niet gauw omver geduwd worden en anders kan je er ook nog met paaltjes schrikdraad omheen spannen. Als je alleen kleine baaltjes kan gebruiken moet je het sterk maken door de vorm en alles in verband leggen.

Het dak zal lastiger worden, met een flinke najaarsstorm zullen veel zeiltjes stuk of weg waaien. Dan moet je echt een stevig zeil gebruiken en bij alle ogen goed vast zetten.

Er zijn ook tenten te koop, mag je die niet van de gemeente plaatsen?
Afbeelding
Die zou je nog kunnen verstoppen achter muren van stro.

Of zoiets, die zijn niet zo duur:
Afbeelding

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 10:44

Is een oude doorloopwagen niets? Zo'n ding die boeren gebruiken als mobiele melkstal voor melkvee in de zomer.

marymary2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 11:19

vraag me idd af of ze zo'n tent kunnen weigeren. die heuvel is ook een goed idee, maar dan moet het wel vrij hoog zijn. ik mag wel zand storten. Bedankt voor alle ideeen!

marymary2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 11:19

Myca schreef:
Ik vind het wel een goed idee om van grote balen stro een muur te maken. Het scheelt al enorm als de paarden uit de wind kunnen gaan staan. Grote balen zullen niet gauw omver geduwd worden en anders kan je er ook nog met paaltjes schrikdraad omheen spannen. Als je alleen kleine baaltjes kan gebruiken moet je het sterk maken door de vorm en alles in verband leggen.

Het dak zal lastiger worden, met een flinke najaarsstorm zullen veel zeiltjes stuk of weg waaien. Dan moet je echt een stevig zeil gebruiken en bij alle ogen goed vast zetten.

Er zijn ook tenten te koop, mag je die niet van de gemeente plaatsen?
[ Afbeelding ]
Die zou je nog kunnen verstoppen achter muren van stro.

Of zoiets, die zijn niet zo duur:
[ Afbeelding ]

hoe zouden ze zoiets noemen?

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 12:08

marymary2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 12:20

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 13:30

BBolluijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 20:39

Onze ervaring is dat het in Nederland erg afhankelijk is van het gemeentelijk beleid of je een weidetent zoals (http://www.cavalo.nl/stallen/buitenstal ... ent-1.html) mag plaatsen. Er is namelijk (nog) geen landelijke verordening die het "veehouders" verplicht een schuilmogelijkheid te bieden. In Belgie is dit nl. wel verplicht en is het (veelal) geen probleem een schuilstal of tent te plaatsen.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 20:49

ik heb wel eens een foto gezien van waarbij met dennenbomen ofzo een schuilmogelijkheid was gemaakt.

de bomen waren in en cirkel geplaatst en boven bij elkaar gebonden. ik zal eens kijken of ik het nog terug kan vinden.

verder zou je ook een windscherm kunnen maken van gevlochten wilgentakken

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 22:59

In " mijn " wei heeft de stalhouder ook een windscherm gemaakt van pakken folie gewikkelde kuilgras.
Die pakken zijn loodzwaar, dat waait niet zomaar om. Het is 4 of 5 lagen hoog, en 6 pakken breed.
Flinke muur dus. Er zit wel schrikdraad omheen gespannen om te voorkomen dat mijn paarden ermee gaan rotzooien. Het windscherm staat haaks op een flinke bomenrij.

Wij mogen officieel ook geen schuilstal, hoewel er in weilandenin de buurt wel hier en daar containers staan, al jarenlang. Maar officieel mag het niet.

Hoewel ik superblij ben met de bomen en deze muur, zit ik ook wel eens naar schuilstallen te kijken. Maar veel geld wil ik er ook niet aan uitgeven, omdat het risico er is dat het op een dag weg moet. Wat jij dus ook hebt..
De tenten van Tackroom vind ik nog best prijzig.

http://www.schuilstal.com verhuurt schuilstallen. Voor rond de 200 euro per jaar kan je een leuke schuilstal huren. Alleen betaal je het eerste jaar dubbele huur omdat dan bezorg en ophaalkosten er bij zitten.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 23:46

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 17:02

Zou in de eerste instantie ook denken aan een container. Maar nu niet meer te doen met die blub..

Vond die berg wel een erg goede! Staal nog stijlvol ook!

marymary2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 08:57

loulou schreef:
ik heb wel eens een foto gezien van waarbij met dennenbomen ofzo een schuilmogelijkheid was gemaakt.

de bomen waren in en cirkel geplaatst en boven bij elkaar gebonden. ik zal eens kijken of ik het nog terug kan vinden.

dat klinkt ook leuk met die bomen. ik heb voorin in het land ook een 2 muren van wilgentakken. Ik denk dat ik dit achterin ook ga doen. Alleen zijn er nu geen wilgentakken. Ik heb nu 2 muren gemaakt van grastapijt. Ik heb dit aan stokken gemaakt en aan palen vast gemaakt. Kunnen ze in ieder geval uit de wind staan.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 14:37

marymary2 schreef:
loulou schreef:

dat klinkt ook leuk met die bomen. ik heb voorin in het land ook een 2 muren van wilgentakken. Ik denk dat ik dit achterin ook ga doen. Alleen zijn er nu geen wilgentakken. Ik heb nu 2 muren gemaakt van grastapijt. Ik heb dit aan stokken gemaakt en aan palen vast gemaakt. Kunnen ze in ieder geval uit de wind staan.

Nice! :D Goed gedaan.
Foto :j

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 22:36

Wat ik vaak hebt gezien in Australia ... omdat het wettelijk verplicht is daar in de weide schuil te geven van de zon ... is een Z-formatie of brede V-formatie van natuur hagen. Zou kunnen de dieren altijd uit de wind gaan staan ongeacht de richting en in de schaduw gaan staan. Heb ook eentje gezien waar ze draad hadden gespannen over de Z open stukken en daarop bramen en klimop hadden laten groeien.

http://www.schuilstal.com ... deze vind ik wel goed en ga de link bijhouden want ik heb volgend jaar een extra wei-schuilstal nodig. :D