Mijn shet en zijn vriendje staan 24/7 in een grote paddock en elke dag een uurtje of wat op de wei. Nu het slechter weer wordt zat ik te denken aan een schuilstalletje. Ik heb 2 echte stallen maar tenzij het echt slecht weer ik wil ik ze niet hierin opsluiten.
Nu kan ik aan een grote kuubskist komen en bedacht me dat zo'n kist misschien wel als stalletje kan dienen. Als ik 1 wand eruit sloop heb ik een "stalletje" van 1.60 breed, 1.20 diep en 1.20 hoog. Mijn shet is 90 cm, zijn vriendje is 1.05 meter. De kist wil ik in mijn paddock zetten zodat ze een soort van inloopstal hebben. Eventueel kan ik er ook 2 wegzetten zodat ze wat meer ruimte hebben Oja, het is een dichte kist dus er zitten geen gleuven tussen de planken. Als het wat wordt kan ik een paar palen zetten en de kist daaraan vast maken.
Heeft iemand ervaring hiermee? om een kuubskist als stalletje te gebruiken? Of eventueel tips? Ik twijfel erg of dit een goed idee is....
vuurneon
Geplaatst: 01-11-12 22:44
Is te klein, als de 1 erin staat en de ander wil de pony eruit jagen dan heb je geen ruimte ervoor. Bovendien is het ook erg laag; je hebt weinig speling over. Laag stro verhoogt het immers ook al of poep.
Het is wel een oplossing maar zoals hier boven wel laag misschien. Maar dat is makkelijk opgelost als je m verhoogd met palen/planken oid
anneliesdj
Geplaatst: 01-11-12 22:50
Een kuubskist is toch 1mx1mx1m of ben ik nu in de war? Ik denk dat met de maten die je geeft het wel kan, zou ik wel de lange kant open maken dan hebben ze ook minder snel herrie met elkaar. Heb je je paddock langs een muur of struikenrij staan? Dan kun je daar gebruik van maken als windbreking, zowieso even goed kijken waar de wind vandaan komt.
De hoogte lijkt mij het probleem niet zo, dat hebben de pony's wel door, houden ze het hoofd wel wat lager. En je kunt het makkelijk genoeg ophogen met een paar balken of een rijtje bakstenen. Stro gooi je er toch niet in lijkt me, is niet praktisch bij een schuilstal.
vuurneon
Geplaatst: 01-11-12 22:52
Als je de kist verhoogd dan denk ik dat het een prima oplossing kan zijn!
En anneliesdj: je bent in de war
Fiero6
Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-12 22:59
Ik twijfel of ik het moet doen of niet. de 2 shetjes waar het om draait, kunnen goed door 1 deur. ( ze eten bijna uit dezelfde emmer hun brokjes)
@Corellaa en @ vuurneon: verhogen is inderdaad een goede optie!
@ Anneliesdj: je hebt verschillende maten kuubskisten. Zo heb je lage kisten voor appels en peren ( deze heb ik voor het voeren van hooi van mijn shetjes) Maar ook met gleuven tussen de planken en dichte kisten dus de planken tegen elkaar aan getimmerd. ( het verschil zit in het product wat er in komt. Aardappels, uien, wortels enz. Het heeft te maken met het drogen) Met appels en peren zijn de kisten kleiner omdat het kwetsbaarder is dan bijvoorbeeld uien.
Laatst bijgewerkt door Fiero6 op 01-11-12 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt
En ik bedenk me dat het ook handig is ivm vergunningen. Het is super snel weg te nemen met de heftruck. In de zomer gebruik ik mijn paddock ook als rijbak.
anneliesdj
Geplaatst: 01-11-12 23:02
Waarom twijfel je dan? Zeker als ze goed met elkaar kunnen is het toch geen probleem?
Qua maten moet het denk ik wel lukken, ik had hier een hokje in onze oude wei staan (zonder deur) waarvan ik dacht dat mijn merrie er nooit in zou passen, maar het ging toch echt wel! (zelfs nog met haar 10 maanden oude veulen erbij. Nu ook twee buiten stallen van net 3x3 in de wei staan met de deuren open, paarden gaan samen in een stal staan (beide 1.68m schofthoogte).
joyce B
Geplaatst: 01-11-12 23:20
Met die maat zou ik er geen wand uit slopen, maar gewoon op zijn zijkant leggen en dan eventueel een stalmat op de bodem zodat het niet glad wordt met nat weer. Dan houdt je ook de stevigheid van de kist.. Als je de hoogte wilt vergroten kan dat natuurlijk weer niet...
Ik heb wel regelmatig kalvereniglo's langs zien komen als schuilstalletje voor een shet. Die zijn wat hoger en heb je in verschillende maten. Wel duurder dan een kist
anneliesdj
Geplaatst: 01-11-12 23:33
Fiero6 schreef:
@ anneliesdj: ik ben het nog nergens tegen gekomen die ook een kist gebruiken als schuilstal.
Ja dus? Zo'n kist heeft 3 wandjes en een dak, net als een schuilstal.
Is wel erg klein. Misschien kun je ergens een kalveriglo vandaan halen? Of een klein tuinhuisje? Of zelf een hutje timmeren?
Fiero6
Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-12 23:39
@ Joyce B: de kist mist 1 plank en omdat het een vrij grote kist is is het aan de binnenkant ook goed verstevigd met diagonale planken. Eventueel kunnen we de kist ook verstevigen.
@ anneliesdj: je hebt gelijk, maar als het zo simpel is waarom ben ik het nog niet tegen gekomen? of heb ik nu een leuke uitvinding gedaan
@peppertree: het is inderdaad klein, ik kan er ook 2 naast elkaar zetten, maar ik kan de kist gratis krijgen dus bekijk ik eerst daarvan de mogelijkheden. Wilt dit niet lukken kan ik altijd nog opzoek naar iets wat groter is.
anneliesdj
Geplaatst: 01-11-12 23:49
Waarom geen 2 dan? Als je een beetje handig bent maak je er zo een stalletje van 2,40x1,60 van. Een kalversilo is trouwens kleiner qua oppervlak, misschien 20 cm hoger maar de doorgang is smal dus daar krijg je ook gedonder mee als ze elkaar klem zetten. En die dingen zijn stervensduur, dan ging ik lekker knutselen met wat voor handen is.
Trouwens, zo klein is het niet, als een paard van 1,70 in een hok van 3x3 past dan kan een shet van 90cm toch zeker ook wel op 1,20x1,60?
Annelies, hier passen zelfs 2 paarden van 1,68m op 3x3m (en dat is echt geheel vrijwillig) TS zeker als je de kist gratis mag hebben zou ik het gewoon proberen!
diesel_
Geplaatst: 02-11-12 00:17
gewoon proberen hoor, is toch een super goed idee. Ik heb ze wel vaker gezien hoor als schuilstal
Wij hebben 6 shetten in de wei lopen en in een zomerwei hebben we stalletjes gezet, van 1.20 hoog, bij 1.20 diep en ongeveer 1.60 breed. Is wel geen kist, maar de afmetingen zijn gelijk. We hebben per 2 pony's een stal aangezien het alleen om te schuilen is en ze maken er gebruik van en staan er soms zelfs met 3 pony's in (lekker knus). Ik zou het dus zeker proberen.
Ik ga morgen klussen met mijn vriend, wand eruit slopen, verstevigen en misschien ook verhogen.
@sjors, t is n beetje lastig uitleggen maar n draadje spannen gaat lastig worden. De stal is in een schuur gebouwd die elke dag veel wordt gebruikt. En dan staat er n draadje onwijs in de weg.
Ik zal dit weekend n foto plaatsen en vertellen of het bevalt. Dankjewel voor t meedenken allemaal!
Mijn shet die stond aan de ketting met een wit kalvenhok om in te schuilen en hij sliep er ook in Neem aan dat jou kist dus ook geen probleem zal zijn.
Ik heb het wel eens gezien en volgens mij werkt het prima. Als je er verder niets in doet gebruiken ze het ook echt alleen maar om te schuilen, dan heb je ook geen probleem met de hoogte.