Wie houdt er nog meer een winterstop!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

appiesjappie

Wie houdt er nog meer een winterstop!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 21:49

Hoi allemaal,

Ik hoor wel eens van mensen die een winterstop houden met hun paard. Ze rijden dan een paar maand niet en gaan na de winter weer beginnen. Nu was ik nieuwsgierig wie dat nog meer doen. Ik hou dit jaar voor het eerst een winterstop. Marijke heeft in juli white line disease gekregen in haar achterhoef. Nu is het eindelijk goed aan het genezen en kan ik weer een beetje beginnen met rijden. Maar ik heb thuis geen binnenbak en heb ik alleen een bak buiten in de wei. Maar omdat er van dat geweldige veen in onze grond zit is et al gauw blubberig en kan ik weinig rijden. Dus conditie opbouwen word hem nu niet echt. Als ik weer een beetje conditie kon opbouwen kon ik weer beginnen met lessen. Ik vind het namelijk jammer om voor 20 minuten naar de manege te rijden omdat ze op dit moment geen conditie heeft.(dichtsbijzijnde manege is 25 minuten rijden) en ik ben bang dat als ze weer een beetje conditie krijgt het weer begint te sneeuwen en dat ik dan niet bij de manege kan komen of dat het zo hard vriest dat de binnenbak daar ook weer bevriest en dat ik dan weer opnieuw kan beginnen. Daarom had ik mij bedacht om daarom maar een winterstop in te lassen. Maar waarom houden jullie een winterstop en wat doen jullie dan i.p.v. paardrijden???

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: Wie houdt er nog meer een winterstop!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 21:50

Helaas ben ik verplicht een winter stop te nemen. Liever doe ik het niet, maar met een meter sneeuw (en meer) en bij temperaturen als -30/-40 heb ik weinig keus.
In Nederland reed altijd door en had alleen een buiten rijbak, als deze niet meer te doen was gingen we nog wel eens met een groepje richting een binnen bak. :)

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 21:55

haha inderdaad met een meter sneeuw wordt het wel heel moeilijk. Mijn paard staat bij mijn ouders dus ik heb niet echt een groepje om mee te gaan. Jammer genoeg! Wat doe je tijdens zo nwinterstop?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 22:00

ik doe dat altijd,bevalt goed is me te koud om te gaan mennen in de winter

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 22:01

Ik heb nu 2 jaar "verplicht" een winterstop gehouden en deze winter gaan we lekker door! We verhuizen ze naar een pensionstal met binnenbak voor de wintermaanden. :)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 22:01

Ja ik doe het ook altijd met mijn merrie, puur omdat ze in de winter 8)7 8)7 is. Misschien kan ik deze winter wel eens een keer rijden op mijn ruin. :) Maar ligt ook aan de grond. Bevroren grond kan sowieso niet.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 22:02

okay, en als je je paard dan weer op pakt wanneer begin je dan weer en pakt je paard het dan weer goed op? en wat doe je dan tijdens een winterstop?

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 22:04

Tsja wat doe je tijdens een winterstop? Mijn eerste winterstop reed ik Velvet net een maand en toen ging het zo hard vriezen dat we niet meer konden rijden. Beetje tutten, poetsen. Toen hebben we van november tot maart ongeveer niet kunnen rijden op een enkele keer na.
Afgelopen jaar in de winter een wedstrijdstop gehad ivm ziekte en overlijden van iemand uit "directe" omgeving. Heb in november mijn laatste wedstrijd gereden en in april dit jaar mijn eerste weer. Tijdens de vriesperiode wederom niet kunnen rijden en lekker getut en voor de rest beetje rijden, longeren, tutten. :)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 22:05

Ik ga wandelen, poetsen, knuffelen en sinds kort ook vrijheidsdressuur. Fijn om ze bezig te houden en soepel/lenig, plus die aandacht genieten ze wel van. Met m'n Shet ook sleeën.

Zou graag nog eens ski joring willen doen. :)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 22:06

Mijn paard pakt het altijd prima op na de winterstop. Ik begin vaak met werk aan de hand, lekker soepel maken, lekker buitenritje, en steeds wat meer weer gaan doen, maar in het begin nog niet te veel moeilijke dingen van het lijf vragen. :) Wat we doen, lekker aanklooien. Poetsen, knuffelen, spelen (ze kan bijvoorbeeld zonder tuig oid meerennen, zijwaarts, achterwaarts, dat soort dingen), wandelen.. Gewoon leuke pennydingen doen haha. :P

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 22:07

Ja hier is de winterstop ook ingegaan :( Ik zou wel willen rijden, maar het kan simpelweg niet in de wei -O-

Quir schreef:
Helaas ben ik verplicht een winter stop te nemen. Liever doe ik het niet, maar met een meter sneeuw (en meer) en bij temperaturen als -30/-40 heb ik weinig keus.
In Nederland reed altijd door en had alleen een buiten rijbak, als deze niet meer te doen was gingen we nog wel eens met een groepje richting een binnen bak. :)

Wow, meer dan een meter sneeuw := Hoe geef je je paarden dan beweging?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 22:13

Sjors schreef:
Ja hier is de winterstop ook ingegaan :( Ik zou wel willen rijden, maar het kan simpelweg niet in de wei -O-

Quir schreef:

Wow, meer dan een meter sneeuw := Hoe geef je je paarden dan beweging?

Haha, dat mogen ze dus zelf doen. Op de geschoven stukken kan ik wel wandelen en zo (meer ook niet, want het kan glad zijn), verder gaan ze gewoon de wei op en kunnen er aardig uit de voeten komen. Zelfs de Shet van een meter komt verbazend wekkend goed vooruit. ;)

Scheelt ook, omdat ze altijd op de wei staan, de sneeuw aangestampt wordt natuurlijk.

Edit: https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/ ... 4899_n.jpg
Kan zo even geen vinden met paardjes. :)
Laatst bijgewerkt door Quir op 01-11-12 22:17, in het totaal 2 keer bewerkt

renateschaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 22:16

tja wij rijden hier gewoon rustig door maar mocht de bak onbegaanbaar zijn dan heeft die gewoon een dagje vrij hij hoeft niet bereden te worden

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 22:25

Ik blijf rijden zolang het kan, of in de buitenbak of in de bossen. Maar de ritjes zijn wel korter, met regen en kou is het toch minder leuk om lang op je paard te zitten. En als het glad is of de grond is bevroren, dan gaat de "rijtijd" op aan het ijsbikken en water vullen :+ .
Na de winter wordt de conditie vanzelf weer beter als ik weer meer ga rijden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 23:12

ik heb een halve winterstop.
DWZ ik rij zowiezo met het jongste paard eens per week een halfuurtje les op de manege (behalve als de wegen te glad zijn voor de trailer) en met de oudste eens per twee weken een springlesje.
als het echt heel slecht weer is zou ik de dinsdag de oudste ook meedoen naar de manege (dan rij ik 2 maal heen en weer, eenpaardstrailer, manege is maar 10 minuutjes rijden gelukkig)

en de andere dagen hangt het af van het weer. indien het wat gevroren heeft of niet te nat is zou ik wel eens in de weide rijden, anders zijn het buitenritjes, mits het niet regent of te hard waait.

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 23:19

ik heb helaas ook een winterstop, normaal gesproken ging ik wel naar de manege toen iknog 1 paard had, nu heb ik er twee en wordt het toch iets lastiger om ze beiden te rijden. Tevens is mijn eigen rijbak onbegaanbaar momenteel :(

wereldJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 23:35

Wij rijden in de winter wel aanzienlijk minder als in de rest van het jaar, maar een echte stop houden we niet

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 08:09

Er zijn dus best veel mensen die een winterstop houden. Het isvoor mij het eerste jaar maar ik moet wel enorm wennen aan het niet rijden!..

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 08:10

Ik ga trouwens wel naar les

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 12:00

hier ook een winterstop alleen niet vanwege het weer(heerlijk die ritjes in het winterweer :D)
ik heb mijn 3 jarige deze zomer ingereden en nu mag ze lekker vakantie houden om de boel te verwerken

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 12:04

Hier ook winterstop straks, wij rijden alleen buiten ( tot nu toe lekkere stapritjes ) maar als de grond bevroren / glad etc is, dan gaan we niet naar buiten.. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 12:06

Hier ook een winterstop.. Noodgedwongen staan ze nu al stil omdat ik het deze weken even niet red. Hoop het over 2 weken rustiger te hebben

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 12:45

Hier ook een winterstop helaas, probeer nog zolang mogelijk te rijden maar ben al aan het afbouwen want als de grond bevriest kan ik niet veel meer.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 14:18

nee inderdaad. Ik heb meestal wel doorgereden in de winter. Maar zodra de bak bevroren was hield het ook op en dan kon ik een paar weken wel rijden en een paar weken niet. Dan was de conditie weer een beetje goed en kon ik weer een paar weken niet rijden en moest ik weer opnieuw beginnen. Ik ga het wel missen denk ik

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 10:10

Ik doe het niet. Er is altijd wel iets leuks te doen. Met sneeuw ga ik sleeën. Als t vriest, een staprondje. Hoost t van de regen, dan wat grondwerk. Mijn paarden staan nooit stil. Wel doen we aan aangepaste beweging.