zaagsel, stro of vlas?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bobomelo

zaagsel, stro of vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 23:09

Waar staan jullie paarden en pony's op in stal?
Zou graag jullie voordelen en nadelen willen weten, want volgende week gaat mijn paardje op stal, en zal moeten beslissen wat voor bodembedekking verstandig is!
Paard is niet koliek gevoelig en heeft geen luchtweg aandoeningen ivm met stof bv

En weten jullie ook beetje wat de prijzen zijn? en wat het ong kost per maand?

xlisza

Re: zaagsel, stro of vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 23:21

Hier stonden ze op vlas, erg fijn spul. Elke dag de mest eruit en dan ongeveer 1x per week de natte plekken. 2x in de week n half baaltje nieuw vlas erbij en ze konden er weer eventjes tegenaan.
Vanwege leverancierproblemen hebben we nu een andere bodembedekking waar ik ook tevreden over ben (gehakseld stro in pakken) maar vlas is zeker aan te raden. Wij betaalde per baal van ong. 20 kg 7,50 euro.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 23:45

vlas werkt erg fijn, hebt alleen een stuk of 8 pakken nodig voor de basislaag, daarna iedere dag drollen eruit en 1 keer in de week een half pak erbij, tenzij het een smeerpijp is dan moet er meer in,. je moet dan wel de mogelijkheid hebben tot oppotten, dus een hoge opstaande rand.

stro is en blijft denk ik het goedkoopste. ligt het zachtst en ze hebben wat te knabbelen, bij vlas kun je koliek krijgen als ze ervan blijven eten.. stro vind ik het beste te mesten

zaagsel vind ik niks, word snel vies, neemt veel minder op dan vlas en moeilijker te hanteren ( grote brokken die je fijn moet maken) daarnaast willen de boeren hier in de buurt geen zaagsel op hun mesthoop dus misschien dat je dat even moet overleggen met de stalbaas.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 23:54

stro vind ik het prettigst voor de paarden. Ze hebben wat te knabbelen en te pluizen.
Wel arbeidsintensiever dan bijv. vlas of houtkrullen. De prijzen van stro zijn dit jaar gunstig tov vlas of krullen. Stro is ook beter voor de voeten en sluit ammoniak het beste af. Vlas vind ik voor paarden die wat rotstraal gevoeliger zijn een ramp. Ook paarden die gevoelig zijn voor zoolkneuzingen doen het het best op stro. Tussen de regels door lees je al wel waar ik een groot voorstander van ben :-)

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 23:58

bedankt voor de reacties!
ik hoorde nl ooit ook dat vlas kan "snijden"? dus niet zo lekker voor haar voetzolen....maar ja, dat is van 1 persoon dat ik dit hoorde, dus vandaar mijn vragen....
Paard komt overdag in de bak of in het land,

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 00:01

snijden heb ik nog nooit gehoord of gemerkt, wel drukkingen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 00:03

Hier staan ze op houtkrullen, dat kan dus ook nog. :)

lovelady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 00:03

stro is makkelijk uittemesten en ze hebben ook nog wat te eten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 00:08

Ik heb ze op vlas gehad, en mán wat een ellende. Hoefzweer na hoefzweer. Niet normaal. Snertspul.

Met zaagsel was dat probleem een stuk minder, maar niets te knabbelen en het blijft niet mooi fris zoals als je 't net in de stal gooit.
Ik heb stro nog altijd met stip op nummer 1. Bij ons wordt het gehakseld zodat het meer vocht opneemt. Dus altijd wat te knabbelen, beter voor de voeten, en lke week de stal helemal leeg en schoon. Heerlijk!

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 00:21

gehakseld stro wordt dan ook in plastic verkocht zoals zaagsel?
en wat kost zo'n baal dan ongeveer?

xlisza

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 00:27

Ik betaal daar ong. 6 euro voor geloof ik.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 08:02

ik heb ze het allerliefst op zaagsel,

stro werd na 1 dagje zwarte massa (paard draait alles rond in de stal, sopt in zijn drinkbak(dus weer extra water in stal aangezien tie de helft uit zijn mond gooid)
Vlas precies het zelfde, binnen 5 dagen is alles goor en hoor je het soppen.
zaagsel werkte het beste voor hem, vind ik zelf ook fijner spul als vlas(niet zo glad, en prikt niet zo )
ik betaal voor de houtkrullen 7 euro

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 09:05

bobomelo schreef:
gehakseld stro wordt dan ook in plastic verkocht zoals zaagsel?
en wat kost zo'n baal dan ongeveer?

Stalhouder heeft zelf een hakselaar, dus weet ik niet, sorry.

_Naomii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 09:10

Mijn pony staat op Vlas..
Ik vind het zelf veel fijner uitmesten als stro. Pony eet stro dus daar wil ik er sowieso niet op hebben.
En als ze op stro staat maakt ze der echt een zootje van! op Vlas is ze super schoon en hoef ik alleen elke dag de drollen even te verwijderen en er weer even een glad bedje van strijken!

Top!!!

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 09:14

ik sta nu op stro, gooi er iedere dag een grote plak bij(van zo'n grote baal). Ze knabbelt er lekker op en ik vind het een vriendelijker gezicht.

Vroeger ook op vlas en zaagsel gestaan ook beide niks mis mee. Met vlas begon ik met 5 balen en deed ik er iedere week een baal bij. Is iets goedkoper dan stro. Met zaagsel haalde ik de stal iedere week leeg en deed ik er 1,5 baal in. Vond het een netter gezicht dan vlas.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 09:41

Heb ze nu op koolzaadstro staan. Gehakseld, kost € 5,10 per pak.
Heb de paarden eigenlijk altijd op stro gehad, maar ivm een kleinere mestbult dus gaan zoeken naar het fijnste spul voor in de stal..begonnen met strokorrels (vind het te duur en de kwaliteit is te verschillend en op een bepaald moment bij een nieuwe lading begonnen ze eraan te eten en moest dagelijks natte plek verwijderen en weer nieuwe in de stal strooien) En ander nadeel van de strokorrels was, dat het een grote plakkaat werd, dus harde bodem..
daarna vlas en op zich mooi product, maar ook hier aten ze wat van en ik vond het erg glad in de stal. Ander nadeel was, dat bij eentje die wat sloft door de stal de hele bodem steeds geharkt moest worden, dus kon geen mooie laag opbouwen. Prijs vond ik ook erg duur (€ 7,20 p.p.)
Nu dus koolzaadstro en dit is wel het beste wat ik ooit in de stallen heb gehad. Mooie dikke laag en heel lekker zacht. Niet glad en blijft goed liggen en de opname van vocht is bijzonder goed..Heb nu dat ik om de dag of zelfs 3 dagen ertussen heb zitten, voordat ik de natte plek hoef weg te halen..

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 09:46

Wij hebben stro in de stal ,we hebben zelf ruimte voor opslag en kopen het zo van het land ..
Uitmesten is inderdaad wat tijdrovender ( doe ik met een grote maisschep , als je daar handig mee wordt is dat veel fijner dan met een riek )
Maar de paarden hebben inderdaad ook wat te knabbelen , het is niet duur , je hebt wel veel mest maar ik vind het ook mooier om te zien, stro in de stal.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 09:50

Hennep. Het is niet zo glad als nieuw vlas en vormt al snel een mooie bodem. Neemt veel vocht op en aan die van Hempbed wordt eucalyptus en citronellaolie toegevoegd zodat het ook lekker blijft ruiken.
Ben er al jaren heel tevreden over, zowel in de boxen als in de schuilstal.

sontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 09:51

Naar aanleiding van mijn eigen probleempje met mijn paard. Ga ik Houtpellets van dit bedrijf proberen http://www.voergezond.nl/
zag hier op het bokt hele positieve berichten over. Anders moet ik ruberen staltegels en dat doe ik liever niet.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 11:03

Ik heb ze op zaagsel staan, maar mijn grote voorkeur is en blijf stro. Helaas is daar hier bijna niet aan te komen of je betaald je eigen blauw aan stro. Wel geef ik ze echt onbeperkt voordroog en staan ze van zonsopkomst tot zonsondergang buiten.

Ik heb ze ook op torv gehad (turf), maar wat een ellendig spul!!
In Nederland heb ik ze ook op vlas gehad, makkelijk mesten en nooit problemen mee gehad. Zaagsel en vlas lijken qua mesten echter niet op elkaar, vlas pot je wat op en zaagsel gaat dat niet zo.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 11:11

Hier staan ze op stro, we hebben nooit anders gehad. Ik vindt zelf het grootste voordeel dat ze gewoon nog lekker kunnen knabbelen.
Elke dag drollen en natten plekken eruit en ze kunnen er weer tegen.

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 11:42

bedankt voor jullie reacties!
ik hebhier even rondgebeld

vlas 20kilo: 6,50 euro
gehakseld tarwestro 20 kilo: 6 euro
gehakseld koolzaadstro 20 kilo: 6,50 euro
zaagselof houtkrullen of houtvezel(schijnt allemaal hetzelfde te zijn) 24 kilo, 7,50 euro

denk dat ik ga voor gehakseld stro, want dat ishetveiligst watze ook mogen eten toch?(bedoel, vlas schijnt niet goed te zijn als ze dat eten, zaagsel is al helemaal niet te (vr)eten, en gewoon stro mogen ze wel eten maar dat heb ik niet, en gehakseld stro kan ook geen kwaad hoop ik?

strovan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 11:49

bobomelo schreef:
bedankt voor jullie reacties!
ik hebhier even rondgebeld

vlas 20kilo: 6,50 euro
gehakseld tarwestro 20 kilo: 6 euro
gehakseld koolzaadstro 20 kilo: 6,50 euro
zaagselof houtkrullen of houtvezel(schijnt allemaal hetzelfde te zijn) 24 kilo, 7,50 euro

denk dat ik ga voor gehakseld stro, want dat ishetveiligst watze ook mogen eten toch?(bedoel, vlas schijnt niet goed te zijn als ze dat eten, zaagsel is al helemaal niet te (vr)eten, en gewoon stro mogen ze wel eten maar dat heb ik niet, en gehakseld stro kan ook geen kwaad hoop ik?

Waarom geen strokorrel, duurder per ton, maar goedkoper in verbruik

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 12:28

strokorrel? nooit van gehoord eerlijk gezegd....

strovan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 14:39

bobomelo schreef:
strokorrel? nooit van gehoord eerlijk gezegd....

U vindt op Bokt een forum van 220 bladzijden over strokorrel

[VSW] Stro-korrels?