wel of geen uitloopstal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

emma93

wel of geen uitloopstal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 15:38

hallo bokt leden,
wij beginnen volgend jaar met onze pension stal in Noord Holland. wij mogen helaas nog niet zeggen waar precies.
wij willen graag jullie mening horen over ons idee voor onze stallen.

wij gaan stallen bouwen van 3 bij 3 meter met daar aan vast een paddock van 5 meter lang met overal rubberen matten op de bodems.
dus eigenlijk een uitloop stal, dat het paard zelf kan bepalen of hij binnen of buiten verblijft. in binnen maar ook in het buiten verblijf staat hooi in slow feeders, dus het paard hoeft geen keuze te maken tussen droog staan of zijn voer.
wij denken zelf dat de paarden bijna altijd buiten zullen staan en alleen met regen of veel wind hun eigen stalletje in zullen lopen.

nu is onze vraag.

wat vinden jullie van zo'n in-uit loop stal?

wij hebben een voorbeeld foto van een andere stal er bij gezet, omdat onze tekeningen nog even geheim blijven ;) *D

zie graag jullie reactie tegemoet!

http://www.reitanlage-eberl.de/pix/paddockbox2_1.jpg
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 30-10-12 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Hoofdletters uit topictitel gehaald.

Wendy1978

Re: wel of geen UITLOOP STAL?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 15:40

Als je de ruimte hebt zeg ik zeker weten doen :j

echt ideaal toch om op die manier je paard te stallen :j

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 15:41

Nou super hoor!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 15:43

Komen de paarden daarnaast nog op het land? Of is dit hun 24 uurs verblijf?

Overdag op het land icm dit 's nachts / bij slecht weer / andere omstandigheid waardoor land niet mogelijk is zou ik namelijk perfect vinden :)

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 15:44

Ik vind het een leuk idee. Maar als ik dan voor mijn paard een uitloopstal zou willen dan wil ik ook graag dat ie dan met een ander paard in het paddockje buiten kan staan. Misschien is dat ook nog een optie?
Vind de foto wel heel mooi trouwens. Zou wel heel fijn wezen als je paard 's winters zo gehouden kan worden :)

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 15:46

Wauw!
Als jullie dit bij mij in de buurt gaan beginnen, dan wil ik wel bij jullie komen staan. :j

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 15:46

Als ik moet kiezen tussen alleen box en wat jullie gaan bouwen zou ik voor stal met uitloop gaan.
Ik zelf kies graag voor paddock/weide met schuilgelegenheid dit omdat er dan meer groep gevoel is.
Maar ik kan me voorstellen dat een hoop mensen liever deze optie zouden nemen.
Alleen de slowfeeder binnen lijkt mij overbodig, kan stof opleveren. Paardjes kiezen vaak toch voor buiten oke soms heb je van die mutsen die bij nattigheid liever binnen staan. Maar als binnen op is zullen ze toch buiten verder moeten eten.
Dan zou ik overwegen daar voer aan te bieden nagelang van het weer.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 15:47

Als 24 uurs verblijf vind ik het te weinig toevoegen aan de box eigenlijk. Ik wil mijn paard enkel zo stallen dat hij overdag minstens een uur of 5 zich in een kudde zich kan uitleven. Ook in de winter.

arrash

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 15:50

Wow, ziet er erg leuk uit! ik denk dat er veel mensen op af zullen komen hoor.

wat horsesandme ookal zegt is het wel leuk om nog de mogelijkheid te hebben de paarden bij elkaar te zetten zodat ze lekker kunnen spelen. en een weiland vinden ze ook wel erg lekker;)

Komt er ook nog een bak bij? of is dit niet mogelijk?

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 15:50

troi schreef:
Als 24 uurs verblijf vind ik het te weinig toevoegen aan de box eigenlijk. Ik wil mijn paard enkel zo stallen dat hij overdag minstens een uur of 5 zich in een kudde zich kan uitleven. Ook in de winter.

Daar ben ik het mee eens. Vind dit een goede optie. Maar wil hem zomers wel het liefst 24u op de wei. Maar voor 's winters in de avonden. Misschien dat je ook grote paddocks nog kan gaan bouwen als daar ruimte voor is? Dat de paarden daar overdag +/-6uurtjes of langer in een kudde in kunnen staan. Dit dan voor de winterperiode. Want in Noord-Holland is het niet altijd mogelijk je paard 's winters op het land te houden. Tenminste waar mijn pony gestald staat niet. Daar word het een baggerzooi :(

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 15:51

Mooie extra optie als ze gewoon overdag minimaal een uurtje of 8 lekker in een grote ruimte kunnen verblijven en sociaal zijn met elkaar.
Als dit grotendeels hun verblijf is en ze daarnaast maar een max van 4 uur met andere staan vindt ik het niets beters als gewoon een stal.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 15:55

Wat een geheimzinnigheid!

Wat bied je nog meer behalve deze stalling? Of staan de paarden dag en nacht in de stal?

Dan zou ik eerder kiezen voor een stal waar mijn paard 's nachts op stal staat en overdag op de wei komt. Qua bewegingsvrijheid en sociale contacten voegt deze stalling naar mijn mening niet zoveel toe. Waar in NH ga je de stal neerzetten?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 16:11

Eens met mijn voorgangers, het is een mooie aanvulling mits het paard overdag lekker naar buiten kan in een ruime paddock of wei met andere paarden. Voor vervanging van een wei of paddock vind ik het niet geschikt. Je zou ook een overkapping bij de staldeur kunnen maken en daar het hooinet ophangen, dan kunnen ze altijd droog hun hooi eten.

emma93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 16:56

in de nacht staan de paarden opstal. wij doen de deuren in de winter rond 9 uur dicht.
in de zomer staan ze overdag op de wei en snachts op stal maar dan wel met de stal deuren open, zodat ze zelf bepalen waar ze slapen. buiten of binnen.

nu hebben wij nog 1 vraag....

onze pension stalling bestaat uit

elke dag opstrooien en mest eruit halen'
2x hardvoer
gehele dag ruwvoer
op en af service weiland
binnenbaan 20x40m
buitenbaan 20x40
paddock 20x25
longeerpiste
stalling met rubberen matten
spuitplaats
kast
kantine en sanitair.

wij vragen hiervoor de prijs van €300 per maand.

wat vinden jullie van dit bedrag?
teveel of te weinig?

tjady

Re: wel of geen uitloopstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 16:59

Dat hangt van je locatie af. In de randstad en bij amsterdam, vind ik het niet duur. Bij hippolytushoef aan de prijzige kant.
Moeten jullie nog helemaal nieuw bouwen dan? Hoeveel boxen komen er?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 17:00

Zonder binnenbak vind ik het eigenlijk een stevig bedrag. Verder zeg je niet of de paarden in de winter ook overdag buiten komen (ik neem aan dat dit niet in het weiland kan en dus paddock gang is), hoe groot de groep dan is en hoeveel uur per dag ze buiten staan, ook belangrijke info bij het inschatten van een prijs.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 17:03

Komen de paarden in de winter ook buiten? Overigens zou ik in de nacht de stallen gewoon open laten. Paarden slapen amper immers, laat ze ook in de nacht maar lekker snuffelen met de buren en wat scharrelen.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 30-10-12 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 17:03

Waarom gaan de paarden snachts op stal? mag je als eigenaar niet zelf ervoor kiezen om je paard dag en nacht naar binnen en buiten te laten lopen? En evt een paddock delen met de buurman, zodat de paarden meer ruimte hebben? (suggesties ;) )

de prijs vind ik er netjes naar

emma93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 17:42

We moeten alles nog bouwen. de locatie is vlakbij amsterdam.
Tevens komt er een binnenbak van 20x40.
En jazeker komen de paarden in de winter maanden buiten. niet alleen in eigen paddock maar ook in een grote zand paddock van 20x25 voor het daarin zetten berekenen wij wel een kleine vergoeding.
In de zomer kunnen de paarden in een kudde staan maar ook kiezen voor een apart stukje land. snachts willen wij de deuren gesloten hebben wegen veiligheid. Wij vinden het niet prettig dat de dieren snachts buiten zijn, vanwege gekke mensen die op de wereld rond lopen en heb ik liever zicht op de dieren.
de paarden komen zo'n 18uur buiten te staan per dag.

Kim_Evendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 17:49

wauw, klinkt als een fantastische plek!
Uitloopstallen hebben zeker mijn voorkeur, met een binnenbak erbij is echt luxe.
300 is ook een nette prijs.

Zijn er ook uitrijmogelijkheden?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 17:50

emma93 schreef:
We moeten alles nog bouwen. de locatie is vlakbij amsterdam.
Tevens komt er een binnenbak van 20x40.
En jazeker komen de paarden in de winter maanden buiten. niet alleen in eigen paddock maar ook in een grote zand paddock van 20x25 voor het daarin zetten berekenen wij wel een kleine vergoeding.
In de zomer kunnen de paarden in een kudde staan maar ook kiezen voor een apart stukje land. snachts willen wij de deuren gesloten hebben wegen veiligheid. Wij vinden het niet prettig dat de dieren snachts buiten zijn, vanwege gekke mensen die op de wereld rond lopen en heb ik liever zicht op de dieren.
de paarden komen zo'n 18uur buiten te staan per dag.

Dat kan ik absoluut begrijpen. Helaas maar al te veel nare verhalen gehoord :n En van 's nachts op stal heeft nog nooit een paard wat gekregen, dus dat is je goed recht :) gelijk handig met bijvoeren!

c_upcakeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 17:51

als het kan zou ik het doen

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 18:43

zou liever de stallen net een meter groter maken aangezien je ze toch tijdens de nacht op wilt sluiten.
Dus 3 bij 4 of 3,5 bij 3,5, dan kunnen ook grote sportpaarden goed terecht in de stallen. 3,5 meter breed is voor de uitloop ook fijner. Net iets breder om te kunnen draaien.

Denk ook aan een ruim overstekend dak boven je staldeuren. Anders kan het flink tegen vallen met inregenen. Ik heb een inloopstal van ruim 6 bij 7, maar als de deuren open staan en het waait flink met regen vanuit de zuid of zuidwest kant, dan regent het echt wel 3 meter naar binnen! Als je daar je strooisel hebt liggen, is dat wel helemaal nat! Ik heb deuren aan beide kanten, dus als het echt erg is sluit ik die deuren en moeten ze het doen met de deuren aan de andere kant.

Ik vind 1 paddock van 20 bij 25 wel wat weinig op een professionele pensionstal. Als je een stuk of 20 tot 30 paarden hebt die er overdag in moeten lopen, dan kunnen ze maar erg kort. 20 bij 25 kun je echt maximaal maar een stuk of 3 tot 4 paarden in kwijt en dan moeten ze niet willen rennen...

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 18:49

Super idee :D
Alleen ben ik het wel eens met joyce B, ik zou liever de stallen íets groter zien, voor grote paarden, dan is 3x3 aan de krappe kant.
3,5 bij 3 zou al beter zijn, helemaal als je dan de 3,5 meter aan de kant van de uitloop hebt, zodat de uitloop ook 3,5 breed is.
Ik hoop dat zoiets te realiseren is :)

Ik vraag me alleen af of rubber matten in combinatie met regen/mest niet wat glad wordt?
Ik heb geen idee hoor, maar ik ken wel paarden die door de mest heen lopen, en dan moet het niet glad worden natuurlijk :P

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 18:55

Ik zou de stal (als het kan) 3.5 of 4 meter breed maken. Dat is ook voor grotere paarden fijn. Als 's nachts de deuren dicht gaan, zal ik wel de bovenluiken open willen, zodat ze wel met hun neus naar buiten kunnen. De hekken van de uitloop zou ik zelf onderaan dichtmaken. Als ze ruzie krijgen trappen ze tegen het hout/rubber en kunnen ze niet met een been vast komen te zitten. Hoe ga je de boxen maken? Mijn paard vind bijvoorbeeld twee dichte wanden fijn, dan kan ze rustig eten.
Zou ik een pb mogen waar je deze stal gaat maken, ben nu wel nieuwsgierig? Als het voor 300 euro is rond Amsterdam is het echt niet duur.