handen in het haar, paarden moeten dikker maar hoe?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Goos_Horses

handen in het haar, paarden moeten dikker maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 12:50

Wij hebben in het voorjaar van de fokker 2 paarden gekocht, een jaarling en een twenter.
Van de zomer lekker dag en nacht op het land waar voldoende voedzaam gras op stond.
Paarden 3 mnd geleden in de avond/ nacht op stal gezet gezien ze maar niet dikker werden.
Paarden zijn 100% gezond, worden meerdere malen per week gecontroleerd door de dierenarts (dit omdat hij op stal is voor andere paarden). Paarden zijn ontwormt en hebben al vitamini spuiten gehad.

Sinds ze op stal staan krijgen ze onbeperkt hooi.
Krijgen verdeeld over 4 voerbeurten 2 geweekte emmers bietenpulp met zemelen en gemalen mais
en in totaal 1 kilo basis brok per dag.
Je zou toch zeggen dat dit ruimschoots voldoende moet zijn (uiteraard is het langzaam opgebouwd hoeveel ze krijgen).
Verder zijn de paarden kern gezond, ze glanzen springen en dansen.

In het begin weten we het eraan dat ze niet dikker werden daar ze enorm gingen groeien (hoogte en lengte) gezien ze het bij de vorige eigenaar/ fokker erg slecht gehad hebben en ze dus een achterstand hadden.

Wie heeft de gouden tip om de paaren dikker te krijgen, graag wel dingen aandragen die bij de meeste zaken te halen zijn.

Normaliter hebben wij nooit problemen met het dikker krijgen van paarden, maar bij deze 2 is het een ramp.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 12:54

De biks zou ik sowieso schrappen, dat wordt verteerd in de dunne darm en is dus alleen maar belasting voor deze paarden.

Hoe veel hooi krijgen ze (wat weegt het hooi)? En hoe is de body score van de paarden?

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 12:54

Jaarlingen en twenters zijn sowieso altijd snel schraal, vooral omdat ze natuurlijk flink groeien.
Heb je geen foto van de 2? En zijn wormen 100% uitgesloten?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 12:55

Gezien het voer wat ze krijgen ben ik wel benieuwd naar een foto van deze twee. Zijn ze niet gewoon wat schraal? Ik persoonlijk vind het niet erg als ze op deze leeftijd wat schraal zijn.

arrash

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 12:56

Hallo Goos_horses,

Mijn paard is ook een tijdje dun geweest na de afgelopen winter. Ik rijd zelf endurance
en daar is er een aardig uithoudingsvermogen voor nodig. Ik gaf voer waar voor deze sport te weinig
voeding inzat en daardoor bleef hij aan een te dunne kant.

Ik heb toen veel tips gekregen van treurniet mengvoeders. Hij nam echt de tijd voor mij en legde uit waarom bepaalde voeding bij bepaalde paarden paste. Dus wat je voor trainingen deed. Of het paard veel uit stal komt of juist niet. Hoog in het sport zit of niet. etc.

Hij raadde mij aan om prestatiebrok te geven. Hier zit een hoog gehalte aan vitamines, haver, lijnzaadolie, muesli etc. in wat goed is voor paarden die een lang uithoudingsvermogen moeten hebben.

Ik weet niet waar je precies vandaan komt en of dit merk in de buurt zit voor jou maar ze hebben erg fijne tips om aan bepaald soort voer te beginnen. Want voer is erg belangrijk voor paarden. En misschien missen die van jou net een bepaalde soort voedingsproduct.

Tigra_

Ben eigenlijk ook benieuwd zijn ze echt te mager of gewoon aan de schrale kant. Ze zijn vaak toch schraler omdat je met de groei zit. Wat is de mening van de DA erover dat ze echt te mager zijn?
Want als ze gewoon goed in hun vel lijken te zitten zou ik ze niet perse dikker willen voeren.

ellekeuh_181

Heb je ook al eens geprobeerd om spelt bij te voeren?

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 12:58

je kan ze ook luzerne bij geven daardoor moeten de darmen meer werken en ze vinden het erg lekker

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 12:59

wormen endergelijke zijn helemaal uitgesloten. paarden zijn 100% gezond.

ze krijgen ruim een klein pakje per paard van zo'n 25 kg. waarvan elke ochtend nog wat in stal ligt.

Toen ze binnen kwamen hebben we ze kuil gegeven daar de andere paarden dit ook krijgen, maar direct dikke achterbenen nu op hooi gaat het beter.

de 2 jarige is slank gebouwd van zichzelf, maar moet voor het mooie nog wat voller.
de jaarling is erg rond geribt maar verder niet extreem grof gebouwd.

DA geeft aan dat ze gezond zijn, maar wel te mager ze zijn dunner als gewoon schraal anders hadden wij daar geen "probleem" van gemaakt.

Sok

Re: handen in het haar, paarden moeten dikker maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 13:07

Brok om paarden dikker te krijgen....... Nee, dat gaat van je never nooit niet werken. :n
Brok is junkfood voor paarden, bijna alleen maar moeilijk afbreekbaar spul, wat juist veel energie kost om te verteren. Heeft geen enkele zin. Plus.. Een jaarling al op een kilo brok + mais en bietenpulp.. Wat moet je dan wel niet gaan voeren als ze in training gaan?

Mais en bietenpulp trekken de verhoudingen (ik weet niet meer precies welke, ik meende calcium/magnesium) van voedingsstoffen enorm uit elkaar. Wat juist voor de groei van een jong paard erg belangrijk is. Ik zou eerder denken aan een handje muesli voor de smaak, Subli 3-6-9 (heeft bij onze schrale merrie erg goed gewerkt) en onbeperkt, goede kwaliteit hooi.

Neem eens contact op met Djilna hier op het forum. Als ik het me goed herinner werkt zij voor een grote paardenvoeder en weet erg veel over voeding en dergelijke. Denk dat zij je erg goed kan helpen!
Succes!

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 13:08

hoe is de mest van hun?

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 13:15

Sok, je opmerking heeft geen enkele toegevoegde waarde.
Bedankt dat je de moeite nam om te reageren, maar hier heb ik helemaal niks aan.

Chesss de mest is normaal, gewone harde drollen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 13:22

Heel apart ... zou toch inderdaad aan de hoeveelheid voer te zien te verwachten zijn dat je inmiddels twee gevulde jonkies had staan ...

De controlerende dierenartsen zullen ook wel eens het idee geopperd hebben om een bloedonderzoek te doen en misschien zelfs eens te kijken op leverbot ?
't Laatste omdat ze toevallig ook van hetzelfde adres komen en de andere jonge dieren daar misschien ook in niet al te beste conditie waren ??

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 13:23

Niet? Ik probeer toch echt alleen te helpen en volgens mij zeg ik niet zulke hele gekke dingen.

Maar goed, als je echt hulpt wilt, moet je niet op bokt zijn. De beste stuurlui staan aan wal. ;)
Iedereen gaat anders met z'n dieren om en iedereen heeft een ander geweldig middeltje om je paarden dikker te krijgen. Straks zit je met 100 meningen die voor jouw paarden misschien niks uithalen en jij met een lege portomonnee.

Bespreek dit liever met je dierenarts(en) of met een voedingsdeskundige.
Als je paarden 100% in orde zijn, maar toch niet aankomen, is er iets mis met je voeding.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 13:24

Sok geeft toch nuttig advies? Het klopt in elk geval wat ze schrijft.

En ik ben nu ook wel benieuwd naar foto's van de paarden.

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 13:25

Shirley bloed is onderzocht en niks bijzonders in de vinden. mest is onderzocht en ook niks noppes nada, mest weer meerdere malen onderzocht na het geven van wormkuren en niks noppes nada.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 13:26

Goos_Horses schreef:
Sok, je opmerking heeft geen enkele toegevoegde waarde.
Bedankt dat je de moeite nam om te reageren, maar hier heb ik helemaal niks aan.

Is deze rare opmerking omdat dat niet is wat je wil horen? Want sok heeft wél gelijk.

Ik vind het veel teveel voor een jaarling en twenter, wat ze nu krijgen. Is duidelijk niet het juiste voer, krijgen ze straks 4 emmers en 5 kilo brok per dier als ze wat moeten gaan doen? Ik zou ook even contact opnemen met iemand die verstand heeft van voeren.

Boetjewoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 13:29

Kunnen ze zand in de maag/darmen hebben?

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 13:29

Heb mijn merrie die ook eens zo mager was op slobber van Havens gehad met ontsloten maisvlokken erdoor en
daar is ze snel door opgeknapt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 13:30

Ik ben ook wel benieuwd naar een foto. Zijn ze schraal of echt mager?
Wij hebben een 1,5 jaar oude trekpaardmerrie op stal. Zij meet inmiddels 1.65 en is ook schraal. dat kan ook niet anders, ze zijn in de groei.
Zij staat overdag nog op het land, verder onbeperkt op hooi. Daarnaast krijgt ze Podo Grow van Pavo bijgevoerd en heel veel lucerne. Mijn ervaring: basisbrok zet niet aan, dat is vooral suiker. Dan kun je beter kijken naar een groei brok, of een goede muesli, vermengd met bijvoorbeeld lucerne. Dat verteerd goed, is extra ruwvoer en kunnen ze goed hebben.
Sok geeft ook goed advies, dat zou ik zeker niet naast je neerleggen.

Verder zijn alle jonge paarden tot een jaar of 4 wat schraal. Pas dan groeien ze minder in de hoogte en kunnen ze energie stoppen in de breedte.

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 13:33

Zou in minimale mate kunnen, nadat ze het van het land af kwamen zijn ze behandeld met zandweg.

GamblersCup, Of het wel of niet is wat ik wil horen doet er niet toe. Kwestie van lezen dat alles uitgesloten is en dus dergelijke adviezen geen nut hebben hoe goed bedoeld ook.
Wat ik straks wel of niet ga voeren staat hier niet ter discussie en heeft dan ook geen enkele toegevoegde waarde.

ProudJustify, slobber van Havens hebben we al geprobeerd, ook de Slobber van Subli.

Amanda zoals ik al aangaf, als ze enkel schraal geweest zouden zijn zou ik er geen "probleem" van maken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 13:35

Goos_Horses schreef:
Wat ik straks wel of niet ga voeren staat hier niet ter discussie en heeft dan ook geen enkele toegevoegde waarde.

Uhh okee... en wat is dan de reden dat je een topic opent over hoe je je paard dikker krijgt? Hoe dik of dun een paard is hangt toch in grote mate af van wat ze te eten krijgen. Lijkt mij.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 13:36

ik heb mijn schrale jaarling / twenter tot ze onder het zadel was op de cavalor juniorix met een schep luzerne gezet.
Ze was te mager toen ze kwam, maar is redelijk wat voller geworden van dit goedje.
Het is een muesli en op verschillende plaatsen te krijgen. Paard heeft het altijd smakelijk gegeten

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 13:37

Niet alleen de slobber, maar juist in combinatie met de ontsloten maisvlokken ;)

hetismij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 13:38

Tis jammer dat je de opmerking van Sok geen toegevoegde waarde vindt hebben, aangezien ze wel een goed punt heeft. Als je zeker weet dat de paarden medisch 100% in orde zijn, gaat het dus wel mis in de voeding. Naast haar punt dat mais en bietenpulp de verhoudingen enorm uit elkaar trekken, zetten mais en bietenpulp ook enorm uit in de darmen, waardoor paarden eerder het signaal krijgen dat ze verzadigd zijn en dus minder voedingsstoffen zullen opnemen.

Ik zou de paarden op alleen hooi laten, wellicht een beetje brok (voor groeiende dieren) of granenmix voor de smaak en wachten of het beter wordt naarmate ze ouder worden en uit gaan groeien. Daarnaast zou je wellicht inderdaad bloedonderzoek kunnen laten doen om zeker te weten dat er niks medisch aan de hand is.