Kletsnatte paddock: water loopt niet (meer) weg

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Kletsnatte paddock: water loopt niet (meer) weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 16:34

Weet niet meer wat te doen: mijn 2 Shetten lopen 24/7 buiten in een voormalige zandpaddock, met aansluitend een grote stal van 6 x 4,5.

Jaar na jaar is de paddock slechter geworden (er zit kennelijk een dichtgeslagen ondoordringbare veenlaag (Drenthe) onder). Nu inmiddels vind ik het niet meer kunnen, het droogt niet meer op, er staan gigantische plassen op, ook vlak voor de stal. Dat wordt nu van binnen naar buiten de stal (en het stro) in en uit gesleept, door de 2 Shetten, zodat de stal ook niet meer dan 2 dagen fatsoenlijk, met een nieuw dik strobed, droog te houden is.
Het water zakt gewoon niet meer weg, het moet eigenlijk wel min of meer twee-drie weken zomerweer zijn wil de paddock een beetje indrogen.

Wat doe ik nu?

Een dikke laag geel zand er over laten storten lijkt me nu geheel zinloos, dat zakt natuurlijk meteen in de waterpoelen weg.
Ook verharding (rondom entree stal) lijkt me nu (op dit moment) een onmogelijke opgave.

Dat "drijft" dan gewoon weg, aangezien vlak voor de entree stal het helemaal is uitgelopen, daar zit een diepe uitgesleten vlakte waar permanent water in staat.

Moet ik een grondverzetbedrijf bellen, of wat of wie?

Als er nog meer regen gaat komen is het een groot binnenmeer, dus: help!
(Plus kosten van een en ander?)
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 29-10-12 16:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Solleke_Noah

Re: Kletsnatte paddock: water loopt niet (meer) weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:38

Ik weet niet hoe het juist werkt, maar heb al gelezen dat mensen een pomp in hun paddock bij de diepste plassen leggen, en de plassen leegpompen naar slootjes etc. Misschien kan je zoiets doen?

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:40

Ik volg even, hier ook een groot modder drama, ik kan amper vooruit komen bij de paarden, en mijn arme paardjes moeten daar de hele dag doorheen ploegen. Het is echt een drama

Escalutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:41

Draineren een optie?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:43

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:44

loonwerker bellen en de boel om laten keren, of draineren maar dat kost weer een beetje meer

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:46

Waarschijnlijk zit je bodem gewoon helemaal vast getrapt. Hebben wij hier ook gehad.
Kan er een trekker in? Boer uit de omgeving bellen met de vraag of hij (met een eg?) de boel open wil trekken. daarna kan het weer gevlakt worden

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:47

kun je geen richel erin graven zodat het water ergens anders naartoe loopt? of misschien een diepere sloot naast de paddock graven en daar de richeltjes naartoe. is wel een paar uur werk met een schep, maar het is zeker te doen hoor. hoef je geen kraantje voor te hebben.

dancer_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:49

Wat wij doen in als er plassen in de bak of paddock liggen is, gewoon een mestvork nemen deze zo diep mogelijk in het midden van de plas in het zand steken. Vervolgens het zand een beetje loswrikken, hierdoor haal je vastgetrapte zand los en is er ruimte voor het water om weg te lopen. Ik hoop dat het helpt, bij ons werkt het in ieder geval heel goed.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 16:50

ALLE tips, ideeen en suggesties zijn welkom, mits enigzins "betaalbaar" en /of uitvoerbaar.
Ik heb geen enkel technisch of praktisch inzicht, laat staan materieel, waar het land-verzorging/onderhoud/herstructurering betreft.
Dus ook draineren: geen idee hoe dat moet of wat voor materieel daar voor nodig is.

Ik zal sowieso voor toegang van enig groter of groot materieel een deel van de omheining (stalen buizen met hekwerk) moeten slopen, anders kun je er hier totaal niet eens bijkomen (het is direct achter mijn huis, een "paddock-in-de -achtertuin, zeg maar). Ik betwijfel ook of een zwaarder gevaarte in de paddock zou kunnen komen, die zakt ongetwijfeld ook meteen weg.

Eigenlijk ben ik een beetje radeloos, omdat na iedere regensessie (zoals nu regent het weer) weer MEER regenplassen/binnenmeertjes in die paddock blijven staan en dat duurt dan gerust 1-2 weken voordat het maar een beetje weg wil zakken.
Een onhoudbare toestand, die ik graag zou willen laten aanpakken.

Maar hoe en met wat?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:50

ik bedoel (denk ik ;) ) met zo'n machine:

Afbeelding

Is geen eg, maar ik weet ook niet wat wel

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:51

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 16:51

Ja alles geprobeerd: grondboren, insteken, je komt er ook met grof geweld haast niet in (door) en het loopt ogenblikkelijk vol met modderprut....
Richels-afvoerslootjes graven is ook geen optie, ik heb niks er omheen, zoals slootjes of lagerliggend land waar het water heen kan... IK ben het laagst liggende land en er zijn geen greppels of slootjes omheen.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 29-10-12 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:51

zit er overigens oorspronkelijk drainage onder? Zit die niet dicht of dubbel? Want dan ben je misschien met alleen door (laten) spuiten klaar

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:52

Ik herken het hoor.
Mijn man heeft,toen t droog was, gekopegt. Werkt helaas niet voldoende.
Ga t topic van frezen is door lezen.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:53

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:54

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 16:58

Je krijgt er amper een lege kruiwagen doorgeduwd... wil ik de mest uit de paddock scheppen, moet ik de krui langszij buiten de paddock op de steenverharding laten staan, anders krijg ik die er nooooooiiitttt meer uit, hahaha, dan weet je het wel, ik denk dat hier een grondige aanpak nodig is, helaas heb ik daar geen verstand van.

@stef: nee voor zover ik weet zit er geen drainage onder, toen ik dit huis negen jaar geleden van de vorige eigenaren kocht was het een zandpaddock, voor ook Shetten, maar het zand daarvoor is volgens mijn beste weten gewoon op de voormalige tuingrond gestort.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:59

terpentijn schreef:
Ja alles geprobeerd: grondboren, insteken, je komt er ook met grof geweld haast niet in (door) en het loopt ogenblikkelijk vol met modderprut....
Richels-afvoerslootjes graven is ook geen optie, ik heb niks er omheen, zoals slootjes of lagerliggend land waar het water heen kan... IK ben het laagst liggende land en er zijn geen greppels of slootjes omheen.

Herkenbaar :(:) Wij hebben het deze winter opgegeven en een hoger liggend stuk land bijgehuurd, daar staan ze nu op. Zodra het vriest kunnen ze terug op ons (laag liggend) stuk, dat is dan nog mooi vlak en zolang het vriest lopen ze niks stuk.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 17:07

terpentijn schreef:
Je krijgt er amper een lege kruiwagen doorgeduwd... wil ik de mest uit de paddock scheppen, moet ik de krui langszij buiten de paddock op de steenverharding laten staan, anders krijg ik die er nooooooiiitttt meer uit, hahaha, dan weet je het wel, ik denk dat hier een grondige aanpak nodig is, helaas heb ik daar geen verstand van.

@stef: nee voor zover ik weet zit er geen drainage onder, toen ik dit huis negen jaar geleden van de vorige eigenaren kocht was het een zandpaddock, voor ook Shetten, maar het zand daarvoor is volgens mijn beste weten gewoon op de voormalige tuingrond gestort.

bestaat er geen frees op rupsbanden?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 17:15

op laagst gelegen punt een gat graven, afzetten en pomp er in hangen. Hiermee het water wegpompen. Als je geen sloot naast of achter het huis hebt, dan desnoods langs je huis naar voren op de straatkolk af laten voeren. Zo raak je het meeste water kwijt. Dan zodra je de kans hebt een klein tuin minikraantje laten komen (die heb je ook van ongeveer 1 meter breed, dus dat past langs bijna elk tuinpad waar een paard ook langs kan) en de ergste modder af laten scheppen en afvoeren.
Dan met datzelfde minikraantje of minishoveltje of desnoods met kruiwagens en veel mankracht, een flinke vracht grof drainage of scherp zand laten brengen en dat in je paddock gooien LIefst hoger dan je tuin, maar natuurlijk niet hoger dan je inloopstalletje, en als het kan schuin af laten lopen richting tuin waar het water geen kwaad kan.. Drainage heeft alleen zin als je iets hebt waar het water in weg kan lopen. Het liefst een sloot of vijver, maar desnoods een bezinkput laten graven waar de eerste kuubs in opgevangen kunnen worden en de rest weg kan zakken. Maar goed, dat is theorie.

Wij hebben omgezet, zand naar boven en grond er onder en bij ons is de grond nu ook dichtgeslagen en staan er plassen. Wij hebben rond de stal bestraat en dat loopt van de stal af de paddock of de tuin in. Met zulke dagen kunnen ze dan in el kgeval nog droog op de stenen lopen en als het op houdt met regenen, is het zand ook vlot weer droog.

edit: TIP!
Ga NIET frezen als het nat is! Dan krijg je diepe modder in plaatst van plassen...Altijd frezen/lostrekken op een droog moment.

trollenranch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 17:17

Herkenbaar! Ik zit ook in Drenthe. Ik laat om het jaar de loonwerker de grond omkeren. Dan ligt het losse zand weer boven. Die leemlaag is net beton, daar kom je met je schep echt niet doorheen. Ik ben dan 80 Euro kwijt.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 17:26

oh, nee dan gaat spaajen niet helpen, misschien zijn er wel frezen die genoeg pk's hebben om de blubber aan te kunnen, of je moet een belgisch trekpaard met een ploeg laten komen haha.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 17:42

Mensen wat gaan jullie opeens snel met je reacties, ik zit me suf te (bij)lezen, maar ik ben er erg blij mee, want weet ik verder veel?

Maar ben al ietsje wijzer!

Hier is 't Noord-Oost Drenthe in het Hunzedal naast de Hondsrug, inderdaad heb je, als je er in graaft, op 60-80 cm een betonharde leem/veenlaag, dat weet ik ook van mijn naaste buren (die geen paarden hebben, maar de onderlagen van de grond uit eigen ervaring maar al te goed kennen!).

Ik begrijp dat frezen dan, en zeker ook met dit natte regenweer, geen zin heeft, integendeel?

Dan afgraven met minishoveltje (ja, kan over toegangspad, kan ook een midi-baal kuil over door het hek naar binnen) de beste optie? Zelf doen of loon werker inhuren.

Het gaat overigens over een paddock waar NIET in gereden wordt, er lopen slechts twee middelslag Shetten in.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 17:46

De paddock in het topic dat ik aanhaalde was ook nat toen ze het gingen frezen. Stonden ook "shetlanders" in :)