Grootte en aantal paddocks op manege/pension

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Grootte en aantal paddocks op manege/pension

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-12 19:46

Nav het "hoe lang staat jouw paard buiten" topic vroeg ik me het volgende af:
Voor mensen die op een manege/pension staan:

Hoeveel paarden staan er?
Hoeveel paddocks zijn er?
Hoe groot zijn deze?
Hoe lang kan/mag je een paddock gebruiken?

sandra1312

Re: Grootte en aantal paddocks op manege/pension

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 20:00

Op de pensionstal waar ik sta staan 9 paarden, waarvan 2 van de eigenaar zelf.
Er zijn 3 paddock's, de paarden staan daar in groepjes van 3 in. De shetjes met z'n 3en, en de 'grotere' pony's en paard ook in 2 groepjes van 3. Ze staan zo omdat ze niet allemaal in één paddock zouden passen en omdat ze niet allemaal even aardig voor elkaar zijn :')
Ik heb eigenlijk geen idee hoe groot ze zijn, zijn ook niet echt vierkant, gewoon aparte vorm haha. Ze zijn in ieder geval groot genoeg.
De paarden gaan elke dag om 10 uur naar buiten, en moeten om 5 uur weer binnen staan nu het vroeg donker wordt. De paarden staan eigenlijk nooit binnen overdag, tenzij het moet door omstandigheden natuurlijk!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 20:23

Bij ons zijn er 10 paarden en 2 paddocks van 20x40 meter, dus 5 paarden per bak.
Zomers als ze in het land staan gebruiken we ze ook als rijbak, maar nu rijden we daar of 's avonds of bij de vereniging (zit vlakbij).
Ze staan er van ongeveer vanaf 10.00 totdat het donker wordt.
De stalhouder zet ze altijd binnen en buiten.
We hadden ook kunnen kiezen, paarden in 2 groepen naar buiten om één bak vrij te houden. Maar dan dus per groep een dagdeel.
Of alle 10 samen in een bak, zodat je één rijbak overhoudt.
Maar zovaak wordt er niet in de bak gereden, paar menners, anderen vaak naar het bos of naar de vereniging dus dit werkt prima.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 21:30

Iedereen heeft zijn/haar eigen paddock, mag je zelf bepalen hoelang ze daarop staan. Allen eigenlijk gewoon van sochtends vroeg tot savonds laat, en ook een hoop staan ook dag en nacht. Veel mensen hebben een combinatie van een groot paard & shetlander in hun paddock, of delen een paddock. Er zijn maar een paar waar enkel 1 paard in staat, de rest staat allemaal dubbel. Dit is een van de weinig (al dan niet enige) stal die ik zo ken; je eigen paddock waar jezelf verantwoordelijk voor bent en zelf kan bepalen hoelang ze buiten staan. Ideaal, want op deze manier kan mijn paard gewoon 24/7 buiten blijven eventueel (maar die gaat met nat weer snachts naar binnen). De grootte weet ik eigenlijk niet, ze zijn niet enorm. Maar altijd alles beter dan op stal staan :)

http://img.photobucket.com/albums/v177/ ... C04245.jpg

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 21:51

wij hebben ongeveer rond de 95 paarden/pony's lopen.
Ze staan in verschillende groepjes van meestal 2/3 paarden sommige groepjes zijn groter (grootste groep is 7) en er staan er 5 alleen.
ze hebben eigenlijk allemaal een zomerland en een winterlandje/paddock, behalve die alleen staan want die trappen het land niet snel kapot dus die staan altijd op hetzelfde landje.

ze lopen in de zomer over het algemeen op een lang recht stuk en in de winter op een wat kleiner stuk, weet niet precies hoe groot maar wel genoeg ruimte om te spelen etc. Verschilt een beetje welk paard/groep, sommige mogen alleen op een 'kaal' stuk in de zomer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 21:57

12 paarden, waarvan 6 van de stalhouder zelf en dus 3 van Dick en Margot&mij.
Geen paddocks, alleen 8 grote weilanden. Ze staan in 4 groepen van 3 paarden, hele dagen buiten, tot donker. Zomer en winter.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 22:40

Hier nu ongeveer 23 paarden en 4 paddocks.
Beginnen vroeg in de ochtend met buiten zetten proberen zoveel mogelijk koppels te maken. Alle paarden gaan ongeveer 2 uur. Eigenaresse van de stal doet dit.
Als ze allemaal geweest zijn en je komt daarna of in de avond mag je er uiteraard ook gebruik van maken.
Er komen wel stallen bij maar dan komt er in ieder geval een molen bij.
Nu zijn de paddocks gelukkig nog niet aan de orde want ze staan nog op het land.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 23:23

Mijn beide paarden staan op verschillende stallen, mijn merrie heeft een paddock van ong 15 m breed en ong 30 m lang schat ik.
Ze gaat in de winter van 9 tot 4 of 5 uur naar buiten, afhankelijk van het weer en hoe snel het donker is.
In de zomer gaan ze al rond 7 uur naar buiten en tussen 7 en 8 uur naar binnen (geen weiland).

Mijn jonge paard staat op een kleine pensionstal op een boerderij waar ze de zomermaanden overdags in de wei lopen en vanaf okt in de paddock staan.
Elk paard heeft een eigen paddock, die van mijn paard is png. 6 m breed en ong. 30 m. lang.
Ze gaan rond 9 uur naar buiten en tussen 4 en 5 uur weer naar binnen.

kijenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 00:03

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Bij mij op (pension)stal staan momenteel 2 paarden op een paddock, de rest staat 's nachts en bij slecht weer op stal. Overdag gaan ze per kudde op de wei met z'n allen. Ik heb 1 paddock voor mijn paard, links achter een loopstal om de bocht en vooraan rechts zie je nog net mijn hooinet op een zandberg. Mooi ruim stuk, maar we zijn zelf verantwoordelijk voor het onderhoud: mest rapen en ook zoveel mogelijk watervrij houden (door grachten te maken aan weerskanten paddock). Ik ben daar heel blij mee! Beetje baas in eigen paddock zeg maar...

kagiwaga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 10:09

wij hebben ongeveer 70 pension klanten 5 paddocks en 1 longeerbak,
mag 1 uur per dag gebruikt worden en zijn ongeveer 10x15

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 10:12

10 paarden staan hier en 3 paddock's.
paarden staan gemiddeld 6 uur buiten.

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 10:13

Hoeveel paarden staan er? 16
Hoeveel paddocks zijn er? 2
Hoe groot zijn deze? halve rijbak
Hoe lang kan/mag je een paddock gebruiken? 2 uur per 2 paarden door de staleigenaar en dan gooi ik hem s avonds nog 2 uur los, totaal 4 uur voor mijn paard dus plus de tijd dat ik nog rij.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 10:17

Hier op de manege staan meer dan 30 paarden/pony's en er zijn 2 paddocks.
Je mag je paard 1 uur in de paddock zetten,een stuk of 4 per paddock,de rest van de dag staan ze dus binnen op stal.
Arm paard,maar ik weet dat je als eigenaar er niets aan kan doen.

Dreamflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 10:47

Wij hebben voor elk paard een eigen paddock omdat de meesten niet bij elkaar kunnen. De paddocks zijn verhard en tussen de 36m2 en 56m2, afhankelijk van grootte; pony of paard.
Ze staan er de hele dag op van 8 uur sochtends tot het donker word.

Ze staan nooit in de modder en vertrappen hun voer niet, ook is het fijn dat je per paard kan voeren en dus een afgepast portie kan geven. Nadeel is dat ze minder sociaal kunnen doen met elkaar, alleen een beetje over de omheining heen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 10:52

Toch leuk dat ik een lijstje maak en dat er hele verhalen komen ;)
Bijv dreamflower: elk paard z'n eigen paddock: zal geen hele grote stal zijn dan denk ik?

amorbeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 10:53

+/- 25 paarden, 4 paddocks. Ze worden niet vast buiten gezet, dit gaat volgens een lijst. (elkaars paarden buiten zettem) Sinds kort is er iemand op stal die voor 2 euro per keer je paard 1 uur buiten zet. (ma, di, wo, vrij) Hierbij kun je kiezen alleen of met een vriendje..

Eeffii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 10:54

stef schreef:
Nav het "hoe lang staat jouw paard buiten" topic vroeg ik me het volgende af:
Voor mensen die op een manege/pension staan:

Hoeveel paarden staan er? Ongeveer 45
Hoeveel paddocks zijn er? Weet ik niet precies maar er zijn paddocks voor 4 paarden en padocks voor 1 paard.
Hoe groot zijn deze? Grote paddocks 30 x 50 ongeveer en kleine paddocks ongeveer 10 x 20 denk ik.
Hoe lang kan/mag je een paddock gebruiken? Het hele jaar door zomers van 8 - 8 en winters van 8 - 4 :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 10:58

Ik sta dan niet op een manege of pensionstal,

2 paddocks en 1 bak
4 stuks ( 2 x kwpnner, een D en een shet x welsh)

Overdag staan ze alle 4 samen, en zijn de beide paddocks (1 grote +- 6 x 30) en 1 kleinere ( +- 6 x 10) en de bak ( 60 x 20) open. Sàvonds wordt een ouder paard apart gezet zodat hij rustig zijn extra voer kan eten, en staat hij op zijn eigen paddock.

de kleine paddock is voor de helft bestraat en de andere helft is zand. De grote paddock is voor de stallen bestraat en de rest is zand.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 11:00

Hoeveel paarden staan er?
60 tot 80
Hoeveel paddocks zijn er?
4
Hoe groot zijn deze?
20 x 40
Hoe lang kan/mag je een paddock gebruiken?
gehele dag

60 hengsten liepen 24/7 op een groot weiland
nu staan die allemaal binnen
het andere ploegje loopt in een grote weide met stalling snachts
en paddock mag je gwn altijd wel gebruiken
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 29-10-12 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 11:00

Hoeveel paarden staan er? stuk of 50, 60 denk ik, incl. manegepaarden.
Hoeveel paddocks zijn er? 4 weilanden
Hoe groot zijn deze? redelijk groot, 4x een rijbak of nog wat groter.
Hoe lang kan/mag je een paddock gebruiken? 1 uur per dag, zelf erop en eraf, erbij blijven, 1 of 2 paarden per wei.

Thuis heb ik momenteel 2 paarden staan
1 paddock van 25 x 15 of loslopen in de rijbak 20x40 (of allebei, hek er tussen open)
allebei dus een halve dag erop.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 11:12

Bij een boer, 18 paarden waarvan 5 shets (in uitloop dus gaan niet in de paddock)
2 paddocks, 1 `vanghok` hier worden de koeien in gezet als ze naar binnen moeten of naar buiten of geënt en mogen wij gebruik van maken als hij er niet bezig is( 9 van de 10x kunnen we hierin).
De paddocks zijn groot genoeg voor zo'n 2 paarden geen idee wat de afmetingen zijn.
We mogen de hele dag in de paddock, maar wel plaatsmaken voor paarden die niet nog geweest zijn. Wanneer je een paard van een ander ook buiten zet moet die naar binnen als iemand anders zijn/haar paard wil losgooien.
Zomers tot ergens in november is er nog dag en nacht weidegang, dan is het vrij rustig met de paddocks en kan je gerust 12uur je paard in de paddock zetten, haha. 's winters is het ook niet heel erg druk maar zal je paard maar zo'n 4/5 uur kunnen.

Wij regelen onderling het losgooien, bijna iedereen heeft 1/2 paarden die hij extra buiten zet wanneer je je eigen paard ook losgooit. Anderen doen dit ook met jou paard, waardoor ze meerdere keren per dag naar buiten kunnen en ook langer. Als de paddocks vol zijn houd het op, maar dit komt eigenlijk vrij weinig voor.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 13:47

Tancreda4 schreef:
Iedereen heeft zijn/haar eigen paddock, mag je zelf bepalen hoelang ze daarop staan. Allen eigenlijk gewoon van sochtends vroeg tot savonds laat, en ook een hoop staan ook dag en nacht. Veel mensen hebben een combinatie van een groot paard & shetlander in hun paddock, of delen een paddock. Er zijn maar een paar waar enkel 1 paard in staat, de rest staat allemaal dubbel. Dit is een van de weinig (al dan niet enige) stal die ik zo ken; je eigen paddock waar jezelf verantwoordelijk voor bent en zelf kan bepalen hoelang ze buiten staan. Ideaal, want op deze manier kan mijn paard gewoon 24/7 buiten blijven eventueel (maar die gaat met nat weer snachts naar binnen). De grootte weet ik eigenlijk niet, ze zijn niet enorm. Maar altijd alles beter dan op stal staan :)

http://img.photobucket.com/albums/v177/ ... C04245.jpg

Overigens;
- 23 paarden
- 14 paddocks
- geen idee hoe groot precies
- 24/7, mag zelf bepalen.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 13:53

wat mij opvalt is dat een heleboel paddocks echt superklein zijn! Maar dat is niet alleen hier op bokt, maar ook als je op zoek gaat naar een andere pensionstal vind je allemaal stallen die 'ruime' paddocks aanbieden en waarbij je paard dan op een postzegeltje komt te staan. Het lijkt wel bijna onmogelijk om een plekje te vinden waarbij je paard gewoon de bewegingsvrijheid krijgt die hij verdiend

Wij stonden eerst ook op een pensionstal waar wij de 'grootste' paddock hadden. Nou, die meette 15x15m en we hadden onze beide paarden erin staan. Ze werden echt doodongelukkig op dat kleine stukje waar ze niet lekker even een sprintje konden trekken. Tegenwoordig hebben ze daar alleen nog maar kleinere paddocks en het is echt triest om al die paarden daar buiten te zien staan met hun hoofd hangend, wachtend tot ze dan alsjeblieft maar weer naar binnen mogen

Nu hebben we nog 1 paard en die staat samen met een vriendje op een stuk grond van 80x60m, op een andere stal dus

Ellen_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 13:54

Hoeveel paarden staan er? 6 paarden
Hoeveel paddocks zijn er? geen paddocks, alleen weiland... De paarden staan, zolang de ondergrond het toelaat buiten in het weiland..
Komen ze niet meer in het land kunnen ze los in de schuur lopen

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 14:00

Tancreda,
Hoe gaat het dan met voeren bij jullie?
Moet je dat dan zelf doen, of gaat de stalhouder ook langs de paddocks om te voeren of zo?