Paard dat veel luchtzuigt, afgevallen etc.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MiraEsmee

Paard dat veel luchtzuigt, afgevallen etc.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 15:55

Hoi,

ik heb een vraagje
maart dit jaar hebben wij een andalusier gekocht, waarbij al bekend was dat het een luchtzuiger is. bij de vorige eigenaresse deed hij het eigenlijk niet meer, maar ook bekend was dat hij het begon te doen als hij stress had.
Nu zijn we een tijdje verder en hij heeft eigenlijk altijd luchtgezogen.
Omdat wij zelf nog geen stallen hadden, moest hij eerst op een pensionstal staan, wat eigenlijk al niet goed was voor hem vanwege de stress. Daar zoog hij ook al veel, overal waar hij het kon doen.
Ik zag al dat hij wat slanker werd op de flanken.
Nu staat hij bij ons thuis, en proberen we het zo goed mogelijk naar zijn zin te maken, maagcompositum gegeven, hij kan de hele dag hooi eten en hij krijgt 3 keer per dag 5 scheppen lucerne en anderhalve schep granenmix.
al met al best wel veel en ik dacht dat hij daar na een tijdje wel wat van aan zou komen, maar ik zie eigenlijk weinig verschil, sommige dagen ziet hij er goed uit, niet mager, maar andere dagen is hij weer veel dunner als gewoonlijk, terwijl hij dezelfde hoeveelheid voer krijgt.
heeft dit met het luchtzuigen te maken?? wat zou het kunnen zijn??
We hebben vandaag maismeel voor hem gekocht misschien dat dat helpt om hem een beetje dikker te laten worden.
Het is een andalusier, heeft grandprix gelopen en zelf ben ik ook volop met hem aan het trainen.
Alvast bedankt voor de moeite

leanR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 15:57

Lastig! Misschien kan je de vorige eigenaar vragen wat zei er van vind? Misschien kan ze helpen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 16:11

Dit kan zeker wel te maken hebben met het luchtzuigen, maar feitelijk vooral ook met de reden van het luchtzuigen: stress.
Op zich is maagcompositum en veel hooi goed voor hem, maar als hij blijft zuigen en ook dunner wordt is de stress nog zodanig aanwezig dat je er wellicht niet voldoende vat op krijgt.

vuurneon

Re: Paard dat veel luchtzuigt, afgevallen etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 16:13

Hoelang staat het paard buiten?

MiraEsmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 16:14

hij gaat eigenlijk haast niet naar buiten, vanwege het weer, is er wel elke dag uit om te gaan rijden, we gaan meestal over de weg naar de vereniging

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 16:14

Inderdaad, ga op zoek naar de veroorzaker van de stress. Wat ik mis in je verhaal is huisvestiging, ik kan er alleen uit op maken dat ie op stal staat? Hoelang per dag komt ie in de wei, hoeveel ander paarden zijn er?

MiraEsmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 16:15

hij heeft nog een klein vriendje, hij stond eerst een tijdje alleen, nu staat er een shet naast m op stal

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 16:18

Hoe groot zijn de stallen? Geen optie om er een loopstal van te maken zodat ze samen zijn? Hoeveel weide hebben jullie?
Helemaal bij een paard wat al luchtzuigt snap ik niet waarom er niet naar de behoeftes van een paard gekeken wordt. Contact met andere paarden en kunnen bewegen in paddock of weide is gewoon een must.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 16:19

MiraEsmee schreef:
hij gaat eigenlijk haast niet naar buiten, vanwege het weer, is er wel elke dag uit om te gaan rijden, we gaan meestal over de weg naar de vereniging

Dan zou ik oorzaak 1 aanpakken; paard uit de stal halen voor een paar uur. Is toch wel echt basis welzijn.

MiraEsmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 16:20

stal is 4 bij 4 geloof ik, de grootste die ze hadden.
Paddock moet nog worden gemaakt maar de wei is zo kletsnat dat ik bang ben dat ie een klapper maakt en we nog verder van huis zijn

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 16:28

MiraEsmee schreef:

Hoezo "vanwege het weer"? Wat is er mis met het weer? Het is droog, het stormt niet, dus kan hij toch naar buiten? Desnoods met een deken op.
Als hij alleen maar uit zijn stal komt om te rijden/werken kan ik wel snappen dat hij stress heeft, hij heeft geen mogelijkheid om zijn spanning op een andere manier weg te werken. Geef hem in ieder geval ook wat vrije beweging, liefst samen met de shet (of een ander geschikt paard) zodat hij gelegenheid heeft om zijn spanningen weg te werken met normaal paardengedrag.

MiraEsmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 16:29

oke, zo heb ik er nog niet tegenaan gekeken, bedankt voor de tip

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 16:31

MiraEsmee schreef:
stal is 4 bij 4 geloof ik, de grootste die ze hadden.
Paddock moet nog worden gemaakt maar de wei is zo kletsnat dat ik bang ben dat ie een klapper maakt en we nog verder van huis zijn

Een paard red zich doorgaans wel hoor, uitglijden kan altijd gebeuren en zou naar zijn. Maar een depressief gestresst paard op stal is ook heel naar

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 16:31

Zolang de situatie bij jullie niet geschikt voor hem is, zou ik eerst wat anders zoeken. Er is misschien wel een klein pensionstalletje in de buurt met iedere dag weide/paddockgang.
Dit had je van te voren natuurlijk kunnen bedenken, als de gehele weide al nat is.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 16:32

lees dit topic eens: [VSW] tips om een luchtzuiger bezig te houden in de stal

en dan vooral de stukjes die ik getypt heb. Als een paard niet naar buiten kan, moet je daar iets anders voor regelen. Ze gaan echt niet dood van een beetje water. Als je ze op stal laat staan de hele dag en dan na een week naar buiten, ja dan is het ook niet heel raar dat ze gek gaan doen. Paard elke dag naar buiten = geen gek paard.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 16:35

Volgens mij heeft TS zich zelf al antwoord gegeven: het is stress, stereotype gedrag, ooit aangeleerd door te veel op stal te staan/verveling.

Ik begrijp niet goed waarom je zo'n luchtzuiger hebt aangehaald terwijl je al wist dat je geen stallen, geen buitenruimte (en nu sedert maart nog niet?!?) enzovoorts, voor mekaar had. Dan kon je voorspellen (eerst op pensionstal gestaan, daarna weer verplaatst, allemaal zeer stressverhogend, en nu weer amper naar buiten, behalve om flink aan het werk te moeten) dat het weer erger zou worden.

Paard moet gewoon NAAR BUITEN, paddock en/of weide in. Paard kunnen zijn. Zo veel en zo lang mogelijk. Liefst MET vriendje.
Een gebrek hieraan, is juist voor een luchtzuiger funest.

Triest.

MiraEsmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 16:37

ja je kunt het wel triest noemen, maar je kent het halve verhaal nog niet.

Bij de vorige eigenaresse ging hij af en toe in de stapmolen verder niks, en daar deed hij het ook niet.

MiraEsmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 16:39

En het is Wel goed voor elkaar, ik zeg toch weide is er stal is er, alleen in het begin hadden we de stal en de weide nog niet. daarom moest hij eerst op een pensionstalling anders duurde het nog een eeuwigheid voordat ie eindelijk naar huis kon komen,
Wei is alleen zo vies en nat dat ik hem daar liever niet in heb staan, gaat er af en toe in maar niet iedere dag

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 16:40

Dat is gewoon niet gezond voor een paard. NAAR BUITEN, en niet alleen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 16:40

Maar die paar uur kunnen een hele verbetering zijn, dus ik snap niet waarom je het niet wilt proberen?
Ik heb de paarden ook nog gewoon buiten := ja hij wordt vies; nou en? Ik heb wel een heel gelukkig en gezond paard :)

MiraEsmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 16:41

ja, jullie hebben gelijk hoor ik ga hem ook buiten zetten vanaf nu heb er nooit op deze manier over nagedacht dacht dat hij aan rijden genoeg had want dat vind ie geweldig hij houd ervan om voor je te werken

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 16:42

een paard moet ook paard kunnen zijn. Ook al vinden ze het rijden nog zo leuk, moeten ze zelf toch ook kunnen bewegen. Had je dat zelf echt nog niet bedacht?

MiraEsmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 16:43

Ik weet heus wel dat paarden naar buiten moeten, maar de vorige eigenaresse deed dat ook niet met hem, dus ik dacht niet dat het zo belangrijk was

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 16:44

luchtzuigen gaat vaak samen met maagzweren.
De lucerne is prima,maismeel niet....dat klontert in de maag zodat het zich niet mengt met het maagzuur.
Hetzelfde geldt voor biks en granen.
Je zou geweekte pulp kunnen geven,daar worden ze dik van,het zijn vezels en door het calcium gehalte goed voor zijn maag.
Probeer in plaats van granen vezels en vetten te voeren.
En uiteraard meer naar buiten,maar daar is al genoeg over gezegt.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 16:45

Probeer je dit, deze manier van paard er op na houden, nu goed te praten voor jezelf?

Ik vind het voor het paard zeer zeker triest, en als het paard bij vorige eigenaresse niks deed behalve in de stapmolen af en toe, mag die zich ook iets afvragen over "paardvriendelijkheid", en vind ik dat even triest.

Je ziet waarschijnlijk ook over het hoofd dat dit stress-gevoelige paard inmiddels ook nog eens in elk geval al weer 2 x is verhuisd, wat voor een "normaal" paard meestal al niet meevalt. Daarbij zijn de uitloop-omstandigheden niet verbeterd, wat hier toch een eerste vereiste zou zijn.

Dat ik het halve verhaal niet ken lijkt me niet zo vreemd als jij het hele verhaal niet mededeelt.