pony's altijd water?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Onbekendx

pony's altijd water?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 09:19

naast mijn weiland staan pony's van de manege, en die hebben al 2 weken geen water gehad.
en in de stallen gaan ze 2 keer per dag rond met de watertonnen.

mijn pony's hebben altijd water, is dit zo raar ?
wat hebben jullie pony's/paarden ?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 09:20

Voor zover ik weet, moet ieder levend wezen (wat door mensen wordt gehouden) 24/7 beschikking tot water hebben, dus ook paarden :j

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 09:21

Een paard wat 2 week geen water heeft gehad, zou er niet zo levendig bij mogen staan. Weet je zeker dat ze geen water hebben gehad? Houd jij dat in de gaten?

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 09:22

Ik mag hopen dat ie van mij altijd water heeft (op de winter na als alles bevroren is ;) dan moeten ze wel langs gaan...) Hier ooit boos geworden op de staleigenaar :$ Het kan zijn dat aan het eind van de dag het water op is, maar dat ie dan de dag daarna nog steeds leeg is en ze staan heel de dag buiten, dat is not done...

Maar er zijn idd meer stallen die niet altijd water hebben, of alleen op de wei niet (paarden gaan dan ook hooguit 4 uur naar buiten ofzo.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 09:24

Ik heb al jaren een pony die s'nachts geen beschikking heeft over water.
3 dieren wel, maar eentje komt niet bij de automatische drinkbak omdat hij gewoonweg te klein is :+ , dus die drink altijd netjes op de weide.
Gaat perfect, en vind het ivm eventuele instap van de grote dieren niet verantwoord om een lagere drnkbak op te hangen.
Dus hier ook geen 24 uurs beschikking over water daardoor

Verto

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 09:26

Hoe bedoel je geen water?

Er zijn verschillende manieren om water te geven in een weiland. Je kunt elke dag emmers water vullen, of er kan een automatische waterbak ergens in een hoekje staan. Ook kan er een schone sloot (dus geen stilstaand water i.v.m. bacteriën) direct aan de weide liggen waar de paarden ook uit kunnen drinken.

Twee keer per dag rond met watertonnen voor de paarden op stal, bedoel je daarmee dat ze dan maar twee keer per dag mogen drinken? Dat is veel te weinig... Een paard moet eigenlijk continue vers water kunnen pakken. Helemaal als het een manege is waar ze ook nog eens hard moeten werken.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 09:28

Hier hebben ze altijd beschikking over water. Bij de shet die dus niet bij de automatische drinkbak kan in de stal hebben we een emmer laag in de stal op gehangen zo dat hij altijd kan drinken. Vindt dat wel erg belangrijk dat ze altijd kunnen drinken. Met vorst is het wat anders wat dat is bijna onmogelijk om het water vorstvrij te houden maar je moet zeker regelmatig checken vindt ik.

Onbekendx

Re: pony's altijd water?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 09:30

er is geen sloot, en de 2 waterbakken liggen in de berm op de kop.
ik geef ze water ,want ik vind het zo zielig.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 09:33

Water is levensbehoefte nummer 1 !
Ben dan ook van mening dat geen enkel dier een aantal uren zonder zou moeten staan of zitten, natuurlijk heeft iedereen last in de winter, maar dan likken ze bij behoefte echt wel aan het ijs :9

En te klein voor het waterbakje, Lowara :?
Zet je toch een speciekuip met water weg of iets dergelijks ?
Vind het behoorlijk sneu als er drie wel kunnen drinken en eentje niet :n

Hoe krijgt dat beestje z'n hooi weg ?

Onbekendx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 09:35

ze krijgen ook geen hooi, ze staan op een kaal stukje.
en de eigenaren van de manege komen ook niet even kijken of ze water hebben.

ik maak vanmiddag wel even een foto.

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 09:38

Ik kan mij niet voorstellen dat die paarden al 2 weken zonder water staan,helemaal een manege niet,lijkt mij toch dat de paarden regelmatig worden bereden en met uitdrogingsverschijnselen zullen ze naar mijn idee geen stap meer verzetten.

Is er niet gewoon een sloot aanwezig? of een drink systeem die jij niet kunt zien? Als mijn paarden in de zomer bij een kennis op het land staan zie je ook geen tonnen e.d, puur omdat ze er gewoon niet uit drinken en de sloot als voorkeur hebben.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 09:42

Ik zou gewoon eens even op die manege gaan praten als ik jou was ...
Neem wel één van je ouders mee, zodat je serieus genomen wordt.

Als het werkelijk zo is als jij denkt, is het absoluut fout en wellicht kun je afspreken dat jij dan de tonnen bijhoudt en vult ( als je dat wilt natuurlijk :) ) ?

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 10:13

die van mij staat halve dagen op de wei. en in de wei waar die momenteel staat is geen water. wel is er een sloot waar die uit drinken kan. op stal heeft die een automatische drinkbak dus hij komt niks te kort.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 10:23

op mijn oude stage gaven ze ook water met een emmer, een normaal paard drinkt ong 20 tot 30 ltr. water
dus 2 keer op een dag 2 10 ltr emmers water geven en een 3de aanbieden is genoeg!

(met uitzondering op de warme dagen dan zijn altijd 2 extra water rondes tussen de middag.)

het klinkt ideaal vaste drinkbakken in de stal maar hoeft niet zo te zijn, het voordeel van zelf water geven is dat je ong 4 a 5 keer per dag de stal inloopt (ziektes en dergelijke herken je veel eerder zeker als een paard niet wil drinken) geen natte plekken in de stal geen vieze drinkbakken, en geen bevroren waterleiding.

Het is wat meer werk maar eenmaal gewend dan weet je precies hoeveel ieder paardje op stal drinkt, hoe die in z'n vel zit, en je raakt gewend het sjouwen van emmers!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 10:25

Ben jij 24/7 bij die wei?

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 10:32

Het is niet normaal dat een paard of pony niet 24/7 beschikking heeft over water. Als je je paard op een wei zet, zet er dan een flinke emmer bij of een speciekuip. Ik heb jaren s winters op mijn fietsje jerrycans meegesleept om water naar stal te kunnen brengen, 6 km verderop! dacht toch niet dat ze zonder water zouden komen te staan! Belachelijk idee dat hier een aantal mensen het normaal vinden en hun paard of pony maar op gezette tijden water komen brengen. Je zal een ongeluk krijgen onderweg, hoe lang duurt het voordat er dan iemand aan denkt dat je paard geen water heeft?

mengirls

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 10:34

ze moeten 24/7 water hebben anders kunnen ze uitdrogen en dan gaan ze dood als een langere tijd geen water hebben ... anders vraag je een keertje wat de bedoeling daar van is omdat je het zielig vindt...

Dreamflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 10:36

Misschien krijgen ze water op momenten dat jij niet bij de wei bent, anders hadden ze het echt niet overleefd hoor!
Desalniettemin vind ik dat paarden moeten kunnen drinken wanneer ze willen en niet wanneer de mens toevallig langskomt...

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 10:37

Op een stal die ik ken krijgen de paarden 2 keer per dag water (via de automatische drinkbakken, ze kunnen dan een kwartier ofzo gebruik daarvan maken). Alle paarden staan er hartstikke gezond bij. Die van mij beschikken wel over 24/7 water.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 10:44

Ik heb ook stukken land waar geen water is, in de zomer sleep ik wel bakken heen en weer maar in deze tijd van het jaar als ze er alleen overdag staan en voor de nachten in de paddock (met water) ga ik echt niet elke ochtend in het donker lopen slepen.
Dus nee hier hebben ze overdag ook geen water en ze doen het best.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 10:55

Polly schreef:
Ik heb ook stukken land waar geen water is, in de zomer sleep ik wel bakken heen en weer maar in deze tijd van het jaar als ze er alleen overdag staan en voor de nachten in de paddock (met water) ga ik echt niet elke ochtend in het donker lopen slepen.
Dus nee hier hebben ze overdag ook geen water en ze doen het best.

Als je s'middags de bakken vult voordat je ze eruit haalt, dan hebben ze de volgende dag de hele dag water. Water is geen luxe artikel, maar eerste levensbehoefte!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 11:01

Ik heb niet in elk land een waterbak staan omdat de helft van mijn land in de zomer gebruikt word voor ruwvoerwinning en in de herfst en winter lopen ze daar overdag een paar uur op.
De waterbakken staan in de stukken waar ze in de zomer 24/7 lopen en daar staan ze nu nog 's nachts. op dit moment zit er meer dan genoeg vocht in het gras en bovendien heb ik niet de beschikking over stromend water en kan dus niet zomaar even 6 speciekuipen water volgooien, dan loop ik het risico dat ik tekort kom. Tuurlijk kan ik dan water in jerrycan's heen en weer gaan slepen maar dat doe ik liever alleen in uiterste noodgevallen.
Ik heb mijn pony's hier inmiddels bijna 10 jaar staan en het gaat al 10 jaar prima zo, ze rennen ook niet plankgas op de waterbakken af als ze uit het land komen dus zo ernstig zal het niet zijn. In de zomer hebben ze uiteraard wel 24/7 beschikking over water.

mengirls

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 11:02

ga gewoon naar die manege toe en vraag hoe het zit....

Niallover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 11:03

Het lijkt mij gewoon normaal dat ze gewoon altijd water hebben voor als ze dorst hebben

mengirls

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 11:07

mischien geven ze dat wel als ze der niet is of staat het op een andere plek die je niet kan zien .....