Help! Paard mest in waterbak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jesss_amigo

Help! Paard mest in waterbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 20:50

(sorry als het hier verkeerd staat)

Ik heb een vrij groot paard (1.74m) en er hangt een normale drinkbak in zijn stal. (met een druklepel) Nu is het probleem dat hij 9 van de 10 keer dus in zijn waterbak mest..

Heeft iemand hier een oplossing voor, of is er niks aan te doen?

superwoman

Re: Help! Paard mest in waterbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 20:55

daar zijn speciale waterbakken voor te krijgen.

jesss_amigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 21:23

hoe ziet die eruit dan?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 08:55

Waterbak verplaatsen naar de hoek waar hij niet poept?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 09:30

Ik weet niet waar het paard hooi krijgt? Zit de drinkbak vooraan waar ook het hooi ligt zal het geen zin hebben maar als bv de drinkbak achter hangt en je hooi aan de voorkant geeft zou je hooi een achterin de stal kunnen leggen misschien dat hij dan daar niet meer mest.

jesss_amigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 09:32

Tigra_ schreef:
Ik weet niet waar het paard hooi krijgt? Zit de drinkbak vooraan waar ook het hooi ligt zal het geen zin hebben maar als bv de drinkbak achter hangt en je hooi aan de voorkant geeft zou je hooi een achterin de stal kunnen leggen misschien dat hij dan daar niet meer mest.

Zijn waterbak hangt vooraan, daar geef ik ook zijn hooi, dus helaas :+

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 09:32

Deed een paard bij ons op stal ook.. Daar hebben ze van alles bij geprobeerd, uiteindelijk hebben ze de bak dicht geplakt, en een ton neergezet in stal..

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 09:34

Mijn merrie heeft dat ook een tijd gedaan. Aangezien ik op een pensionstal stond en de eigenares de drinkbak niet wou vervangen heb ik de mest een dag laten liggen (toen wel niet gereden) nadien heb ik de mestballen verwijderd, maar de drinkbak niet uitgekuist zodat ze verplicht was der neus in een vuile drinkbak te steken.
Ze heeft het echt nooit meer gedaan daarna. Het was wel zielig, maar wel de enige oplossing.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 09:36

en dan poept hij net zo makkelijk in een ton en moet je veel meer water weg gooien,

tja ik vind het geen probleem om paarden poep uit de waterbak de halen handschoenen aan en hup en uit water er bij dat er ook uit halen en klaar omet je dat dagelijks doen zou ik er ook een sik van krijgen

enige wat je kan proberen is hooi dicht bij de waterbak te geven , maar als je paard slaapt met zijn kont naar de waterbak weet ik niet of dat gaat helpen

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 09:40

hutch84 schreef:
en dan poept hij net zo makkelijk in een ton en moet je veel meer water weg gooien,

tja ik vind het geen probleem om paarden poep uit de waterbak de halen handschoenen aan en hup en uit water er bij dat er ook uit halen en klaar omet je dat dagelijks doen zou ik er ook een sik van krijgen

enige wat je kan proberen is hooi dicht bij de waterbak te geven , maar als je paard slaapt met zijn kont naar de waterbak weet ik niet of dat gaat helpen

Bij dit paard was het wel opgelost. Dus wie niet waagt wie niet wint.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 09:41

Als de stallen een open voorkant/deur hebben kun je er ook voor kiezen om een waterbak aan de buitenkant van je deur te hangen, en die met emmers te vullen.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 09:43

Miracle_ schreef:
hutch84 schreef:

Bij dit paard was het wel opgelost. Dus wie niet waagt wie niet wint.

in de winter werken wij ook me zo een systeem omdat anders de leidingen bevriezen , maar dan moeten we bij erg veel paarden keer op keer de bakken schoon maken omdat ze er dus in poepen

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 09:45

Och, dat deed die van mij ook.

Wat ik gedaan heb is een paar weken lang de mestballen niet uit de box gehaald maar in de "andere" hoek gelegt in de hoop dat ze daar gaat poepen. En inderdaad voor die van mij heeft dat geholpen.

Soms gaat het nog eens mis en voor die fijne gelegenheden heb ik een doos rubbere handschoentjes op stal staan en een goede spons om de boel weer schoon te maken :)

Edit, de stal werd uiteraard netjes uitgemest....maar ik zorgde voor een hoop in de hoek waar de waterbak niet is....beestje stond niet in de drek uiteraard :)
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 23-10-12 09:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Verto

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 09:49

Wat zijn de afmetingen van de stal? Misschien is deze te klein voor haar lichaam en vermaak. Is er een loopstal of iets beschikbaar?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 09:49

Feria schreef:
Mijn merrie heeft dat ook een tijd gedaan. Aangezien ik op een pensionstal stond en de eigenares de drinkbak niet wou vervangen heb ik de mest een dag laten liggen (toen wel niet gereden) nadien heb ik de mestballen verwijderd, maar de drinkbak niet uitgekuist zodat ze verplicht was der neus in een vuile drinkbak te steken.
Ze heeft het echt nooit meer gedaan daarna. Het was wel zielig, maar wel de enige oplossing.

Het is dat jij zegt dat het geholpen heeft, maar mijn eerste gedachte is 'dat verband legt een paard toch helemaal niet'.

Net zoiets als dat een pupje in huis gepoept heeft en dan met zijn neus erdoor wrijven.

Zo komt jouw methode ook een beetje over.

Maar goed, blijkbaar heeft het gewerkt...

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 09:52

Is er geen mogelijkheid om de bak wat hoger te hangen ?

Meeste paarden zijn bij de "kop" toch wel iets hoger dan bij de "kont" :D

_Naomii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 09:54

Ik heb wel eens gehoord dat paarden dit doen uit verveling en aandacht tekort..
Mijn vorige paard deed het ook wel eens.. Die stond met een gebroken hoefbeen op stal en deed het inderdaad uit verveling..

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 10:01

zou het niet meer zijn omdat ie toen extra veel op stal stond... wat is er nou 'leuk' aan poepen in de waterbak. Alsof paarden beredeneren 'als ik zo ga staan valt mijn drol precies in de waterbak, leuk!'

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 10:07

Dat denk ik ook niet nee.

Ze zijn meestal gewend om in een bepaalde hoek te poepen. En als in die hoek nu net de drinkbak staat dan gaat het vaak mis.

Snowgirl38

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 10:08

Die van mij deed het ook en voor ons was de beste oplossing de waterbak hoger op te hangen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 10:16

Die van mij doet het zowel in de voerbak als in de waterbak. Echt een ramp. Heb nog nooit een paard gehad die dit standaard deed. Ik heb dus een voorraad plastic handschoenen naast de stal staan zodat ik de stront 's ochtends uit de voerbak kan halen voordat ik het eten er overheen gooi. Daarna pak ik een emmer met een spons en maak ik de waterbak schoon. Heel ritueel.
Ik wou dat er een oplossing voor was. De dagen dat er toevallig niks ligt in zowel waterbak als voerbak zijn op 1 hand te tellen.

Dreamflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 10:21

Hier deed een paard dat ook, wij hebben het toen opgelost met een buis schuin voorlangs de waterbak maken, dus van ene muur naar andere muur, zodat dit paard niet meer met de kont boven de waterbak kon komen maar nog wel kon drinken.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 11:18

jesss_amigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 16:16

Bedankt allemaal.
De waterbak kan helaas niet verplaatst worden. Zijn stal is 3 bij 2.5, en ja het is een groot paard. Maar aan de stal kan ik niks meer veranderen. Een ton poept hij idd ook in. Hij is dan ook erg slordig en poept door zijn hele stal :S Zijn drinkbak hangt voorin in de hoek, zijn hooi voorin in de andere hoek.

Verveling denk ik niet, want hij staat alleen 's avonds op stal en begint dan eerst aan zijn hooinet.

@natasja: Werkte het echt!? dat verplaatsen van de mest naar één hoek? Dat zou echt super zijn, want zoals ik al zei, hij poept door zijn hele stal ..

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 17:05

Hoger hangen kan ook niet ?
Dan hoeft er niet veel verplaatst te worden immers ?

Maar wat een klein stalletje voor zo'n groot paard !
Dat is toch zelfs nog beneden de minimaal verplichte afmetingen ??