Wat voor stalbedekking voor inloopstal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Simonesimone

Wat voor stalbedekking voor inloopstal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 20:12

Hoi allemaal.

Ik heb een vraag mbt bodembedekking. Ik heb 2 pony's die samen een inloopstal van 5 bij 2+5 delen. Verder kunnen ze dag en nacht in een ruime paddock en met mooi weer op het land. Nu heb ik sinds ze hier staan eigenlijk altijd vlas gebruikt. Maar nu het zoveel regent en de paddock flink nat is lopen ze al het zaagsel naar buiten, met als resultaat dat er de volgende ochtend bijna geen zaagsel in de stal ligt en het overal zeiknat is. Nu heb ik geprobeerd om er stro overheen te doen, maar helaas eten ze dit allemaal op dus dit werkt ook niet. Nu gooi ik dus iedere dag een aantal keer een emmertje zaagsel in de stal zodat het vocht wel opgenomen word, maar dat is ook niet ideaal. Heeft iemand hier en oplossing voor?

Odysseus

Re: Wat voor stalbedekking voor inloopstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 20:14

Je kan zand al als bodembedekking gebruiken, tenzij ze in de stal plassen, dan wordt dat erg snel vies.
Anders zou ik hem niet helemaal opstrooien maar bijvoorbeeld alleen achterin zodat ze het niet uit de stal lopen.

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 20:16

Ik heb ook een inloopstal, en ik heb gewoon alleen rubbermatten er in liggen

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 20:18

Ik heb zand met daarbovenop vlas.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 20:19

Een dikke plank of balk neer leggen in de uitgang. De dieren moeten de voeten wel optillen en zullen alles voor de plank laten (op wat onder hun voeten zit na dan) desnoods halve wegen ook een plank.

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 20:20

Zijn rubberen matten geen oplossing?

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 20:22

hier liggen tegels in de inloopstal, ze kunnen buiten in het zand liggen ;)
ze maken er evengoed een bende van dus dan maar liever geen bodembedekking

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 20:23

Zelf heb ik rubberen tegels in de stal met daarop vlas (vorig jaar strokorrels, maar ik wil even kijken wat ik fijner vind). Ik heb wel een verharding voor de stal, dat scheelt ook met het naar binnen lopen van modder/zand. Vorig jaar had ik in beide stallen korrels, maar ze gebruiken de stal ook als toilet, dus dit jaar een stal met bedekking zodat ze droog kunnen liggen en de andere alleen met de rubberen tegels.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 20:26

een stuk bestrating voor de inloopstal zodat ze daar het natte zand al op uit lopen en dan een drempeltje bij de stal als je er strooisel in wilt zodat het strooisel er niet uitgelopen wordt. Rubber matten kan ool prima en dan na het uitmesten als het nat is wat zaagsel oid er overheen wat het vocht opneemt als ze geplast hebben binnen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 20:27

BlueStar schreef:
Een dikke plank of balk neer leggen in de uitgang. De dieren moeten de voeten wel optillen en zullen alles voor de plank laten (op wat onder hun voeten zit na dan) desnoods halve wegen ook een plank.

:j :j
Dit doen wij ook udd, werkt super!

Simonesimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 20:29

Dat idee van die balk heb ik al want er is een soort van drempel van ongeveer 15/20 cm hoog. En voor de stal hebben ze een verhard stukje die ik iedere dag blubbervrij maak met de sneeuwschep. Zand is voor mij denk ik geen optie aangezien ze behoorlijk veel plassen in de stal, dus dat zal een zooitje worden. Geen bodembedekking heeft niet mijn voorkeur want dan kan al de urine niet weglopen en staan ze daar de hele dag in. Pff het is nog best lastig!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 20:32

Ik denk ook dat een plank/balk voor de ingang het beste werkt. Beestjes moeten voeten optillen met in- en uit gaan, dus schoppen/lopen het niet meer mee naar buiten.

Hier heb ik rubberen matten in de stal liggen sinds 2 weken, ideaal! Van de winter gaat er een laag vlas op en daar bovenop een laag stro, zodat ze wel warm kunnen liggen. Maar dan wordt ook de "drempel" er weer opgezet, ik wil graag het grootste gedeelte wel in de stal houden :)

Simonesimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 20:40

Afbeelding

Dit is hoe het er uit ziet. ( Ondertussen al flink wat opgeknapt hoor, moeten jullie even doorheen kijken haha )

Simonesimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 20:50

Iemand nog andere tips?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 20:53

Een deurmat er voor leggen zodat ze voeten moeten vegen? :')

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 21:03

hahahaha, ja, zo'n ringmat die ze nu ook proberen te slijten voor in paardenstallen...

Misschien een oud stuk vloerkleed of tapijt? Heb je een soort droogloopmat liggen...

Anders nog een groter stuk bestraat. Hier werkt veel bestrating echt wel. En heb niet in de hele stal strooisel liggen, alleen op een stuk van 3 bij 3 ongeveer. Dat is helaas hun toilet, maar als het buiten echt te nat is kunnen ze tenminste droog en zacht liggen. De rest van de stal liggen rubbermatten in. Ik had stalmatten besteld, maar die waren te hard en klonken te hol, dus die liggen nu weer op pallets te wchten of ze terug kunnen...

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 21:04

Wat ook een hele hoop scheelt is een afdak maken (dat heeft de linker stal op de foto als ik het goed zie?). Alles wat ze dan naar buiten lopen blijft droog en kun je zo weer de stal in gooien.
Dat is het plan hier ook.

Simonesimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 21:05

Ja ik zal wel een rode loper voor ze uitleggen :')
Eigenlijk weinig opties die ik heb op een groter stuk bestraten na dan. Maar dan zal dan nog even moeten wachten tot de paddock weer goed droog is.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 21:06

Afdak geen optie?

Simonesimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 21:07

GamblersCup schreef:
Wat ook een hele hoop scheelt is een afdak maken (dat heeft de linker stal op de foto als ik het goed zie?). Alles wat ze dan naar buiten lopen blijft droog en kun je zo weer de stal in gooien.
Dat is het plan hier ook.

Het is 1 grote stal voor beide pony's. Het afdak staat al in de planning voor vernieuwing, maar ik weet niet of het mogelijk is om het afdak helemaal door te trekken want ik wil eigenlijk geen extra palen ik irriteer me al mateloos aan die ene paal die er staat haha.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 21:09

Hier ook gewoon tegels, pis gaat wel door de spleetjes de grond in. Liggen doen ze lekker in het zand buiten. En zo is het ideaal, snel even vegen en scheppen en klaar.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 21:11

Maar als 1 paal helemaal aan de zijkant (dus niet vóór je stal) een heleboel rommel, werk en geld (steeds weer nieuwe bodembedekking ivm uitlopen) scheelt, zou ik het wel weten voor van de herfst en winter! :D

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 21:16

Ik gebruik stro, ze eten wel wat, maar dat vind ik geen bezwaar arm ruwvoer ;)

Wel stooi ik alleen de achterste helft van de stal op.

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 21:17

Wij hebben in onze stal rubberen (speel) matten op het zand liggen. De urine loopt er door, de poep is er gemakkelijk af te scheppen en het is nog lekker zacht dus ze gaan er ook op liggen. Ik heb er dan wel ook een stoep voor liggen tegen het te veel inlopen van het zand en een goede regen goot en ook rubberen flappen tegen de regen.
Dan blijft het binnen extra droog en dat werkt met onze 5 (shet tot trekpaard) erg fijn.

Simonesimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 21:19

Ik ga eens navragen of het mogelijk is om een afdak te maken over die lengte +_ 7 meter met 2 palen alleen aan de zijkant. Dat zou inderdaad wel wat schelen denk ik.